Låter "ekonomiskt"?

5
På företaget jag jobbade på förut så gjorde vi själva besiktningar, eller egentligen en översyn ( ej termograferingar) och noterade och åtgärdade direkt eller när tillfälle gavs ( beroende av hur allvarlig bristen var)
Utöver det så gjordes en besiktning av en besiktningsman som kom med jämna mellanrum. Kommer inte ihåg hur ofta, men tiden som sätts handlar om hur anläggningens skick är och hur hårt det används och/eller miljön som finns.
Bristerna ansvarade vi (företaget) för att de blev åtgärdade.

Redigerat:
Varför jag undrar det här med besiktning är att jag har ett sommarhus sedan några år som elen naturligtvis påbyggd i olika omgångar och en del nytt behöver göras, ska nästa elektriker säga nä du får riva skiten för jag gör inget som det inte finns papper på, det är ju ohållbart. Det är ju att tvinga folk o dra sin egen el rent ekonomiskt. Det börjar bli något för EU att överklaga. Vore det inte bättre om man kunde besiktiga skiten o så att säga få en nystart.

5
K kortis skrev:
Varför jag undrar det här med besiktning är att jag har ett sommarhus sedan några år som elen naturligtvis påbyggd i olika omgångar och en del nytt behöver göras, ska nästa elektriker säga nä du får riva skiten för jag gör inget som det inte finns papper på, det är ju ohållbart. Det är ju att tvinga folk o dra sin egen el rent ekonomiskt. Det börjar bli något för EU att överklaga. Vore det inte bättre om man kunde besiktiga skiten o så att säga få en nystart.
Det går att beställa en oberoende elbesiktning som går igenom din anläggning, så får du svart på vitt hur anläggningens skick är. Men det är fortfarande du som har ansvaret för att de brister som finns åtgärdas.
Sen så är det alltid bra att ta in flera offerter från olika företag när du vet vad det är som skall göras.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
A
Du kan självklart, när helst du vill, låta utföra en besiktning av din elanläggning. Men inga dokument eller avtal i världen kan få dig att slippa undan anläggningsansvaret som är reglerat i lag.

K kortis skrev:
ska nästa elektriker säga nä du får riva skiten för jag gör inget som det inte finns papper på
Förekommer det elektriker som säger så? Jag har aldrig hört talas om det förut.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Det går att beställa en oberoende elbesiktning som går igenom din anläggning, så får du svart på vitt hur anläggningens skick är. Men det är fortfarande du som har ansvaret för att de brister som finns åtgärdas.
Sen så är det alltid bra att ta in flera offerter från olika företag när du vet vad det är som skall göras.
Jo det är klart att det är så, men det finns ju ingen som då att säga ansvarar för den elinstallation som är gjord när nästa elektriker kommer o bygger på det jag vill ha gjort

5
S Strontus skrev:
TS vill nog bara vara säker på att han inte blir snuvad på pengar.
Det händer ju tyvärr att firmor oavsett bransch vill sälja in mer saker än vad som behövs, och har man ingen kunskap inom området så är det ju svårt att veta vad som behövs göras och vad det ungefär skulle kosta.

S Strontus skrev:
Kanske inte men det var ju ursprungliga frågan. Får en elektriker koppla in något som någon annan monterat?

5
K kortis skrev:
Jo det är klart att det är så, men det finns ju ingen som då att säga ansvarar för den elinstallation som är gjord när nästa elektriker kommer o bygger på det jag vill ha gjort
Men om firma A har gjort ett arbete hos dig så har ju den firman ansvar för att det arbete som har utförts är korrekt. Annars så ska ju arbetet reklameras, precis som vilket jobb som helst.
Du krånglar till det för mycket.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Kommer jag som elektriker (eller en annan normal elektriker) till dig och anser att det som redan finns är ok så är det aldrig nått problem. Problem blir det när jag anser att anläggningen är undermålig och du inte tycker att det behövs åtgärdas.
Blir du inte överens med elektrikern om vad som ska åtgärdas så byt elektriker tills du hittar någon som är på samma våglängd eller inse att din anläggning bör åtgärdas.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kommer jag som elektriker (eller en annan normal elektriker) till dig och anser att det som redan finns är ok så är det aldrig nått problem. Problem blir det när jag anser att anläggningen är undermålig och du inte tycker att det behövs åtgärdas.
Blir du inte överens med elektrikern om vad som ska åtgärdas så byt elektriker tills du hittar någon som är på samma våglängd eller inse att din anläggning bör åtgärdas.
Normal elektriker hihi, Som det ser ut just i dag kanske, men om EIO får som de vill så vet man väl aldrig var det slutar, nu får man ju int ens byta brytare själv snart så får man väl köpa dessa på typ systemet fast det är klart mycket skit finns där ute

Nu är det ju inte så att EIO över huvud taget finns kvar utan i dag finnens E A.
I EA är bara vissa av elinstallatörerna anslutna.
EA kan på eget bevåg inte reglera vad man får och inte får.
Kolla lite fakta innan du uttalar dig, det ger i alla fall lite mer tyngd i dina påståenden.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nu är det ju inte så att EIO över huvud taget finns kvar utan i dag finnens E A.
I EA är bara vissa av elinstallatörerna anslutna.
EA kan på eget bevåg inte reglera vad man får och inte får.
Kolla lite fakta innan du uttalar dig, det ger i alla fall lite mer tyngd i dina påståenden.
Jisses. Ok om jag skriver så här då. Förstår du då? Alla de företag som utövar elinstallationer deras olika intresse-organisationer som lobbar för att de ska tjäna så mycket pengar som möjligt. De vägleder oxå i hur de ska sköta förhandlingar med kanske Sveriges bästa fackförening

Vid en elbesiktning så dokumenterar jag de brister jag hittat i anläggningen samt anger om de behöver åtgärdas elller eller inte.
Vad som gås igenom skiljer sig beroende på hur djupgående besiktning kunden vill ha.
Men jag tar aldrig över ansvaret för anläggningen Det enda jag kan göra är att dokumentera anläggningens skick i det ögonblick jag utför besiktningen.

Redigerat:
  • Gilla
Boan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.