hempularen skrev:
De har INTE tagit in en elektriker. Det där är sämre än ett rätt dåligt hempul.
Jag har dessvärre sett elektriker som gjort betydligt värre/fulare saker än sådär så visst kan det vara en elektriker, frågan är ju hur kompetent... :o

Dosan måste vara åtkomlig, det är ett direkt fel om den inte är det. För snäva böjar är förvisso oproffsigt men inget fel.

injonil skrev:
Det finns väl regler om att eldragning ska göras enligt vissa metoder för att kunna förutsäga var och framför allt var det inte går el i väggarna vid eventuell framtida håltagning. Där finns säkerhetsaspekten.
Det har funnits men tyvärr ytterst få som följt eller framförallt följer något sånt, och det har inget med vem som utför att göra finns oerhört många exempel från alla typer av firmor. Så jag skulle säga att det är inget märkvärdigt dåligt utfört på bilden, i princip skulle jag tro att det nästan ligger i majoritet med den nivån för den sortens jobb.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Att slangarna ligger löst må vara vanligt. Men det kan väl inte vara vanligt att de dras typ ett varv runt dosan innan de går in i dosan?

S
Optimalt är det inte, men det är verkligen inte grund för att riva o göra om. Däremot skulle jag fått mig en utskällning av chefen om jag gjort sådär.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Jag håller inte med, det finns ju en massa branschstandards och är det slarvigt gjort så får jobbet kanske göras om i förtid. Det ska man inte betala för.

Har du betalt för jobbet redan?

Tobbe_3 skrev:
Är det en riktig elfirma som har gjort jobbet eller är det en " utländsk universalhantverkare" .
Du behöver inte tro att utländska hantverkare överlag är så mycket sämre än svenska.

Vad gäller detta fall så är tyska standards mycket tydligare. Där får elledningar bara gå vertikalt eller horizontellt i väggarna.
Jag trodde inte mina ögon första gången jag såg en svensk girlang-installation som i TS-bilden.

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Enligt svensk standard kan jag tycka att det är ganska självklart hur man förlägger slang i vägg. Se bild ⬇

Screenshot_2016-03-11-11-55-57_1.jpg

Tyvärr har det rådet mycket liten efterlevnad i praktiken. Gäller även andra liknande praktiska ting i branschen de följs mer sällan.

Då kan man alltså dra slang kors och tvärs som man vill, bara man inte fäster den? Eller förstår jag det fel?

Så är vårt hus byggt, slangen är inslängd i väggar och tak hur som helst, men den sitter i alla fall inte fast .....

Dra om någon tråd är bara att glömma.

Ja, man får tom dra kabel löst i väggar/golv/tak hur som helst, dom får avslutas i dosor (där måste dom vara dragavlastade). Detta har gällt i minst tio år.

O
Som sagt, vackert är det inte. Men det är ingenting du får hantverkaren att riva upp väggen för. Problemet med den dragningen uppstår den dagen du behöver komplettera eller byta ut kablarna i flexslangen.

Jag tror det överdrivs lite på detta med att kunna dra om i framtiden, en duktig elektriker brukar lösa det även om det är knepigt, de lyckades i min brors lägenhet vid stambyte och där var det MÅNGA snäva böjar och skit.

Tycker nog inte det ser värre ut än nått annat, de elektriker som lägger dubbla tiden på att lägga vp-rör på vissa ställen istället för slang och dra slangar i fina mönster bakom en gipsvägg osv lär inte bli billig vilket brukar vara den parameter många mäter på.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Att slangarna ligger lösa är ju nästintill standard i praktiken idag även om det är helt fel. Det jag reagerar på är att man överallt gått runt dosan och anslutit på fel sida. Detta skapar sbäva böjar samt risk för att slangen hoppar ur.

Att dra om kabel i framtiden går nog bra ändå, men man får troligtvis använda befintliga ledningar som dragtråd.

Thomas_Blekinge skrev:
Du behöver inte tro att utländska hantverkare överlag är så mycket sämre än svenska.

Vad gäller detta fall så är tyska standards mycket tydligare. Där får elledningar bara gå vertikalt eller horizontellt i väggarna.
De lägger även kabel löst i väggar...

Säga vad du vill men Sveriges praxis gällande el/säkerhet/utförande är ljusår framför resten av EU.

Pumba skrev:
Tycker nog inte det ser värre ut än nått annat, de elektriker som lägger dubbla tiden på att lägga vp-rör på vissa ställen istället för slang och dra slangar i fina mönster bakom en gipsvägg osv lär inte bli billig vilket brukar vara den parameter många mäter på.
Jag håller med. Om man skulle jobba efter föreskrifter och rekommendationer fullt ut hade det tagit orimligt lång tid. Det finns nog ingen yrkesverksam elektriker som gör det.
Det är skillnad på om man gör jobbet själv eller utan att ta betalt, då har man all tid i världen. Dock gäller det att veta vad man kan tulla på när man väl ligger på gränsen och det har många amatörer svårt med, där spelar yrkeserfarenhet in.

Vad det gäller slangarna i väggen på bilden är det ingen ovanlig syn och absolut ingen katastrof på något sätt. Det finns väl ingen elektriker som är korkad nog att först dra ur kablarna och sedan köra in dragfjädern för att binda på nya kablar? Man använder de gamla kablarna som dragtråd när man byter till nya och det är inga problem om det ser ut som på bilden. Nästa fråga är ju hur ofta man trådar om i en befintlig anläggning, som dessutom handlar om en bastu.
Sen kan jag hålla med om att slangarna borde sitta fast och de borde gå närmaste vägen till dosan utan skarpa böjar. Dock är det ingen större grej att oroa sig för och absolut ingen anledning att riva upp väggen och göra om.
Det enda man kan tänka sig vara en direkt felaktighet är om dosan inte är åtkomlig idag. Det är en anledning att göra om för så får det inte vara.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.