BirgitS
returen returen skrev:
aha ett fall de senaste 100?åren
med ett skrämt vittne och professionella utredare?
jojo
Hur kom du fram till det?

BirgitS BirgitS skrev:
Hur kom du fram till det?
Ja det kan du undra

BirgitS
returen returen skrev:
Ja det kan du undra
Matematiken eller kunskapen verkar inte vara på topp om du får 0,5 % av alla tingsrättsdomar till 1 gång vart 100:e år.

BirgitS BirgitS skrev:
Matematiken eller kunskapen verkar inte vara på topp om du får 0,5 % av alla tingsrättsdomar till 1 gång vart 100:e år.
Alltså i tingsrätten avgörs småmål som inte överklagas med civilister som "jury"
så om ett ofredande av granne inte är rätt eller att du inte betalt din skuld så ligger ju inte detta på straffskalan för fängelse

skall vi följa de här 48 idiotinläggen med rätta värdena bör ju endast de alldeles för få fällande domarna med straffpåföljden fängelse räknas.

BirgitS
returen returen skrev:
Alltså i tingsrätten avgörs småmål som inte överklagas med civilister som "jury"
så om ett ofredande av granne inte är rätt eller att du inte betalt din skuld så ligger ju inte detta på straffskalan för fängelse

skall vi följa de här 48 idiotinläggen med rätta värdena bör ju endast de alldeles för få fällande domarna med straffpåföljden fängelse räknas.
Hittar du någon bättre statistik?

I alla fall så länkade jag till 2 fall där frisläppandet skedde för mindre än 10 år sen. Sen har jag läst tidigare om andra fall. Så 1 på 100 år är det inte.
Mest förvånad över att du inte har hört talas dessa och/eller liknande fall förut.

BirgitS BirgitS skrev:
Hittar du någon bättre statistik?

I alla fall så länkade jag till 2 fall där frisläppandet skedde för mindre än 10 år sen. Sen har jag läst tidigare om andra fall. Så 1 på 100 år är det inte.
Mest förvånad över att du inte har hört talas dessa och/eller liknande fall förut.
O
Jag kanske inte bryr mig om de kriminella, ingen är oskyldig
jag ömmar definitivt inte för dessa

BirgitS
De som är oskyldigt dömda är ju inte kriminella. De som inte ens har haft sin rättegång är oskyldiga tills det har bevisats att de har brutit mot lagen.

BirgitS BirgitS skrev:
De som är oskyldigt dömda är ju inte kriminella. De som inte ens har haft sin rättegång är oskyldiga tills det har bevisats att de har brutit mot lagen.
alla kriminella lagförs inte
om man är så oskicklig att man hamnar i utredarnas intresse så finns man på radarn sedan länge
då blir man person av intresse och man är ingen korgosse då...
Oskyldigt dömd för ett brott betyder inte att man är oskyldig alla andra.
Att en domstol upphäver en annan domstols beslut kan bero på teknikaliteter tex ett virrigt vittne förvunnit det behöver inte bero på att någon är oskyldig.
Det gäller för att undanröja alla tvivel och att den skyldige lagförs och det kan ju hänt i detta fallet det vet ju bara den skyldige. eller?
jmf med palmemordet

BirgitS
returen returen skrev:
om man är så oskicklig att man hamnar i utredarnas intresse så finns man på radarn sedan länge
Nej, så är det ju inte t.ex. vid många av dessa skjutningar och sprängningar som tonåringar har åkt fast för. De åker fast för att de t.ex. publicerar video på vad de har gjort och är bara ibland kända sen tidigare.

BirgitS BirgitS skrev:
Med tåg så utsätter man alla andra på tåget för en risk.

Men 20 miljoner per år måste vara en mycket liten del av Kriminalvårdens hela budget. De bygger ju flera nya fängelser som väl säkert kostar typ så mycket styck, om inte mer. (Med tanke på att bara en vanlig villa för några få personer kostar typ 5 miljoner eller mer.)
Ett nytt fängelse kostar snarare en miljard..

BirgitS
E Erik Salhammar skrev:
Ett nytt fängelse kostar snarare en miljard..
Jag misstänkte det men föredrog att ta ett för lågt belopp för att ingen skulle påstå att det var för mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.