BirgitS
J Jansson69 skrev:
Ja det stämmer hoppas jag men ändå 100 mille på 5år och det är inte bara högriskfångar utan omhändertagna personer/barn..
Det borde inte vara några problem i och med vårat tågnät..
Med tåg så utsätter man alla andra på tåget för en risk.

Men 20 miljoner per år måste vara en mycket liten del av Kriminalvårdens hela budget. De bygger ju flera nya fängelser som väl säkert kostar typ så mycket styck, om inte mer. (Med tanke på att bara en vanlig villa för några få personer kostar typ 5 miljoner eller mer.)

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, nu har jag ingen erfarenhet av fångtransporter. Har du?
Men jag kan tänka mig att det behövs flera vakna personer i bilen för att både kunna köra och bevaka fången hela tiden. Det i kombination med regler om nattvila etc. för anställda. Tycker du att det är lämpligt att 13-åringar, som inte är dömda och därmed kan vara oskyldiga, transporteras i bil så länge?
ingen är oskyldig
oavsett hur många vårdare så fritas de ändå
det är bara fjollträskare som inte kan åka bil "så länge" (hur länge det nu är... har inget med ålder eller belastning

• Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:

Men 20 miljoner per år måste vara en mycket liten del av Kriminalvårdens hela budget. De bygger ju flera nya fängelser som väl säkert kostar typ så mycket styck, om inte mer. (Med tanke på att bara en vanlig villa för några få personer kostar typ 5 miljoner eller mer.)
precis en intern kostar väl så mycket
ett oerhört slöseri på pengar
20 mille får du inget fängelse för kanske per plats

• Gilla
Intet
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Men det borde inte vara något bekymmer med en som är bojad..
BirgitS BirgitS skrev:
100 mkr är mycket pengar som kunde lagts på vettigare saker..

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K Kasken skrev:
Vad är det som skapar behovet att transportera buset?
Ibland måste man sära på fångarna därför att det t.ex. bildas grupperingar som blir farliga för andra inkl. de anställda.

Kom ihåg att det finns oskyldigt dömda, så alla tillhör inte "buset".

• Haha
returen
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Det är väl platsbrist i såväl kriminalvården som familjehem eller jourhem..
och platsbritse är extrem nu är det inga enkelrum längre två trycks in på samma yta som en tidigare

J
BirgitS BirgitS skrev:
Ibland måste man sära på fångarna därför att det t.ex. bildas grupperingar som blir farliga för andra inkl. de anställda.
Borde finnas isoleringsceller?
BirgitS BirgitS skrev:
Kom ihåg att det finns oskyldigt dömda, så alla tillhör inte "buset".
Hur stor del av dom dömda är oskyldiga?

• Gilla
returen
  • Laddar…
BirgitS
J Jansson69 skrev:
Men det borde inte vara något bekymmer med en som är bojad..

100 mkr är mycket pengar som kunde lagts på vettigare saker..
Det är väldigt lite pengar på statlig nivå, det skulle bli 10 kr per person om det delades ut till alla som bor i Sverige.

J
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väldigt lite pengar på statlig nivå, det skulle bli 10 kr per person om det delades ut till alla som bor i Sverige.
Inte konstigt att vi blöder pengar om alla resonerar som du😢

• Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J Jansson69 skrev:
Hur stor del av dom dömda är oskyldiga?
Hur tänker du att man skulle veta det?
Om man kunde räkna de som är oskyldigt dömda så skulle man ju veta vilka som ska friges.

• Haha
returen
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Hur tänker du att man skulle veta det?
Om man kunde räkna de som är oskyldigt dömda så skulle man ju veta vilka som ska friges.
Du lät så självsäker när du beskrev att det sitter oskyldiga! Hur vet du då att det finns oskyldig frågar jag mig?

• Gilla
returen
  • Laddar…
Ta det lugnt alla, dyrt som fan är det, och jag hoppas någon kollar till det så det ligger bra till.
Vad vi inte vill är att det läggs ut på entreprenad / privata aktörer för då går priserna upp minst 200%, kolla bara bilprovningen mm?!

• Gilla
Lilak
  • Laddar…
J
returen returen skrev:
och platsbritse är extrem nu är det inga enkelrum längre två trycks in på samma yta som en tidigare
Fan då blir det kriminella bebisar ju😉

• Haha
returen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
peningar som ukraina kunde ha mer glädje av

• Gilla
galento
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, nu har jag ingen erfarenhet av fångtransporter. Har du?
Nej. Tack och lov. 😀
BirgitS BirgitS skrev:
Men jag kan tänka mig att det behövs flera vakna personer i bilen för att både kunna köra och bevaka fången hela tiden.
japp. En som kör och en eller kanske till och med två, som ser till att den fängslade fången förblir fängslad.
BirgitS BirgitS skrev:
Det i kombination med regler om nattvila etc. för anställda.
Inga problem där. Som med alla långväga transporter byter personalen av varandra efter vägen.
BirgitS BirgitS skrev:
Tycker du att det är lämpligt att 13-åringar, som inte är dömda och därmed kan vara oskyldiga, transporteras i bil så länge?
Ja. Jag ser inget som helst problem med det. Själv körde jag som gammal gubbe 100 mil på en dag. Att sitta i baksätet och kika ut på omgivningen, är än mer bekvämt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.