returen returen skrev:
peningar som ukraina kunde ha mer glädje av
Det tar emot. Men här håller jag med dig. 😁

Intet Intet skrev:
Det tar emot. Men här håller jag med dig. 😁
du håller faktiskt inte med för jag menade inte vad jag skrev det var bara PK

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
returen returen skrev:
du håller faktiskt inte med för jag menade inte vad jag skrev det var bara PK
Tack. Dagens första skratt. 😀
Jag menade att pengarna hade till och med gjort bättre nytta i Ukraina trots deras "svinn", än till att transportera slynglar med privatflyg.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Det finns väl häkten lite här o där som fången kan övernatta i om det behövs. Personalen får väl bo på hotell som alla andra resande i jobbet gör.

Isakare Isakare skrev:
Det finns väl häkten lite här o där som fången kan övernatta i om det behövs. Personalen får väl bo på hotell som alla andra resande i jobbet gör.
Som sagt. Det finns ju finkor lite varstans. Så personalen kan byta av varandra efter vägen. Det har fungerat i hundratals år med först hästtransporter sedan tåg och nu även flyg.

Birgit mixtrade lite grann som vanligt. Det var bara en tredjedel som var minderåriga. Den stora majoriteten var vuxna "Kungar".

• Gilla
returen
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Det är väl platsbrist i såväl kriminalvården som familjehem eller jourhem..
BirgitS BirgitS skrev:
Ibland måste man sära på fångarna därför att det t.ex. bildas grupperingar som blir farliga för andra inkl. de anställda.

Kom ihåg att det finns oskyldigt dömda, så alla tillhör inte "buset".
Jomenvisst, men nu pratas det som att transporter på 100+mil är vardagsmat, det är omänskligt att färdas i bil 13tim och det måste övernattas..... Varför hör det till vardagen att transportera fångar dessa långa sträckor?

Intet Intet skrev:
Tack. Dagens första skratt. 😀
Jag menade att pengarna hade till och med gjort bättre nytta i Ukraina trots deras "svinn", än till att transportera slynglar med privatflyg.
det har du rätt i fast jag motvilligt erkänner detta

• Gilla
Intet
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Jomenvisst, men nu pratas det som att transporter på 100+mil är vardagsmat, det är omänskligt att färdas i bil 13tim och det måste övernattas..... Varför hör det till vardagen att transportera fångar dessa långa sträckor?
omänskligt?
vem fan bryr sig?
brottsoffren på sjukhuset?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS
J Jansson69 skrev:
Du lät så självsäker när du beskrev att det sitter oskyldiga! Hur vet du då att det finns oskyldig frågar jag mig?
Därför att det då och då upptäcks att en person är skyldig till ett brott som någon annan redan sitter i fängelse för, eller har suttit för.

BirgitS BirgitS skrev:
Därför att det då och då upptäcks att en person är skyldig till ett brott som någon annan redan sitter i fängelse för, eller har suttit för.
när senast och vad rörde sig målet om?

BirgitS
Intet Intet skrev:
japp. En som kör och en eller kanske till och med två, som ser till att den fängslade fången förblir fängslad.
Intet Intet skrev:
Inga problem där. Som med alla långväga transporter byter personalen av varandra efter vägen.
Så du menar att någon i förväg ska transportera sig till t.ex. Sundsvall och sova där, för att sen på kvällen vara beredd på att hoppa in i en bil?
Det blir nog inte billigt det heller.
Intet Intet skrev:
Ja. Jag ser inget som helst problem med det. Själv körde jag som gammal gubbe 100 mil på en dag. Att sitta i baksätet och kika ut på omgivningen, är än mer bekvämt.
Men nu var det ju fråga om natt och sova.

BirgitS
returen returen skrev:
när senast och vad rörde sig målet om?
Inte håller jag reda på det och inte lär allmänheten få reda på alla fall heller.
Men det finns ju fall där folk har suttit många år i fängelse innan det upptäcks att de var oskyldiga. De får då saftiga skadestånd (från statskassan).

Här är ett exempel som var väldigt omskrivet kring 2017-2018: https://www.sverigesradio.se/artikel/6923270
Ett annat: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...fangelse-far-skadestand-pa-over-atta-miljoner

Här refereras det till forskning utifrån statiska bedömningar: https://www.advokatsamfundet.se/Nyhetsarkiv/2019/mars/sannolikt-flera-oskyldigt-domda-i-sverige/
0,5 % på tingsrättsnivå

BirgitS
Isakare Isakare skrev:
Det gick ju bra tidigare, men nu går det ju sällan eftersom häktena redan är överfulla.

BirgitS
K Kasken skrev:
Är det någon som har pratat om att det är vardagsmat?
20 miljoner räcker inte till så många flygningar och fångvaktare.

BirgitS BirgitS skrev:
Inte håller jag reda på det och inte lär allmänheten få reda på alla fall heller.
Men det finns ju fall där folk har suttit många år i fängelse innan det upptäcks att de var oskyldiga. De får då saftiga skadestånd (från statskassan).

Här är ett exempel som var väldigt omskrivet kring 2017-2018: [länk]
Ett annat: [länk]

Här refereras det till forskning utifrån statiska bedömningar: [länk]
0,5 % på tingsrättsnivå
aha ett fall de senaste 100?åren
med ett skrämt vittne och professionella utredare?
jojo

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.