133 224 läst ·
717 svar
133k läst
717 svar
Fällt träd över servitutväg - vad göra?
Nej, det gör den inte.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Skulle precis skriva att jag inte hittade något undantag för det.M -MH- skrev:
Vore intressant att se om det finns några rättsfall i detta. 🤔
Sen känns ärligt talat det tidigare dokumentet lite skumt, speciellt när man komma in på det sådär utan sammanhang, det saknas någon som helst referens till vem som skrivit det och varför.
Teoretiskt kan trädet ha ett värde som virke ja, men kapar man det i 6-metersbitar så är det väl vad som skulle ha gjorts för transport. Så då kan det knappast vara något problem om man sedan drar det åt sidan med ett spännband eller bogserlina med bilen.J jonaserik skrev:
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Men I fallen med personliga assistenter finns ju ettanställningsförhållande och en lön som bekräftar det..
Medans vänner och grannar emellan som efter att par öl fäller och kapar upp ett träd så finns inga sådana förhållanden om att man har anlitat någon utan bara välvilligt hjälpt varandra och då finns ingen lag som reglerar detta, utan det är fritt fram o såga såå myyy man orkar utan något körkort..
Medans vänner och grannar emellan som efter att par öl fäller och kapar upp ett träd så finns inga sådana förhållanden om att man har anlitat någon utan bara välvilligt hjälpt varandra och då finns ingen lag som reglerar detta, utan det är fritt fram o såga såå myyy man orkar utan något körkort..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Det skulle väl iofs inte vara första gången en lag inte stämmer med verkligen, eller tvärt om 🙄Rejäl skrev:Men I fallen med personliga assistenter finns ju ettanställningsförhållande och en lön som bekräftar det..
Medans vänner och grannar emellan som efter att par öl fäller och kapar upp ett träd så finns inga sådana förhållanden om att man har anlitat någon utan bara välvilligt hjälpt varandra och då finns ingen lag som reglerar detta, utan det är fritt fram o såga såå myyy man orkar utan något körkort..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Ja för att Arbetsmiljölagarna ska gälla så behöver det vara att någon Anlitas eller avlönas då kickar arbetsmiljölagen in..
Arbetstagarbegreppet är inte klart definierat i svensk lag utan för att avgöra om det föreligger en anställning får en helhetsbedömning göras i varje enskilt fall. Grundläggande är dock att en fysisk person utför arbete för annan under dennes ledning. Den arbetande har alltså ingen bestämmanderätt utan den ligger hos arbetsgivaren, arbetstagaren förväntas utföra de arbetsuppgifter som hen tilldelas på utsatt arbetstid. Vad som vidare tyder på att en anställning föreligger är att ersättning för utfört arbete är garanterad, ersättningen är således inte enbart resultatgrundad.
Arbetstagarbegreppet är inte klart definierat i svensk lag utan för att avgöra om det föreligger en anställning får en helhetsbedömning göras i varje enskilt fall. Grundläggande är dock att en fysisk person utför arbete för annan under dennes ledning. Den arbetande har alltså ingen bestämmanderätt utan den ligger hos arbetsgivaren, arbetstagaren förväntas utföra de arbetsuppgifter som hen tilldelas på utsatt arbetstid. Vad som vidare tyder på att en anställning föreligger är att ersättning för utfört arbete är garanterad, ersättningen är således inte enbart resultatgrundad.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Jag tycker att detta låter som en rimlig tolkning, men var ser vi detta i lagen eller eventuella domslut? 🤔Rejäl skrev:Ja för att Arbetsmiljölagarna ska gälla så behöver det vara att någon Anlitas eller avlönas då kickar arbetsmiljölagen in..
Arbetstagarbegreppet är inte klart definierat i svensk lag utan för att avgöra om det föreligger en anställning får en helhetsbedömning göras i varje enskilt fall. Grundläggande är dock att en fysisk person utför arbete för annan under dennes ledning. Den arbetande har alltså ingen bestämmanderätt utan den ligger hos arbetsgivaren, arbetstagaren förväntas utföra de arbetsuppgifter som hen tilldelas på utsatt arbetstid. Vad som vidare tyder på att en anställning föreligger är att ersättning för utfört arbete är garanterad, ersättningen är således inte enbart resultatgrundad.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Jag hoppas och tror verkligen Rejäl har rätt. Om inte blir det ju absurda effekter.
Om jag reser bort och frågar grannen om de kan skotta min garageuppfart eller vamina växter så har jag ett arbetsgivaransvar och kan råka illa ut och grannen halkar och gör illa sig. Om jag bara säger till grannen att jag ska resa bort och de säger "vi skottar åt dig så det inte ser obebott ut" så är det lugnt.
Om min kompis ska flytta och ber om bärhjälp så gäller plötsligt arbetsmiljölagen, men om jag bara dyker upp på flyttdagen och börjar bära så gäller den inte?
Det låter verkligen fullständigt vansinnigt.
Om jag reser bort och frågar grannen om de kan skotta min garageuppfart eller vamina växter så har jag ett arbetsgivaransvar och kan råka illa ut och grannen halkar och gör illa sig. Om jag bara säger till grannen att jag ska resa bort och de säger "vi skottar åt dig så det inte ser obebott ut" så är det lugnt.
Om min kompis ska flytta och ber om bärhjälp så gäller plötsligt arbetsmiljölagen, men om jag bara dyker upp på flyttdagen och börjar bära så gäller den inte?
Det låter verkligen fullständigt vansinnigt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Samtidigt kan detta vara sånt som är "på förekommen anledning" dvs man försökt täppa igen ett hål i lagstiftningen och att just dessa fall ses mellan fingrarna på🤔Fairlane skrev:
Jag hoppas och tror verkligen Rejäl har rätt. Om inte blir det ju absurda effekter.
Om jag reser bort och frågar grannen om de kan skotta min garageuppfart eller vamina växter så har jag ett arbetsgivaransvar och kan råka illa ut och grannen halkar och gör illa sig. Om jag bara säger till grannen att jag ska resa bort och de säger "vi skottar åt dig så det inte ser obebott ut" så är det lugnt.
Om min kompis ska flytta och ber om bärhjälp så gäller plötsligt arbetsmiljölagen, men om jag bara dyker upp på flyttdagen och börjar bära så gäller den inte?
Det låter verkligen fullständigt vansinnigt.
Arbetsmiljölagen syftar till att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet och att du som anställd har rätt till en god arbetsmiljö..13th Marine skrev:
Det är en lag som gäller unisont alla arbetsgivare och uppdragstagare såsom tex. egenföretagare som jobbar utan anställda..
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amling/arbetsmiljolag-19771160_sfs-1977-1160/
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Jo jag förstår vad avsikten är med den.Rejäl skrev:
Det hjälper tyvärr inte att länka till lagen, det gäller att förklara vad den innebär, eller var avsedd att innebära, närmare mer speciellt denna mening:
Vad definieras som en arbetstagare och arbetsgivare? Räcker det med att man ber någon om hjälp? Är man då en arbetsgivare? Om man hjälper någon är man då en arbetstagare?
Vad är en verksamhet? Kan verkligen att fälla ett träd på min egen tomt vara en verksamhet?
Jag vet vad vi menar med dessa termer i dagligt tal, men är den juridiska innebörden av orden större? Vad avsåg man när man skrev lagen?
Jag tror själv som du, att detta inte faller under lagen, men jag är öppen för att bli motbevisad.
Lawline definierar det ganska bra:
https://lawline.se/answers/vad-ar-skillnaden-mellan-en-arbetstagare-och-en-uppdragstagare
En arbetsgivare är en juridisk eller fysisk person som upprättar ett anställningsavtal med en arbetstagare om att mot en viss bestämd ersättning erhålla en arbetsprestation av den senare.
Allt har med lön eller ersättning att göra utan det så faller förhållandena..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arbetsgivare
https://lawline.se/answers/vad-ar-skillnaden-mellan-en-arbetstagare-och-en-uppdragstagare
En arbetsgivare är en juridisk eller fysisk person som upprättar ett anställningsavtal med en arbetstagare om att mot en viss bestämd ersättning erhålla en arbetsprestation av den senare.
Allt har med lön eller ersättning att göra utan det så faller förhållandena..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arbetsgivare