D Daniel 109 skrev:
Nej, en bastu medför inte en hemfridszon. Men de nekas ofta eftersom de ger intryck av att ha det.
Men den gjorde det i det här fallet, och skrivet så i den dom jag relaterar till.
 
Nej, det gör den inte.
 
M -MH- skrev:
Det finns undantag för arbete i hemmiljö/ hushållsarbete, kanske det som avses? Det är ju inget undantag för personliga assistenter generellt.

Edit: Får rätta mig lite där, det undantaget togs tydligen bort för 15 år sedan. Kanske det är en gammal genomgång.

Se här:

[länk]
Skulle precis skriva att jag inte hittade något undantag för det.

Vore intressant att se om det finns några rättsfall i detta. 🤔

Sen känns ärligt talat det tidigare dokumentet lite skumt, speciellt när man komma in på det sådär utan sammanhang, det saknas någon som helst referens till vem som skrivit det och varför.
 
H
J jonaserik skrev:
Kapa inte utan finns det möjlighet att dra undan från vägen så gör det, kan vara lite tungt men brukar gå.. Se vilken sida som är enklast, topp eller rotsida.

EDIT Rak och grov björk och kan hävdas för att såga till virke, därav fällning, men fällaren blev sjuk/dålig och gick hem 🙁🙁😇
Teoretiskt kan trädet ha ett värde som virke ja, men kapar man det i 6-metersbitar så är det väl vad som skulle ha gjorts för transport. Så då kan det knappast vara något problem om man sedan drar det åt sidan med ett spännband eller bogserlina med bilen.
 
P
Men I fallen med personliga assistenter finns ju ettanställningsförhållande och en lön som bekräftar det..
Medans vänner och grannar emellan som efter att par öl fäller och kapar upp ett träd så finns inga sådana förhållanden om att man har anlitat någon utan bara välvilligt hjälpt varandra och då finns ingen lag som reglerar detta, utan det är fritt fram o såga såå myyy man orkar utan något körkort..
 
Rejäl skrev:
Men I fallen med personliga assistenter finns ju ettanställningsförhållande och en lön som bekräftar det..
Medans vänner och grannar emellan som efter att par öl fäller och kapar upp ett träd så finns inga sådana förhållanden om att man har anlitat någon utan bara välvilligt hjälpt varandra och då finns ingen lag som reglerar detta, utan det är fritt fram o såga såå myyy man orkar utan något körkort..
Det skulle väl iofs inte vara första gången en lag inte stämmer med verkligen, eller tvärt om 🙄
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Det skulle väl iofs inte vara första gången en lag inte stämmer med verkligen, eller tvärt om 🙄
Fast dom heter ju Arbetsmiljölagar så dom kan inte bli aktuella så länge man inte avlönar någon med pengar eller krav om tjänster tillbaks..
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Fast dom heter ju Arbetsmiljölagar så dom kan inte bli aktuella så länge man inte avlönar någon med pengar eller krav om tjänster tillbaks..
Fast måste man få betalt för att det ska vara ett arbete? 🤔
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Ja för att Arbetsmiljölagarna ska gälla så behöver det vara att någon Anlitas eller avlönas då kickar arbetsmiljölagen in..
Arbetstagarbegreppet är inte klart definierat i svensk lag utan för att avgöra om det föreligger en anställning får en helhetsbedömning göras i varje enskilt fall. Grundläggande är dock att en fysisk person utför arbete för annan under dennes ledning. Den arbetande har alltså ingen bestämmanderätt utan den ligger hos arbetsgivaren, arbetstagaren förväntas utföra de arbetsuppgifter som hen tilldelas på utsatt arbetstid. Vad som vidare tyder på att en anställning föreligger är att ersättning för utfört arbete är garanterad, ersättningen är således inte enbart resultatgrundad.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja för att Arbetsmiljölagarna ska gälla så behöver det vara att någon Anlitas eller avlönas då kickar arbetsmiljölagen in..
Arbetstagarbegreppet är inte klart definierat i svensk lag utan för att avgöra om det föreligger en anställning får en helhetsbedömning göras i varje enskilt fall. Grundläggande är dock att en fysisk person utför arbete för annan under dennes ledning. Den arbetande har alltså ingen bestämmanderätt utan den ligger hos arbetsgivaren, arbetstagaren förväntas utföra de arbetsuppgifter som hen tilldelas på utsatt arbetstid. Vad som vidare tyder på att en anställning föreligger är att ersättning för utfört arbete är garanterad, ersättningen är således inte enbart resultatgrundad.
Jag tycker att detta låter som en rimlig tolkning, men var ser vi detta i lagen eller eventuella domslut? 🤔
 
Fairlane
Jag hoppas och tror verkligen Rejäl har rätt. Om inte blir det ju absurda effekter.

Om jag reser bort och frågar grannen om de kan skotta min garageuppfart eller vamina växter så har jag ett arbetsgivaransvar och kan råka illa ut och grannen halkar och gör illa sig. Om jag bara säger till grannen att jag ska resa bort och de säger "vi skottar åt dig så det inte ser obebott ut" så är det lugnt.

Om min kompis ska flytta och ber om bärhjälp så gäller plötsligt arbetsmiljölagen, men om jag bara dyker upp på flyttdagen och börjar bära så gäller den inte?

Det låter verkligen fullständigt vansinnigt.
 
  • Gilla
Mortsken och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag hoppas och tror verkligen Rejäl har rätt. Om inte blir det ju absurda effekter.

Om jag reser bort och frågar grannen om de kan skotta min garageuppfart eller vamina växter så har jag ett arbetsgivaransvar och kan råka illa ut och grannen halkar och gör illa sig. Om jag bara säger till grannen att jag ska resa bort och de säger "vi skottar åt dig så det inte ser obebott ut" så är det lugnt.

Om min kompis ska flytta och ber om bärhjälp så gäller plötsligt arbetsmiljölagen, men om jag bara dyker upp på flyttdagen och börjar bära så gäller den inte?

Det låter verkligen fullständigt vansinnigt.
Samtidigt kan detta vara sånt som är "på förekommen anledning" dvs man försökt täppa igen ett hål i lagstiftningen och att just dessa fall ses mellan fingrarna på🤔
 
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tycker att detta låter som en rimlig tolkning, men var ser vi detta i lagen eller eventuella domslut? 🤔
Arbetsmiljölagen syftar till att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet och att du som anställd har rätt till en god arbetsmiljö..
Det är en lag som gäller unisont alla arbetsgivare och uppdragstagare såsom tex. egenföretagare som jobbar utan anställda..


https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amling/arbetsmiljolag-19771160_sfs-1977-1160/
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Arbetsmiljölagen syftar till att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet och att du som anställd har rätt till en god arbetsmiljö..
Det är en lag som gäller unisont alla arbetsgivare och uppdragstagare såsom tex. egenföretagare som jobbar utan anställda..


[länk]
Jo jag förstår vad avsikten är med den.
Det hjälper tyvärr inte att länka till lagen, det gäller att förklara vad den innebär, eller var avsedd att innebära, närmare mer speciellt denna mening:
Denna lag gäller varje verksamhet i vilken arbetstagare utför arbete för en arbetsgivares räkning.
Vad definieras som en arbetstagare och arbetsgivare? Räcker det med att man ber någon om hjälp? Är man då en arbetsgivare? Om man hjälper någon är man då en arbetstagare?
Vad är en verksamhet? Kan verkligen att fälla ett träd på min egen tomt vara en verksamhet?

Jag vet vad vi menar med dessa termer i dagligt tal, men är den juridiska innebörden av orden större? Vad avsåg man när man skrev lagen?

Jag tror själv som du, att detta inte faller under lagen, men jag är öppen för att bli motbevisad.
 
P
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.