133 224 läst ·
717 svar
133k läst
717 svar
Fällt träd över servitutväg - vad göra?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Där var ett intressant stycke:
Och därmed gäller inte arbetsmiljölagen precis som du säger.
Speciellt sista biten, om detta är fastställt då skulle jag vilja påstå att man inte är en arbetstagare om man inte får betalt.
Och därmed gäller inte arbetsmiljölagen precis som du säger.
Att hjälpa någon utan några krav om ersättning i form av pengar eller gentjänster anses inte vara ett arbetsrättsligt förhållande..
Ställer du krav om att vännen som du hjälper ska hjälpa dig tillbaka vid senare tillfälle så hamnar man i ett annat läge detta gäller även skattemässigt har för mig att det finns en tråd där vi redde ut det..
Det finns inte att en domstol skulle döma annorlunda och öppna upp pandoras ask med hur vårat samhälle fungerar med att hjälpa varandra och hur det fungerar i ideella föreningar mm..
Ställer du krav om att vännen som du hjälper ska hjälpa dig tillbaka vid senare tillfälle så hamnar man i ett annat läge detta gäller även skattemässigt har för mig att det finns en tråd där vi redde ut det..
Det finns inte att en domstol skulle döma annorlunda och öppna upp pandoras ask med hur vårat samhälle fungerar med att hjälpa varandra och hur det fungerar i ideella föreningar mm..
Redigerat av moderator:
Varför krångla till det? I fallet med björken tänker jag att du utan vidare kan kapa och ta bort trädet från vägen om du tänker åka och hälsa på TS.M -MH- skrev:Det där är inte direkt från Arbetsmiljölagen, det är från en sida som samlar kommentarer kring lagar och rättsfall. Rättsfallen behandlar inte bara rbetsmiljö utan även skatt. Och vad som ses som arbetstagare där har ju ändrats lite sen många fallen dömts.
Det görs en samlad bedömning. Dvs man behöver inte äga ett företag och vara med i arbetsgivarorganisation för att bli betraktad som arbetsgivare.
Det är inte det formella som är viktigt utan omständigheterna.
Det har jag ju svarat dig en gång redan att jag håller med? Diskussionen har ju spårat ut fullständigt, och det jag skrev gällde generellt.F fribygg skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Det var just det jag ville kunna läsa någonstans och efterfrågade, det står inte direkt i lagen och var inget jag lyckades söka upp heller, samtidigt kunde jag inte hitta motsatsen.Rejäl skrev:Att hjälpa någon utan några krav om ersättning i form av pengar eller gentjänster anses inte vara ett arbetsrättsligt förhållande..
Ställer du krav om att vännen som du hjälper ska hjälpa dig tillbaka vid senare tillfälle så hamnar man i ett annat läge detta gäller även skattemässigt har för mig att det finns en tråd där vi redde ut det..
Det finns inte att en domstol skulle döma annorlunda och öppna upp pandoras ask med hur vårat samhälle fungerar med att hjälpa varandra och hur det fungerar i ideella föreningar mm..
Jag tänker att om det faktiskt skulle kunna vara så att det är så det ska tolkas så hamnar det nog inte i domstol när vi som grannar hjälper varandra utan det är för att sätta dit någon som använder detta som ett kryphål.
Tänk lite som knivlagen, den är främst till för att sätta dit kriminella och strulpellar.
Men detta är bara spekulationer från min sida.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Nej det tror jag inte utan Arbetsmiljölagen kom väll till när dom olika intresseorganisationerna inom skog ville få ner skador och olyckor efter stormfällda träd..13th Marine skrev:
Det var just det jag ville kunna läsa någonstans och efterfrågade, det står inte direkt i lagen och var inget jag lyckades söka upp heller, samtidigt kunde jag inte hitta motsatsen.
Jag tänker att om det faktiskt skulle kunna vara så att det är så det ska tolkas så hamnar det nog inte i domstol när vi som grannar hjälper varandra utan det är för att sätta dit någon som använder detta som ett kryphål.
Tänk lite som knivlagen, den är främst till för att sätta dit kriminella och strulpellar.
Men detta är bara spekulationer från min sida.
Vilket är en sund tanke inom arbetslivet att veta att man har ett visst hum om saker om man har gått en utbildning vilket körkortet är, har aldrig hört att någon inte skulle ha passerat utbildningen och inte fått sitt körkort trots stora språkförbistringar som en del av kort innehavarna har..
Men nu känns detta ganska utklarat ifrån min sida och börjar tröttna på att tjata om det så ni får gärna fortsätta diskussionen men jag känner att för min del så är den avklarad😀
Hej, kapa trädet från rot 4-5 meter om skogsägaren vill ha den till eget plank. Dra den sedan åt sidan vägen är då fri. Meddela skogsägaren att det kommer att ske på efter 24 timmars frist så vederbörande själv kan ta hand om trädet. Så är intresserad av stammen för tillverkning av ett par fina jaktskidor så rak och fin med lite kvist Ds. Lycka tillH Herr Okunnig skrev:Hej. Tjänande fastighetsägare har fällt ett träd över vägen för att hindra min nyttjanderätt på den väg jag är servitutsinnehavare. Jag har samtalat med polis och jurist och det verkar högst oklart om jag själv får såga trädet. De rekommenderar istället att anlita företag som kan ta bort det, och sen kan jag eventuellt kräva tjänande fastighet på ersättning för den kostnaden genom rättsprocess. Andra alternativ är att kontakta kronofogden för en handräckning, vilket tar 4 månader. Sågar jag trädet själv misstänker jag att han kommer anmäla mig för det.
Då inget annat nämns i vårt officialservitut så antar jag att det är jag som har ansvar för underhållet på vägen.
Någon som har stenkoll på mina rättigheter här?
Vägar röjer man när man ska fram. Inte om ett dygn. Det där trädet har marginellt timmervärde, så hur det kapas är inte särskilt viktigt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg