133 224 läst ·
717 svar
133k läst
717 svar
Fällt träd över servitutväg - vad göra?
Ja, verkligen. Vilken massaker!🤦♂️Helena S skrev:
Skall vi slå vad om vem av deltagarna i denna motorsågsmassaker som kommer att skriva det sista inlägget på detta tröttsamma tema. Blir den som sist använder m-ordet i denna tråd alltså
Just nu har @Rejäl ledningen i massakern. Jag satsar på ledaren! Vem tror du?
Det där tycker jag var en inte så dum idé. Öppna bommen och vänta och se om björken inte försvinner av sig själv. När björken är borta kan bommen stängas igen. Lite krångel med egen bil under tiden, bara.M Mikko58 skrev:
Det här var nog det klyftigaste svaret hittills! Nu har visserligen motorsågsförespråkarna pro/con körkort lagt sig efter en ansträngande diskussion men de tycker säkert också det här var en bra idé. Enkel och laglig!B bakterie skrev:
Genialiskt! 200 inlägg om motorsågkörkort och så kommer plötsligt bakterie med en magisk lösning!B bakterie skrev:
Förbättrar ett redan bra förslag:
1. Ta bort hela bommen + hänglås, alltså skrota hela bommen.
2. Såga därefter upp hela björken till ved. Du har ved i 5 år gratis, och ingen kommer att säga något
Extra gratis råd:
3. Sluta skriv här, kränk inte markägaren mer med olika omdömen
Man får väl fortfarande bygga ställning upp till 3m utan utbildning och även yrkesmässigt?Rejäl skrev:Men du ser fel på det inga arbetsmiljölagar regler gäller privatpersoner, då får du inte bygga ställning heller utan utbildning..
Vilket du får göra som privatperson men inte i arbetet utan utbildning du måste särskilja privat och arbetsgivaransvar som reglerna gäller och man blir inte arbetsgivare om man tar hjälp av en vän..
Då får man inte sanera/riva asbest heller som privatperson utan utbildning och arbetsmiljöplan, läkarundersökning mm..som gäller enligt Arbetsmiljöverket och dess lagar..
Du får gärna motbevisa detta så rättar jag mig efter det..
Vet inte vart du har fått 3 meter ifrån, men allmän ställningsbehörighet gäller 2-9m..maxmsm skrev:
Utbildningsnivåer inom ställningsbyggnad:
Byggnadsställningar kommer i olika former och höjder, vilket gör dem mer eller mindre komplexa att sätta upp och arbeta med. Det finns därför fyra olika utbildningsnivåer beroende på vilken typ av ställning du ska bygga. Utöver dessa nivåer finns det även två tilläggsutbildningar, en för väderskydd och en för speciella ställningskonstruktioner.
Särskild information om hantverkarställningar
Gäller för hantverkarställningar med en generell monteringsinstruktion och en maxhöjd på två meter.
Särskild information om rullställningar
Gäller för hantverkar- och rullställningar med en generell monteringsinstruktion och en maxhöjd på fem meter.
Allmän utbildning om ställningar
Gäller för ställningar med en generell monteringsinstruktion och en maxhöjd mellan två och nio meter.
Särskild utbildning om ställningar
Gäller för ställningar med komplicerad monteringsinstruktion och ställningar över nio meter.
Tilläggsutbildning om väderskydd
Gäller för väderskydd oavsett höjd och monteringskonstruktion. Denna utbildning kräver att du har genomfört Särskild utbildning.
Tilläggsutbildning om speciella ställningskonstruktioner
Gäller för de typer av ställningar som inte ingår i Särskild utbildning, exempelvis hängbryggor och konsolställningar. Denna utbildning kräver att du har genomfört Allmän utbildning.
Du har helt rätt, jag var tvungen att kolla mitt Ställningsbyggarbevis från -06 och det är 2-9m, jag var ganska säker på att det var 3-9m minnet sviker lite efter 18 år...Rejäl skrev:Vet inte vart du har fått 3 meter ifrån, men allmän ställningsbehörighet gäller 2-9m..
Utbildningsnivåer inom ställningsbyggnad:
Byggnadsställningar kommer i olika former och höjder, vilket gör dem mer eller mindre komplexa att sätta upp och arbeta med. Det finns därför fyra olika utbildningsnivåer beroende på vilken typ av ställning du ska bygga. Utöver dessa nivåer finns det även två tilläggsutbildningar, en för väderskydd och en för speciella ställningskonstruktioner.
Särskild information om hantverkarställningar
Gäller för hantverkarställningar med en generell monteringsinstruktion och en maxhöjd på två meter.
Särskild information om rullställningar
Gäller för hantverkar- och rullställningar med en generell monteringsinstruktion och en maxhöjd på fem meter.
Allmän utbildning om ställningar
Gäller för ställningar med en generell monteringsinstruktion och en maxhöjd mellan två och nio meter.
Särskild utbildning om ställningar
Gäller för ställningar med komplicerad monteringsinstruktion och ställningar över nio meter.
Tilläggsutbildning om väderskydd
Gäller för väderskydd oavsett höjd och monteringskonstruktion. Denna utbildning kräver att du har genomfört Särskild utbildning.
Tilläggsutbildning om speciella ställningskonstruktioner
Gäller för de typer av ställningar som inte ingår i Särskild utbildning, exempelvis hängbryggor och konsolställningar. Denna utbildning kräver att du har genomfört Allmän utbildning.
Claes Sörmland skrev:
Jag har svårt att förstå hur jurist kan mena att du inte har rätt att flytta trädet från vägbanan. Du har ju servitutsrätt med underhållsansvar för vägen. Hur tänker sig juristen att skada kan uppstå för trädets ägare så att du blir skadeståndsskyldig?
Men naturligtvis ska detta fungera genom kommunikation
Kontakta Lantmäteriet och fråga vad som är inskrivet i fastighetskontraktet för din del. För så står det inskrivet i vårat servitut att vi har brukanderätten på vägen när huset byggdes.H Herr Okunnig skrev:Hej. Tjänande fastighetsägare har fällt ett träd över vägen för att hindra min nyttjanderätt på den väg jag är servitutsinnehavare. Jag har samtalat med polis och jurist och det verkar högst oklart om jag själv får såga trädet. De rekommenderar istället att anlita företag som kan ta bort det, och sen kan jag eventuellt kräva tjänande fastighet på ersättning för den kostnaden genom rättsprocess. Andra alternativ är att kontakta kronofogden för en handräckning, vilket tar 4 månader. Sågar jag trädet själv misstänker jag att han kommer anmäla mig för det.
Då inget annat nämns i vårt officialservitut så antar jag att det är jag som har ansvar för underhållet på vägen.
Någon som har stenkoll på mina rättigheter här?
Du anser att du följer Ts önskan om att ägna sig åt ämnet? För att ej eskalera så kanske en skylt vid grinden”fiska gärna men parkera ej på min tomt” vore läge? Samt att släpa undan trädet.D Daniel 109 skrev:
Är det någon som försökt räkna på vad alla dessa krav kostar per räddat liv?
Detta gäller ju inte bambuställningar dock. Lite ironiskt ❤️😂🙏Rejäl skrev:Vet inte vart du har fått 3 meter ifrån, men allmän ställningsbehörighet gäller 2-9m..
Utbildningsnivåer inom ställningsbyggnad:
Byggnadsställningar kommer i olika former och höjder, vilket gör dem mer eller mindre komplexa att sätta upp och arbeta med. Det finns därför fyra olika utbildningsnivåer beroende på vilken typ av ställning du ska bygga. Utöver dessa nivåer finns det även två tilläggsutbildningar, en för väderskydd och en för speciella ställningskonstruktioner.
Särskild information om hantverkarställningar
Gäller för hantverkarställningar med en generell monteringsinstruktion och en maxhöjd på två meter.
Särskild information om rullställningar
Gäller för hantverkar- och rullställningar med en generell monteringsinstruktion och en maxhöjd på fem meter.
Allmän utbildning om ställningar
Gäller för ställningar med en generell monteringsinstruktion och en maxhöjd mellan två och nio meter.
Särskild utbildning om ställningar
Gäller för ställningar med komplicerad monteringsinstruktion och ställningar över nio meter.
Tilläggsutbildning om väderskydd
Gäller för väderskydd oavsett höjd och monteringskonstruktion. Denna utbildning kräver att du har genomfört Särskild utbildning.
Tilläggsutbildning om speciella ställningskonstruktioner
Gäller för de typer av ställningar som inte ingår i Särskild utbildning, exempelvis hängbryggor och konsolställningar. Denna utbildning kräver att du har genomfört Allmän utbildning.