133 224 läst ·
717 svar
133k läst
717 svar
Fällt träd över servitutväg - vad göra?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Jag är inte lika övertygad om detta, vad är detta ens för dokument?M -MH- skrev:
Här har vi direkt från arbetsmiljölagen istället:
https://lagen.nu/begrepp/Arbetstagare
https://lagen.nu/begrepp/Arbetsgivare
Jag är inte övertygad om att detta skulle räknas som en verksamhet, och för den delen att man skulle räknas som arbetstagare i sammanhanget.
Det där är inte direkt från Arbetsmiljölagen, det är från en sida som samlar kommentarer kring lagar och rättsfall. Rättsfallen behandlar inte bara rbetsmiljö utan även skatt. Och vad som ses som arbetstagare där har ju ändrats lite sen många fallen dömts.13th Marine skrev:
Det görs en samlad bedömning. Dvs man behöver inte äga ett företag och vara med i arbetsgivarorganisation för att bli betraktad som arbetsgivare.
Det är inte det formella som är viktigt utan omständigheterna.
Så det är 2 helt skilda lägen om du frågar grannen:M -MH- skrev:
” vill du hjälpa till”?
Jmf om grannen frågar:
”Ska jag hjälpa till” …?
Diskussionen är absurd
Bara en undran: Om det börjar brinna hur ska brandkåren ta sig fram, eller om någon behöver ambulans? Kanske kan ta det den vägen.H Herr Okunnig skrev:Hej. Tjänande fastighetsägare har fällt ett träd över vägen för att hindra min nyttjanderätt på den väg jag är servitutsinnehavare. Jag har samtalat med polis och jurist och det verkar högst oklart om jag själv får såga trädet. De rekommenderar istället att anlita företag som kan ta bort det, och sen kan jag eventuellt kräva tjänande fastighet på ersättning för den kostnaden genom rättsprocess. Andra alternativ är att kontakta kronofogden för en handräckning, vilket tar 4 månader. Sågar jag trädet själv misstänker jag att han kommer anmäla mig för det.
Då inget annat nämns i vårt officialservitut så antar jag att det är jag som har ansvar för underhållet på vägen.
Någon som har stenkoll på mina rättigheter här?
Nej, formalia är inte det viktiga, det viktiga är omständigheterna.
På samma sätt somdet inte spelar någon roll vad du skriver för rubrik på ett avtal, det är innehållet som styr vad det är för typ.
På samma sätt somdet inte spelar någon roll vad du skriver för rubrik på ett avtal, det är innehållet som styr vad det är för typ.
Det där trädet går inte att flytta för hand eller med bil utan det krävs en stor traktor.J jonaserik skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Finns det några rättsfall då?M -MH- skrev:Det där är inte direkt från Arbetsmiljölagen, det är från en sida som samlar kommentarer kring lagar och rättsfall. Rättsfallen behandlar inte bara rbetsmiljö utan även skatt. Och vad som ses som arbetstagare där har ju ändrats lite sen många fallen dömts.
Det görs en samlad bedömning. Dvs man behöver inte äga ett företag och vara med i arbetsgivarorganisation för att bli betraktad som arbetsgivare.
Det är inte det formella som är viktigt utan omständigheterna.
Och jag tycker inte alls det är speciellt glasklart när man i samma dokument hittar:
Varför gäller inte arbetsmiljölagen personliga assistenter?Personliga assistenter som formellt är anställda av en kommun (och inte av den
vårdbehövande) omfattas även de av arbetsmiljölagen. (Om man anställts direkt av
vårdtagaren omfattas man dock inte av lagen!) Det spelar ingen roll om
kommunen/försäkringskassan bidrar till den lön man får som assistent. Avgörande är
vem som anses vara arbetsgivare.
Det finns undantag för arbete i hemmiljö/ hushållsarbete, kanske det som avses? Det är ju inget undantag för personliga assistenter generellt.13th Marine skrev:
Edit: Får rätta mig lite där, det undantaget togs tydligen bort för 15 år sedan. Kanske det är en gammal genomgång.
Se här:
https://assistanskoll.se/20071018-arbetsmiljolagen.html
Redigerat:
"Rätten till byggnader betyder inte att det finns en hemfridszon" beror ju på vad det är för byggnader! I den dom jag relaterar till så fick en bastu, och tvättstuga nere vid sjön ersättas eftersom den svårt skadats av översvämning. Länsstyrelesen gick inte med på att det då skulle få finnas en hemfridszon, men eftersom den även innehållit en bastu, samt att man tvättat ochj badat där, så överklagades det beslutet och fastighetsägaren vann över länsstyrelsen.D Daniel 109 skrev:
Nej, en bastu medför inte en hemfridszon. Men de nekas ofta eftersom de ger intryck av att ha det.