Baraomdetbehövs skrev:
Jurister må kunna teori, men de tillämpar även ofta lagen (men det beror dock naturligtvis på vad de jobbar med). Jag anser att frågeställaren får välja mellan att agera i enlighet med gällande rätt eller inte. Det är inte min sak som jurist att avgöra vad han ska välja att göra. Självklart skulle jag rekommendera att han i första hand pratar med ägaren till den andra fastigheten, men om han inte vill det, tänkte jag erbjuda ett alternativ i enlighet med vår lagstiftning. Huruvida man gillar det alternativet eller inte är en annan sak. Jag lägger ingen värdering i gällande rätt.
Det är inte gällande rätt! Den juristen vet inte vad hen pratar om. Om personen fällt trädet över vägen och inte tagit hand om det har du full rätt att plocka bort det, men med minsta möjliga skada för trädägaren. d.v.s kapa vid vägkanten på båda sidor och rulla mittbiten åt sidan. Det säger ju sig själv att hen svamlar. Om lagen säger att du inte får ta bort trädet, då får ju inte ett företag heller ta bort trädet, vilket hen rekommenderar. Lagen är ju lika för alla, eller hur

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Det brukar höra till god ton och civiliserat beteende att kapa träd som ligger över vägar till förnuftiga stocklängder innan man rullar stockarna till sides. Om lagen kräver det i Sverige vet jag inte men det är så civiliserade människor gör.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
K
K Kling 1 skrev:
Om markägaren är kinkig så tänk på att om du sågar själv med motorsåg så behöver du ha utbildning/kort för att göra det på annans mark.
Ja, jag citerar mitt eget inlägg, vet inte om jag ångrar att jag skrev det😅(det jag citerar alltså)

Känner mig medskyldig till urspårning men ändå inte🤔😀.

En del av er ägnade en stor del av lördagskvällen med denna fråga, vad kom ni egentligen fram till?

Mikael_L
H heimlaga skrev:
Det brukar höra till god ton och civiliserat beteende att kapa träd som ligger över vägar till förnuftiga stocklängder innan man rullar stockarna till sides. Om lagen kräver det i Sverige vet jag inte men det är så civiliserade människor gör.
Du tänker att det ska kunna bli 3,6 meters virke.
Eller 3,9 4,2 4,5 4,8 5,1 eller 5,4 meters, som är de vanliga längderna för sågat virke (i Sverige).

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Man sågar inte av den på fler ställen än nödvändigt. Trädet i det här fallet lär ändå inte bli något annat än ved. Om ägaren ens behagar att hämta det.

• Gilla
Hocke68 och 1 till
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Ja, jag citerar mitt eget inlägg, vet inte om jag ångrar att jag skrev det😅(det jag citerar alltså)

Känner mig medskyldig till urspårning men ändå inte🤔😀.

En del av er ägnade en stor del av lördagskvällen med denna fråga, vad kom ni egentligen fram till?
https://sakerskog.se/2562-2/

Nej ts vehöver inte ha körkort för detta då det inte är ett arbete som gynnar skogsägaren

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
K
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
[länk]

Nej ts vehöver inte ha körkort för detta då det inte är ett arbete som gynnar skogsägaren
Tvärsäkert svar?😄

• Webbsida om krav på dokumentation för motorsågskörkort visar varningstext: "OBSERVERA! Detta är endast vår tolkning och bedömning" i rött över cirkulerad text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Ja det mesta får väl anses vara en tolkning tills dess det finns ett rättsfall då ts ej skrivit var det är i Sverige men nån här har väll utbildning och kan kapa stammen om det skulle behövas

• Haha
Sernando
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Å andra sidan tror jag mer på jurister som faktiskt är utbildade i arbetsmiljörätt, än på någon som inte är det.
Arbetsmiljörätt, vad har det med saken att göra?
Arbetsmiljöverket är väl rätt instans i så fall.
I detta fallet är det bara att såga upp eländet. Trädet hindrar servitutet och det ska tas bort. Vem som gör det torde vara rätt egalt.
Givetvis är det bättre om markägaren gör det men om inte, gör det själv.

S
Gillar att de flesta tycks tro att trådis äger en motorsåg. Högst osannolikt.

Varför det sedan dillas hit och dit om att hjälpa grannen att lasta släp eller riva asbest, är lika poänglöst ordbajseri som vanligt i byggahus trådar.

• Gilla
  • Haha
john68 och 3 till
  • Laddar…
Äger inte alla minst en motorsåg? 🤣

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
H Herr Okunnig skrev:
Hej. Tjänande fastighetsägare har fällt ett träd över vägen för att hindra min nyttjanderätt på den väg jag är servitutsinnehavare. Jag har samtalat med polis och jurist och det verkar högst oklart om jag själv får såga trädet. De rekommenderar istället att anlita företag som kan ta bort det, och sen kan jag eventuellt kräva tjänande fastighet på ersättning för den kostnaden genom rättsprocess. Andra alternativ är att kontakta kronofogden för en handräckning, vilket tar 4 månader. Sågar jag trädet själv misstänker jag att han kommer anmäla mig för det.
Då inget annat nämns i vårt officialservitut så antar jag att det är jag som har ansvar för underhållet på vägen.

Någon som har stenkoll på mina rättigheter här?
Jag har haft liknande diskussioner på landet. Börja med att läsa servitutshandlingarna och se vad som står där.

Jag antar att det är gubben som äger fastigheten med vägen och därmed är den fastigheten tjänande fastighet.

Din fastighet är den härskande fastigheten. Normalt är det så att den härskande fastigheten har underhållsskyldighet av vägen. I detta borde ingå att hålla vägen framkomlig, och därmed borde det vara så att du är skyldig att ta bort trädet. Tänk på hur det skulle ha varit om trädet hade varit stormfällt.

Om det tvärtom är så att det är din fastighet som äger vägen och därmed är den tjänande blir det tvärtom. Om den härskande (gubben) vägrar att ta bort trädet så är det i första hand kronofogden man ska vända sig till för handräckning, vilket kan ta tid.

Som alltid i juridiken är svaret "det beror på". Av din beskrivning verkar det som om det är det första fallet som gäller, att din fastighet är den härskande. Om du äger en motorsåg så är det max 15 minuters jobb att såga av det där trädet och släpa det åt sidan.

Polisen brukar vara okunniga och ointresserade.

I min fd by hade vi ett liknande fall, fast där rörde det sig om några hästägare som ägnade sig åt olovlig sågning på en grannfastighet. Det blev först ordning i det torpet efter att skogens ägare som var byns biker och med i en ryggmärkesklubb och hans jägare hade haft en liten "konferens" hemma i hästägarnas kök.

Sensmoral: Löst det och oroa dig inte för polisen.

Vad gäller din hemfridszon är det barriärskydd som gäller, gärna viltstängsel runt tomten. 100 m runt boningshus är inte helt fel.

• Gilla
Hocke68
  • Laddar…
Bearseye Bearseye skrev:
Nja, inte riktigt så enkelt. Går att läsa på säker skog att det beror på vem och var var det nyttjas som avgör om man behöver körkort eller ej.
Säker skog har tagit fram en liten lista med exempel på deras tolkning av lagen:
[länk]

Ex får du inte kapa utan körkort hos din granne. Jag hade däremot likställt det här scenariot med att kapa upp vindfälle på skoterled, då man inte fäller utan "städar" undan på en väg, vilket i sig inte kräver körkort. Nu är ju bajsmackan att det inte är vindfälle, så beror nog mest på hur markägaren reagerar.
Litar inte alls på att det är så bara för att "säkerskog.se" skriver det , speciellt då de verkar vara några som säljer just det .... "motorsågskörkort"

Så som jag förstått det får jag använda min motorsåg hos grannen bäst jag vill (med grannens tillstånd givetvis) så länge jag inte tar betalt för det.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J jenhul skrev:
Vad gäller din hemfridszon är det barriärskydd som gäller, gärna viltstängsel runt tomten. 100 m runt boningshus är inte helt fel.
Röstar på rörelsesensoraktiverade paintballvapen i nedsänkta torn, som dessutom går ta styra via webkamera om man vill. Tower Defense spel på riktigt 😎
(lagligt? nej inte alls ,men kul som satan att säga att har )

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S
Rejäl skrev:
O vad har du åstadkommit med dina inlägg?
Du bara dyker in med dryga kommentarer i de flesta trådar och sågar och klagar på det mesta alternativt skrattar åt vettiga inlägg..
Ta dig en funderare på det du😉
Skrattar åt inlägg som jag tycker är roliga. Är det ett problem för dig, kan du försöka ignorera emojis, ifall det kränker dig.

400 inlägg i en tråd som handlar om ett träd över vägen, visar med all tydlighet på att vissa älskar att göra ordbajsande inlägg, som inte har något med trådis inlägg att göra.

Att han sannolikt inte ens äger en motorsåg, gör hans trädproblem klart mkt besvärligare. Har dessutom med trådis inlägg att göra, till skillnad från de otaliga extremt poänglösa inläggen om asbest och bärhjälp hos grannen.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.