tveksamt tveksamt skrev:
Den har ju legat ute i solen hela dagen, då har den väl torkat? Eller finns det någon specificerad fukthalt som måste uppnås? 😉
Den torkar väl successivt när den brinner...

Kom att tänka på..om någon ringer brandkåren och säger att det troligen brinner på nämnda fastighet...tror ni att dom tar bort trädet när dom rycker ut gör att komma fram?🤔
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Absolut, jag bor i Göteborgsområdet och hjälper gärna till. Upp till TS att ta nästa steg. 😊
Om det är Göta eller Nodre älv så kanske du löser problemet oavsett val av utrustning och eventuell utbildning för att använda den.
Rejäl skrev:
Då kommer den nya EU förordningen in att man bara får elda torkad ved😉
Äh, försök se lösningar och inte problem. Du flisar björken rå och eldar den i lämplig panna med rökgaskondensering
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Vad heter våran miljöminister?
Har vi en egen, jag trodde det var EU som bestämde allt?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Den torkar väl successivt när den brinner...

Kom att tänka på..om någon ringer brandkåren och säger att det troligen brinner på nämnda fastighet...tror ni att dom tar bort trädet när dom rycker ut gör att komma fram?🤔
Nä, är det en vanlig kommunal verksamhet vågar de väl inget göra utan chefens godkännande. Bäst är ju om markägaren eller TS tar bort trädet det första i morgon bitti så vi inte behöver få veta hur räddningstjänsten skulle göra om det blir skarpt läge.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Så du är med på att arbetsmiljölagen normalt gäller privatpersoner i alla fall?
Alla lagar gäller givetvis alla. Dock brukar många lagar definiera de områden där de är tillämpliga. Arbetsmiljölagen gör exempelvis det.

Alfredo Alfredo skrev:
Så du menar att om jag står och lastar av mitt släp och grannen ser det och kommer över och hjälper till, då har jag arbetsmiljöansvar?
Jag ser inte att du har svarat på detta.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 3 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Vad heter våran miljöminister?
Fel tråd, starta gärna en ny i lämpligt forum.
 
Grannen har alltså fällt ett träd på sin egen mark över en väg som han (oops, jag förutsatte nåns kön, förlåt) äger. Jag skulle som härskande endast sågat bort delen som ligger över själva vägen och lagt delen åt sidan och aktat mig för att klampa utanför på grannens fastighet vilket kanske är det han väntar på. Kan ju vara en fälla av grannen (alltså inte en trädfälla, men det är det ju också samtidigt).
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Om det är Göta eller Nodre älv så kanske du löser problemet oavsett val av utrustning och eventuell utbildning för att använda den.
Jag är beredd att ta ”risken”. Det är upp till TS.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Alla lagar gäller givetvis alla.
Om du är Dansk diplomat kan du nog komma undan både öldrickandet och björk borttagning tack vare din imunitet. Är du vanlig forumdeltagare kommer du ju undan tack vare att ingen kommer anmäla att du rensat vägen när du kikade efter TS.
Rejäl skrev:
Ber om ursäkt för mitt övertramp ar det ok🤓
Vi har inget otalt och du behöver inte be om ursäkt, starta nu en ny tråd och gläd forum ägarna med den ökade trafiken till siten som din tråd kommer generera.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Alla lagar gäller givetvis alla. Dock brukar många lagar definiera de områden där de är tillämpliga. Arbetsmiljölagen gör exempelvis det.
Jahapp, och den är tillämplig även på privatpersoner. Inte alltid, men ibland.
Alfredo Alfredo skrev:
Jag ser inte att du har svarat på detta.
Nej, jag brukar inte svara på "så du menar att". Pröva att formulera om det.
 
  • Haha
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Om du är Dansk diplomat kan du nog komma undan både öldrickandet och björk borttagning tack vare din imunitet. Är du vanlig forumdeltagare kommer du ju undan tack vare att ingen kommer anmäla att du rensat vägen när du kikade efter TS.

Vi har inget otalt och du behöver inte be om ursäkt, starta nu en ny tråd och gläd forum ägarna med den ökade trafiken till siten som din tråd kommer generera.
Har du sett mig starta någon tråd😂känns inte så sannolikt..
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Dansk diplomat
Du kom på mig. 😳
 
  • Haha
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Har du sett mig starta någon tråd😂känns inte så sannolikt..
Sent skall syndaren vakna. Plita nu ihop nått och hjälp forum ägarna om du inte kan hjälpa TS.
 
P
F fribygg skrev:
Sent skall syndaren vakna. Plita nu ihop nått och hjälp forum ägarna om du inte kan hjälpa TS.
Nää jag hjälper genom att svara och rätta så gott jag kan och hinner i dom trådar som jag ser att jag har kunskap i..
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Nää jag hjälper genom att svara och rätta så gott jag kan och hinner i dom trådar som jag ser att jag har kunskap i..
Det är bra, dessutom pudlar du ju om du nån enstaka gång skulle råka ha fel.
 
  • Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.