133 226 läst ·
717 svar
133k läst
717 svar
Fällt träd över servitutväg - vad göra?
Men hur ska du prova något rättsligt när inga förhållanden är korrekta?A AndersS skrev:
Arbetsmiljöverkets sanktionsavgift är 10tkr för företag som bryter mot kraven om motorsågskörkort..
Arbetsmiljöverket har inga som helst möjligheter att ge sanktionsavgifter till privatpersoner så det blir ett helt orimligt förhållande ett brott som inte finns..
Nå, är det då ett "arbete" det är frågan om i TS fall, att ta bort ett träd som hindrar ens framfart skulle jag inte se som ett arbete. Om TS betalar mej blir jag ju kanske arbetstagare i lagens mening men om jag är ditbjuden och skottar bort snön eller tar bort träd på vägen är det ju inte arbete utan nått jag gör frivilligt och utan ekonomisk vinning.M -MH- skrev:Okej, här är det motbevisat:
"Vem omfattas av arbetsmiljölagen?
Huvudregeln är att allt arbete hos en arbetsgivare omfattas (2 §). Det spelar ingen roll
om arbetsgivaren är privat eller offentlig, en privatperson eller ett företag/bolag. Det är
också oväsentligt om det är fabriksarbete, kontorsarbete eller annan typ av arbete."
[länk]
Jag håller helt med dig, tror jag skrev ungefär samma i mitt första inlägg här. Om man tex när grannen är borta bestämmer sig för att lägga om hans tak helt på eget bevåg så kan grannen inte ställas till svars för ev., olyckor.F fribygg skrev:Nå, är det då ett "arbete" det är frågan om i TS fall, att ta bort ett träd som hindrar ens framfart skulle jag inte se som ett arbete. Om TS betalar mej blir jag ju kanske arbetstagare i lagens mening men om jag är ditbjuden och skottar bort snön eller tar bort träd på vägen är det ju inte arbete utan nått jag gör frivilligt och utan ekonomisk vinning.
Sen kanske inte rätten tror på att det var så det gick till.... 😉