A AndersS skrev:
Fortfarande inget svar på min fundering, "har det prövats rättsligt".
Jag har inte hittat det.🙂
Nej, inget har prövats rättsligt gällande motorsågskörkort vad jag vet.
 
M -MH- skrev:
Nej, inget har prövats rättsligt gällande mtorsågskörkort vad jag vet.
Tack, då finns det inget rätt eller fel utifrån olika tolkningar. Innan dess har ingen rätt.😎
Och jag kör vidare som jag alltid gjort, blev några tankar i veckan.😎
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Fortfarande inget svar på min fundering, "har det prövats rättsligt".
Jag har inte hittat det.🙂
Innan dess godtyckliga tolkningar.
Aja, dä ä en da imorron åså!
Men hur ska du prova något rättsligt när inga förhållanden är korrekta?
Arbetsmiljöverkets sanktionsavgift är 10tkr för företag som bryter mot kraven om motorsågskörkort..
Arbetsmiljöverket har inga som helst möjligheter att ge sanktionsavgifter till privatpersoner så det blir ett helt orimligt förhållande ett brott som inte finns..
 
Så du är med på att arbetsmiljölagen normalt gäller privatpersoner i alla fall?

Känns som vi är en bit på väg kanske...
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Okej, här är det motbevisat:

"Vem omfattas av arbetsmiljölagen?
Huvudregeln är att allt arbete hos en arbetsgivare omfattas (2 §). Det spelar ingen roll
om arbetsgivaren är privat eller offentlig, en privatperson eller ett företag/bolag. Det är
också oväsentligt om det är fabriksarbete, kontorsarbete eller annan typ av arbete."

[länk]
Nå, är det då ett "arbete" det är frågan om i TS fall, att ta bort ett träd som hindrar ens framfart skulle jag inte se som ett arbete. Om TS betalar mej blir jag ju kanske arbetstagare i lagens mening men om jag är ditbjuden och skottar bort snön eller tar bort träd på vägen är det ju inte arbete utan nått jag gör frivilligt och utan ekonomisk vinning.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
P
M -MH- skrev:
Så du är med på att arbetsmiljölagen normalt gäller privatpersoner i alla fall?

Känns som vi är en bit på väg kanske...
Nej bara privata arbetsgivare altså i form av arbetsgivare inte mig som person i min privata sfär..
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Däremot är jag skogsägare och använder både motorsåg och röjsåg en hel del.
Kan du inte stoppa en lämplig såg i personbilen och svänga förbi TS och kolla om han har bommen öppen och är hemma om han bor nära dig?
 
F fribygg skrev:
Nå, är det då ett "arbete" det är frågan om i TS fall, att ta bort ett träd som hindrar ens framfart skulle jag inte se som ett arbete. Om TS betalar mej blir jag ju kanske arbetstagare i lagens mening men om jag är ditbjuden och skottar bort snön eller tar bort träd på vägen är det ju inte arbete utan nått jag gör frivilligt och utan ekonomisk vinning.
Jag håller helt med dig, tror jag skrev ungefär samma i mitt första inlägg här. Om man tex när grannen är borta bestämmer sig för att lägga om hans tak helt på eget bevåg så kan grannen inte ställas till svars för ev., olyckor.

Sen kanske inte rätten tror på att det var så det gick till.... 😉
 
  • Haha
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Kan du inte stoppa en lämplig såg i personbilen och svänga förbi TS och kolla om han har bommen öppen och är hemma om han bor nära dig?
Absolut, jag bor i Göteborgsområdet och hjälper gärna till. Upp till TS att ta nästa steg. 😊
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är ju en björk och som alla vet är björk ved, så den ska alltså inte sågas utan eldas upp.
Då slipper vi diskutera körkort eller arbetsmiljölagen.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Det är ju en björk och som alla vet är björk ved, så den ska alltså inte sågas utan eldas upp.
Då slipper vi diskutera körkort eller arbetsmiljölagen.
Då kommer den nya EU förordningen in att man bara får elda torkad ved😉
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fasiken, kom just på att det låg en björk över skogavägen i veckan. Hade tyvärr ingen såg (eller skyddsutrustning) med mig, så fick parkera bilen och gå.

Är TS min granne???
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Då kommer den nya EU förordningen in att man bara får elda torkad ved😉
Kommer vedtorkningsmyndigheten ut och mäter och ger certifikat måntro?🤓
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Då kommer den nya EU förordningen in att man bara får elda torkad ved😉
Den har ju legat ute i solen hela dagen, då har den väl torkat? Eller finns det någon specificerad fukthalt som måste uppnås? 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
P
tveksamt tveksamt skrev:
Den har ju legat ute i solen hela dagen, då har den väl torkat? Eller finns det någon specificerad fukthalt som måste uppnås? 😉
Jajemen självantändande tort ska det vara😉
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.