125 713 läst ·
397 svar
126k läst
397 svar
Faktura VVS - Är det verkligen rimligt?
Hmmm...Stuff skrev:Jo jag anade att det var sådant du syftade på och jag förstår att det finns overheadkostnader att täcka men det haltar lite att tycka att det är okej att ta mer betalt än en läkare pga risk för skadestånd. Som om inte läkare inte också har den risken? Den rördragning som läkare ägnar sig åt känns ju betydligt mer riskabel.
En rörmokare kan man väl i princip utbilda sig färdigt till under gymnasiet medan en läkare får studera många många år och är i medelåldern innan denne är färdig. Förstår Victoorys bittra men sköna kommentar om sitt tveksamma karriärval.
Tillbaka till topic. För några veckor sedan fick jag en offert på 27 000:- efter ROT för ungefär samma jobb som TS beskriver så ja det känns som lite i överkant. Dock sitter ju TS i en dålig förhandlingssituation om allt redan är klart och inget annat än löpande räkning avtalats. Visst kan man alltid ifrågasätta om man hittar mängder som är misstänkt felaktiga men att sitta och jämföra vad enskilda matriel kostar i diverse webshoppar får man inte ut något av.
Vill man undvika överraskningar ska man alltid ta in en offert först.
Rörmokare blir färdigutbildad redan i gymnasiet?
Nu går man ju faktiskt tre år i gymnasiet och två år på företaget som lärling (totalt fem år)...
Jag kan ju dessutom inflika att nivån på rörmokare är som fotbollsspelare; vissa blir duktiga och får spela i högsta serien medans vissa för evigt blir kvar i korpserien och aldrig lär sig sitt yrke fullt ut...
Ni som tror att alla rörmokare håller till inomhus i värmen och gör badrum och kök, kom in i verkligheten...
Många vill gärna ha vår lön, men inte vårt faktiska jobb.
Och, kostnaden i rörbranschen hänger helt samman med bristen med antalet utbildade rörmokare...
För, vem fan bli rörmokare! Ett yrke för slashasar och mindre smarta personer, och, ett yrke med extremt låg status...
Själv försöker jag alltid privat mörka med att jag är i rörsvängen, hellre säger jag att jag är pianostämmare.
Läkaren som fakturerar lika mycket som rörfirman TS anlitade, han får gärna spalta upp vad som ingår i dessa pengar?
Ingår stetoskop? Ingår EKG-maskin? Röntgenapparat? Blodanalysmaskin? Ni fattar....
I priset för rörmokare ingår ju massor av kostnader för verktyg, lokaler för företaget, abetsledning, administration av hela företaget, arbetsledningens bilkostnader mm. mm...
Nej, jag tycker inte att jag för något märkligt resonemang. Jag tycker faktiskt att det är mer märkligt att framföra att man ska ha avans på materialet.MathiasS skrev:Detta inlägg blev lite märkligt, eller iallafall åsikten du torgför Mikael.
Givetvis ska man ha marknadsmässiga marginaler på både hårdvara och tjänst, oavsett vad man säljer mest av. Avsteg från det görs ju bara om det råkar passa affärsupplägget. I detta fall går det inte att ta ut allt täckningsbidrag på tjänst.
Men, man behöver inte ha en marginal på rörkrökar på 80%, därom är vi överens.
Särskilt som marknaden ser ut i verkligheten, då inbegripet marknad både som privatpersoner som olika stora kommersiella aktörer som tjänsteupphandlare.
Branschen som helhet har en stor kundstock som spänner ifrån Sven Svensson på Svenstavägen 21 som bara vill få hjälp med att lufta sina element, till Greta Garbo på Hollywoodvägen 1 som vill få bytt en trög engreppsblandare till PEAB som handlar in tjänst och material till ett 1200-lägenheters-projekt till värde av 10 miljoner.
Greta kan säkert gå att lura att blandaren måste kosta 3000:-.
Men PEABs förhandlare lurar man inte på en ettöring. Där blir det mycket nära nettopriser om man alls ens får sälja material.
Jag tror att PEAB får mycket bättre pris än firman direkt ifrån generalagent, så det blir nog bara att sälja timmar och gå miste om materialförtjänst.
Och har företaget börjat måla in sig i ett hörn med låga timpriser som inte täcker firmans utgifter så blir det bekymmersamt när materialintäkterna börjar utebli.
Och att få in intäkter på material blir alltmer bekymmersamt även på privatmarknaden, nu när alla har de riktiga priserna 2 knapptryckningar bort på datorn, på sigro.se, rinkabyror.se osv,
Och även om man lyckas "lura" någon kund här och där, ytterligare kunder lyckas man driva in pengarna efter ett visst förhandlande och besvär så kan det ju inte vara någon önskvärd affärsmodell.
Och hur ska de kunna göra jobbet hos Sven, där det inte ingår något material.
Det lutar att firman måste börja leva i ett gungfly av olika rabatter och timkostnader.
Till Sven tar vi i så vi storknar på timpenningen, och kryddar dessutom på med lite mer tid (måste ju åka till grossisten och hämta en grej, typ)
Greta är gammal och säkert möjlig att lura med det gamla upplägget, både mycket extra på blandaren och lägga på lite extra tid.
PEAB är den svåra, men eftertraktansvärda kunden. Där får man gubbarna sysselsatta, men inte så mycket vinst.
Och Mathias som både vet priserna på internet och är kritisk måste man nog bara tacka nej till.
Ja det där är ju tråkigt.ErrkaPetti skrev:
Jag tror som dig att det inte har speciellt hög status, vilket givetvis är tråkigt.
Undersköterskor, hamburgekockar, kroganställda, parkarbetare, parkeringsvakter och t.o.m lärare har också låg status. Rörkrökarna har dock, som plåster på såren, åtminstone förhållandevis bra lön för sitt lågstatusyrke i jämförelse med de andra.
Och det är verkligen inte något fel på folket inom den branschen (många duktiga, många trevliga), men branschkulturen man skolas in i tror jag däremot inte är helt schysst på alla sätt.
"Och det är verkligen inte något fel på folket inom den branschen (många duktiga, många trevliga), men branschkulturen man skolas in i tror jag däremot inte är helt schysst på alla sätt."
Vilken kultur menar du, Mikael L?
Vilken kultur menar du, Mikael L?
Den ser man bl.a. många exempel på i trådar på forumet.
Att man inte behöver hålla tider, att man inte behöver meddela detta, att man inte behöver tänka på att det är en kunds hem, att man kan vara nonchalant mot den som faktiskt ställer maten på ens bord.
Att man kan vara oerhört nedlåtande och elak mot en kund lärde jag mig av den ende rörmokare jag anlitat i mitt liv (och det blev den siste).
Att man dribblar lite med tider hit och dit, och gör dåliga (/icke godkända) quickfix på saker man ställt till med.
Och detta är alltså branschproblem, inte problem för varenda individ. Jag måste påpeka det igen, nu när jag sveper brett med storkvasten, det finns massor av jättefina guldkorn till hantverkare, men branschen som helhet har en del problem, attitydproblem är en del av det.
edit:
Och det är inte enda branschen med problem, men nu diskuterar vi hantverkare här.
Att man inte behöver hålla tider, att man inte behöver meddela detta, att man inte behöver tänka på att det är en kunds hem, att man kan vara nonchalant mot den som faktiskt ställer maten på ens bord.
Att man kan vara oerhört nedlåtande och elak mot en kund lärde jag mig av den ende rörmokare jag anlitat i mitt liv (och det blev den siste).
Att man dribblar lite med tider hit och dit, och gör dåliga (/icke godkända) quickfix på saker man ställt till med.
Och detta är alltså branschproblem, inte problem för varenda individ. Jag måste påpeka det igen, nu när jag sveper brett med storkvasten, det finns massor av jättefina guldkorn till hantverkare, men branschen som helhet har en del problem, attitydproblem är en del av det.
edit:
Och det är inte enda branschen med problem, men nu diskuterar vi hantverkare här.
Absolut, fick reda på det på en fredag när rörläggaren var klar, mattläggaren kommer på måndagen. Funderade mycket o lackade också ur. Läste själv monteringsanvisningarna noga just då, och hade varken tid lr ork att riva hela golvet och regla om. Men tydligen så skippar man nästan alltid plattan i renoveringar när man inte byter hela golv o bjälklag, enligt både rörmokaren samt min morbror som varit snickare i 30 år. Sedan går ju brunnen rakt ner och under finns ett vedförråd i källaren med betonggolv. Så börjar det läcka så är det ingen fara. Och börjar det läcka så tror jag knappast att det är brunnens fel i sig. Men har ju varit så där innan i 50 år och aldrig krånglat.Paul-Staffanstorp skrev:
Plus att ena kanten på brunnen ligger på en bjälke, ringde också purus, och dom sa att det ju enbart är deras rekommendationer, men om jag har en bjälke precis på kanten så bör det ju vara stadigt nog.
Finns ju alltid två sidor av ett mynt.......Mikael_L skrev:Den ser man bl.a. många exempel på i trådar på forumet.
edit:
Medlem
· västragötaland
· 35 inlägg
Sen är det faktiskt så att bara för att man jobbar på löpande räkning får man inte fakturera vad som helst, i mitt jobb där jag ofta tar In priser för föreningar så ligger en rörläggare på mellan 4000-5000 kr ex moms per tappställe dvs för en toalett 1 handfat 1 dusch hamnar vi på ca 15000 ex moms arbete och material om det inte uppkommer något speciellt, har åkt på sådana skojare som försökt med samma visa som denna, att fakturera listpriser med 10% avdrag då rörläggan har 40-50 % rabatt på dessa priser. Detta är ett system fel som uppkommer pga att dom stora vvs och el grossisterna sytematiskt lurar konsumenter med sina prislistor som ingen igentligen betalar inte ens en konsument, oftast drar dom 25% direkt om man åker dit själv och handlar som första gångs kund och detta är specifikt el och vvs grossister. Och det är faktisk så att detta fenomen har ökat dom fem sista åren, med många nya aktörer och en akut brist på främst vvsare. Så till din fråga, nej du behöver inte betala men du kan dock inte jämföra priser på internet då man inte kan kräva att en yrkesman ska beställa material på nätet vilket ju naturligtvis inte går, men du får bestrida fakturan och hoppas att han sänker den vilket 80% gör utan större protest, annars får du gå den vanliga vägen, men som sagt löpande räkning betyder inte fakturera som duvill, utan det skall vara rimligt, och det lättaste sättet att hävda detta är att lägg ut uppdraget på en hantverkar sajt och ta 3 offerter på liknande uppdrag, sen är det bara att vara hård dom flesta viker sig för dom vet att detta är ocker. Måste bara tillägga att jag kommer i kontakt med väldigt många hantverkare av olika kategorier och absoluta merparten är ärliga och reko, så var det sagt
Jag tycker det är märkligt att inte VVS branschen är mer konkurrens utsatt om nu det mesta som glimmar är guld och vinst marginalerna är likvärdiga med Minecrafts. Borde vara världens enklast grej att gå in och roffa åt sig en delav detta saftiga smörgåsbord.. Eller vad tror ni? Kolla upp kända VVS företag på ratsit och se vad de har för vinstmarginal.
Finns inte tillräcklig kompetens. Rörisarna är duktiga på det de gör, vet du!Per72 skrev:Jag tycker det är märkligt att inte VVS branschen är mer konkurrens utsatt om nu det mesta som glimmar är guld och vinst marginalerna är likvärdiga med Minecrafts. Borde vara världens enklast grej att gå in och roffa åt sig en delav detta saftiga smörgåsbord.. Eller vad tror ni? Kolla upp kända VVS företag på ratsit och se vad de har för vinstmarginal.
Jag tycker också det är konstigt att det inte är mer konkurrens. 
Kanske det där med status och riskera att smutsa ner händerna ...
Från forna östblocket kommer ju en del bygg-konkurrens, men inte så många rörmokare än så länge.
Kanske det där med status och riskera att smutsa ner händerna ...
Från forna östblocket kommer ju en del bygg-konkurrens, men inte så många rörmokare än så länge.
Jo men det är ju redan rätt lukrativt att "bara" vara anställd VVS'are med en lön nära en civilingenjörs.
Det minskar ju incitamentet att starta eget.
edit:
http://www.vvsforum.se/nyheter/2015/mars/vvs-montorer-toppar-lonelistan/
Det minskar ju incitamentet att starta eget.
edit:
http://www.vvsforum.se/nyheter/2015/mars/vvs-montorer-toppar-lonelistan/
Redigerat: