125 713 läst ·
397 svar
126k läst
397 svar
Faktura VVS - Är det verkligen rimligt?
Det är väl just där vi har det som sticker extra i ögonen när det gäller materialpåslagen? Trots ett mycket rejält tilltaget påslag hanteras beställning och upphämtning av materialet på fullt debiterad arbetstid. Och ovanpå detta får man betala extra för bilen.Per72 skrev:
Ska detta tolkas som att man på fullaste allvar förväntar sig att materialet faller ned från himlen och att färden mellan arbetsplats/kontor/hem sker som i ett trollslag.cpalm skrev:
Be om en specificerad arbetsbeskrivning, Du har beställt det på löpande räkning , då skall arbetsberättelsen ingå ,
Det är 8 besök (bilkostnader) det blir 6,5 timmar per besök:wow:
Är det inte ett sjukt krångligt jobb kommer det krävas choklad ostmacker och tältsäng för att få ihop dom timmarna
Bilkostnader ,,, ja dom skall vi ha betalt för ,
Det finns 3 allternativ,
1 .Vi får betalt för våra rullande verkstäder,
2. kunden betalar för container kostnader, för uppställningen , Budbilen som kör ut verktygen vi behöver , och avetableringen , ( sjukt dyrt och i dem flesta fall en omöjlighet då det inte finns uppställningsplats)
3. Kunden kommer med pannrummet/badrummet till min verkstad och jag utför önskat vvs arbete som kunden sen avhämtar och ställer på plats själv ,, Ett omöjligt allternativ!
debiterings kostnader
En mindre VVS firma behöver ca 480 kr + moms 600 kr inklusive ,
Det täcker Knappt Vad en anställd kostar ett företag som är verksamt i Sverige och betalar skatt ,
Ni som ifrågasätter detta, be om en kostnads kontroll på erat eget arbete vad som krävs i Intäckter för att betala er årsinkomst med semesterpengar sjukfrånvaro och UTB
civilingenjören valde sitt yrke, det gjorde jag med , IT konsulten eller hen som väljer att gå på oljeplattform
stafett läkaren som debiterar landstinget 625 kr i timmen !!!!!!
Du , när man läser en sån här artikel har jag svårt att tro det
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2429292-hyrlakare-far-90-000-i-veckan
Du gör något fel.
MVH
Är det inte ett sjukt krångligt jobb kommer det krävas choklad ostmacker och tältsäng för att få ihop dom timmarna
Det finns 3 allternativ,
2. kunden betalar för container kostnader, för uppställningen , Budbilen som kör ut verktygen vi behöver , och avetableringen , ( sjukt dyrt och i dem flesta fall en omöjlighet då det inte finns uppställningsplats)
3. Kunden kommer med pannrummet/badrummet till min verkstad och jag utför önskat vvs arbete som kunden sen avhämtar och ställer på plats själv ,, Ett omöjligt allternativ!
debiterings kostnader
Det täcker Knappt Vad en anställd kostar ett företag som är verksamt i Sverige och betalar skatt ,
Ni som ifrågasätter detta, be om en kostnads kontroll på erat eget arbete vad som krävs i Intäckter för att betala er årsinkomst med semesterpengar sjukfrånvaro och UTB
civilingenjören valde sitt yrke, det gjorde jag med , IT konsulten eller hen som väljer att gå på oljeplattform
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2429292-hyrlakare-far-90-000-i-veckan
Du gör något fel.
MVH
Självklart ska rörmokare ha betalt , men varför ta så fruktansvärt mycket extra för materialet ?vvs facit skrev:Be om en specificerad arbetsbeskrivning, Du har beställt det på löpande räkning , då skall arbetsberättelsen ingå ,
Det finns 3 allternativ,
debiterings kostnader
[länk]
Du gör något fel.
MVH
Det här var intressant, nyss i denna tråd berättade en annan i VVS-branschen att en anställd kostar 325:- /tim + moms.vvs facit skrev:
Ni är inte överens. Ska ni bjuda över varandra?
Men i vilket fall, varför räcker inte ens dessa 480:-/ timme då? (Och trådskaparen fick betala ännu mer i ren timpenning!).
Det går alltså inte ens runt på 500:-/ timme, utan man måste dra in extra vinst på både material och bil ...
Det börjar komma bra nära advokatkostnader (som inte heller är rimliga).
Jag tror att tex en elektriker har samma påslag på sitt material. Saken är den att plast är billigare än metall. Vvs delarna kostar mer från början och känns då dyrare än materialet hos en elektriker gissningsvis.
Kan det vara så?
Kan det vara så?
Påslaget för materialet som företagen debiterar efter ,
Det täcker till stor del för overheaden och ett eventuellt litet TB 2 svarta siffror i bokslutet .
Jag kan inte försvara den prisbilden företaget debiterat efter , Utan bara utgå ifrån att det är den täckningsgrad dem behöver för att överleva .
Inget företag har Bidrag för att utöva sin verksamhet , så den krassa sanningen i Sverige är att ska företaget överleva behöver vi kunna betala dom kostnader som åligger oss ,,,
Dom flesta vvs företag har väldigt liten avkastning på omsatt kapital vi lever på små marginaler . ska det finnas VVS
firmor i framtiden måste vi åtminstone få en liten vinst som gör att vi kan nyinvestera i verktyg och ta alla kostnader för dom certifieringar som krävs att vi ska inneha .
Det täcker till stor del för overheaden och ett eventuellt litet TB 2 svarta siffror i bokslutet .
Jag kan inte försvara den prisbilden företaget debiterat efter , Utan bara utgå ifrån att det är den täckningsgrad dem behöver för att överleva .
Inget företag har Bidrag för att utöva sin verksamhet , så den krassa sanningen i Sverige är att ska företaget överleva behöver vi kunna betala dom kostnader som åligger oss ,,,
Dom flesta vvs företag har väldigt liten avkastning på omsatt kapital vi lever på små marginaler . ska det finnas VVS
firmor i framtiden måste vi åtminstone få en liten vinst som gör att vi kan nyinvestera i verktyg och ta alla kostnader för dom certifieringar som krävs att vi ska inneha .
Han vet inte vad han snackar om
ca 1680 debiterbara timmar om man har 100% närvaro
10 månader om året ska täcka 12 månaders inkomster
Tid för kurser sjukfrånvaro mm, Ytterst få servicemontörer har 100% debiterbar tid ut till kund
Jag sitter med pappren varje månad ,,,
Jag är helt ärlig när jag skriver detta
vi andvänder Lundagrossistens prislista och debiterar 480 kr i timmen + moms
3-7% är vinstmarginalen på års basis
Hur andra debiterar sitt material är som jag skrev innan , dem måste utgå från vad deras interna kostnader är
och vilka avkastningskrav ägarna har,,, om jag tolka TS rätt var det ett stort VVS företag ,
ca 1680 debiterbara timmar om man har 100% närvaro
10 månader om året ska täcka 12 månaders inkomster
Tid för kurser sjukfrånvaro mm, Ytterst få servicemontörer har 100% debiterbar tid ut till kund
Jag sitter med pappren varje månad ,,,
Jag är helt ärlig när jag skriver detta
vi andvänder Lundagrossistens prislista och debiterar 480 kr i timmen + moms
3-7% är vinstmarginalen på års basis
Hur andra debiterar sitt material är som jag skrev innan , dem måste utgå från vad deras interna kostnader är
och vilka avkastningskrav ägarna har,,, om jag tolka TS rätt var det ett stort VVS företag ,
Ska man tolka det som att kostnaden för kalaset blir lägre då?Per72 skrev:
Med tanke på att en offert i princip alltid bär med sig ett påslag för eventualiter och alltså ändå kan hamna lägre borde det isåfall innebära att den här fakturan är rejält saltad...