Hej,
Fick idag fakturan från VVSaren som har jobbat i vårt badrum, han har satt in nytt avlopp och sedan utanpåliggande rördragning.
Badrummet är 7 kvm och det har installerats dusch, badkar tvättställ och toalett.
Fakturan är på 38 355 SEK!!! Kan det verkligen vara rimligt? :O
Priset är exklusive inredning...
Fick idag fakturan från VVSaren som har jobbat i vårt badrum, han har satt in nytt avlopp och sedan utanpåliggande rördragning.
Badrummet är 7 kvm och det har installerats dusch, badkar tvättställ och toalett.
Fakturan är på 38 355 SEK!!! Kan det verkligen vara rimligt? :O
Priset är exklusive inredning...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju själv jämföra lite priser, ex. PRK vinkelkoppling 32 ta 404, Du har betalat 425kr, på nätet kostar den 271kr inkl.moms
( http://www.rorprodukter.se/rorochko...lingar/prk/prk-vinkelkoppling_ta_404--2435618 )
Sen att man betalar för en servicebil är ju lika absurt som att betala för kockens knivar separat på restuarang.
Sen att en VS-montör tar 630kr/h är lika sjukt det.
( http://www.rorprodukter.se/rorochko...lingar/prk/prk-vinkelkoppling_ta_404--2435618 )
Sen att man betalar för en servicebil är ju lika absurt som att betala för kockens knivar separat på restuarang.
Redigerat:
Sjuk att behöva betala iöverhuvudtaget!MrTim skrev:Du kan ju själv jämföra lite priser, ex. PRK vinkelkoppling 32 ta 404, Du har betalat 425kr, på nätet kostar den 271kr inkl.moms
( [länk] )
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
De där med extra tillägg för servicebil begriper jag inte.
Kan man få en rörläggare som cyklar, eller går det att hämta hen på firman? Ärligare vore om de inte tog ut denna avgift som en separat post, utan hade det med i timpriset. Men då skulle de väl tappa en del jobb om timpriset därmed blev högre.
Kan man få en rörläggare som cyklar, eller går det att hämta hen på firman? Ärligare vore om de inte tog ut denna avgift som en separat post, utan hade det med i timpriset. Men då skulle de väl tappa en del jobb om timpriset därmed blev högre.
Jag gillar uttrycket "extra tillägg"!thomas33 skrev:De där med extra tillägg för servicebil begriper jag inte.
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Samtidigt blir det mer rättvist för en kund som bara behöver ett besök lika med en bil kontra en kund som har tre besök på samma faktura.thomas33 skrev:De där med extra tillägg för servicebil begriper jag inte.
Härligt att trådarna spårar ur direkt. Visst ska vi ta upp att de kör med listpriser och delar rabatten med kund på pappret, men åker på bjudresa utomlands tre månader om året
Det där får du gärna utveckla lite.PeterStrandberg skrev:
Vad menar du med "är skadeståndsskyldig"?
Skadeståndsskyldig kan man väl bara bli om man gjort något fel och dömts för detta så jag hoppas att du inte menar att hantverkare ska gå runt och känna sig ständigt skadeståndsskyldiga? I så fall känns det som en ohälsosam bransch.
Om du antyder att hantverkare har "rätt" att ta till lite extra på priset för att spara ihop till eventuella skadestånd när det gör misstag så tycker jag du är fel ute. Det är ju sådant man har ansvarsförsäkringar till.
Läkare kan också göra misstag men då kan konsekvenserna bli bra mycket värre.
I detta fall känns det dock som att det är herr stafettläkare är lite för billig. Faktureras verkligen bara 625:-/h eller är det 625:- /h som bli kvar som lön?
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Okej, för att täcka backjobb, tomkörningar, kostnader pga utomstående faktorer samt premier/självrisk på ansvarsförsäkring, så blev det tydligare för dig. Och skadeståndsansvarig kanske jag menar, jag har inte satt mig in i den definitionen heller
För att återgå till OnTopic så är priserna i överkant.
Jag har kikat lite snabbt på prylarna och uppskattar att du fått betala ca 60-80% i påslag på vad rörisen betalat (vissa saker ännu mer), trots att du "fått" 15% i rabatt. Dåligt att fakturan inte visar artikelnummer (RSK-nummer)
Servicebil tar dom flesta rörmokare betalt för. Min chef gör det också för företagets servicebilar.
Men har ni inte avtalat om något pris innan, så råder det fri prissättning i Sverige. Så ja, du kommer att få betala dyra pengar för detta.
Vad har ni kommit överens om innan arbetet startade?
http://www.radron.se/guider/guide-handla-till-ratt-pris/
Jag har kikat lite snabbt på prylarna och uppskattar att du fått betala ca 60-80% i påslag på vad rörisen betalat (vissa saker ännu mer), trots att du "fått" 15% i rabatt. Dåligt att fakturan inte visar artikelnummer (RSK-nummer)
Servicebil tar dom flesta rörmokare betalt för. Min chef gör det också för företagets servicebilar.
Men har ni inte avtalat om något pris innan, så råder det fri prissättning i Sverige. Så ja, du kommer att få betala dyra pengar för detta.
Vad har ni kommit överens om innan arbetet startade?
http://www.radron.se/guider/guide-handla-till-ratt-pris/
Diamantborr?
Jo jag anade att det var sådant du syftade på och jag förstår att det finns overheadkostnader att täcka men det haltar lite att tycka att det är okej att ta mer betalt än en läkare pga risk för skadestånd. Som om inte läkare inte också har den risken? Den rördragning som läkare ägnar sig åt känns ju betydligt mer riskabel.PeterStrandberg skrev:
En rörmokare kan man väl i princip utbilda sig färdigt till under gymnasiet medan en läkare får studera många många år och är i medelåldern innan denne är färdig. Förstår Victoorys bittra men sköna kommentar om sitt tveksamma karriärval.
Tillbaka till topic. För några veckor sedan fick jag en offert på 27 000:- efter ROT för ungefär samma jobb som TS beskriver så ja det känns som lite i överkant. Dock sitter ju TS i en dålig förhandlingssituation om allt redan är klart och inget annat än löpande räkning avtalats. Visst kan man alltid ifrågasätta om man hittar mängder som är misstänkt felaktiga men att sitta och jämföra vad enskilda matriel kostar i diverse webshoppar får man inte ut något av.
Vill man undvika överraskningar ska man alltid ta in en offert först.
Tyvärr så var det min entreprenadfirma som valde dem... hade lite för mycket förtroende för denna firma...
En sak är säker att jag kommer aldrig använda denna firma.. när det är ett så stort företag så tror man att man ska slippa ockerpriser.. men antar att det är tvärt om.
Kommer aldrig ta in hantverkare utan att vara hemma medan de jobbar i framtiden... något har man lärt sig trots att man är ung och dum...
En sak är säker att jag kommer aldrig använda denna firma.. när det är ett så stort företag så tror man att man ska slippa ockerpriser.. men antar att det är tvärt om.
Kommer aldrig ta in hantverkare utan att vara hemma medan de jobbar i framtiden... något har man lärt sig trots att man är ung och dum...