jag förstår att hantverkare måste ta betalt.
men va de låter som här , är att om rörkrökaren kommer hem till mej o byter en blandare som tar 1 tim + 1 tim resa tor.
de blir 2 tim .
o sen när fakturan kommer ,har han fakturerat för 3 tim, för att han har ett dyrt verktyg till att bocka rör med.
som han inte ens använt när han bytt min blandare.
eller om ja ringer snickaren, o frågar om han kan komma o spika dit en regel 45x45x600
o sen när fakturan kommer ,har han debiterat en extra timme för han va tvungen o åka o köpa 4 spik o en regel 45x45x600.
ne i timpriset ska verktygen ingå.
finns ingen ursäkt för o ta 200 av kund för en sak hantverkaren betalar 20 kr för.

krilleman_215 skrev:
Alla stora jättar, imtech, bravida, caverion (eller nvs, bpa, calor celsius för alla oss som var med förr) har det upplägget idag med flera yrken under samma namn. Och det är dessa som står för majoriteten av rörpuleriet på byggen idag. Visst finns det andra stora firmor också, min inte rikstäckande på samma sätt. Tanken med detta upplägg har även varit att få in bygg under samma namn också hos alla, men det har konkurrensverket satt stopp för.

Om du är ute efter mer renodlade vvs-formor får du vända dig mer lokalt geografiskt.
ja jag var lite nyfiken på vad en stor men inte skitstor firma har för marginal....

Om man tittar på hantverkarfirmor som VVS facit beskriver, det är fullkomligt orimligt att ha så dålig lönsamhet, med den affärsmodell som gäller mot privtapersoner. Men de flesta firmor jobbar också på ramavtal mot större byggföretag, och där tror jag att priserna kan vara väldigt pressade. Det antyddes ju också i inlägget att hans firma just hade haft en dyr tvist med en annan firma.

Problemet för hantverkarfirmor uppfattar jag, ligger i beläggningen. Dvs. det är svårt att pussla ihop många rätt korta uppdrag till en full arbetsdag för de anställda. Antag att rörmockaren är färdig hos kund A kl 15, och kund B finns på 30 minuters avstånd, där räknar man med att jobba i 3 timmar. Om vi då antar att ordinarie arbetstid slutar kl 17, så tror jag att många hantverkare väljer att avsluta dagen istället för att klara även kund B, och antingen jobba klart på övertid, eller bara jobba en timme och avbryta. I El o VVS branschen är uppdragen ofta rätt korta, det är inte vanligt att en VVSare går på samma bygge på heltid i 8 veckor. Utom då kanske vid riktigt stora byggen.

Om man investerar flera miljoner i avloppsrensningsutrustning, rotfräs spolbil osv. Då får man väl förutsätta att man som företagare gjort en investeringskalkyl. Det är ju knappast så att jag som kund kan räkna med att en rörmockare kommer ut med en stor spolbil med rotfräsningsutrustning och "bara" blir debiterad typ 500 kr / timmen.

Hej
5 års senare men kan man få en sammanfattning av rörmokarshistoria efter bestriden?

Mvh

M Mattikoleman skrev:
Hej
5 års senare men kan man få en sammanfattning av rörmokarshistoria efter bestriden?

Mvh
Det här var inte igår :P I slutändan efter att vi nämnt denna tråden backade de och reducerade fakturan med 6000 kronor och titulerade det som "Goodwill". Vi accepterade det och gick vidare med våra liv (y).

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
PeterStrandberg PeterStrandberg skrev:
Lämnar du också garanti på sålt material och är skadeståndsskyldig? :rolleyes:
En staffetläkare, jajamänsan, ja inte garanti på material, men däremot extremt personligt ansvarig, och riskerar sin legitimation vid tjänstefel. En rörmokare har inte ens i närheten av det ansvaret, inte firman heller

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
En staffetläkare, jajamänsan, ja inte garanti på material, men däremot extremt personligt ansvarig, och riskerar sin legitimation vid tjänstefel. En rörmokare har inte ens i närheten av det ansvaret, inte firman heller
Heter det inte stafettläkare?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och som lite fördjupning.
Varje år görs det ca 6000 anmälningar till IVO (ganska stor verksamhetsberättelse 2019 som PDF, se sid 110), sen anmäls det även direkt till vårdgivaren samt till patientnämnden.
IVO utreder inte alla ärenden, många är inte av det slag att de ligger på deras bord. Men till sist ramlar det ner ett mindre antal ärenden (158st 2019) till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd för avgörande där, ifall vårdpersonal ska bli av med legitimation eller andra inskränkningar.
Förutom från IVO kommer ärenden från andra håll till HSAM, där det sen tas beslut, t.ex. 2019 gjordes 80 st indragningar av legitimationer sen finns det andra påföljder också, t.ex. begränsningar av förskrivningsrätt etc.

Så, slutsats.
Arbetar man som läkare så kommer man rent statistiskt bli anmäld flera gånger under sitt arbetsliv. Och de flesta kommer åtminstone ha haft en kollega som under sitt arbetsliv förlorar sin legitimation eller rätt att skriva ut läkemedel.

Nu är det upp till den som tror att rörkrökarn har ett större ansvar på sina axlar att bevisa det. :D

• Gilla
Nephew och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.