En bild på jobbet skulle ju vara på sin plats kan jag tycka.
Dock kan jag tycka att det känns konstigt att han skulle ta upp mer rör än vad som satts dit, eftersom det är väldigt enkelt för kund att kontrollera så länge dom inte är ingjutna.

Men enligt ts så är det ju bara utanpåliggande rör. Vilket det nu inte verkar vara eftersom det finns med på fakturan.

Ja du. Då ska jag byta firma till den.
Isf är det den högsta lönen jag hört talas om för en Service montör.

Han kan prata om ackordslön men det är en helt annan sak.

D
docboy skrev:
Ja du. Då ska jag byta firma till den.
Isf är det den högsta lönen jag hört talas om för en Service montör.

Han kan prata om ackordslön men det är en helt annan sak.
Ja, det var ju det jag ville belysa med mitt inlägg. Påståendet att kostnaden är 406:-/timme för enbart lön+soc leder till slutsatsen att de har extremt välavlönade arbeten. Min fru har läst 9 år grundskola + 3 år gymnasium + 11 års universitetsutbildning (Chalmers+PhD+postdok) men har inte lön i närheten av 42'. I Sverige lönar det sig verkligen inte ekonomiskt att utbilda sig verkar det som....

K
DIY_freak skrev:
Ja, det var ju det jag ville belysa med mitt inlägg. Påståendet att kostnaden är 406:-/timme för enbart lön+soc leder till slutsatsen att de har extremt välavlönade arbeten. Min fru har läst 9 år grundskola + 3 år gymnasium + 11 års universitetsutbildning (Chalmers+PhD+postdok) men har inte lön i närheten av 42'. I Sverige lönar det sig verkligen inte ekonomiskt att utbilda sig verkar det som....
Hehe, nej.

Avtalar man inte om pris innan så får man skylla sig själv. Alla hantverkar jag haft ut har gjort fel, och varit rätt så dyra, förutom denna!
Sjuka påslag på materialen blir det ! Hade själv ut en röris nyss som kopplade in vattenutkastare samt 2 st radiatorer på befintliga rör med lite modifikation, 8000kr efter rot, varav 800kr arbetskostnad efter rot. Material är svindyrt, köp allt själv man vet exakt vad man ska ha.
Hantverksformuläret 14, googla det!
Rivning av gammal vvs, dragning av nya avloppsrör och vattenrör, blandare, samt dragning av rör i tvättstuga till tvättmaskin. 3000 kr svart, material gratis:P ^^ Arbetstid ca 8h aktiv tid.

12-ra¦èdjursstigen 6_9942.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byrå (1).jpg
Skapa konto

20140326_154453.jpg
Skapa konto

P1030449.jpg
Skapa konto

Badkar (1).jpg
Skapa konto

P1030455.jpg
Skapa konto

Paul-Staffanstorp
kattvind skrev:
Ni som arbetar som hantverkare [inom vissa branscher, väverskor och stickerskor tar ju inte de här arvodena] måste förstå att det här ger branschen dåligt rykte. 38 000 kronor tjänar jag på tre månader. Alla svenskar har inte fantasilöner och bor i Täby. Jag är själv egen företagare och fakturerar olika typer av kunder (är journalist). Det är fullt möjligt för oss att bedöma ett uppdrag olika beroende på vem det är som köper tjänsten och det är det för er också.
Jisses...

Du påstår dig vara egen företagare och tjäna 38000 på tre månader...

Här pratar vi en faktura på 38000 och det är INTE vad rörisen tjänar !!

Du kanske hört talas om moms och skatter m.m ??

Inte för att försvara idiotfakturan men rätt ska vara rätt !
Arneby skrev:
Jag ser 7 st servicebilar (räknas per dag) och 52 timmar. 52 delat med 7 är 7.4 vilket betyder att rörisen skulle ha jobbat 7 heldagar utan avbrott i ditt badrum. Den rörmokare som jobbar så är inte född.

De är alltså timmarna du kan bråka om. Din entreprenör som du talar om har visst ansvar för att föra logg över UE och hur många timmar de är på plats.

Att bråka om priset på nipplar och ballofixer är däremot meningslöst.
Vad är det för konstigt att jobba 7 dagar hos en kund ?? ...och vaddå utan avbrott ??
Var står det att de är i följd ?

Dock har jag ALDRIG varit med om ett badrum som tar så lång tid för en rörmokare att fixa.
Normalfallen är totalt på max 2-3 dagar (16-24tim).
En dag för ändringar och montage av ny brunn etc.
En till två dagar för att montera ett badrum med vask, toalettstol och dusch.

docboy skrev:
Alla vet att en läkare har bättre betalt än en rörmokare.
Ge dig...
Hade jag en timlöm på 625kr h skulle jag inte jobba heltid iaf.
Rörläggaren har INTE 625:-/h i lön !!

Många här verkar totalt obildade och har inte en aning om hur det fungerar att driva företag i detta landet :(

• Gilla
santos och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Redigerat:
  • Gilla
Bybe och 3 till
  • Laddar…
K
Paul-Staffanstorp skrev:
Många här verkar totalt obildade och har inte en aning om hur det fungerar att driva företag i detta landet :(
Nä för det kan ju inte vara du som inte läst rätt.

Alltså, om man läst vad jag skrivit, så ställer jag det jag har in mot en faktura. Jag resonerar alltså såhär: hur ska en vanlig människa kunna betala de här fakturorna? Det enda som överpriser leder till är ju svartjobb. Skitdumt, branschen skjuter sig själv i foten tycker jag.

Att fakturan inte är nettoinkomsten för en företagare har jag påpekat högre upp i tråden.

Rörkrökaren skrev:
Räknar på vs-arbeten i stort sett dagarna i ända, tänkte därför ge en liten reflektion på att många har åsikter ang timpenningen:
För ett vvs-företag skall timpenningen täcka montörens lön + sociala avgifter, lokalkostnader, maskiner, verktyg, medlemsskap i olika former av branschorganisationer, administrationskostnader, Sjuklön etc etc. 406 kr/timme kostar en gubbe/gumma enbart i lön +sociala avgifter för oss. Vi debiterar 625/Tim
Stämmer det verkligen att bara lön och sociala avgifter är 406kr/h? Om det stämmer är det helt absurt. Visst måste du räkna med något annat också när du säger sociala avgifter?

Ja, herrejävlar! Vissa här förstår inte hur branschen och dess fackliga organisation fungerar, och det är helt okej!

Byggnads är Sveriges starkaste låneförbund för oss arbetare. Lönefrågan kommer alltid först. Så som det ser ut idag så råder brist på VVS,are vilket ger effekt ganska direkt. Summan av det gör att röris ligger i lönetopp enligt statistik. 240-250 spänn/timmen förekommer.......på skott, vill säga.
Dessutom ska samtliga här inne vara medvetna om att ingen hantverkare är nöjd med lönen! Det är den formen vi är stöpta i och det är vi stolta över!!!
Har man problem med den kulturen får man nog drar rör själv.

Vill ni ha min åsikt VARFÖR vi förespråkar hög lön får man nog starta ny tråd.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Zenon:

-Sen när fick man lov att montera en golvbrunn i träbjälklag på det där viset ???!!

Hört talas om denna som ska användas ? ;)

[länk]
Så gjorde man för 40 år sedan typ

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
K
Nils82 skrev:
Har man problem med den kulturen får man nog drar rör själv.
Det finns något som heter moral också. Det är viktigt att man gör rätt för sig, är en hederlig människa, och tänker på konsekvenserna av ens tänkande utdraget för hela samhället. Barnmorskorna slår larm om arbetsmiljön och säger att den politiken som kortsiktigt tänkt på sig själv lett till att det i Sverige 2015 är fara för barnens liv under förlossningen. De borde kanske kolla vad föräldrarna röstat på och säga åt dem som inte vill betala för vården att de får "dra rör själva", men konstigt nog resonerar syrror aldrig så, de drar lasset för alla. Nu har jag nog sagt mitt i den här tråden och drar innan admin kastar ut mig :) ha en bra dag allihop och tänk på konsekvenserna.

• Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
C
PatrikJo skrev:
Stämmer det verkligen att bara lön och sociala avgifter är 406kr/h? Om det stämmer är det helt absurt.
Med sociala avgifter på 31,42% motsvarar det ju en bruttolön på 309 kr/tim, eller ca. 49 000 kr i månaden förutsatt att det är lönegrundande timmar vi pratar om och det är 160 sådana per månad. Rimlig snittlön för en VVS-montör? Jag skulle inte bli helt förvånad... ;)

cpalm skrev:
Med sociala avgifter på 31,42% motsvarar det ju en bruttolön på 309 kr/tim, eller ca. 49 000 kr i månaden förutsatt att det är lönegrundande timmar vi pratar om och det är 160 sådana per månad. Rimlig snittlön för en VVS-montör? Jag skulle inte bli helt förvånad... ;)
Jag försvarar inte den skyhöga timkostnaden, men man kan inte räkna med att ett företag kan få betalt för "gubben" 8 timmar per dag året runt

C
Johnsson 56 skrev:
Jag försvarar inte den skyhöga timkostnaden, men man kan inte räkna med att ett företag kan få betalt för "gubben" 8 timmar per dag året runt
Ja, nu framgick det ju inte om vilken sorts timmar det handlade om.
Eftersom kontextet var lönekostnader är det rimligt att utgå från att vi talar om arbetade/lönegrundande timmar.

Men om det skulle handla om lönekostnad per fakturerad timme och man utgår från en beläggningsgrad på 75%, dvs 120 fakturerade timmar per månad så skulle det motsvara ca. 37 000 kr/mån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.