Det är en del av material påslaget som behövs för att kunna säkerställa Garantin till kunden ,
Du ska få ett exempel ur verkligheten ,
en hästgård ringer, Panik vår pump är trasig 35 hästar 3 hushåll . fredag 16:50 ,
Lundagrossisten har en passande pump , Den avhämtas och monteras på Lördag morgon .
elektriker byter motorskydd/tryckströmbrytare och jag pumpen . Skiten startar fyller upp hydrofor och vattenledningsnät . pumpen drar märkströmmen på alla faser 2,7 amp ,, nästa start löser på motorskydd???
det visar sig att motorn skar och en linning brann ,,,, Tillverkaren tar inte pumpens fel på grund av (deras ord) ett så konstigt fel !!!! Jag kommer inte kunna debiterar kunden för 2 pumpar dubbelt jobb för mig och elektrikern
lyfta en pump på 90 m är ett skit jobb . Och aldrig mer kommer jag kunna sälja en pump från den tillverkaren
lutar åt en backaffär på 15 tkr för min del .
Det finns fler exempel på tillverkare /importörer där vi installations företag tvingas ta kostnader för dåligt material
2004-2005 åkte jag och titta på en massa luft-vatten värmepumpar , på uppdrag av Importören . han gilla inte svaren ,, han tog inte ett skit utan kallade drabbade för cowboys som inte kunde sitt jobb.. men dem hade inte konstruerat hans kretskort eller utformning av förångare med kappilär rör ,,
Han betala inte en spänn till dom drabbade och jag fick inte heller betalt för mitt jobb .
då åkte jag från Sthlm ända ner till Halmstad för att titta och felsöka värmepumpar ,,, och eventuella installationsfel
Bom jobb på grund av skojare ,

C
vvs facit skrev:
Det finns fler exempel på tillverkare /importörer där vi installations företag tvingas ta kostnader för dåligt material
Varför går ni på tillverkaren/importören? Tar inte grossisterna något ansvar för de produkter de säljer?

Beskedet från grossisten ,, leverantören tar inte Garantin för djupbrunns pumpen

importören av värmepumpar står utanför grossistledet

Mikael_L
Inom el kan man köpa saker inom alem09-avtal. Då står leverantören för 2 års garanti och dessutom de kostnader som uppstår vid avhjälpande av fel (arbetstid, hyra av ställningar osv)
Har ni inget motsvarande inom VVS?

Man måste ju också vara om och kring sig och rensa bort dåliga produkter och leverantörer som riskerar ens rykte och lönsamhet. Det är ju din uppgift.

Men slutligen menar du att t.ex. jag som kund ska betala 80:-/ meter för kopparrör istället för 20:-/meter för att du fick åka och byta en pump två gånger hos en kund jag inte vet något om?

• Gilla
MissAnpassad och 5 till
  • Laddar…
Skullbone skrev:
Finns inte mer att förstå än så, jobbet som är utfört är just det!

Ett badrum som har renoverats, nya avloppsrör samt utanpåliggande rör för Badkar, tvättställ, toalett och dusch. 7 kvm.

Du undviker att svara.
Är det hus eller lägenhet?
Avser fakturan endast byte av avloppsrör i badrummet, eller är det även avloppsstam?
Är det bara installation av kromade rör i ditt badrum, eller är det även framdragning av rör till badrummet.

Stor skillnad. Materialåtgången antyder att det i båda fallen är det större jobbet. Och då är kanske även tiden rimlig. Är det det mindre jobbet får du nog ta dit vvsarn och be honom förklara var alla delar använts (okromade 22mm kopparrör t.ex)

Sedan har du ett annat problem - din beskrivning av jobbet gör att din badrumsrenovering inte uppfyller "säker vatten", och du kan få problem om du får en vattenskada. (Utanpåliggande rör är problemet)

• Gilla
parom
  • Laddar…
utav vilken anledning skulle inte utanpåliggande rör vara godkänt?

Mikael .
Man gör vad man kan för att ta bort material leverantörer som inte förstår innebörden av samarbete
i mitt fall med dränkbara pumpen tex litet svenskt företag som funnits i decennier, .
dom va bra tidigare , Nya ägare helt plötsligt , investerare , med helt andra åsikter ´gällande kundrelationer .
hur skyddar vi oss mot såna ?

När du går in på din lokala ICA handlare tex finns det ett framräknat % påslag som dom lägger på
för Snatteri och naturligt svinn grejor blir gamla förpackningar rivs sönder ,, det har dom för att överleva
så vad är skillnaden i min bransch ! Det regnar inte manna från himlen ,
Alla som säljer en produkt har ett TB som dem behöver för att täcka sin verksamhet oavsett vad som händer,
får vi inte ha det är det bara stänga !!!
Vi företagare får inga bidrag av välgörenheten för vår verksamhet , Men däremot ombeds vi av välgörenheten att va med och betala för den ... För vilka pengar då?
är du med på min synvinkel av problemet?

Redigerat:
Vad har du för årlig kostnad för reklamationer på material och vad är förhållandet till kostnaden för inköp av materialet?

Självklart så måste man ha täckning för sina kostnader men vilka kostnader som du nämner i ett tidigare inlägg tycker du borde tas ut via ett påslag på materialförsäljningen och vilka borde ligga inbakat i timpriset?

vvs facit skrev:
TB på material skall täcka dessa nödvändiga kostnader för ett företag
Ansvarsförsäkring ( vi är ett litet företag 35 tkr)

Bokföringsbyrån och revisorns bokslut ( hamnar för våran del precis under 50 tkr)

lokalen vi behöver kostar 850 kr m2 plus moms och värme 102 000

Servicebilarna som ingen vill betala ,,, det vi tar för bilen är eberöd ,
bilarna kostar mig med allt nästan 70 kr milen från det den köpes tills den är utjänt
och ny skall införskaffas , utöver leasingen ,, dryga 4500 i månaden . st vi har 3 bilar
en av bilarna fullt utrustad med inredning och verktyg nästan 600tkr dom andra 2 har mer utrustning en standard VVS,, dom kostar 1,450 tkr st utrustade ,,, folk vill ha snabb effektiv hjälp
när problemen hopar sig ,, verktyg kostar pengar ! Vi får inget från EU eller röda korset , Lån ! och risktagande är vardagen , ,

Någon stackare sitter på kontoret och har lön för det , sköter fakturering /betalningar ,
på lite större firmor har man även arbetsledare, Kalkylatorer VD avdelningschefer
med mera . och ett litet TB 2 bidrag

Certifieringskostnader
säkervatten
licenssvetsare
gasbehörighet
kylcertifieringar både för montör och företag
certifiering för minireningsverk
kostnader för mät instrument varje år
bara för att kunna mäta ett flöde kostar det mig nästan 5000 kr
(2 instrument kostar 45 000 kr att köpa)
rökgasinstrument samma pengar
vi måste ha en liten slant för utbyte av uttjänta hand verktyg ( sjukt dyrt )
listan kan göras hur lång som helst !

C
vvs facit skrev:
När du går in på din lokala ICA handlare tex finns det ett framräknat % påslag som dom lägger på för Snatteri och naturligt svinn grejor blir gamla förpackningar rivs sönder ,, det har dom för att överleva
så vad är skillnaden i min bransch !
Den väsentliga skillnaden är att ICA-handlaren inte påstår att han säljer alla varor till 15% rabatt när priserna i själva verket är de dubbla jämfört med Konsum-butiken. Dessutom är varorna prismärkta så att man kan se priset innan man kommer till kassan.

Att man som materialåterförsäljare har en, ibland väldigt god, marginal är ju inget konstigt i sig så länge slutpriset till kund ligger i nivå med andra aktörer som erbjuder samma varor till samma kundsegment.

Dessutom får man skilja på svinn och produkter som är dåliga från leverantör. Om ICA-handlaren får in ett parti dåligt kött så kräver han naturligtvis pengarna tillbaka från sin leverantör.

Har tyvärr inte hundra koll på vad reklamationer kostar mig per år .'

Det är detta som är dillemat . Slanten för verksamheten måste in
Ansvarig väljer vart pengarna skall tas ut bara välja själv

vvs facit skrev:
Det är en del av material påslaget som behövs för att kunna säkerställa Garantin till kunden ,
Du ska få ett exempel ur verkligheten ,
en hästgård ringer, Panik vår pump är trasig 35 hästar 3 hushåll . fredag 16:50 ,
Lundagrossisten har en passande pump , Den avhämtas och monteras på Lördag morgon .
elektriker byter motorskydd/tryckströmbrytare och jag pumpen . Skiten startar fyller upp hydrofor och vattenledningsnät . pumpen drar märkströmmen på alla faser 2,7 amp ,, nästa start löser på motorskydd???
det visar sig att motorn skar och en linning brann ,,,, Tillverkaren tar inte pumpens fel på grund av (deras ord) ett så konstigt fel !!!! Jag kommer inte kunna debiterar kunden för 2 pumpar dubbelt jobb för mig och elektrikern
lyfta en pump på 90 m är ett skit jobb . Och aldrig mer kommer jag kunna sälja en pump från den tillverkaren
lutar åt en backaffär på 15 tkr för min del .
2004-2005 åkte jag och titta på en massa luft-vatten värmepumpar , på uppdrag av Importören . han gilla inte svaren ,, han tog inte ett skit utan kallade drabbade för cowboys som inte kunde sitt jobb.. men dem hade inte konstruerat hans kretskort eller utformning av förångare med kappilär rör ,,
Han betala inte en spänn till dom drabbade och jag fick inte heller betalt för mitt jobb .
då åkte jag från Sthlm ända ner till Halmstad för att titta och felsöka värmepumpar ,,, och eventuella installationsfel
Bom jobb på grund av skojare ,
Får man bättre garanti ju mer påslag ?

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
vvs facit skrev:
Har tyvärr inte hundra koll på vad reklamationer kostar mig per år .'

Det är detta som är dillemat . Slanten för verksamheten måste in
Ansvarig väljer vart pengarna skall tas ut bara välja själv
En grov gissning i procent borde du i alla fall kunna ge.

Om vi vänder på frågan och tänker ut en kunds perspektiv. Vilka av de kostnader du räknar upp tror du kunden tycker är fullt rimliga att bakas in i ett påslag på materialet och vilka kostnader tror du en kund förväntar sig ligger i timpriset?

Finns ju lite olika sätt att se på debiteringen, om man antar att material påslaget är 70% så är det ett totalt på slag på 7800kr på materialet ,vilket blir 151kr/tim.
Så totalt har vvsarn en tim debitering på 780kr/tim vilket inte är mycket.
Tror alla hantverksyrken behöver 700-800kr/tim totalt för att det ska vara ide att hålla på.
Ser man till antal timmar kan tycka att det är mycket, men alltid svårt att göra en rättvis bedömning efteråt.

Skulle man jämföra med en fönstermontör som monterar ett par fönster partier för 100kkr med ett påslag på 15%
( och lämnad rabatt på 20% till kund )och med samma arbetsinsats skulle nog inte många klaga.

Ronekma skrev:
utav vilken anledning skulle inte utanpåliggande rör vara godkänt?
Det beror på hur det är gjort.

sunqan skrev:
Du undviker att svara.
Är det hus eller lägenhet?
Avser fakturan endast byte av avloppsrör i badrummet, eller är det även avloppsstam?
Är det bara installation av kromade rör i ditt badrum, eller är det även framdragning av rör till badrummet.

Stor skillnad. Materialåtgången antyder att det i båda fallen är det större jobbet. Och då är kanske även tiden rimlig. Är det det mindre jobbet får du nog ta dit vvsarn och be honom förklara var alla delar använts (okromade 22mm kopparrör t.ex)

Sedan har du ett annat problem - din beskrivning av jobbet gör att din badrumsrenovering inte uppfyller "säker vatten", och du kan få problem om du får en vattenskada. (Utanpåliggande rör är problemet)
Jag undviker inte alls att svara, såklart att det ingår en viss "framdragning av vatten", det är ju en helrenovering av ett badrum så lite okromade rör krävs förstås, men de enda vattenrör som dragits nytt är de i golvet i badrummet.

Det är ett hus med badrum på första våningen och dragning av vatten i taket i källaren.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.