125 713 läst ·
397 svar
126k läst
397 svar
Faktura VVS - Är det verkligen rimligt?
Jag är inte speciellt sugen på att starta eget.
Det är nog ganska slitigt, och sen ska man ha lite andra skills än jag har för att vara lämpad för det.
Jag har folk inom bekantskapskretsen som är som klippt och skurna för att driva eget, riktiga entreprenörer på många vis. Och alla dessa driver inte ens firma.
Sen har jag en bekant som körde eget själv några år, men återgick till anställning, med all rätt tror jag.
Men skulle jag starta eget skulle jag självklart använda det upplägg jag beskrev. I alla fall om det går såpass bra att det är någon nytta med det. Drar man inte in mer än säg 200-300' /år att använda till egen lön så kan det säkert kvitta hur man gör, det blir ungefär samma skatter osv på slutraden då.
Men usch vad jag hjälper till att vrida bort tråden ifrån den ursprungliga frågan.
Tycker du TS att du fått de svar du ville?
Jag skrev ju åtminstone ett svar på din fundering. Jag tycker du fick rätt bra med input i början av tråden, innan det blev trådtrassel.
Det är nog ganska slitigt, och sen ska man ha lite andra skills än jag har för att vara lämpad för det.
Jag har folk inom bekantskapskretsen som är som klippt och skurna för att driva eget, riktiga entreprenörer på många vis. Och alla dessa driver inte ens firma.
Sen har jag en bekant som körde eget själv några år, men återgick till anställning, med all rätt tror jag.
Men skulle jag starta eget skulle jag självklart använda det upplägg jag beskrev. I alla fall om det går såpass bra att det är någon nytta med det. Drar man inte in mer än säg 200-300' /år att använda till egen lön så kan det säkert kvitta hur man gör, det blir ungefär samma skatter osv på slutraden då.
Men usch vad jag hjälper till att vrida bort tråden ifrån den ursprungliga frågan.
Tycker du TS att du fått de svar du ville?
Jag skrev ju åtminstone ett svar på din fundering. Jag tycker du fick rätt bra med input i början av tråden, innan det blev trådtrassel.
Fast svensk lagstiftning tillåter ju inte detta, så det är ju skattefusk om man gör så. Närstående får bara ha "riktiga" arbeten för riktiga löner.Rörkrökaren skrev:då kan jag säga att jag känner, både i yrkeslivet och privat, personer som du beskriver som startat aktiebolag och har en eller flera familjemedlemmar anställd eller som styrelsemedlem. jag är beredd att hålla med dig till en viss gräns. Detta fenomen förekommer självklart, men det är ingen regel, utan ett undantag. Sedan är nog omöjligt att få bukt med så länge svensk lagstiftning tillåter dem att fortsätta
Ofta tror jag det är ett "riktigt arbete", som styrelsemedlem eller VD, eller ordförande.
De kan ju också jobba i firman med bokföring, fakturering eller något sådant (men då blir det inte ersättningar till styrelse).
Det finns nog inget speciellt bra reglerat hur oeffektiv man kan få vara på sin post. Dvs det går nog att ta ut en hygglig ersättning åtminstone för en väldigt blygsam insats.
Men helt vansinnigt uppenbart arrangerat får det nog inte verka. Och det finns ju även begränsningar i hur mycket aktieutdelning som kan tas ut av ägaren i sådana här små ej börsnoterade bolag.
De kan ju också jobba i firman med bokföring, fakturering eller något sådant (men då blir det inte ersättningar till styrelse).
Det finns nog inget speciellt bra reglerat hur oeffektiv man kan få vara på sin post. Dvs det går nog att ta ut en hygglig ersättning åtminstone för en väldigt blygsam insats.
Men helt vansinnigt uppenbart arrangerat får det nog inte verka. Och det finns ju även begränsningar i hur mycket aktieutdelning som kan tas ut av ägaren i sådana här små ej börsnoterade bolag.
Hade hantverks branschen funkat som detaljhandeln tex.
Där allt är prissatt och med pålägg på 300-400% (kläder)
så skulle nog dom här diskussionerna aldrig uppstå, om varför ska "jag" behöva betala.
Då hade alla kostnader varit in bakade i priset och inte synliga på samma viss.
Tyvärr kan det inte funka så iom att jobben ser så olika ut från fall till fall.
Där allt är prissatt och med pålägg på 300-400% (kläder)
så skulle nog dom här diskussionerna aldrig uppstå, om varför ska "jag" behöva betala.
Då hade alla kostnader varit in bakade i priset och inte synliga på samma viss.
Tyvärr kan det inte funka så iom att jobben ser så olika ut från fall till fall.
Han hade ju lämnat 15%,
Sen är det ju så med all internet handel, gå och kolla i en lokal byggvaruhandel vad dom tar.
Ingen säljer ju något till inköpspris.
Rörmokare är ju inte unika på något sätt med påslagen även om dom verkar vara ena riktiga banditer ibland.
Plåtslageri tex. 100% i påslag på plåt ( täcker maskiner m.m)
Målare har 200-300% i påslag om dom har butik ev. lämnar dom 20-30% rabatt
Byggare ligger lågt 10-15% påslag
Mattläggare 50% i påslag
Bilverkstad har upp till 1000% i påslag på tex. motorolja
Klädbutik 300-400%
Sen är det ju så med all internet handel, gå och kolla i en lokal byggvaruhandel vad dom tar.
Ingen säljer ju något till inköpspris.
Rörmokare är ju inte unika på något sätt med påslagen även om dom verkar vara ena riktiga banditer ibland.
Plåtslageri tex. 100% i påslag på plåt ( täcker maskiner m.m)
Målare har 200-300% i påslag om dom har butik ev. lämnar dom 20-30% rabatt
Byggare ligger lågt 10-15% påslag
Mattläggare 50% i påslag
Bilverkstad har upp till 1000% i påslag på tex. motorolja
Klädbutik 300-400%
Köpte själv golvärme till ett fritidshus på nätet kostade det totalt 20000kr inkl .moms
kollade med en kompis som har rörfirma ,han betalade 26000kr för samma varor på ahlsell.
ifrågasatte varför dom handlar där och inte på nätet men fick inget klokt svar.
Antagligen har dom någon % i bonus samt att det är smidigare att handla på ahlsell.
kollade med en kompis som har rörfirma ,han betalade 26000kr för samma varor på ahlsell.
ifrågasatte varför dom handlar där och inte på nätet men fick inget klokt svar.
Antagligen har dom någon % i bonus samt att det är smidigare att handla på ahlsell.