125 713 läst ·
397 svar
126k läst
397 svar
Faktura VVS - Är det verkligen rimligt?
500kr för en advokat... Fick betala 1800kr/h vid en bodelning och då var dom billigast i stan.. Knappast en rörmokares debitering.
Det skrivs mycket om vad som behövs för att det ska gå runt, det beror givetvis i vilken stad du är verksam i samt vad du har för omkostnader. Är du ensam i ditt företag, har kontoret hemma vars uppgifter du gör på fritiden och lagret i garaget så givetvis kostar det mindre än om du står med lokaler och 6-7 montörer, personal för fakturering osv. Men att ligga under 400kr/h för en montör och sedan täcka alla dennes kostnader med lön utbildning etc är en väldigt tuff budget. Dessutom är det som VVS facit skriver, svårt att se till att montörer inom service har 100% debiterar tid men tanke på alla mindre jobb som ska utföras och tider som ska passas in med kunder och andra hantverkare. I slutändan måste jobben vara lönsamma för företagen annars minskar företagen följden blir att konkurrensen minskas vilket kommer trycka priserna uppåt ännu mer.
Det skrivs mycket om vad som behövs för att det ska gå runt, det beror givetvis i vilken stad du är verksam i samt vad du har för omkostnader. Är du ensam i ditt företag, har kontoret hemma vars uppgifter du gör på fritiden och lagret i garaget så givetvis kostar det mindre än om du står med lokaler och 6-7 montörer, personal för fakturering osv. Men att ligga under 400kr/h för en montör och sedan täcka alla dennes kostnader med lön utbildning etc är en väldigt tuff budget. Dessutom är det som VVS facit skriver, svårt att se till att montörer inom service har 100% debiterar tid men tanke på alla mindre jobb som ska utföras och tider som ska passas in med kunder och andra hantverkare. I slutändan måste jobben vara lönsamma för företagen annars minskar företagen följden blir att konkurrensen minskas vilket kommer trycka priserna uppåt ännu mer.
Om det var en replik på mitt inlägg så var det närmast så att jag menade att VVS'arn tar först 600:- i timdebitering och sen ungefär lika mycket i materialvinst. Dvs börjar bli bortåt 1200:- / tim.Dr.L skrev:
Jag tänker inte försvara andras fakturor ,,,
men du Mikael ,, Vad kostar det när du lämnar in bilen på BMW Mercedes Audi/VAG tex
TB dem har på Reservdelar är astronomiskt lika så timdebiteringen ,
Dem lever under samma premisser som jag och alla andra som bedriver verksamhet
Om folk bara visste vilka summor man ska ut med varje månad för att kunna serva /bedriva verksamhet samt försörja sig själv ,,,
men du Mikael ,, Vad kostar det när du lämnar in bilen på BMW Mercedes Audi/VAG tex
Om folk bara visste vilka summor man ska ut med varje månad för att kunna serva /bedriva verksamhet samt försörja sig själv ,,,
Problemet är som jag ser det är inte prissättningen. Utan att folk inte har en aning om vad det "bör" kosta.
Jämför med bilhandlare jag vet ingen som betalat dubbelt så mkt för en ny bil (likadan) som någon annan. Eller ta en bensinmack, macken som tar 80% mer för bensinen blir inte långvarig på marknaden.
Om inte ens tjuvar har heder varför ska man då förvänta sig att hantverkare har det? Man har även ett ansvar som konsument...
Jämför med bilhandlare jag vet ingen som betalat dubbelt så mkt för en ny bil (likadan) som någon annan. Eller ta en bensinmack, macken som tar 80% mer för bensinen blir inte långvarig på marknaden.
Om inte ens tjuvar har heder varför ska man då förvänta sig att hantverkare har det? Man har även ett ansvar som konsument...
Det kan du tacka tjatet om kartellbildning för.
tidigare hade grossisten nästan samma pris för allt ,,, Kartell skrek folk ¨
Ahlsell har högsta Brutto pris på sina produkter ...
När du skriver om heder Hos Hantverkare ,, Jag uppskattar inte att bli Jämförd med en tjuv ,
Vet inte vilken kategori av människor du råkat ut för , Men jag har en Nyhet åt dig ,
En riktig hantverkare har yrkesheder och är stolt över sitt kunnande . dem vill bara ha betalt för sitt arbete åtgånget material , Jämför inte oss med tjuvar , det tycker jag är riktigt fult.
En fråga DA9911. Vad jobbar du själv med ?
Du ,, Audi säljs av VAG , det är samma Människor som bestämmer prisbilden
Hur tänker du när du gör en sån jämförelse?
tidigare hade grossisten nästan samma pris för allt ,,, Kartell skrek folk ¨
Ahlsell har högsta Brutto pris på sina produkter ...
När du skriver om heder Hos Hantverkare ,, Jag uppskattar inte att bli Jämförd med en tjuv ,
Vet inte vilken kategori av människor du råkat ut för , Men jag har en Nyhet åt dig ,
En riktig hantverkare har yrkesheder och är stolt över sitt kunnande . dem vill bara ha betalt för sitt arbete åtgånget material , Jämför inte oss med tjuvar , det tycker jag är riktigt fult.
En fråga DA9911. Vad jobbar du själv med ?
Du ,, Audi säljs av VAG , det är samma Människor som bestämmer prisbilden
Hur tänker du när du gör en sån jämförelse?
Redigerat:
Tja, vad tror du? Naturligtvis inte. Fattar dock inte vad det är för hanteringskostnader som skall täckas av materialpåslaget om både planering och inköp sker på fullt debiterad arbetstid?Nils82 skrev:
Fast den artikeln handlar ju om arbete i 25 timmar långa pass, totalt 90 timmar i veckan, vilket ger 80-90000 per vecka. Alltså 900-1000 kr per timme. Dessutom rör det sig om korta vikariat på olika orter så priset ska oftast täcka kostnader för extra boende etc. Vi som arbetar kontorstid mer än 1 vecka i taget på samma arbetsplats kommer inte i närheten av sådana pengar.vvs facit skrev:
Jag undrar vad det skulle kosta att anlita en vvs-installatör för en liknande arbetsvecka...
Om du vill hålla på och jämföra med andra branscher kan du väl jämföra med städfirmor (de åker ju också ut till kundens hem i egen firmabil), som man hittar för 250-400:- / timme inkl moms (200-320:- exkl moms).vvs facit skrev:Jag tänker inte försvara andras fakturor ,,,
Skrämmande va !! 25 timmars pass och sen ställa upp på att ha medmänniskors hälsa och liv i sina händer .. vem betalar för Hens misstag ,, ( en läkares misstag kostade mig 18 månader av mitt arbetslivVictoory skrev:Fast den artikeln handlar ju om arbete i 25 timmar långa pass, totalt 90 timmar i veckan, vilket ger 80-90000 per vecka. Alltså 900-1000 kr per timme. Dessutom rör det sig om korta vikariat på olika orter så priset ska oftast täcka kostnader för extra boende etc. Vi som arbetar kontorstid mer än 1 vecka i taget på samma arbetsplats kommer inte i närheten av sådana pengar.
Jag undrar vad det skulle kosta att anlita en vvs-installatör för en liknande arbetsvecka...
En kortare insats på annan ort ...Det blir ungefär samma ,, kommer inte ihåg vad vårt traktamente ligger på men inte är det så man jublar av glädje, timdeiteringen blir också den samma då arbetet är upphandlat i konkurans .
att jobba 18 timmars pass ser jag som ren idioti finns ingen som levererar 100% om man jobbar så
som röris ,, Vad tror du vi gör på jobbet när man producerar ?
ingen Normal drogfri människa kommer att klara äta sköta sin hygien (ja vi blir skitiga på jobbet) komma ner i varv och sova dom timmar kroppen behöver för att sen göra om passet :x
@cpalm
TB på material skall täcka dessa nödvändiga kostnader för ett företag
Ansvarsförsäkring ( vi är ett litet företag 35 tkr)
Bokföringsbyrån och revisorns bokslut ( hamnar för våran del precis under 50 tkr)
lokalen vi behöver kostar 850 kr m2 plus moms och värme 102 000
Servicebilarna som ingen vill betala ,,, det vi tar för bilen är eberöd ,
bilarna kostar mig med allt nästan 70 kr milen från det den köpes tills den är utjänt
och ny skall införskaffas , utöver leasingen ,, dryga 4500 i månaden . st vi har 3 bilar
en av bilarna fullt utrustad med inredning och verktyg nästan 600tkr dom andra 2 har mer utrustning en standard VVS,, dom kostar 1,450 tkr st utrustade ,,, folk vill ha snabb effektiv hjälp
när problemen hopar sig ,, verktyg kostar pengar ! Vi får inget från EU eller röda korset , Lån ! och risktagande är vardagen , ,
Någon stackare sitter på kontoret och har lön för det , sköter fakturering /betalningar ,
på lite större firmor har man även arbetsledare, Kalkylatorer VD avdelningschefer
med mera . och ett litet TB 2 bidrag
Certifieringskostnader
säkervatten
licenssvetsare
gasbehörighet
kylcertifieringar både för montör och företag
certifiering för minireningsverk
kostnader för mät instrument varje år
bara för att kunna mäta ett flöde kostar det mig nästan 5000 kr
(2 instrument kostar 45 000 kr att köpa)
rökgasinstrument samma pengar
vi måste ha en liten slant för utbyte av uttjänta hand verktyg ( sjukt dyrt )
listan kan göras hur lång som helst !
men så här ser det ut på alla företag i princip oavsett bransch , för att den anställde ska få ut en lön han/hon ska klara sig hyffsat på är det dessa timdebiteringar som behövs ,
Tradigt du fick en sådan upplevelse .... men tycker du borde snacka med din entreprenad firma så kanske vvs firman kan dra ner på sakerna ..¨52 timmar det är mer än en veckas arbete i det badrummet och det stämmer ju säkert delvis.... Tur man bor i skåne
Städbranschen !!!!! kom igen nu , Jag hoppas ekobrott får fria resurser i morgon !!!Mikael_L skrev:
Räkna baklänges en gång och även om du har IG i matte så ser du att dessa ekvationer inte går ihop .
Ska ni anställa rörisar som får 28-35' i månaden så blir den rena lönekostnaden runt 325-350:- / timme + moms.
Och de lönerna är det ju som gäller i stora delar av landet pga brist på kompetent folk och bra drag i byggbranschen.
Detta går ju inte att runda, för den som driver VVS-firma.
Sen kostar bilar mycket, lokaler och verktyg och varuförråd ganska mycket, och det övriga relativt sett ganska litet.
Men lönekostnaden är hur man än vrider och vänder på det den absolut största kostnaden.
Så en bra beläggningsgrad är a och o för lönsamhet utan att ha förskräcklig timpenning.
Och det är främst där som hantverksfirmor såsom elektriker och VVS och andra som utför stor andel småjobb har sin effektiviseringspotential.
Men detta är ju givetvis redan känt, och jag tror så gott som alla kämpar på mest med just detta.
Men skulle en VVS-firma lyckat nå 100% beläggning så skulle timpriserna säkert kunna hållas nere nedåt 500:-/timme + moms.
(Och PEAB-jobben går ju att rea ner till dessa priser, då de genererar stadig 100% beläggning under jobbet gång.)
Jag fattar faktiskt i vilken verklighet ni lever i.
Men sitt inte här på ett konsumentforum och snyfta, eller framförallt, försvara inte konstiga höga materialpåslag och annat med falska argument.
Säg som det är, era anställda vill ha, och får, hög lön pga hur marknaden ser ut nu.
Och att det är en ganska stor del ofakturbar tid varje vecka som gör att timpenningen rakar upp. Detta pga verksamhet med mycket småjobb.
Men jag går i taket när jag hör att 100%-iga materialpåslag försvaras med "garanti".
Och de lönerna är det ju som gäller i stora delar av landet pga brist på kompetent folk och bra drag i byggbranschen.
Detta går ju inte att runda, för den som driver VVS-firma.
Sen kostar bilar mycket, lokaler och verktyg och varuförråd ganska mycket, och det övriga relativt sett ganska litet.
Men lönekostnaden är hur man än vrider och vänder på det den absolut största kostnaden.
Så en bra beläggningsgrad är a och o för lönsamhet utan att ha förskräcklig timpenning.
Och det är främst där som hantverksfirmor såsom elektriker och VVS och andra som utför stor andel småjobb har sin effektiviseringspotential.
Men detta är ju givetvis redan känt, och jag tror så gott som alla kämpar på mest med just detta.
Men skulle en VVS-firma lyckat nå 100% beläggning så skulle timpriserna säkert kunna hållas nere nedåt 500:-/timme + moms.
(Och PEAB-jobben går ju att rea ner till dessa priser, då de genererar stadig 100% beläggning under jobbet gång.)
Jag fattar faktiskt i vilken verklighet ni lever i.
Men sitt inte här på ett konsumentforum och snyfta, eller framförallt, försvara inte konstiga höga materialpåslag och annat med falska argument.
Säg som det är, era anställda vill ha, och får, hög lön pga hur marknaden ser ut nu.
Och att det är en ganska stor del ofakturbar tid varje vecka som gör att timpenningen rakar upp. Detta pga verksamhet med mycket småjobb.
Men jag går i taket när jag hör att 100%-iga materialpåslag försvaras med "garanti".
Problemet som jag ser det ur ett kundperspektiv är att faktura/debiteringsmodellen som framförallt används av vissa i VVS/el-branschen är obegriplig för kunden och skapar ett missnöje. Lyckas man inte exempelvis motivera höga påslag ut mot kund på materialet på ett pedagogiskt sätt och att det oftast kommer som en chock och överraskning först när fakturan kommer så får man faktiskt skylla sig själv.
Visst kan man argumentera för att kunden borde frågat innan, att det är inte olagligt med höga påslag och att andra branscher minsann också har höga påslag osv. Men man kan inte som företagare gnälla på eller styra över om en kund ska vara nöjd eller inte och vilket jag tycker blir knepigt ibland i diskussionen.
Jag har full förståelse för att man som företag har en massa olika omkostnader men däremot så kan i alla fall inte jag begripa varför man väljer att försöka lägga ut dessa som materialpåslag och inte på timpriset som för mig skulle vara mer logiskt. Det argument som hantverkare själva framför ibland är att kunden bara tittar på timpriset och där tror jag en stor en stor del av problematiken ligger. Men då är man ju fullt medveten om att kunderna inte fattar vad den verkliga kostnaden kommer att bli och informerar man inte om det innan så får man helt enkelt acceptera att man kan få missnöjda kunder.
Visst kan man argumentera för att kunden borde frågat innan, att det är inte olagligt med höga påslag och att andra branscher minsann också har höga påslag osv. Men man kan inte som företagare gnälla på eller styra över om en kund ska vara nöjd eller inte och vilket jag tycker blir knepigt ibland i diskussionen.
Jag har full förståelse för att man som företag har en massa olika omkostnader men däremot så kan i alla fall inte jag begripa varför man väljer att försöka lägga ut dessa som materialpåslag och inte på timpriset som för mig skulle vara mer logiskt. Det argument som hantverkare själva framför ibland är att kunden bara tittar på timpriset och där tror jag en stor en stor del av problematiken ligger. Men då är man ju fullt medveten om att kunderna inte fattar vad den verkliga kostnaden kommer att bli och informerar man inte om det innan så får man helt enkelt acceptera att man kan få missnöjda kunder.