8 724 läst ·
44 svar
9k läst
44 svar
Faktura. Vad ingår i arbetstid och hur specificerat ska det vara?
De har lämnat en "offert" med tidsåtgång och då är det ju den som ska gälla. Det är väl upp till dem att bevisa att jag har ändrat i upplägget första dagen. En offert ska ju hållas.A Alexn72 skrev:Jag tror också att priset du fått är för 2 rum som är tillgängliga.
Med lite tur skulle då torktiden ätas upp av att man jobbar på nästa rum. Likaså blir det lättare att få fulla dagar när det är mer jobb.
Så frågan är hur tydligt det går att bevisa att offerten är för 2 jobb samtidigt eller för ett + ett rum.
Men tack för synpunkterna. Jag ska ringa idag.
Mvh, Per
Jag tror att man rimligen kan anta att om du begär en offert på 2 rum så förutsätter man att man kan jobba på dem med.
Så offerten är nog rimlig i att man kan jobba på båda samtidigt.
Tyvärr borde det stått att det är 1+1 rum för att göra offerten tydlig för din del.
Så offerten är nog rimlig i att man kan jobba på båda samtidigt.
Tyvärr borde det stått att det är 1+1 rum för att göra offerten tydlig för din del.
Hej!A Alexn72 skrev:
Det är ju synd att det ska vara nedskrivet och att det inte går att lita på hantverkares ord. Om de säger att rummen kan tas ett efter ett och att tidsåtgången är ett visst antal timmar, så ..
Mvh, Per
Hej!
En uppdatering!
Det ska först tilläggas att vi kom överens om 50 timmar. Inte 44 timmar. Det skedde en ändring som vi kom överens om och som finns dokumenterad. Det var även i samband med den ändringen som vi kom överens om att ta ett rum i taget.
Jag har pratat med både huvudentreprenören och med målerifirman direkt. Firmans representant sade att han inte hade fakturan i huvudet och undrade vad jag hade för frågor. När jag sade att det hade fakturerats 40 timmar arbete och att jag undrade vad det står för så meddelade representanten att det är för arbete som har lagts ner och vad hans anställda har uppgett. Jag nämnde att det ju då bara skulle innebära 10 timmar kvar (+/-15%) till det andra rummet (som kräver mer tid än första). Jag nämnde också att 40 timmar inte stämmer överens med tiden som de var här.
Representanten sade att jag det blir ju svårt och att om det är så få timmar kvar så kommer det att bli en förlust för honom. Han sade att de självklart ska göra klart jobbet oavsett tid så att jag blir nöjd. Han nämnde även att det tar tid att hämta material etc och jag sade att jag självklart förstår detta samtidigt som faktureringen är 15 timmar off vad vi kan se.
Så, vi hade en mkt bra dialog och jag känner mig säkrare nu än tidigare. Trots detta är det ju rätt bekymmersamt att jag ska behöva påpeka detta för dem. Kanske de gör en chansning och ser om jag bestrider. Men, det verkar vara i rullning och även huvudentreprenören pekade på att vi får lösa det hela tillsammans.
Tack allesammans sålänge!
/Per
En uppdatering!
Det ska först tilläggas att vi kom överens om 50 timmar. Inte 44 timmar. Det skedde en ändring som vi kom överens om och som finns dokumenterad. Det var även i samband med den ändringen som vi kom överens om att ta ett rum i taget.
Jag har pratat med både huvudentreprenören och med målerifirman direkt. Firmans representant sade att han inte hade fakturan i huvudet och undrade vad jag hade för frågor. När jag sade att det hade fakturerats 40 timmar arbete och att jag undrade vad det står för så meddelade representanten att det är för arbete som har lagts ner och vad hans anställda har uppgett. Jag nämnde att det ju då bara skulle innebära 10 timmar kvar (+/-15%) till det andra rummet (som kräver mer tid än första). Jag nämnde också att 40 timmar inte stämmer överens med tiden som de var här.
Representanten sade att jag det blir ju svårt och att om det är så få timmar kvar så kommer det att bli en förlust för honom. Han sade att de självklart ska göra klart jobbet oavsett tid så att jag blir nöjd. Han nämnde även att det tar tid att hämta material etc och jag sade att jag självklart förstår detta samtidigt som faktureringen är 15 timmar off vad vi kan se.
Så, vi hade en mkt bra dialog och jag känner mig säkrare nu än tidigare. Trots detta är det ju rätt bekymmersamt att jag ska behöva påpeka detta för dem. Kanske de gör en chansning och ser om jag bestrider. Men, det verkar vara i rullning och även huvudentreprenören pekade på att vi får lösa det hela tillsammans.
/Per
A conto är en delbetalning i förskott som används vid långvariga projekt eller stora ordrarP Per-Harry skrev:Hej!
Vi hade en firma som spacklade och målade ett av våra rum. Den tid som lades ner på detta tyckte vi var rimlig. Ena väggen var problematisk, så den krävde lite extra tid. Målarna var här 6 dagar. (Nämnas kan att målarna var här via ett företag som samordnar det som fixas i lägenheten.)
Vi skrev ner den tid som de var här. (Det var i stort sett alltid bara en målare här, förutom första dagen då två var här viss tid.) Vi skrev upp på ett ungefär, med diff på kanske en kvart ibland. Vi var nämligen hemma under dagarna.
Den tid vi fick ihop, dvs när de faktiskt var här i lägenheten, var 24 timmar. I fakturan finns 40 timmar. (Bild bifogad.) Inget specificerat. Utöver detta finns även 5 timmar servicebil. Nämnas kan att en av ägarna var här två eller tre gånger också för att prata upplägg. På vårt förslag. Så där kan ju säkert några timmar gå åt.
Vi kan förstå att det inte bara är den faktiska tid som målaren är här som kostar, men vad är det som kan kosta utöver detta? Vi får inte på något sätt ihop 40 timmar. Vi kommer att fråga om att få det hela specificerat, för just nu känns allt saltat.
Våra frågor till forumet är:
1) Hur ska/bör fakturan egentligen se ut?
2) Vad betyder egentligen "servicebil"?
3) Vad bör ingå i "Arbete"?
Om det finns ngn annan synpunkt om ngn annan aspekt så skrev gärna även om det.
Tack på förhand!
/Per
. Kunden betalar en del av det totala beloppet innan allt arbete är slutfört. Dessa förskottsbetalningar dras av på den slutliga fakturan, vilket säkrar företagets kassaflöde och minskar risken för obetalda fakturor.
Hej! Ville bara kort kommentera, jag brukar i dessa fall skriva till entreprenören, säga vad jag tycker, bestrida och betala den del jag tycker är rimlig. Sen får de skriftligt motivera varför de överdebiterat, så jag sedan kan konsultera en oberoende part.P Per-Harry skrev:Hej!
En uppdatering!
/Per
"Ska jag typ räkna från där målaren bor" svar nej om han inte har en firma och firmas adress är i hans hem. Annars räknas resan som resa mellan hemmet och arbetet och då gäller skattelagstiftningen om ersättning för resor till arbetsplatsen. Om det tar betalat för resa från hemmet då är det ur skattelagen en förmån och skall förmånsbeskattas. Så generellt nej!P Per-Harry skrev:Hej!
Vi har inte kommit överens om delbetalning. Det uppstod en längre tid mellan rum 1 och rum 2 som nu ska fixas nästa vecka, så de kanske vill ha betalt redan nu för första delen,men vi har inte kommit överens om det.
Hur långt de har att åka är oklart. Ska jag typ räkna från där målaren bor eller vad? På en annan faktura i samma sammanhang fast från den firma som samordnar alltså finns det transportkostnad specificerad på 1 timme per dag. Det är ju liksom standard också som jag ser det.
Jag fick fakturan idag em tillsammans med fakturan från samordnings-firman utifrån annat jobb som de har gjort. Allt ska betalas om 10 dagar. Vet inte om samordnings-firman redan har betalat till målerifirman. Ägarna är typ vänner. Jag tänkte ringa ägaren för samordnings-firman imorgon bitti och undra vad som pågår. Även på deras egen firma så finns oegentligheter.
Mvh
Per
Nu har de kommit igång i andra rummet. Det känns som att målaren hastade. Han har skrapat bort rätt så lite tapet. Och så har han spärrmålat. Eller heter det grundmålat? Det är i alla fall steget innan spacklingen. Målningen är mkt ojämn. Det typ rinner på vissa platser. Och det är inte riktigt målat på alla platser, och inte alla hörnor. Fixas detta till i senare skede med bredspackling en så att färgen slipas till eller är detta bara slarvigt utfört?
Redigerat:
Ser inte ut som en målare det där 🙁P Per-Harry skrev:Nu har de kommit igång i andra rummet. Det känns som att målaren hastade. Han har skrapat bort rätt så lite tapet. Och så har han spärrmålat. Eller heter det grundmålat? Det är i alla fall steget innan spacklingen. Målningen är mkt ojämn. Det typ rinner på vissa platser. Och det är inte riktigt målat på alla platser, och inte alla hörnor. Fixas detta till i senare skede med bredspackling en så att färgen slipas till eller är detta bara slarvigt utfört?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det är troligen en spärrmålning. Syftet är att blockera så att inte vatten från spacklet, och från den "riktiga" färgen skall gå in och lösa upp tapetlimmet. De bubblor som uppstår vid spärrmålningen skrapas förhoppningsvis bort sedan. Jag är själv sämre än nybörjare på området. Så när jag skulle måla på tapet senast, rev jag bort lös tapet, spärrmållade rev bort mer lös tapet, spärrmålade igen där. Blev mer lös tapet, mer skrapa och spärrmåla. Efter 3e rundan med spärrfärg "gav jag upp", bara rev bort lite till och spacklade, det blev bra. Men sedan efter grunmålningen blev det ytterligare någon tapetbubbla att få bort, mer spackel osv.
Det behöver nog inte vara någon katastrof om spärrfärgen är ojämn. Där det har runnit får vi hoppas att de skrapar/slipar bort det sedan. Dock lite onödigt arbete.
Det behöver nog inte vara någon katastrof om spärrfärgen är ojämn. Där det har runnit får vi hoppas att de skrapar/slipar bort det sedan. Dock lite onödigt arbete.
Vi målade om en lgh strax u 50kvm i slutet på 2024. Stod bara typ avrundat: ARB kostnad 33tusen, materialkostnader 6.5tusen, extraarbeten 16.5 tusen, materialkostnad extraarbeten 6.5t. Totalt 73t efter rot: att betala 54.5t.
Arbetena var: rivning inbyggda garderober hall , målning badrumsdörr och insida fönster. Man fick riva flera lager tapeter och sedan målning väggar: hall. Lite i badrum, kök,sovrum o vardagsrum, var samma färg, värsta jobbet var nog fixa till limfärgen i taken som börjat krackelera och sedan måla. Tog nog ca 7-8 arbetsdagar. Brydde mig inte alls om bråka om kostnaden då jobbet i princip blev helt perfekt. Fanns inget alls att anmärka på. Tror inte icke professionella målare kunnat göra lika bra. Var större svensk målarfirma etablerad på flera orter. För mig är jobbets finish/utförande betydligt viktigare än kostnaden. Å att man kan lita på vad som sägs och inget utanför jobbet förstörs av hantverkare.I det här fallet var den stora triggern att man valde firman: Lyhörd första kontakt med ” ta på sig jobb mannen”, samt återkoppling om man ville få tilläggsarbeten utförda som de såg kunde vara aktuella under jobbets gång. Men visst: hade jobbet blivit så där halvdant gjort så hade jag nog reagerat på en räkning på halva beloppet. Å knappt velat betala nåt. Vissa saker vill man bara få perfekt utfört. Inte billigt. Offerten var lite svävande. Mycket beroende på hur det skulle flyta på med taken. Var lite rädd de skulle sabba nåt när de tog bort garderoberna som var helt inbyggda i hallen, då det ju är en ren målarfirma men det var lysande gjort.
Arbetena var: rivning inbyggda garderober hall , målning badrumsdörr och insida fönster. Man fick riva flera lager tapeter och sedan målning väggar: hall. Lite i badrum, kök,sovrum o vardagsrum, var samma färg, värsta jobbet var nog fixa till limfärgen i taken som börjat krackelera och sedan måla. Tog nog ca 7-8 arbetsdagar. Brydde mig inte alls om bråka om kostnaden då jobbet i princip blev helt perfekt. Fanns inget alls att anmärka på. Tror inte icke professionella målare kunnat göra lika bra. Var större svensk målarfirma etablerad på flera orter. För mig är jobbets finish/utförande betydligt viktigare än kostnaden. Å att man kan lita på vad som sägs och inget utanför jobbet förstörs av hantverkare.I det här fallet var den stora triggern att man valde firman: Lyhörd första kontakt med ” ta på sig jobb mannen”, samt återkoppling om man ville få tilläggsarbeten utförda som de såg kunde vara aktuella under jobbets gång. Men visst: hade jobbet blivit så där halvdant gjort så hade jag nog reagerat på en räkning på halva beloppet. Å knappt velat betala nåt. Vissa saker vill man bara få perfekt utfört. Inte billigt. Offerten var lite svävande. Mycket beroende på hur det skulle flyta på med taken. Var lite rädd de skulle sabba nåt när de tog bort garderoberna som var helt inbyggda i hallen, då det ju är en ren målarfirma men det var lysande gjort.
Redigerat:
@Per-Harry hur har det gått för dig?P Per-Harry skrev:
Klicka här för att svara