8 724 läst ·
44 svar
9k läst
44 svar
Faktura. Vad ingår i arbetstid och hur specificerat ska det vara?
Hej och tack för dina svar!pontuskarlsson skrev:
Varför tog du inte en offert från början? Detta verkar ju kunna bli rörigt.
Vad gäller målarna så är det inte helt lätt att svara för varför timmarna på fakturan inte överensstämmer med dagboken du själv fört över dom.
Restider, torktider, antal behandlingar ihop med torktider, etc.
Kan säkert vara så att det är saltade timmar.
Men det kan även röra sig om att det är torktider ihop med restider som gör att det inte går att få ihop olika jobb under dagarna för att uppnå 8 timmars fakturering.
Det är mycket som kan spela in.
Men givetvis kan det även vara fusk med timmar.
Vad är det för oegentligheter med huvudentreprenören?
H.entreprenören utförde ett jobb under två dagar förra veckan. Det var ett jobb utöver vissa andra jobb som vi redan hade kommit överens om. Det nya jobbet uppkom eftersom det låg en plastmatta under parketten som kom som en överraskning. Det var den mattan de tog bort.
Hantverkarna var första dagen här 3 + 2,5 timmar. Andra dagen var de här 3 timmar. De var två stycken, så det blir ju 17 timmar totalt. Detta är även vad jag skrev på när de åkte härifrån.
I fakturan är allt väldigt tydligt specificerat. Jag bifogar den. Som det syns så har de första dagen fakturerat 16 timmar och andra dagen 9,5 timmar. Då finns transporttid separat. Jag har god kontakt med firman sedan tidigare och typ bevis via sms på att de inte var här längre. Men detta är ju bara knasigt.
P.s. Offerten för målariet skedde via h.entreprenören och uppgav en lista över uppgifter och en planerad tid på 44 timmar.
Mvh, Per
Läste lite för fort, såg att du fått ett uppskattat pris.pontuskarlsson skrev:
Varför tog du inte en offert från början? Detta verkar ju kunna bli rörigt.
Vad gäller målarna så är det inte helt lätt att svara för varför timmarna på fakturan inte överensstämmer med dagboken du själv fört över dom.
Restider, torktider, antal behandlingar ihop med torktider, etc.
Kan säkert vara så att det är saltade timmar.
Men det kan även röra sig om att det är torktider ihop med restider som gör att det inte går att få ihop olika jobb under dagarna för att uppnå 8 timmars fakturering.
Det är mycket som kan spela in.
Men givetvis kan det även vara fusk med timmar.
Vad är det för oegentligheter med huvudentreprenören?
Om de inte flaggar för att priset kommer gå upp pga diverse omständigheter så kan du hänvisa till det uppskattade priset +- 15%.
Givetvis kan det bli dyrare än detta, men då måste dom prata med dig när problemen uppstår och inte efter jobbet är klart.
Hej!Isakare skrev:
Helt sant, på sätt och vis. Helt klart måste det vara svårt att planera. Fast ska jag betala för tid som de faktiskt inte arbetar? Jag förstår att det är oerhört svårt att planera, men om de har uppskattat 44 timmar åt båda rummen så kan de väl inte sedan säga att det är timmar utöver torktid??? Det sades inget om detta innan.
Mvh, Per
Ja, det kanske också är en idé. Kan ju bli väldigt jobbigt när allt är klart, men kanske hellre det än att vi tar upp frågan nu och de helt sonika vägrar att komma hit nästa vecka. Fast fakturan från huvudentreprenören ska ju betalas om 10 dagar...GoForIt skrev:
Mvh, Per
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Konsumenttjänstlagen, se här: https://www.konsumentverket.se/frag...krava-specificerad-faktura-av-en-hantverkare/P Per-Harry skrev:
Den fakturan ser jag inget direkt problem med.P Per-Harry skrev:Hej och tack för dina svar!
H.entreprenören utförde ett jobb under två dagar förra veckan. Det var ett jobb utöver vissa andra jobb som vi redan hade kommit överens om. Det nya jobbet uppkom eftersom det låg en plastmatta under parketten som kom som en överraskning. Det var den mattan de tog bort.
Hantverkarna var första dagen här 3 + 2,5 timmar. Andra dagen var de här 3 timmar. De var två stycken, så det blir ju 17 timmar totalt. Detta är även vad jag skrev på när de åkte härifrån.
I fakturan är allt väldigt tydligt specificerat. Jag bifogar den. Som det syns så har de första dagen fakturerat 16 timmar och andra dagen 9,5 timmar. Då finns transporttid separat. Jag har god kontakt med firman sedan tidigare och typ bevis via sms på att de inte var här längre. Men detta är ju bara knasigt.
P.s. Offerten för målariet skedde via h.entreprenören och uppgav en lista över uppgifter och en planerad tid på 44 timmar.
Mvh, Per
Det går säkert att ifrågasätta någon timme, men ser man till helheten så tror jag inte att det är något att ifrågasätta.
Räkna in restider, hämta lite material etc.
Är det anställda med företagsbil så kan det även vara så att de är börjar 07:00 på företagsadressen och slutar 16:00 på företagsadressen.
Om företagen enbart skulle ta betalt för tiden man är hos kund så skulle det inte finnas många hantverkare kvar tyvärr.
De hade ju två rum att sysselsätta sig i som de kunnat arbeta i parallellt i, istället för sekvensiellt och då känns det som att torktider t ex är satta ur spel.Isakare skrev:
Hej!pontuskarlsson skrev:
Den fakturan ser jag inget direkt problem med.
Det går säkert att ifrågasätta någon timme, men ser man till helheten så tror jag inte att det är något att ifrågasätta.
Räkna in restider, hämta lite material etc.
Är det anställda med företagsbil så kan det även vara så att de är börjar 07:00 på företagsadressen och slutar 16:00 på företagsadressen.
Om företagen enbart skulle ta betalt för tiden man är hos kund så skulle det inte finnas många hantverkare kvar tyvärr.
Jo det är rimligt på sätt och vis att det är mkt omkring som är av betydelse. Jag förstår nu även att 44 timmar är själva uppskattade tiden för arbetet, och där har jag väl lite att lära angående offerter. Men jag behöver väl begära en specificerad faktura antar jag. För de har ju som sagt bara faktiskt utfört 24 timmar av de 40 som faktureras. Det finns ju ingen som betalar för fritid bara för att den råkar uppstå.
Mvh,Per
Jag tycker att du ska förtydliga för dom att dom måste prata med dig ifall de misstänker att timmarna börjar dra iväg jämfört med uppskattningen.P Per-Harry skrev:Hej!
Jo det är rimligt på sätt och vis att det är mkt omkring som är av betydelse. Jag förstår nu även att 44 timmar är själva uppskattade tiden för arbetet, och där har jag väl lite att lära angående offerter. Men jag behöver väl begära en specificerad faktura antar jag. För de har ju som sagt bara faktiskt utfört 24 timmar av de 40 som faktureras. Det finns ju ingen som betalar för fritid bara för att den råkar uppstå.
Mvh,Per
I de allra flesta fall så kan hantverkare och kund undvika onödiga konflikter kring timmar och fakturor ifall man för en rak och tydlig dialog hela vägen.
Men detta är lättare sagt än gjort.. oftast brister kommunikationen.
Hej!K Kurtivan skrev:
Jag hade med ägaren en diskussion om att ta ett rum efter det andra. Detta eftersom ett parkettgolv skulle bort i det andra, och det skulle vi ta bort själva. Så kanske inte snacket gick för första början redan i november, men så var definitivt snacket när de lade sista förslaget på tidsåtgång.
Mvh, Per
Jag tycker att jag har haft bra kommunikation med ägaren tidigare och jag har varit tydlig med att jag har uppskattat deras flexibilitet och stöd i våra bekymmer med att bestämma oss. Sedan uppstod slitning i kommunikationen med den anställda som samordnade målarna som kom hit. Målarna trodde att de skulle ta båda rummen samtidigt, men jag hade ju pratat med ägaren om att det inte skulle vara så. Dessutom kom de kl 7 på måndagen fastän samordnaren på målerifirman hade sagt att de ska höra av sig innan de kom över. Det sista är en liten miss, men.pontuskarlsson skrev:
Jag tycker att du ska förtydliga för dom att dom måste prata med dig ifall de misstänker att timmarna börjar dra iväg jämfört med uppskattningen.
I de allra flesta fall så kan hantverkare och kund undvika onödiga konflikter kring timmar och fakturor ifall man för en rak och tydlig dialog hela vägen.
Men detta är lättare sagt än gjort.. oftast brister kommunikationen.
Mvh, Per
Jag kan faktiskt inte förstå hur vissa i tråden tycker att detta kan vara rimligt.P Per-Harry skrev:Hej!
Helt korrekt uppfattat, tack för sammanfattningen! (Förutom att det rum som de ska göra nästa vecka inte redan är målat.)
Ja, det är ju en bra plan. För det är ju faktiskt 44 timmar +/- 15% som är planerat och inbokat. Men, finns det inte en risk om jag lyfter frågan redan nu med tanke på att de ska fortsätta nästa vecka? Om jag ställer mig frågande till timmarna så kan de ju sätta sig på tvären. Tänk om de då vägrar att komma hit nästa vecka och försätter mig i en situation med 40 timmar genomfört som ju ligger inom ramen för planerad tidsåtgång? Lyckligtvis har ju allt skett via en samordningsfirma, men de känner ju även varandra.
Mvh
Per
Om företaget uppskattat två rum till 44 timmar och har gjort ett rum (minus dess tak) på 40 timmar utan att förklara/varna/påpeka att deras uppskattning är totalt fel - tycker jag att du inte behöver vara rak tillbaka.
(dessutom med tanke på att de kryddat antal timmar 24 timmar -> 40 timmar. Jag ser ingen anledning att du ska betala för att färg torkar, framför allt inte när de är målare och vet att färg har torktid och de ska ta höjd för det i anbudet på 44 timmar)
Du har 10 dagar på dig att betala faktura 1 och de kommer nästa vecka för rum 2?
Jag tycker du ska se glad ut när de kommer nästa vecka och låta dom jobba i lugn och ro. När det dags att betala faktura 1 på sista betalningsdag, så gör du det.
När faktura 2 kommer så betalar du mellanskillnaden upp till 44 timmar (4 timmar?) + 15%.
Hej!sysmali skrev:
Jag kan faktiskt inte förstå hur vissa i tråden tycker att detta kan vara rimligt.
Om företaget uppskattat två rum till 44 timmar och har gjort ett rum (minus dess tak) på 40 timmar utan att förklara/varna/påpeka att deras uppskattning är totalt fel - tycker jag att du inte behöver vara rak tillbaka.
(dessutom med tanke på att de kryddat antal timmar 24 timmar -> 40 timmar. Jag ser ingen anledning att du ska betala för att färg torkar, framför allt inte när de är målare och vet att färg har torktid och de ska ta höjd för det i anbudet på 44 timmar)
Du har 10 dagar på dig att betala faktura 1 och de kommer nästa vecka för rum 2?
Jag tycker du ska se glad ut när de kommer nästa vecka och låta dom jobba i lugn och ro. När det dags att betala faktura 1 på sista betalningsdag, så gör du det.
När faktura 2 kommer så betalar du mellanskillnaden upp till 44 timmar (4 timmar?) + 15%.
Det är ju en plan. En vågad plan
En sak som jag kom på är att firman kanske försöker hjälpa mig genom att lägga in allt som "arbete", vilket ger mig rätt till ROT på det. Eller kan det slå tillbaka på mig? För jag tänker mig att det i "arbete" även ingår restid då detta inte finns specificerat i fakturan, och restid finns ju såklart alltid. Men jag förstår ändå inte varifrån timmarna utöver de 24 timmar som de var här kommer ifrån.
Och ja, jag förstår inte heller riktigt alla resonemang om att det är svårt att planera som målare och att jag typ ska betala för detta, typ. Känns inte som att det förekommer inom någon annan tjänst som beställs.
Mvh,Per
Att de trodde att de skulle ta bägge rummen samtidigt verkar ju enbart vara en förvirring inom företaget.P Per-Harry skrev:Jag tycker att jag har haft bra kommunikation med ägaren tidigare och jag har varit tydlig med att jag har uppskattat deras flexibilitet och stöd i våra bekymmer med att bestämma oss. Sedan uppstod slitning i kommunikationen med den anställda som samordnade målarna som kom hit. Målarna trodde att de skulle ta båda rummen samtidigt, men jag hade ju pratat med ägaren om att det inte skulle vara så. Dessutom kom de kl 7 på måndagen fastän samordnaren på målerifirman hade sagt att de ska höra av sig innan de kom över. Det sista är en liten miss, men.
Mvh, Per
Det har sannolikt drivit upp timmarna att de endast hållit igång ett rum.
Hade bägge rummen varit igång samtidigt hade det förmodligen hamnat runt 44 timmar.
Men det är naturligtvis inte ditt problem om de inte lyckas planera ett jobb ordentligt.
Den smällen får man som företagare tugga i sig själv om man vill hålla sig med en nöjd kundkrets.
Bryr man sig inte om kundkretsen så kan man lägga på timmarna, hoppas att kunden betalar och gå på nästa jobb.
Tyvärr inte helt ovanligt.
Jag tror också att priset du fått är för 2 rum som är tillgängliga.
Med lite tur skulle då torktiden ätas upp av att man jobbar på nästa rum. Likaså blir det lättare att få fulla dagar när det är mer jobb.
Så frågan är hur tydligt det går att bevisa att offerten är för 2 jobb samtidigt eller för ett + ett rum.
Med lite tur skulle då torktiden ätas upp av att man jobbar på nästa rum. Likaså blir det lättare att få fulla dagar när det är mer jobb.
Så frågan är hur tydligt det går att bevisa att offerten är för 2 jobb samtidigt eller för ett + ett rum.