Har bott i ett Elementhus i drygt 5år nu och börjar lära mig det mesta. Just nu håller jag på att renovera i källaren och har stött på två lite oklara saker.

I trapphuset ner till källaren så är det endel utanpåliggande kablage som jag skulle vilja flytta till andra sidan, in i väggen. Väggen som är aktuell är en kort stump som jag misstänkte skulle vara mer eller mindre ihålig då returen från radiatorerna på övervåningen går där. Men så var inte fallet. Istället stötte jag på någon form av element som jag inte sett i huset innan. De är mycket mindre än de andra elementen (drygt 10cm breda och djupa). Ser mer ut som plank (varje element är bara en bräda bred istället för korslimmat trä). De är fyllda med wellpapp istället för sågspån och verkar sakna masonit på sidorna.

Vågar man gå loss lite på dessa för att få in lite apparatdosor och vp-rör? Den är precis bredvid stolparna och balkarna i trappen där spaljen satt (glasvägg där nu). Alternativet är att jag bygger ut den lite med läkt för att få plats med vp-rör och senildosa som är 35mm.

En annan intressant sak som jag stött på är ett hål i golvet i källaren under trappen. Det var tidigare övertäckt med masonit, laminatgolv och annat mög som inte skall vara nere i källaren. Hålet är drygt 11cm brett och 6cm djupt. I botten verkar det vara ett plastlock. Kan inte få upp det och vill ogärna göra sönder det när jag inte vet vad det är. Misstanken är såklart att det skulle vara något med avloppet, men jag får inte ihop det alls sett till hur avloppet borde vara draget. Original ritningen säger att det skall vara "Svale" där. I detta skedet så blir det förmodligen heltäckningsmatta där, men vem vet, frugan kanske vill ha klinkers om en vecka...

• Renovering av trappa med plastskydd, synlig träpanel och dammsugare på golvet i ett Elementhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av trävägg med runt hål som visar ett fyllnadsmaterial av wellpapp.
    Skapa konto
  • Borrat hål i betonggolv med kabelrullar ovanpå.
    Skapa konto
  • En förvirrad hög av elkablar på ett golv med röd och grön färg samt en cirkulär fördjupning i betongytan.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.