30 314 läst ·
111 svar
30k läst
111 svar
Faktura trots att hantverkaren inte kunde utföra jobbet
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Jag har delade åsikter om detta.
Är man som jag, hyfsat händig själv, och ändå vill betala för att någon ska utföra ett arbete man kanske inte hinner med. De kommer dit men gör inget jobb pga inkompetens, eller lathet? Vilket jag ofta ser tecken på.
Varför kan de inte byta hela altandörren?
Ring kunden o säg vad det kostar.
Att de inte är snickare, dörr/fönstermontörer låter som en dålig ursäkt. Det går ta in underentrepenörer också. Men räkna då med en SAFTIG faktura sen.
Även UE som åker ut ska ha betalt för tid och resor såklart.
Så i slutändan kan jag likagärna göra jobbet själv, när det kostar typ en månadslön.
Dock stöter jag i mitt jobb på idiothantverkare som åker på olika jobb men aldrig fixar något, men debiterar timmar hit och dit iaf. Det är inte heller rätt. Är man smidig och duktig, så löser man problemen istället och har nöjda kunder. Nästa gång ringer de igen.
I detta fall spelar det ingen roll eftersom fakturan är betald och arbetet bekräftat.
Är man som jag, hyfsat händig själv, och ändå vill betala för att någon ska utföra ett arbete man kanske inte hinner med. De kommer dit men gör inget jobb pga inkompetens, eller lathet? Vilket jag ofta ser tecken på.
Varför kan de inte byta hela altandörren?
Ring kunden o säg vad det kostar.
Att de inte är snickare, dörr/fönstermontörer låter som en dålig ursäkt. Det går ta in underentrepenörer också. Men räkna då med en SAFTIG faktura sen.
Även UE som åker ut ska ha betalt för tid och resor såklart.
Så i slutändan kan jag likagärna göra jobbet själv, när det kostar typ en månadslön.
Dock stöter jag i mitt jobb på idiothantverkare som åker på olika jobb men aldrig fixar något, men debiterar timmar hit och dit iaf. Det är inte heller rätt. Är man smidig och duktig, så löser man problemen istället och har nöjda kunder. Nästa gång ringer de igen.
I detta fall spelar det ingen roll eftersom fakturan är betald och arbetet bekräftat.
Om du lämnade tillbaka cylindern innebär det väl att de har nycklar till dig nu?
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Om de gjort en cylinder har de ju utfört ett arbete! Dock borde de kollat först att cylindern passade dörren.
I efterhand, byt dörr så den nu passar cylindern. Gör det själv eller köp in tjänst.
Problemet löst. Du slipper köpa ny cylinder du redan betalat.
I efterhand, byt dörr så den nu passar cylindern. Gör det själv eller köp in tjänst.
Problemet löst. Du slipper köpa ny cylinder du redan betalat.
Om dom har koden gör dom nycklar lika lätt som dom gör en cylinder..........om du nu eventuellt misstänker att dom skulle utnyttja det.Sutteräng skrev:
Men det hade ju varit samma sak om dom lyckats montera låset på en spanjolett och du inte skrivit här på BH så det är egentligen en icke fråga.
Ni som tycker om att betala utan att få något för pengarna kan väl swisha över lite pengar till TS. Ni kan faktiskt få skicka över lite pengar till mig med. Jag lovar att ni inte får något för pengarna mer än att alla parter blir nöjda. OK?
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Firman har ju gjort en cylinder, åkt ut för att montera och sett att det inte går, sedan tagit tillbaka cylindern och dragit av kostnaden. Kunden har accepterat genom att betala. Ser inget särskillt konstigt med detta jämfört med andra konstigheter jag ser, det jag inte förstår är varför de inte lämnat förslag på en lösning på problemet, typ byte av handtag eller hela dörren, så kunden istället blivit nöjd (men fattig), istället för att få betala för ingenting.
Låter troligt att TS inte vill betala denna firma för att fixa en ny dörr passande låset och då har de inget val mer än att fakturera det jobb som ÄR utfört.
Om jag lämnar in bilen på service för att byta bromsskivor och de ser att bromsslangen är skadad, så ringer de troligen och lämnar förslag på att byta även denna. Vill jag inte det så lämnar de ju ut en bil vars bromsar kanske slutar fungera efter nästa korsning, men vad ska de göra om jag inte vill betala?
Cylindern passade ju inte i dörren. De kanske visste det innan och ville sälja en ny dörr?
Kunden har ju beställt ett sätt att låsa utifrån? Vill denne sen inte byta dörr. Ser jag ingen annan lösning än att de fakturerar. Sen om det är fult gjort? Ja, kanske, men vad är alternativen?
Sätta en låsbygel med hänglås?
Göra jobbet själv nästa gång?
Låter troligt att TS inte vill betala denna firma för att fixa en ny dörr passande låset och då har de inget val mer än att fakturera det jobb som ÄR utfört.
Om jag lämnar in bilen på service för att byta bromsskivor och de ser att bromsslangen är skadad, så ringer de troligen och lämnar förslag på att byta även denna. Vill jag inte det så lämnar de ju ut en bil vars bromsar kanske slutar fungera efter nästa korsning, men vad ska de göra om jag inte vill betala?
Cylindern passade ju inte i dörren. De kanske visste det innan och ville sälja en ny dörr?
Kunden har ju beställt ett sätt att låsa utifrån? Vill denne sen inte byta dörr. Ser jag ingen annan lösning än att de fakturerar. Sen om det är fult gjort? Ja, kanske, men vad är alternativen?
Sätta en låsbygel med hänglås?
Göra jobbet själv nästa gång?
Det den här tråden handlar om är inte direkt solklart.
Grunden är att ifall man köper en vara så betalar man för varan, överenskommet pris, om varan är oskadad och i avtalat skick, typ.
(Butiksförsäljning t.ex. är lite speciellt, men ändå bara en variant av samma sak, avtalet sluts vid betalningshandlingen i kassan, reklamera felaktig vara eller felaktigt pris kan ändå gå att göra i efterhand, men vissa reklamationer är svårare att få genom iom att man rimligen har sett både varan och priset samtidigt som avtalets slöts och fullbordades)
Och vidare är grunden för tjänst att man betalar först efter utförd tjänst, när tjänsten har blivit utförd enligt det avtalade.
Så det i denna tråden blir väldigt beroende på vilket avtal som kan ansetts ingåtts.
Avtalades det att TS skulle få en ny spanjolett och låsfunktion till sin dörr, så har ju firman brutit sin del av avtalet, TS skulle t.o.m kunna hävda avtalsbrott och kräva skadestånd (om det nu går att bevisa att TS har lidit skada).
Om det avtalades att "Vi kommer och kikar på det, och byter och fixar om det går!" så kan det väl i princip sägas att firman levererat enligt avtal.
Som grädde på moset är det ju inte bara såld tjänst här, utan även en vara (låskolven). Det anses nog vara kutym att kund får betala för specialbeställda varor som företaget inte kan sälja på annat vis sen. (Jag vet inte hur det är rent juridiskt dock).
Kunden ska naturligtvis få sin vara då.
I detta fallet snurrar det upp sig lite, då tjänsten och varan hänger ihop, både tjänsten och varan blir värdelös utan den andra delen.
Att som Polos sätta ner foten och säga att TS ska betala för tiden och bilen är ju helt galet (om nu inte Polos har detaljkännedom i ärendet), lika galet är det att tvärsäkert säga att TS inte ska behöva betala något alls.
Och jag kan lika lätt och säkert påstå att TS bör betala låscylindern (då den är en levererad vara) men inte behöver betala arbete och bil, då tjänst inte är levererad.
Men i ärlighetens namn kan jag inte säga något alls, då jag inte alls vet vilket avtal parterna kan sägas ha träffat. :|
Grunden är att ifall man köper en vara så betalar man för varan, överenskommet pris, om varan är oskadad och i avtalat skick, typ.
(Butiksförsäljning t.ex. är lite speciellt, men ändå bara en variant av samma sak, avtalet sluts vid betalningshandlingen i kassan, reklamera felaktig vara eller felaktigt pris kan ändå gå att göra i efterhand, men vissa reklamationer är svårare att få genom iom att man rimligen har sett både varan och priset samtidigt som avtalets slöts och fullbordades)
Och vidare är grunden för tjänst att man betalar först efter utförd tjänst, när tjänsten har blivit utförd enligt det avtalade.
Så det i denna tråden blir väldigt beroende på vilket avtal som kan ansetts ingåtts.
Avtalades det att TS skulle få en ny spanjolett och låsfunktion till sin dörr, så har ju firman brutit sin del av avtalet, TS skulle t.o.m kunna hävda avtalsbrott och kräva skadestånd (om det nu går att bevisa att TS har lidit skada).
Om det avtalades att "Vi kommer och kikar på det, och byter och fixar om det går!" så kan det väl i princip sägas att firman levererat enligt avtal.
Som grädde på moset är det ju inte bara såld tjänst här, utan även en vara (låskolven). Det anses nog vara kutym att kund får betala för specialbeställda varor som företaget inte kan sälja på annat vis sen. (Jag vet inte hur det är rent juridiskt dock).
Kunden ska naturligtvis få sin vara då.
I detta fallet snurrar det upp sig lite, då tjänsten och varan hänger ihop, både tjänsten och varan blir värdelös utan den andra delen.
Att som Polos sätta ner foten och säga att TS ska betala för tiden och bilen är ju helt galet (om nu inte Polos har detaljkännedom i ärendet), lika galet är det att tvärsäkert säga att TS inte ska behöva betala något alls.
Och jag kan lika lätt och säkert påstå att TS bör betala låscylindern (då den är en levererad vara) men inte behöver betala arbete och bil, då tjänst inte är levererad.
Men i ärlighetens namn kan jag inte säga något alls, då jag inte alls vet vilket avtal parterna kan sägas ha träffat. :|
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Jag tolkar det som TS lämnat tillbaka cyl och fått avdrag. Enda delen som kunde vara lönsam att ha kvar. Varför?
Jo TS vill troligen inte ha en ny låsbar dörr längre för det blev för dyrt.
Låsfirman kanske fattar detta eftersom TS inte ens vill betala första fakturan.
Så de vill kanske inte ha med TS mer att göra längre.
Tyvärr så är nog detta ganska vanligt i affärer med privatpersoner.
Jag har inte så mycket erfarenhet av detta eftersom jag gör de flesta jobb hemma själv och tycker hantverkare i regel gör sämre jobb och är för dyra.
Samt firman jag jobbar på vill inte ha med privatpersoner att göra för de vill aldrig betala för något.
Jobbar jag åt ett företag däremot så fakturerar jag om jag åker och tittar på ett jobb.
Så felet låsfirman gjort är att de troligen sagt "vi fixar en cylinder så blir det bra"
Istället för "vi kan komma och titta vad vi kan göra, vill du det?"
Då hade TS kunnat fråga, "är det gratis eller vill Ni ha betalt för arbetstid och resekostnader?"
Som sagt, gör rätt nästa gång. Säg att du betalar ingenting för ett första besök och se om någon kommer dit.
Om det sen ändå kommer en faktura, bestrid den så måste DE dra det till rättegång.
Vill man vara säker, be de skicka ett mail på att de gör ett kostnadsfritt hembesök. Vill de inte göra det, så är det inte gratis...
Jo TS vill troligen inte ha en ny låsbar dörr längre för det blev för dyrt.
Låsfirman kanske fattar detta eftersom TS inte ens vill betala första fakturan.
Så de vill kanske inte ha med TS mer att göra längre.
Tyvärr så är nog detta ganska vanligt i affärer med privatpersoner.
Jag har inte så mycket erfarenhet av detta eftersom jag gör de flesta jobb hemma själv och tycker hantverkare i regel gör sämre jobb och är för dyra.
Samt firman jag jobbar på vill inte ha med privatpersoner att göra för de vill aldrig betala för något.
Jobbar jag åt ett företag däremot så fakturerar jag om jag åker och tittar på ett jobb.
Så felet låsfirman gjort är att de troligen sagt "vi fixar en cylinder så blir det bra"
Istället för "vi kan komma och titta vad vi kan göra, vill du det?"
Då hade TS kunnat fråga, "är det gratis eller vill Ni ha betalt för arbetstid och resekostnader?"
Som sagt, gör rätt nästa gång. Säg att du betalar ingenting för ett första besök och se om någon kommer dit.
Om det sen ändå kommer en faktura, bestrid den så måste DE dra det till rättegång.
Vill man vara säker, be de skicka ett mail på att de gör ett kostnadsfritt hembesök. Vill de inte göra det, så är det inte gratis...
Ja firman drog av kostnaden för cylindern efter flera mejlväxlingar (enligt TS första inlägg).patriklarsson skrev:Firman har ju gjort en cylinder, åkt ut för att montera och sett att det inte går, sedan tagit tillbaka cylindern och dragit av kostnaden. Kunden har accepterat genom att betala.
...
Edit: tog bort en felaktighet.
Din liknelse med bilen haltar, bättre liknelse är följande: Du ringer och bokar bromskivebyte till en Volvo V70, verkstan säger att det går bra det kostar 4000kr. Du åker dit, när du kommer dit ser verkstan att du har en Volvo V70 -98:a, verkskan har beställt skivor till en Volvo V70 -15. Skivorna passar inte, verkstan vill ändå ha full betalning men att du fick behåller skivorna.
Efter flera mejl drar dom bort 1500kr för skivorna när du lämnar tillbaka dom
Är detta rätt förfarande av verkstan?
Edit: redigerat felaktighet.
Redigerat:
Sensmoralen av detta blir väl ändå att aldrig beställa ett jobb muntligt utan att alltid bekräfta beställningen med ett e-mail med dokumentation på vad som väntar utföraren på plats.
I efterhand är det omöjligt att bevisa vad som sagts i ett samtal. Ett minimalt missförstånd i det som sägs kan lätt leda till att båda parter har rätt men det blev fel.
Kan man inte dokumentera skriftligt och med bilder det som fordras för att utföraren ska veta om jobbet är utförbart eller inte så är chansen att göra det muntligt minimal.
Både beställare och leverantör har ett ansvar för att det blir rätt.
Huruvida fakturan borde betalas eller inte beror ju till 100% på hur beställningssamtalet löpte. Efteråt tycker naturligtvis båda parter att de var tydliga nog.
I efterhand är det omöjligt att bevisa vad som sagts i ett samtal. Ett minimalt missförstånd i det som sägs kan lätt leda till att båda parter har rätt men det blev fel.
Kan man inte dokumentera skriftligt och med bilder det som fordras för att utföraren ska veta om jobbet är utförbart eller inte så är chansen att göra det muntligt minimal.
Både beställare och leverantör har ett ansvar för att det blir rätt.
Huruvida fakturan borde betalas eller inte beror ju till 100% på hur beställningssamtalet löpte. Efteråt tycker naturligtvis båda parter att de var tydliga nog.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Om firman i detta fall fått en beställning på att göra en cylinder passande huvudnyckel och montera denna, rest ut för montering och ser den inte passade. Lämnat förslag på åtgärd med ej fått beställning.
Kunden vill ej betala något och lämnar tillbaka cyl. Firman drar av för återlämnad cyl och fakturerar för utförd arbetstid/resor.
Är det då firmans fel att det inte gick montera?
Ja, om de lovat ett kostnadsfritt hembesök för att räkna på material m.m.
Nej, om de bara fått en nyckel och beställning, då de kanske från början räknade med att dörren ev måste bytas även den.
Jag hade gjort likadant, möjligen varit mer tydlig med att Du som kund får betala mig tid och resa för att jag ska titta på Din dörr hemma hos Dig!
I ditt förslag med bilen hade det enda rimliga varit att betala 4000 när jobbet är utfört, inte 5500 (för också de extra bromsskivorna som är felbeställda, om man inte får/vill behålla dom själv och har bidragit till felbeställningen.)
Nu handlar det om ytterligare beställning (dörren/handtag var fel modell).
Samma sak som om de byter ytterligare delar på en bil.
Därmed är mitt exempel mer korrekt.
Denna firma har beställt en cylinder för att kunna låsa, det TS bad dom göra, inte fel låscylinder/(bromsskivor).
Kunden vill ej betala något och lämnar tillbaka cyl. Firman drar av för återlämnad cyl och fakturerar för utförd arbetstid/resor.
Är det då firmans fel att det inte gick montera?
Ja, om de lovat ett kostnadsfritt hembesök för att räkna på material m.m.
Nej, om de bara fått en nyckel och beställning, då de kanske från början räknade med att dörren ev måste bytas även den.
Jag hade gjort likadant, möjligen varit mer tydlig med att Du som kund får betala mig tid och resa för att jag ska titta på Din dörr hemma hos Dig!
I ditt förslag med bilen hade det enda rimliga varit att betala 4000 när jobbet är utfört, inte 5500 (för också de extra bromsskivorna som är felbeställda, om man inte får/vill behålla dom själv och har bidragit till felbeställningen.)
Nu handlar det om ytterligare beställning (dörren/handtag var fel modell).
Samma sak som om de byter ytterligare delar på en bil.
Därmed är mitt exempel mer korrekt.
Denna firma har beställt en cylinder för att kunna låsa, det TS bad dom göra, inte fel låscylinder/(bromsskivor).
Ja det stämmer att TS lämnade tillbaka efter flera mejl.patriklarsson skrev:
I ett inlägg framgår det att TS fortfarande är intresserad av utifrån låsbar altandörr, då genom att byta spanjolett men antagligen beror det på vad kostnaden kan hamna på.
Företaget har inte kommit med någon lösning, tex utbyte av spanjoletten.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Kan de inte hjälpa till att byta dörr och ta in ev underentreprenör verkar de oseriösa.
MenTS kan ju lösa detta nu med em annan leverantör.
Verkar de oseriösa, arvid de inte skulle anlitats från början? Sensmoral, häng ut firman på nätet.
Skriftliga överenskommelser i fortsättningen. Är det helt gratis? Ok skriv ett mail på det.
Inga konstigheter med någon som står för sina ord.
Att hantverkare inte står för sina ord är ingen nyhet 2017.
Jag hade ändå fakturerar arbetstid och reskostnad i detta fall.
Sen om jag inte fått betalt hade jag kollat på om jag vill dra det till rättegång. Kanske inte, jag var inte tydlig med att cylinder KANSKE passar.
Men sa de inte, "den passar nog, mest troligt, kanske.. inte"?
Fakturan betald, lär av läxan..
MenTS kan ju lösa detta nu med em annan leverantör.
Verkar de oseriösa, arvid de inte skulle anlitats från början? Sensmoral, häng ut firman på nätet.
Skriftliga överenskommelser i fortsättningen. Är det helt gratis? Ok skriv ett mail på det.
Inga konstigheter med någon som står för sina ord.
Att hantverkare inte står för sina ord är ingen nyhet 2017.
Jag hade ändå fakturerar arbetstid och reskostnad i detta fall.
Sen om jag inte fått betalt hade jag kollat på om jag vill dra det till rättegång. Kanske inte, jag var inte tydlig med att cylinder KANSKE passar.
Men sa de inte, "den passar nog, mest troligt, kanske.. inte"?
Fakturan betald, lär av läxan..