30 314 läst ·
111 svar
30k läst
111 svar
Faktura trots att hantverkaren inte kunde utföra jobbet
Låsfirman ska inte ha betalt då de inte kunnat leverera offererat jobb pga felprojektering. De hade sagt att det "var inget problem", givit ett pris på 1600 och konstaterat på plats att jobbet inte gick att utföra.docboy skrev:Självklart ska beställaren betala hantverkaren.
Hantverkaren har packat grejer. Lagt ner tid och pengar på att ta sig till dig.
Kan ta ett exempel som vi stöter på i vår branch ibland. Man lägger ner 2h på att försöka rensa ett avlopp men lyckas lika fullt inte få upp det.
Ska hantverkaren då få betalt eller ej?
Att rensa ett avlopp är en helt annan sak, det är ett felsökningsjobb. Där vet man aldrig var man hamnar eftersom man inte vet vad felet beror på. Åker man däremot ut på ett rörrensningdjobb med fel utrustning så kan man nog inte ta betalt.
Medlem
· Västra Götaland
· 56 inlägg
Förstår inte heller varför de inte skulle ta betalt. Självfallet
Intressant att meningarna går isär. Jag som drabbad tycker inte att de kan ta betalt utan att informera innan att det här var en tänkbar utgång. De har ju faktiskt gett mig en muntlig offert och då förväntar man sig att jobbet ska bli utfört om de sedan också själva tänker sig ta ut hela avgiften av den överenskomna offerten.
Det kan väl inte vara så svårt att säga att: eftersom vi inte vet säkert hur din utrustning ser ut så kan det bli så att du kan få betala hela vår arbetskostnad utan att du får något för det. Då hade jag haft möjlighet att tacka nej.
Det kan väl inte vara så svårt att säga att: eftersom vi inte vet säkert hur din utrustning ser ut så kan det bli så att du kan få betala hela vår arbetskostnad utan att du får något för det. Då hade jag haft möjlighet att tacka nej.
Till TS
Med låskolv tror jag att du menar låscylindern, den delen man sätter in nyckeln i.
Var låscylindern beställd till att passa era befintliga nycklar? I så fall så har låsaffären lagt ner tid och material på cylindern.
Om inte cylindern var specialgjord lämnade låssmeden kvar cylindern och nycklarna?
Allt material dom tar betalt för tillfaller kunden, allt annat är bedrägeri.
Jag tror inte spanjoletten är ovanlig utan är av en sort som inte går att montera någon låscylinder på utsidan av.
Hur låser/spärrar ni idag handtaget på insidan? Är det med nyckel/vred eller är det en liten knapp/spak som förs uppåt/nedåt?
Vi hade en liten spak på "foten" av handtaget som man lyfte upp för att kunna vrida på handtaget och själva spanjoletten hade inget låshus inne i sig så vi kunde inte montera någon låscylinder på utsidan.
Vi bytte ut hela spanjoletten, vi gjorde det pga att den gamla var så sliten inuti så att den knappt stängdes, vi bytte till en med inbyggt låshus, vi monterade låscylinder på insidan, eftersom vår altandörr är delbar så är det ändå svårt att montera låscylinder på utsidan.
Med låskolv tror jag att du menar låscylindern, den delen man sätter in nyckeln i.
Var låscylindern beställd till att passa era befintliga nycklar? I så fall så har låsaffären lagt ner tid och material på cylindern.
Om inte cylindern var specialgjord lämnade låssmeden kvar cylindern och nycklarna?
Jag tror inte spanjoletten är ovanlig utan är av en sort som inte går att montera någon låscylinder på utsidan av.
Hur låser/spärrar ni idag handtaget på insidan? Är det med nyckel/vred eller är det en liten knapp/spak som förs uppåt/nedåt?
Vi hade en liten spak på "foten" av handtaget som man lyfte upp för att kunna vrida på handtaget och själva spanjoletten hade inget låshus inne i sig så vi kunde inte montera någon låscylinder på utsidan.
Vi bytte ut hela spanjoletten, vi gjorde det pga att den gamla var så sliten inuti så att den knappt stängdes, vi bytte till en med inbyggt låshus, vi monterade låscylinder på insidan, eftersom vår altandörr är delbar så är det ändå svårt att montera låscylinder på utsidan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Sånt där händer ibland i min bransch också. Man säger att man kan fixa något och det visar sig att det inte går. Om jag har kollat upp förutsättningarna innan och kunden lovat att vissa saker finns etc så får de en faktura. Om jag inte har kollat förutsättningarna innan så finns inte en chans i världen att jag tar betalt. Det är jag som är proffsen som skall veta vad som behövs, inte kunden.
En kollega åkte på ett jobb långt hemifrån och han hade dubbelkollat med kunden att allt var klart och provkört. Väl på plats fanns ingen ström inkopplad i byggnaden. Kunden fick betala eftersom de lovat att de provkört.
I ett fall som detta är det uppenbart att proffsen inte kontrollerat förutsättningarna och ska då inte ha betalt.
En kollega åkte på ett jobb långt hemifrån och han hade dubbelkollat med kunden att allt var klart och provkört. Väl på plats fanns ingen ström inkopplad i byggnaden. Kunden fick betala eftersom de lovat att de provkört.
I ett fall som detta är det uppenbart att proffsen inte kontrollerat förutsättningarna och ska då inte ha betalt.
Ja precis så är det, de hade fixat en som skulle passa våra nycklar. Det valde jag att beställa eftersom de sa att de skulle kunna installera det också. Tycker eventuellt att de skulle kunna ta betalt för cylindern (även om de gjort en felbedömning) men inte arbetskostnaden.Demmpa skrev:Till TS
Jag tror att vår spanjolett är som din och hade inte haft något emot att i så fall göra som du att byta ut allt för att få en vettig funktion. Borde inte det varit företaget som skulle konstaterat detta och i så fall givit mig det alternativet innan jag beställde?Demmpa skrev:Jag tror inte spanjoletten är ovanlig utan är av en sort som inte går att montera någon låscylinder på utsidan av.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Bestrider man en faktura skriftligt så går den aldrig till inkasso!
Har du betalat kan du efteråt inte göra någonting.
Alla företag har rätt att skicka fakturor, även om de är på jobb som aldrig är utförda, eller kommer utföras.
Det händer varje dag i stor omfattning.
Det är betalaren som avgör om fakturan stämmer och bekräftar genom att betala, vilket du nu gjort.
Jag tycker personligen det låter fel att du ska betala för ett arbete de ej slutfört.
Men det var också fel av dig att betala. De pengarna får du aldrig tillbaka nu.
Vänd dig till en seriösare hantverkare nästa gång och lär av läxan, den kanske var värd 1100?
Nästa ggn kanske det handlar om 10, 100 eller 1000 ggr så mycket pengar.
Har du betalat kan du efteråt inte göra någonting.
Alla företag har rätt att skicka fakturor, även om de är på jobb som aldrig är utförda, eller kommer utföras.
Det händer varje dag i stor omfattning.
Det är betalaren som avgör om fakturan stämmer och bekräftar genom att betala, vilket du nu gjort.
Jag tycker personligen det låter fel att du ska betala för ett arbete de ej slutfört.
Men det var också fel av dig att betala. De pengarna får du aldrig tillbaka nu.
Vänd dig till en seriösare hantverkare nästa gång och lär av läxan, den kanske var värd 1100?
Nästa ggn kanske det handlar om 10, 100 eller 1000 ggr så mycket pengar.
Det märks ju tydligt vilka som är mindre seriösa hantverkare i den här tråden. Vilka andra yrken kan man ta betalt för misslyckat arbete?grytlappen skrev:
Själv är jag maskinoperatör på ett företag som gör plaströr. Vi arbetar oftast efter kundordrar. Ibland fungerar inte maskinen som den ska till det beställda röret, det händer att vi får skrota 100 tals meter rör innan allt blir rätt. Okej att fakturera kunden för skrotrör? Självklart går det inte till så. Misslyckanden drar man på företagets vinst, för ingen annan kommer vara villig att betala.
Jag är säker på att ett företag som tar 1600 för att byta ett lås gör en ganska god vinst. Vad man inte tycks tänka på är att vinsten kanske rentav blir högre om man slutar fakturera för arbeten man inte utför och istället skaffar sej fler nöjda kunder.
Du har missuppfattat hela grejen med att driva ett seriöst företag.Polos skrev:
Förlängningen av ditt resonemang blir att en butik kan ta betalt av dig om du går in i butiken och tittar efter en vara men inte hittar den och lämnar utan att köpa. Varför ska inte butiken ha ersättning för el, uppvärmning, städning mm? Och personalkostnader för butiksbiträdet. Varför ska denna person jobba gratis bara för att du inte ville ha vad de erbjöd?
Ett företag vars huvudfokus ligger på att täcka sina kostnader med kundfakturor helt oavsett vad de faktiskt levererar, i ställets för att leverera någon form av värde för sina kunder och sen ta marknadsmässigt betalt för det värdet har en oseriös affärsmodell.
Känns som för många hantverkare har den inställningen, att de går till jobbet för att ta betalt, inte för att utföra något som kan ta betalt för. Lider med de seriösare hantverkarna som måste "ta hand" om de kunder som blivit brända tidigare.
Precis, om dom hade lämnat cylindern så hade det inte varit mer än rätt att du betalade för den.Sutteräng skrev:
Med några enkla kontrollfrågor över telefonen så hade dom kunnat sagt att det antagligen inte går att sätta cylinder på utsidan.Sutteräng skrev:
Att byta spanjoletten går på några kronor, det är nu iaf fem år sedan jag bytte spanjoletten själv. Fick först mäta höjder mm, tänka efter var dörrbromsen sitter, sedan bestämma om vi ville ha kilar eller kilar och hakar.
Nej, du missuppfattar mig.Polos skrev:
Självklart bör firman ta betalt för 4 timmar och två st låshus. De köpte ju in två ifall ett skulle gått sönder vid montaget.
Sen ska dom till detta debitera 6.500:- extra för förlorad affärsvinst.
Allt annat är ju bara tjafs. Inte fan driver de bolag för att idka välgörenhet ...
Kommentar till den utmärkta bilden/flödesschemat: Om målet avskrivs, så händer väl inget mer oavsett om man är privatperson eller ej? En rubrik kanske också hade varit lämplig: Om du inte betalar fakturan...
Finns anledning till att fler och fler företagare vägrar jobba för privatpersoner. Låsjobb kan vara svåra att bedöma, självklart ska han betala. För oavsett vad så har dom kört ut och konstaterat, självklart ska inte kunden stå för materialet dock. Om några år kommer det gnällas på Byggahus.se att ni inte får tag på hantverkare. Då kan ni läsa igenom denna tråd igen.