84 711 läst ·
434 svar
85k läst
434 svar
Faktura-/prisfråga
Om du känner till att en tjänst/vara är defekt och måste göras om, då är väl det uppenbart att du påpekar detta för entreprenören och kräver prisavdrag, om han då vägrar så finns ju Tingsrätten/Konsumentrådgivare att tillgå.Per Eskilsson skrev:
Fick själv åka 2x6 mil för att byta en armatur (löpande räknings jobb) på garantin.
Pris på en vara och en tjänst måste vara möjlig att jämföra innan köp....orsak till offerter...
När branschen är helt korrupt och inte transparent samt oseriös o livsfarlig så blir det svårt med offerter också..
Det är dax för elfuskarna en tv serie med råd o tips på hur man hanterar dessa konstiga el-leverantörer.....
1. Gå igenom vilka kriterier o typer av folk man stöter på...
2. Var man hittar priser o leverantörer som levererar godkända installationer utan fällor o trix
3. Materialinköp o urval att se till att inte hamna i grossisters garn
4. Garantier o ansvar längre än runt hörnet
När branschen är helt korrupt och inte transparent samt oseriös o livsfarlig så blir det svårt med offerter också..
Det är dax för elfuskarna en tv serie med råd o tips på hur man hanterar dessa konstiga el-leverantörer.....
1. Gå igenom vilka kriterier o typer av folk man stöter på...
2. Var man hittar priser o leverantörer som levererar godkända installationer utan fällor o trix
3. Materialinköp o urval att se till att inte hamna i grossisters garn
4. Garantier o ansvar längre än runt hörnet
Det krävs knappast forumets "experter" för att inse galenskaperna i elinstallationsbranschen. Det enda som krävs är en sansad hjärna som kan se objektivt på fakta och därför inte går på skrämselpropagandan. Om det dessutom är en hjärna som är av uppfattningen att en bransch inte får vara så självbestämmande och självreglerande så kan det nog bli ganska nervöst hos elbranschföreträdarna. Det skulle inte vara första gången grävande journalistik exponerar missförhållanden som är menliga för konsumenterna. I vissa fall har det också lett till stora förändringar.
Man kan ju bara hoppas...
Man kan ju bara hoppas...
Jag tror att en enkel men ganska effektiv lösning på typ 90% av frågeställningarna i den här tråden skulle vara om elfirman har en prislista för de vanligast förekommande arbetsmomenten och materialen. Tänk ett par sidor som redovisar pris per skruv, dosa, meter kabel, timme, mil etc.
För de riktiga standardjobben borde även enhetspriser kunna fungera, typ startavgift inom 5 mil, byte strömställare till dimmer Eljo Trend, installation av spis etc.
Invändningen blir såklart att det inte går att göra så för att det finns så många okända parametrar. Jag vill nog hävda att det borde fungera för de allra flesta småjobben. Det handlar bara om att ha en tillräcklig marginal med för att hantera risk. Marginalen kan också justeras över tid i takt med att erfarenhet fås.
För den kreative så skulle prislistan också kunna utgöra beställningsunderlaget/avtalet.
För de riktiga standardjobben borde även enhetspriser kunna fungera, typ startavgift inom 5 mil, byte strömställare till dimmer Eljo Trend, installation av spis etc.
Invändningen blir såklart att det inte går att göra så för att det finns så många okända parametrar. Jag vill nog hävda att det borde fungera för de allra flesta småjobben. Det handlar bara om att ha en tillräcklig marginal med för att hantera risk. Marginalen kan också justeras över tid i takt med att erfarenhet fås.
För den kreative så skulle prislistan också kunna utgöra beställningsunderlaget/avtalet.
Vilken del testade du, ha en prislista för "delarna" eller enhetspriserna?
Enhetspriser för olika "moment/enheter", man kan väl kort säga att det inte funkar så bra. Vill man ha ett "moment" måste man ta med alla ställkostnader för det jobbet, vill man ha flera "moment" på samma ställe så får man dela på ställkostnaderna mellan momenten och varje moment får ju då ett helt nytt pris. Och då får man ju ett pris som varierar beroende på hur många "moment man vill ha utförda och hela iden med fasta priser faller. Det fungerar om man tex är på ett ställe en längre tid tex renoverar en bostadsrätt och hyresgästerna kan göra egna tillägg, för då blir ställkostnaderna inte nått problem. Men ska man åka en mil för att byta ett uttag så är ställkostnader den största biten.
Helt enig och för att hantera ställkostnaderna så får man ha någon form av startavgift som täcker dem. Jag tror att det skulle förenkla kommunikationen kring prissättningen avsevärt, och även göra dem jämförbara mellan olika entreprenörer.
Byggmax som någon länkade till ovan gör en ganska bra ansats till det tycker jag. Där kan du beställa en elektriker och baserat på postnummer får du en startavgift som inkluderar reseersättningen. För att installera en jordfelsbrytare så tar Byggmax 2 086 kr inklusive moms. Då ingår en startavgift på 798 kr och milersättning med 90 kr.
Byggmax som någon länkade till ovan gör en ganska bra ansats till det tycker jag. Där kan du beställa en elektriker och baserat på postnummer får du en startavgift som inkluderar reseersättningen. För att installera en jordfelsbrytare så tar Byggmax 2 086 kr inklusive moms. Då ingår en startavgift på 798 kr och milersättning med 90 kr.
Redigerat:
Överlag ja, men då finns i alla fall chansen att jämföra och man känner sig inte lurad på samma sätt. Det gör det dessutom svårare för mindre nogräknade elektriker att blåsa sina kunder.hsd skrev:
Sen är jag övertygad om att ifall detta system skulle vara mer fördelaktigt för elektrikerna så skulle de använda det.
Jag är inte övertygad om att fasta priser per automatik ger en högre kostnad. Min poäng är att skapa en förutsägbarhet och med det ökad trygghet. Det är i alla fall något som jag skulle vara villig att betala ett högre pris för.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 162 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 162 inlägg
Fastpris måste ta hänsyyn till de fall som är lite besvärligare och de får de vanliga fallen bekosta, ofta i form av högre vinster.
Se byggmax....1200 spnn för ett enkelt halvtimmasjobb om centralen är modern och kanske förberedd för jfb.
Se byggmax....1200 spnn för ett enkelt halvtimmasjobb om centralen är modern och kanske förberedd för jfb.
Fastpris skapar incitament för effektivisering, vilket med en god konkurrens borde resultera i ett lägre slutpris för kunden på sikt.
Med timdebitering får man mer betalt för att jobba långsamt och jobba ineffektivt. T.ex åka till Ahlsell och köpa ett vägguttag som man inte hade i bilen = 1h extra debitering.
Med timdebitering får man mer betalt för att jobba långsamt och jobba ineffektivt. T.ex åka till Ahlsell och köpa ett vägguttag som man inte hade i bilen = 1h extra debitering.