ItWasntMe skrev:
... gjorde ett arbete åt en kund.
Det behövdes införskaffas skruvdimension som jag inte hade så jag köpte ut en ask med 250 skruv i.
Jag använde 10 skruvar av dessa och kunden blev helt skogstokig över att jag fakturerat hela askens bekostnad.
Jobbet var han skitnöjd med, men några 250skruv skulle han minsan INTE betala för. (jo om jag åkte tillbaka och gav han asken med resterande skruv). Slutade såklart med att man inte orkar med en sån idiot, så jag fakturerade om med 10 skruv och sen tackade nej till köksjobbet han senare ville ha offert på.
Tyvärr tror jag inte du är någon lämplig företagare!
Hur tänkte du, när du använde 10 skruvar och ändå fakturerade hela asken?
Skulle andra kunder få gratisskruvar från den asken, eftersom en kund redan betalat?

Det du skulle gjort, är att antingen förslagit någon annan skruv du hade i ditt sortiment. Eller försökt att få tag på det antal du behövde av leverantör eller kollega.
Fungerade inte det, skulle du förklarat redan innan du tänkte använda dessa skruv att kunden skulle bli tvungen att betala hela asken och givetvis låta kunden behålla den. Då hade du sluppit en irriterad kund och kom ihåg att du ALDRIG skall bedöma en kunds mentala hälsa, om du inte är doktor.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 8 till
  • Laddar…
Låter ungerfär som här fast omvänt. m man nu ska hårddra det.

Ser inget konstigt alls med den tråskaparens fråga.
Har man gjort upp om en arbetsplan och sen ändrar sig kunden. Självklart får kunden betala den ändringen.
Har man sagt att material finns och sen gör en ändring så hantverkaren måste åka iväg och handla för att kunna fortsätta är det fullt normalt att detta faktureras.
Ungefär som när en artdirektor gör en storyboard för en reklamkampanj och sen ändrar sig beställaren och vill ha ett annat upplägg. Rätt självklart vem som ska betala ändringen.

Med resonemanget att kunden vill handla material själv, men den som installerar det ska stå för garantin är lika dumt som att påstå att köp en tv på mediamarkt, men sen gå in på elgiganten för att åtgärda problemet och räkna med att elgiganten ska stå för lagningen gratis.

Redigerat:
ItWasntMe skrev:
Dock en annan rolig eller tragiskt händelse (beroende på hur man ser det) var när jag gjorde ett arbete åt en kund.
Det behövdes införskaffas skruvdimension som jag inte hade så jag köpte ut en ask med 250 skruv i.
Jag använde 10 skruvar av dessa och kunden blev helt skogstokig över att jag fakturerat hela askens bekostnad.
Jobbet var han skitnöjd med, men några 250skruv skulle han minsan INTE betala för. (jo om jag åkte tillbaka och gav han asken med resterande skruv). Slutade såklart med att man inte orkar med en sån idiot, så jag fakturerade om med 10 skruv och sen tackade nej till köksjobbet han senare ville ha offert på.
Vissa är bara för mycket, och alla som arbetat ett tag med en "viss typ av klientel" vet när man ska kliva av tåget.
Så du tänkte använda av samma skruvar till andra kunder och kanske fakturera samma skruvlåda två-tre gånger till? Sen var det kunden som var skit för att han klagade när han inte fick vad han betalade för?

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
Finnen, tänker bara svara på det relevanta eftersom dessa inlägg gått elt överstyr.
Normalt sett så är det alltid någon som fått betala skruven som ligger i bilen.
Skruvarna som sen ligger i bilen är redan betalda och används sen upp till en annan kund utan kostnad.
Slutet kretslopp kan man säga. Det är först när man måste hämta själv eller fått utkört på ett projekt som det självklart faktureras. Ingen fakturerar sånt två gånger. Det var något du själv valde att lägga till i dina teorier.
Hade dessa 10 skruvar funnits i bilen hade han helt enkelt fått dem gratis, men nu var det inte så.
Det är arbetstiden som kostar mest, inte materialet.

/som nu lämnar denna "toxic" tråd.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
richardtenggren
Ingen säger att ni ska jobba gratis, det som ifrågasätts är varför ni måste dölja delar av timkostnaden i materialkostnaden(bl.a. med orimliga listpriser), milersättningen och samtidigt lägga på extra tid, bara för att få full beläggning.

Ni behöver ju inte tjäna mindre bara för ni är mer ärliga och tydliga. Det blir ju samma kostnad för kunden, bara att det blir tydligt och inga oväntade extrautgifter. Man kan ju beräkna timkostnaden på en lägre beläggning för att slipp lägga på timmar på kunden. Jag tror många kunder skulle uppskatta denna transperans..

ItWasntMe: Tur att du inte köper skruv på pall eller container :)

Och dom du kallar ni är ett fåtal oseriösa som även vi seriösa betackar oss för och dom förekommer knappast här på forumet. För än en gång det är ett fåtal aktörer som du dömer en hel yrkeskår efter.
Mitt råd är fortfarande fråga pris först så slipper ni bli lurade av dom oseriösa.

Jag betalar gärna elektrikern lite mera för materialet för han har materialet med sig i bilen och gör ett snabbt jobb visst skulle jag säkert kunna köpa det lite billigare men då får jag en del över och säkert fattas det nått som måste kompletteras med. Är man inte nöjd med hantverkaren men anlitat väljer jag en annan nästa gång.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
ItWasntMe skrev:
Med resonemanget att kunden vill handla material själv, men den som installerar det ska stå för garantin är lika dumt som att påstå att köp en tv på mediamarkt, men sen gå in på elgiganten för att åtgärda problemet och räkna med att elgiganten ska stå för lagningen gratis.
Om jag köper en uppsättning däck till bilen själv, och ber en däckfirma montera dem så är det väl klart att det är däcktillverkaren som får stå för garantierna ifall slitbanan skulle lossna. Precis som de fått göra ifall däcken köptes av däckfirman. Om ett däck däremot lossnar under färd på grund av felaktig montering är det ju lika självklart att däckfirman får stå för garantin.

Ingen har väl påstått att en elektriker som monterat en strömbrytare korrekt ska stå för garantin ifall brytaren går sönder pga material/kontruktionsfel?

elmont skrev:
Och dom du kallar ni är ett fåtal oseriösa som även vi seriösa betackar oss för och dom förekommer knappast här på forumet. För än en gång det är ett fåtal aktörer som du dömer en hel yrkeskår efter.
Mitt råd är fortfarande fråga pris först så slipper ni bli lurade av dom oseriösa.
Du kallar dig själv seriös. Jag utmanar dig en tredje gång, visa siffrorna för hur ditt bolag går. Var transparent och låt alla i tråden själv läsa och ta ställning i frågan istället för att sitta och påstå utan att visa något som bekräftar.

Paxman skrev:
Ingen har väl påstått att en elektriker som monterat en strömbrytare korrekt ska stå för garantin ifall brytaren går sönder pga material/kontruktionsfel?
Fast det är ju elektrikern som får lösa först bytet sen reklamation om du haft materialet får ju han betalt för att byta och slipper reklamation av produkten

schmakita skrev:
Du kallar dig själv seriös. Jag utmanar dig en tredje gång, visa siffrorna för hur ditt bolag går. Var transparent och låt alla i tråden själv läsa och ta ställning i frågan istället för att sitta och påstå utan att visa något som bekräftar.

Varför skulle elmont redovisa sin ekonomi här för att ses som seriös för min del räcker hans vid flera tillfällen uppvisade kunskap om el gott och väl

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Jag betalar gärna elektrikern lite mera för materialet för han har materialet med sig i bilen och gör ett snabbt jobb visst skulle jag säkert kunna köpa det lite billigare men då får jag en del över och säkert fattas det nått som måste kompletteras med. Är man inte nöjd med hantverkaren men anlitat väljer jag en annan nästa gång.
Jösses vilken tråd... :x
Så som smurfen72 resonerar tror jag de flesta kunder gör. Mitt materiel till kund håller inte samma pris som kunden kan köpa själv, jag ligger några procent över för det mesta. Speciellt kablar ligger jag ytterligare lite över eftersom jag bara debiterar antal meter. Om kunden hade handlat själv hade det troligtvis blivit spill över som de inte kan använda. Så mitt pris kan i många fall bli billigare än näthandelns i alla fall.
Listpris har jag aldrig använt mig av, det blir för svårt eftersom jag enligt listpriset har allt mellan 0 till 89% rabatt.

Ja, jag tjänar pengar per timma och på materialvinst. Varför? Jo, hade jag använt den metod som många verkar förespråka här är min bedömning att jag inte hade klarat ens ett år. Jag misstänker att jag hade haft högst timpeng i Sverige.
I stort sett alla som frågar om pris undrar vad jag tar per timme. Ingen (det är sant!), absolut ingen har någonsin frågat vilket påslag jag har. Förutom här då. :rolleyes:

Så idén med att ta betalt för faktiskt arbete och inte materialet är bra, den har jag inget emot. Problemet är att ingen använder den och skulle någon börja jobba efter det konceptet tror jag att man hade blivit utkonkurrerad av andra med flera hundra kronors billigare timpeng. Fast vi kommer nog hamna där till slut eftersom våra kunder blir mer och mer medvetna. Det har jag inget emot. :)

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
schmakita, eftersom både du och jag föredrar att vara anonyma så tycker jag att vi låter läsarna själva avgöra vad som är rimligt eller ej. Mina synpunkter har jag redovisat både en och flera ggr och vill du kan du läsa alla mina inlägg och försöka bilda dig en uppfattning mig själv. Min ekonomi har knappast någon som helst relevans utan som sagt mina åsikter kan du läsa.

• Gilla
BiFuel och 3 till
  • Laddar…
Müssli skrev:
Ja, jag tjänar pengar per timma och på materialvinst. Varför? Jo, hade jag använt den metod som många verkar förespråka här är min bedömning att jag inte hade klarat ens ett år. Jag misstänker att jag hade haft högst timpeng i Sverige.
I stort sett alla som frågar om pris undrar vad jag tar per timme. Ingen (det är sant!), absolut ingen har någonsin frågat vilket påslag jag har. Förutom här då. :rolleyes:

Så idén med att ta betalt för faktiskt arbete och inte materialet är bra, den har jag inget emot. Problemet är att ingen använder den och skulle någon börja jobba efter det konceptet tror jag att man hade blivit utkonkurrerad av andra med flera hundra kronors billigare timpeng. Fast vi kommer nog hamna där till slut eftersom våra kunder blir mer och mer medvetna. Det har jag inget emot. :)
Och då har vi kommit till pudelns kärna i den här tråden, något som vi som är kritiska hävdat hela tiden: det finns en kultur inom elinstalltionsbranschen att lura kunder genom att dölja det som ska få elfirmor att gå runt.

Dock är det enligt mig inte ett legitimt argument att säga att "så gör alla andra, därför gör jag det också", och bara sitta still i båten. Jag förstår givetvis att ingen kan vara "hjälten" och köra en helt egen prissättning, då blir man som nämnts inte långvarig, men det står alla fritt att för kunden klart informera om att så här måste jag tyvärr göra, för annars klarar jag mig inte i konkurrensen. Detta verkar dock vara väldigt ovanligt, och elektrikerna kör bara på med de dolda påslagen vilket leder till en hela kundunderlaget känner sig lurade. Vilket i sin tur leder till att folk avstår från att anlita elektriker och antingen kopplar själv eller lever med felaktiga elinstallationer.

Allt detta pga ett elektrikerskrå som värnar så extremt starkt för sina egna intressen under den felaktiga föresatsen att el är så otroligt farligt att inte ens de med kompetensen får utföra installationer...ja, såvida de inte utför jobbet under en firma med behörighet förstås.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.