...

Redigerat:
Mikael_L
Paxman skrev:
Allt detta pga ett elektrikerskrå som värnar så extremt starkt för sina egna intressen under den felaktiga föresatsen att el är så otroligt farligt att inte ens de med kompetensen får utföra installationer...ja, såvida de inte utför jobbet under en firma med behörighet förstås.
Och .. se då, då behövs det inte ens någon kompetens längre. :|

Vilket i min mening är det absolut största bristen. :mad:

(edit: det jag nu skrev betyder alltså inte att det i överlag saknas kompetens, men det gör det ibland och det finns ingen mekanism för att säkra upp att det finns det!"

edit2:
Sen glider jag tyvärr långt ifrån ursprungsfrågan ... :o

Redigerat:
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
ItWasntMe skrev:
Normalt sett så är det alltid någon som fått betala skruven som ligger i bilen.
Skruvarna som sen ligger i bilen är redan betalda och används sen upp till en annan kund utan kostnad.
Slutet kretslopp kan man säga. Det är först när man måste hämta själv eller fått utkört på ett projekt som det självklart faktureras. Ingen fakturerar sånt två gånger. Det var något du själv valde att lägga till i dina teorier.
Hade dessa 10 skruvar funnits i bilen hade han helt enkelt fått dem gratis, men nu var det inte så.
Det är arbetstiden som kostar mest, inte materialet.

/som nu lämnar denna "toxic" tråd.
Klammer, skruv, plugg mm för småjobb som ligger i bilen bör ingå i "övriga kostnader" som kan täckas av minimalt påslag på material eller timpenning.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Med tanke på hur många det är som har sååå många förslag om hur det borde skötas, så borde det juh vara självklart att öppna eget. Det är sällan man ser så många duktiga som vet så mycket på en o samma plats.
=)

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag har säkert nämt att jag jobbar med konsulting inom prissättning, och tar rejält betalt för det.
En av de metoder vi använder för att hjälpa våra kunder är att fråga deras kunder hur de kan bli bättre.
För den hantverkare dom bryr sig, i den här tråden har du svaren från ett icke representativt urval av elkunder. Det är upp till dig att bli bättre, kunderna blir det i rasande takt. Och det här rådet är helt utan extra kostnader, god jul!

• Gilla
schmakita och 1 till
  • Laddar…
Det är riktigt att kunderna måste känna att priserna är ok annars blir det galet

Andreas_kalmar skrev:
Varför skulle elmont redovisa sin ekonomi här för att ses som seriös för min del räcker hans vid flera tillfällen uppvisade kunskap om el gott och väl
Därför att elmont i flera liknande trådar som denna många gånger om hävdat att det är alla dolda påslag som får verksamheten att gå runt. Jag hävdar att verksamheten utan problem går runt på ren timkostnad i dagens läge och att dolda påslag handlar enbart om att öka sin vinst.

Skilj dessutom på äpplen och päron; att elmont är oerhört kompetent och dessutom delar med sig av mycket av sin kompetens på detta forum har vi alla sett och respekterar. Yrkesmannen elmont hade jag gärna anlitat 365 dagar om året (även om jag inte har så stort behov), affärsmannen elmont hade jag däremot INTE anlitat.

Jag säger inte att företag inte ska vara marknadsanpassade och vinstdrivande men när man medvetet motverkar transparens i syfte att öka sin vinst, då är det föga klädsamt och enligt min måttstock oärligt.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
ItWasntMe skrev:
Med tanke på hur många det är som har sååå många förslag om hur det borde skötas, så borde det juh vara självklart att öppna eget. Det är sällan man ser så många duktiga som vet så mycket på en o samma plats.
=)
Jag är egenföretagare sedan knappt 10 år tillbaka, därav har jag hyfsad insyn i ekonomin.
Och jag har absolut haft som plan b att satsa på installationsel ifall jag ruttnar totalt på nuvarande inriktning. Med lite buffert i bolaget ser jag det som en trivial sak att "köpa" mig en behörighet och ändra inriktning på firman.
Och nej, jag tänker inte redovisa mina siffror av den enkla anledningen att jag står för att ekonomiskt går det utmärkt, trots en marknadsmässigt moderat timdebitering och inga dolda kostnader.

Jag undrar vilka som lämnar ut sina inköpspriser till kunderna, jag kan i hastigheten inte komma på någon yrkesgrupp som hanterar material i nämnvärd omfattning, som gör det. Möjligen företag av typ konsulter, som oftast inte hanterar material.

schmakita skrev:
Därför att elmont i flera liknande trådar som denna många gånger om hävdat att det är alla dolda påslag som får verksamheten att gå runt. Jag hävdar att verksamheten utan problem går runt på ren timkostnad i dagens läge och att dolda påslag handlar enbart om att öka sin vinst.

Skilj dessutom på äpplen och päron; att elmont är oerhört kompetent och dessutom delar med sig av mycket av sin kompetens på detta forum har vi alla sett och respekterar. Yrkesmannen elmont hade jag gärna anlitat 365 dagar om året (även om jag inte har så stort behov), affärsmannen elmont hade jag däremot INTE anlitat.

Jag säger inte att företag inte ska vara marknadsanpassade och vinstdrivande men när man medvetet motverkar transparens i syfte att öka sin vinst, då är det föga klädsamt och enligt min måttstock oärligt.
Beror på vad man har för timpenning om det ska gå runt.
Vad är det för fel att företag går med vinst ?

elmont skrev:
Jag undrar vilka som lämnar ut sina inköpspriser till kunderna, jag kan i hastigheten inte komma på någon yrkesgrupp som hanterar material i nämnvärd omfattning, som gör det. Möjligen företag av typ konsulter, som oftast inte hanterar material.
Det är väl ganska vanligt att företag som köper in tjänster där material också hanteras reglerar påslaget med ett procentuellt påslag på inköpspriset. Samma gäller privatkunder som använder hantverkarformuläret så det kan knappast vara särskilt ovanligt att inköpspriset måste redovisas.

Polos skrev:
Beror på vad man har för timpenning om det ska gå runt.
Vad är det för fel att företag går med vinst ?
Det är inget fel att företaget går med vinst.
Det är absolut ingen som säger att företagen inte ska gå med vinst.
Det många motsätter sig är alla oskäliga påslag på material istället för "rätt" timpenning.
Det är ingen som motsätter sig påslag på material heller men det ska vara skärliga påslag.
Ett skrälligt påslag på material är ett påslag som täcker dom faktiska kostnaderna (hantering, lager mm om det inte täcks av timkostnaden).

mr_bygg, jag tycker mig ha läst att man påstår att det även är fejk pga alla "kickback" som vissa påstår är vanliga ??
Jag har ju hävdat att det inte är så vanligt och att om det förekommer så är den bara någon enstaka % men då påstår vissa att jag far med osanning??
Där man däremot inte redovisar inköpspriser är väl verkstäder, handeln, industrin utan det är väl i så fall i stort sett endast i byggsektorn där man i bland kör med netto och %påslag?

Redigerat:
För att köpa in komponenter för att bygga elektronik så är det vanligt med inköpspris plus normal marginal för företaget för att inte dra ner företagets marginal / omsättning. Då redovisas och kontrolleras inköpen noga av kunden.

Problemet uppstår när hantverkare arbetar på löpande räkning. Då är timpris och effektivitet de saker man vill bekymra sig om. Om man dessutom måste fundera igenom materialpriserna är det svårt att jämföra olika hantverkare. Med fast pris slipper man detta moment, men mindre flexibilitet för ändringar på platsen.

I och med ROT är det en direkt nackdel för kunden med saltade materialkostnader för att hålla nere timpriset.

Demmpa skrev:
Det är inget fel att företaget går med vinst.
Det är absolut ingen som säger att företagen inte ska gå med vinst.
Det många motsätter sig är alla oskäliga påslag på material istället för "rätt" timpenning.
Det är ingen som motsätter sig påslag på material heller men det ska vara skärliga påslag.
Ett skrälligt påslag på material är ett påslag som täcker dom faktiska kostnaderna (hantering, lager mm om det inte täcks av timkostnaden).
Men om ett företag gör bra vinst på timpenning så har väl dom gjort oskäligt mycket betalt per timme ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.