84 711 läst ·
434 svar
85k läst
434 svar
Faktura-/prisfråga
Jadu, här ser vi varför folk ogillar hantverkare numera. Det är ett jävla spel och otroligt mycket falskhet och bullshit. Många av oss inklusive mig hade gärna betalat en högre timpenning för en seriös hantverkare som inte "spelade spelet" och försökte lura mig genom fuskfakturering på timmar och material, och klarade av en seriös kontakt i språk och skrift mot kunden. En som kom i tid och höll det han lovade. Men nää då, det är alltid ett jävla tänk om att mygla och bråka.elmont skrev:Och eftersom jag har en personlig erfarenhet baserad på rätt många års verksamhet vet jag att "min metod" fungerar.
Problem uppkommer ibland, för lika väl som det finns skitstövlar till företagare så finns det skitstövlar till kunder. Och lika självklar ska man, om möjligt, göra livet surt för skitstöveln oavsett om denne är köpare eller säljare. Hur stor slägga man ska ta till beror naturligtvis på en mängd olika faktorer.
Herregud vad barnligt det verkar vara i hantverkarvärlden. "göra livet surt för skitstöveln", "hur stor slägga man ska ta till", bla bla bla. Om jag som teknikkonsult höll på så där hade jag åkt ut på arslet, det tolereras verkligen INTE. Hos oss beter man sig mot kunden, oavsett om de upplevs som skitstövlar eller ej. Man jobbar med ett mål: hitta rätt lösning på problemet och leverera det kunden vill ha, men som fortfarande är tekniskt korrekt. Min erfarenhet av hantverkaryrket som glad renoverare som tagit hjälp av div. de senaste åren är att det är en otrolig jäkla jungel med en betydande andel oseriösa människor. Och många som kan sitt jobb rent tekniskt men är HELT inkompetenta när det gäller kundkontakt och service. Det finns ingen yrkesstolthet knappt kvar, och allt är ett jäkla spel.
Sen får man försöka leta med lupp efter en seriös firma som inte beter sig som skit. Om jag ville ha en konstruktionsritning av 150m väg så kunde jag gå till vilken som helst av de största konsultfirmorna i Sverige och känna mig säker att de kommer utföra det seriöst, efter branschregler och sköta kontakten väl med mig som kund. Om de missar nånstans i projektet så vet jag att de kommer rätta till felet och inte försöka börja skylla ifrån sig på mig som kund. Det kallas proffsighet, och saknas något otroligt mycket bland landets hantverkare idag, TYVÄRR.
Redigerat:
Ja, priserna är ju fortfarande lägre än de jag får så...koolla skrev:Då ska du bara veta att branschen ofta (inte alls säkert det gäller din snickare) jobbar med kickbacksystem. Dvs beroende på hur mycket de faktureras av en bygghandlare får de ytterligare rabatt i efterhand, som alltså inte syns på fakturan. Vårt företag byggde detta som en affärssystemsanpassning i ett IT-projekt åt en kund för ett antal år sedan.
Samtidigt kan du inte göra mycket mer än idag och är du nöjd med priserna så bör absolut snickaren kunna tjäna på materialet också.
Medlem
· Östergötland
· 127 inlägg
Några skrev att timpenningen i princip går till lön. En timpenning på 500kr/h ger ca 350kr i lön vilket är en hel del.
Det borde finnas utrymme för både verktyg och firmabil tycker jag.
Det handlar inte om att hantverkare inte ska tjäna pengar, det handlar om att man med olika omskrivningar inte ska ockra sin uppdragsgivare.
Det borde finnas utrymme för både verktyg och firmabil tycker jag.
Det handlar inte om att hantverkare inte ska tjäna pengar, det handlar om att man med olika omskrivningar inte ska ockra sin uppdragsgivare.
Redigerat:
Det handlar även om att man sällan har mer än 5-6 timmar debiterbar tid per dag och att "gubben" på småjobb, ska ha lön för 8 timmar.
OBS inte ett försvar för oskäliga priser men det är mycket som spelar in
OBS inte ett försvar för oskäliga priser men det är mycket som spelar in
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Betyder det rent hypotetiskt att om det är en arbetsdag med endast ett jobb planerat, ett byte av ett uttag. Så kommer kunden debiteras 8 h för ett jobb på 0,5 h?
Det är ju inte kundens problem om hur er beläggningen är. Det vore ju bättre att ha en rimlig timkostnad som täcker upp för den icke debiterara tiden, istället för att lura kunden på antalet timmar. Vilket ni gör om ni lämnar en timkostnad, men debiterar mer tid än vad arbetet egentligen tog, bara för att täcka era kostnader.
Det är ju inte kundens problem om hur er beläggningen är. Det vore ju bättre att ha en rimlig timkostnad som täcker upp för den icke debiterara tiden, istället för att lura kunden på antalet timmar. Vilket ni gör om ni lämnar en timkostnad, men debiterar mer tid än vad arbetet egentligen tog, bara för att täcka era kostnader.
Nej det betyder INTE att kunden debiteras 8 timmar, men det betyder att för att kunna driva verksamhet så måste man ta mer betalt än nettokostnaden för "gubben". Och sedan går det inte på förhand veta exakt hur lång tid varje kund tar och för att nästa kund inte ska behöva stå och vänta måste man ha lite "luft" i planeringen. Kommer man inte på utsatt tid och kunden taget ledigt blir kunden inte glad. En stor orsak till svårigheterna att bedöma tidsåtgången är att ibland när man väl är på plats så vill kunden, då man ändå är där, att man ska göra även xxxxx. Vill man göra det vid ett annat tillfälle är man en skurk som bara försöker få mer timmar, gör man xxxx,Att det sk vara så svårt att förstå??? och blir försenad till nästa jobb är man i nästa kunds ögon någon som man aldrig kan lita på.
Och eftersom man med småjobb kanske inte har jobb alla dagar måste företaget i sin timkostnad även lägga in kostnaden för "gubben" dom dagar han inte kan vara ute hos kund för "gubben" ska ha lön 40 timmar i veckan
Att det ska vara så svårt att förstå att för att få företaget att gå runt med en godtagbar lönsamhet så måste man "ha luft i paketet" och den tiden/kostnaden måste kunderna på ett eller annat sätt betala för.
Och eftersom man med småjobb kanske inte har jobb alla dagar måste företaget i sin timkostnad även lägga in kostnaden för "gubben" dom dagar han inte kan vara ute hos kund för "gubben" ska ha lön 40 timmar i veckan
Att det ska vara så svårt att förstå att för att få företaget att gå runt med en godtagbar lönsamhet så måste man "ha luft i paketet" och den tiden/kostnaden måste kunderna på ett eller annat sätt betala för.
Så du menar att när konstruktions ritningen är klar och firman monterat väggen och det senare visar sig att den är felaktigt uppförd så tar konsultfirman hela det ekonomiska ansvaret för felet ? Min erfarenhet är att det nästan alltid blir felaktigheter och det nästan alltid är kunden som får betala sen att konsultfirman är bra på att snacka löser inte ekonomin för kunden.Sezzi skrev:Jadu, här ser vi varför folk ogillar hantverkare numera. Det är ett jävla spel och otroligt mycket falskhet och bullshit. Många av oss inklusive mig hade gärna betalat en högre timpenning för en seriös hantverkare som inte "spelade spelet" och försökte lura mig genom fuskfakturering på timmar och material, och klarade av en seriös kontakt i språk och skrift mot kunden. En som kom i tid och höll det han lovade. Men nää då, det är alltid ett jävla tänk om att mygla och bråka.
Herregud vad barnligt det verkar vara i hantverkarvärlden. "göra livet surt för skitstöveln", "hur stor slägga man ska ta till", bla bla bla. Om jag som teknikkonsult höll på så där hade jag åkt ut på arslet, det tolereras verkligen INTE. Hos oss beter man sig mot kunden, oavsett om de upplevs som skitstövlar eller ej. Man jobbar med ett mål: hitta rätt lösning på problemet och leverera det kunden vill ha, men som fortfarande är tekniskt korrekt. Min erfarenhet av hantverkaryrket som glad renoverare som tagit hjälp av div. de senaste åren är att det är en otrolig jäkla jungel med en betydande andel oseriösa människor. Och många som kan sitt jobb rent tekniskt men är HELT inkompetenta när det gäller kundkontakt och service. Det finns ingen yrkesstolthet knappt kvar, och allt är ett jäkla spel.
Sen får man försöka leta med lupp efter en seriös firma som inte beter sig som skit. Om jag ville ha en konstruktionsritning av 150m väg så kunde jag gå till vilken som helst av de största konsultfirmorna i Sverige och känna mig säker att de kommer utföra det seriöst, efter branschregler och sköta kontakten väl med mig som kund. Om de missar nånstans i projektet så vet jag att de kommer rätta till felet och inte försöka börja skylla ifrån sig på mig som kund. Det kallas proffsighet, och saknas något otroligt mycket bland landets hantverkare idag, TYVÄRR.
Fast det kan väl ändå inte vara ett så stort problem? Jag förklarar för mina kunder att jag har möte/restid/arbetstid inbokad med en annan kund, så jag hinner inte göra tilläggsarbeten just där och då. De kan om de vill få mig på heltid men då så får de också betala för heltid. Annars får de vackert acceptera att jag försöker fylla upp tiden med andra kunder och att de alla är lika viktiga. Så gör jag hela tiden och har ännu inte tappat en kund pga det.elmont skrev:En stor orsak till svårigheterna att bedöma tidsåtgången är att ibland när man väl är på plats så vill kunden, då man ändå är där, att man ska göra även xxxxx. Vill man göra det vid ett annat tillfälle är man en skurk som bara försöker få mer timmar, gör man xxxx,Att det sk vara så svårt att förstå??? och blir försenad till nästa jobb är man i nästa kunds ögon någon som man aldrig kan lita på.
Att det ska vara så svårt med kommunikation!
På jobbet har jag dagligen kommunikation med mina "kunder", som är andra personer på företaget.
Vår avdelning är en underhållsavdelning (el & instrumentunderhåll), våra huvud"kunder" är fem olika anläggningsägare. Våra uppdrag är Avhjälpande Underhåll, Förebyggande Underhåll, UnderhållsÅtgärder och ÄndringsÄrenden (projekt).
Vi måste nästan dagligen ha kontakt med andra underhållsavdelningar.
Vi måste nästan dagligen prioritera om vad vi ska göra, så fort någon ändring berör någon kund så kommunicerar vi det med kunden.
På jobbet har jag dagligen kommunikation med mina "kunder", som är andra personer på företaget.
Vår avdelning är en underhållsavdelning (el & instrumentunderhåll), våra huvud"kunder" är fem olika anläggningsägare. Våra uppdrag är Avhjälpande Underhåll, Förebyggande Underhåll, UnderhållsÅtgärder och ÄndringsÄrenden (projekt).
Vi måste nästan dagligen ha kontakt med andra underhållsavdelningar.
Vi måste nästan dagligen prioritera om vad vi ska göra, så fort någon ändring berör någon kund så kommunicerar vi det med kunden.
Tvär är det så att många här inne inte kan se längre än till sin näsa.
Om företaget debiterar 500kr h så får firman ut följande.
500kr/h minus moms 25% = 375kr
Av de 375kronorna är det sen arbetsgivaravgiften 33% vilket ger 251kr in till firman.
Det skall sen täcka lönen + företagets andra omkostnader med mera med mera.
Av de 251kr ska du sen ge den anställde lönen 160krh. Kvar blir då 90kr. Så på varje femhundring får företget 90kr.
WOW eller hur. Men så långt har inte de flesta här inne fattat än.
Vad sen beträffat hantverkaren som får sina 160kr/h skall han betala komunalskatten 32% vilket resulterar en nettolön på 109kr per arbetad timme. Och där sitter nu gnälliga forumfolk och tror att byggbranchen + snickare lever i lyx och överflöd. Kan säga att du som sitter där med din kaffekopp på fikarasten och gnäller över killen som rensar ditt avlopp har det betydligt bättre med dina 190kr/h som ditt företag fakturerar för din tjänst.
Så innan ni spyrgalla så kanske det är dax att göra en realitycheck.
Men o andra sidan så är inte det er starkaste sida...
Av de 375kronorna är det sen arbetsgivaravgiften 33% vilket ger 251kr in till firman.
Av de 251kr ska du sen ge den anställde lönen 160krh. Kvar blir då 90kr. Så på varje femhundring får företget 90kr.
Vad sen beträffat hantverkaren som får sina 160kr/h skall han betala komunalskatten 32% vilket resulterar en nettolön på 109kr per arbetad timme. Och där sitter nu gnälliga forumfolk och tror att byggbranchen + snickare lever i lyx och överflöd. Kan säga att du som sitter där med din kaffekopp på fikarasten och gnäller över killen som rensar ditt avlopp har det betydligt bättre med dina 190kr/h som ditt företag fakturerar för din tjänst.
Det som du ser bortom näsan är tyvärr inte mycket som bidrar till att förtydliga kalkylen.
Helt inkorrekt att börja med att dra bort arbetsgivaravgiften direkt från summa före moms.
Normal redovisning är att man summerar alla kostnader och sedan det som eventuellt blir över är företagets resultatet/vinst före skatt
Helt inkorrekt att börja med att dra bort arbetsgivaravgiften direkt från summa före moms.
Normal redovisning är att man summerar alla kostnader och sedan det som eventuellt blir över är företagets resultatet/vinst före skatt
Nu är det väl inte intressant hur företagen fördela pengarna som kommer in?ItWasntMe skrev:
Tråden handlar om sättet att få in dem.
Behövs det mer än 500 Kr/tim för att få företaget att gå runt, får de ta ut en högre timpeng och inte ockra material. I slutänden är det beloppet på fakturan som är det intressanta och inte någon fejkad timpeng, med en massa "dolda" pålagor för att täcka företagets kostnader.
Put your money where your mouth is, redovisa ditt organisationsnummer och var transparent med vilka siffror ditt bolag redovisar.elmont skrev:Nej det betyder INTE att kunden debiteras 8 timmar, men det betyder att för att kunna driva verksamhet så måste man ta mer betalt än nettokostnaden för "gubben". Och sedan går det inte på förhand veta exakt hur lång tid varje kund tar och för att nästa kund inte ska behöva stå och vänta måste man ha lite "luft" i planeringen. Kommer man inte på utsatt tid och kunden taget ledigt blir kunden inte glad. En stor orsak till svårigheterna att bedöma tidsåtgången är att ibland när man väl är på plats så vill kunden, då man ändå är där, att man ska göra även xxxxx. Vill man göra det vid ett annat tillfälle är man en skurk som bara försöker få mer timmar, gör man xxxx,Att det sk vara så svårt att förstå??? och blir försenad till nästa jobb är man i nästa kunds ögon någon som man aldrig kan lita på.
Uppräkningen av vad som försvinner i sociala avgifter är helt irrelevant för diskussionen. Jag tror nog att de flesta är medvetna om att företag har kostnader som privata löntagare inte har. Personligen är jag 100 % medveten om det så som fd firmatecknare inom tjänstesektorn. Vi är inte "gnälliga forumfolk som tror att elektriker lever i lyx och överflöd", vi är kunder som vet att vi blir lurade av elektrikerna för att de ska kunna locka med låga timpriser.ItWasntMe skrev:Tvär är det så att många här inne inte kan se längre än till sin näsa.
Precis som thomas33 skriver så handlar det om hur pengarna tas in. Bara för att man vill driva en firma så betyder inte det att det är en mänsklig rättighet att göra det. Om man inte kan driva sin firma utan att behöva dölja kostnader för kunder (och därigenom de facto lura dem) så måste man hitta något annat sätt att klara sitt uppehälle på.
Återigen, hade marknaden varit på kundens sida (alltså att det fanns fler elektriker än vad det fanns jobb) så hade aldrig kulturen med dolda kostnader funnits.