Har fått faktura för ett eljobb i lägenheten och är lite brydd ang fakturan jag har fått.

Det är både det att han angav priset innan moms till mig i offerten som ni kan se i beskrivningen, dvs 5200kr. sen har han lagt på moms.

Sen att han har gjort ROTavdrag för att sedan lägga skatt på det EFTER vilket borde vara fel.

• bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Han har dragit 50% på arbetet, du ska betala 2,600:- (5200/2=2600)
ROT före eller efter moms spelar ingen roll, 25% är 25% i vilket fall som helst... (1,300:- på 5,200:- och 650:- på 2,600:- )
Står att du enligt offert fått pris arbete 5,200:- . Däremot kanske det är lite skumt att han har gett dig ett pris på bara arbetet, borde veta på ett ungefär hur mycket material som går åt i en LGH. Och när man jobbar med privatpersoner så pratar man alltid pris ink. moms (eller jag gjorde det iaf.)

Har du en specificerad skriftlig offert, eller var det bara en muntlig överenskommelse?

Redigerat:
Du fick en offert där arbetet skulle kosta 5200kr och materialet skulle kosta 2600kr, båda posterna är (enligt dig) innan moms.

Fakturan säger att du ska betala 2600kr för arbetet (50% ROT) och 2600kr för materialet (material ingår inte i ROT) plus en vägglampa (som är utöver offerten), sedan tillkommer moms på hela beloppet.

5200*1,25=6500 (totala arbetskostnaden inkl moms innan ROT), 6500/2=3250 (kostnaden efter ROT).
5200/2=2600 (arbetskostnad efter ROT men innan moms), 2600*1,25=3250 (kostnad efter ROT med moms).

Totala arbetskostnaden blir samma oberoende när man drar av ROTen och lägger på momsen.

Hammer_SWE skrev:
Däremot kanske det är lite skumt att han har gett dig ett pris på bara arbetet, borde veta på ett ungefär hur mycket material som går åt i en LGH.
Vad jag får fram från fakturan så har TS fått offert även på materialet.
"Material Enligt offert 1 st 2600,00"

• Gilla
Hammer_SWE
  • Laddar…
Har ett SMS där det står att arbetet skulle kosta 5200kr och materialet skulle kosta 2600kr, Sen kan jag göra ROTavdrag på det ifall jag vill. Det står inte att det är innan moms någonstans men inte heller att det är inklusive moms. Jag tolkar både smset samt när jag pratade med honom innan han började jobba att det skulle vara inklusive moms.

Finns det skrivet någonstans att det är inkl moms som gäller för hantverkare gentemot privatpersoner?

Demmpa skrev:
Vad jag får fram från fakturan så har TS fått offert även på materialet.
"Material Enligt offert 1 st 2600,00"
Helt rätt, en liten miss av mig där...
Läste fakturan när den var vänd åt andra hållet och tyckte att det så ut som att det var hur mycket som skulle betalas efter ROT samt att det var hur mycket ROT som var draget.

ROT före eller efter moms spelar ingen roll, men felet med fakturan är att offerten anges inklusive moms, medan han försöker lägga på momsen en gång till efteråt. Det du skall betalar är 2600 + 26000 + 227 *1,25.

Eller så kan man - för att göra det enklare - skriva (2080 + 2080 + 227) * 1,25 på fakturan så blir resultatet rätt.

ROT skall dras på beloppet MED Moms, och det spelar roll eftersom man kan få max 50 000 i rotavdrag per år.

Drar hantverkaren exempelvis 40 000 före moms på fakturan så kommer skatteverket att räkna detta som 50 000.

Drar hantverkaren 50 000 före moms så kommer Skatteverket att underkänna detta och man åker på att betala ytterligare 12 500 kr (10 000 + moms).

M
10 § Prisuppgiftslagen:

"Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt."

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.