Konsulter och liknande företag har ofta fullt upp. Det som är en kostnad för konsultföretag är höga fasta bitar så som lokaler och liknande samt svindyra datorprogram.rocketlauncher skrev:Normalt för konsulter (snickare, plattsättare mm) är ju att man har en högre timpenning för att täcka upp dagar då man inte har 8 timmars arbete.
Ponera annars att Snickare Kalle har ett uppdrag som tar 8 timmar på måndagen, på tisdagen har han inget att göra och på onsdagen åter 8 timmar. Snickare Kalle lär få betalt för tisdagen men inte katten sätter han upp 12 + 12 timmar för dem han var hos på måndagen och onsdagen?
Om Kalle driver eget så lär han inte bli långvarig om han inte kan täcka upp bättre än så och ska ha full lön, antingen genom att gå i kk eller så har han så pass hög timkostnad att ingen har råd med honom. Är Kalle anställd så har Kalle ett anställningskontrakt och behöver inte bekymra sig om det där för det är då firmans problem om de inte har jobb som täcker upp Kalles tid samt att omsättningen på ev övriga anställda i detta fallet kanske täcker upp Kalles missade bit.
Hur har då ett företag råd med detta bortfall då? Jo, genom att bygga upp en buffert och det gör man genom att ta lite mer betalt per timme än vad total lönekostnad och del för fasta utgifter är samt att tjäna in på försäljning av material.
Men det är ju det man gör. Man startar arbetet kl 07, antingen hos kund/arbetsplatsen eller på firman, allt beroende på hur man får material på plats, om man kör service, om arbetsplatsen är ett långvarigt varje-dag projekt osv.Daniel78 skrev:Hur ska man se på alla de tiotusentals personer som jobbar för bemanningsföretag, dessa jobbar både i industrin, byggen, el-firmor och i butiker.
Dessa får ingen ersättning för restider, och det kan variera från några meter till 8-10 mil (enkel resa) på olika uppdrag (dom flesta får körersättning, men endast över X antal mil, och hantverkare kör firmabil, så bensin-kostnaden kan vi hoppa över att debattera, det som är intressant är tiden.)
Dessa borde väl ha samma rätt till lön under restiden precis som hantverkare?
Jag har själv anlitat hantverkare åt flera företag jag arbetat på, och har alltid reagerat på varför
vissa firmor alltid ska ha "morgonsamling" för att sedan dyka upp vid 8-tiden när dom är på veckolånga uppdrag, och sedan fakturera restider varje dag
När allt material finns på plats, och hantverkarna använder firmabilarna+kläder hela vägen hem varje dag så tycker jag dom borde kunna vara på plats 07:00.. (om dom inte behöver köra hemifrån mer än säg 15-20 minuter tidigare)
Att en del får reseersättning mellan hemmet och arbetsplatsen/firman har inget med debitering av privatkund att göra men däremot resor kopplat till kund som görs under arbetstid debiteras på respektive kund.
Om vi nu jämför med dina tankar om industri och liknande.....skulle inte en kille inom industrin få betalt för den tid det tar att färdas mellan två byggnader tex? Vilken om inte kunderna får betala för den icke produktiva tid?
Det är betydligt mer icke produktiv tid som kunder får betala inom branscher som är "fasta".
Jo...men det har ju inget med debitering för resor i arbetstiden att göra...eller?
Väldigt många som dillar omkring här. Vi kan ju gemensamt reda ut lite istället för att kivas.
1. Normalt anmärker man på en faktura inom 8dagar. Du kan då begära att företaget 1. Krediterar och skickar en ny (du som pp har inget behov av krediten beror på vilket ekonomiprogram entreprenören har) 1.A: du ber han makulera och sända en ny. 2. Du ber om spec, när du får den begär du skälig tid för att gå igenom den innan betalning erläggs eller att du betalar in de icke tvistade beloppet.
2. Restid: man lär hålla isär restid mellan arbete och hemresor. Kunden skall om inte uppgjort inte betala resor mellan bostad och arbetsplats. Är de ett arbete på ett par dagar så är det normalt att byggaren är på plats 7. Har svårt att se att ett företag betalar sin kille för morgonmöte på kontoret andra dagen om han inte kan ta ut detta från kunden, och varför skulle företaget ta betalt av dig för detta? Om företaget betalar snickaren resor mellan hem och arbete beror på hur snickaren är anställd, eller snarare vart, ex arbplats kontor = inga resor till och från hemmet eller traktamente, ingen arbplats = resor Samt eventuellt arbete.
Ska sedan snickaren åka och handla på bygghandeln skall detta debiteras med reseersättning samt timtid om inte detta är uppgjort att resor skall ingå i timdeb, timdeb utfaller vilket fall.
3. Om arbetet är färdigställt kl 14 får företaget ej debitera full tid. Varför skulle de få det?
4. Hur företagen gör om inte "Kalle" har arbete på tisdagen är upp till dem, inget en kund skall, tänka, betala och eller engagera sig i. I den vanligaste debiteringen för snickare täcks inte "dubbla timtider" om det nu skulle saknas 2tim.
5. Ett företags omsättning hänger inte ihop på det sättet att man från den kan utläsa något för att täcka dagar utan arbete. ett företags omsättning har ingen betydelse i denna situation.
6. Konkurs på grund av dålig likviditet beror oftast på dålig kassaflöde som i denna bransch ofta beror på att man är sen i faktureringen eller att man inte hinner reda ut de skickade fakturorna, som i detta fall. En företagare kan lätt bli pengablind och prioriterar då de större summorna och nya jobb, detta slår senare hårt då många bäckar små snart är ett hav.
Så länge det finns lite arbete i företaget kommer pengar in därifrån, så att säga man lånar pengar från det pågående projektet till det slutförda projektet där man tappade 4timmar.
Men, när du beställer arbete, gör det via mail, då har du en skriftlig del. Detta underlättar om man inte vill skriva avtal för mindre arbeten.
Hur motivera denna byggare dom 4 extra timmarna?
1. Normalt anmärker man på en faktura inom 8dagar. Du kan då begära att företaget 1. Krediterar och skickar en ny (du som pp har inget behov av krediten beror på vilket ekonomiprogram entreprenören har) 1.A: du ber han makulera och sända en ny. 2. Du ber om spec, när du får den begär du skälig tid för att gå igenom den innan betalning erläggs eller att du betalar in de icke tvistade beloppet.
2. Restid: man lär hålla isär restid mellan arbete och hemresor. Kunden skall om inte uppgjort inte betala resor mellan bostad och arbetsplats. Är de ett arbete på ett par dagar så är det normalt att byggaren är på plats 7. Har svårt att se att ett företag betalar sin kille för morgonmöte på kontoret andra dagen om han inte kan ta ut detta från kunden, och varför skulle företaget ta betalt av dig för detta? Om företaget betalar snickaren resor mellan hem och arbete beror på hur snickaren är anställd, eller snarare vart, ex arbplats kontor = inga resor till och från hemmet eller traktamente, ingen arbplats = resor Samt eventuellt arbete.
Ska sedan snickaren åka och handla på bygghandeln skall detta debiteras med reseersättning samt timtid om inte detta är uppgjort att resor skall ingå i timdeb, timdeb utfaller vilket fall.
3. Om arbetet är färdigställt kl 14 får företaget ej debitera full tid. Varför skulle de få det?
4. Hur företagen gör om inte "Kalle" har arbete på tisdagen är upp till dem, inget en kund skall, tänka, betala och eller engagera sig i. I den vanligaste debiteringen för snickare täcks inte "dubbla timtider" om det nu skulle saknas 2tim.
5. Ett företags omsättning hänger inte ihop på det sättet att man från den kan utläsa något för att täcka dagar utan arbete. ett företags omsättning har ingen betydelse i denna situation.
6. Konkurs på grund av dålig likviditet beror oftast på dålig kassaflöde som i denna bransch ofta beror på att man är sen i faktureringen eller att man inte hinner reda ut de skickade fakturorna, som i detta fall. En företagare kan lätt bli pengablind och prioriterar då de större summorna och nya jobb, detta slår senare hårt då många bäckar små snart är ett hav.
Så länge det finns lite arbete i företaget kommer pengar in därifrån, så att säga man lånar pengar från det pågående projektet till det slutförda projektet där man tappade 4timmar.
Men, när du beställer arbete, gör det via mail, då har du en skriftlig del. Detta underlättar om man inte vill skriva avtal för mindre arbeten.
Hur motivera denna byggare dom 4 extra timmarna?
Så du åker gratis då?-MH- skrev:
Det verkar som flera blandar ihop olika begrep och debiteringar.
Redigerat:
Glufsglufs skrev:Så du åker gratis då?Det finns vissa som debiterar extra för resor men vad jag fattat det som så mummlar folk om betald tid under resor, dels för de som får betalt av firman för resan mellan hem och arbete samt debiteringen av tid som börjat rull när man åker till och från kund.
Det verkar som flera blandar ihop olika begrep och debiteringar.
Även i snickarbranschen finns det flera underkategorier. Är du servicesnickare, åker ut åt bostadsrättsföreningar, byter en kökslucka åt en privatperson så startar klockan när snickaren får arbetsorden i sin hand på kontoret. Detta bortsett från servicesnickare som går på statliga ramavtal, då ingår reseersättningen i timdebiteringen oftast men timtid debiteras till och från bygghandeln mm. Dock aldrig till snickarens arbetsplats eller hem. Detta funkar ofta bra för då planeras bilfärden till och från bygghandeln, exempelvis hämtar Kalle material 07.20 på Väg till arbetsplatsen och kan då debitera tid.
Är du snickare, bör det normalt inte utfalla någon reseersättning mellan bostad-kontor-arbetsplats och hem. Detta styrs dock mycket av hur man har upphandlat företaget. I många fall när mindre arbeten utförs, som TS blir många problem avhjälpa genom att ha konversationen på mail där man tar upp frågor kring debitering. Men självklart bör en snickare inte de debitera mer tid än han har vart på själva arbetsplatsen och om de inte går på fast pris kan man tycka att det är skäligt med 1st etablering 1st resa till bygghandeln och 1st avetablering.
Många företag fakturerar:
1st servicebil ex 120kr
1st etablering ex 220kr
Xst kilometer à 18,75
X antal timmar
Så länga man inte uppgjort om något annat får man vara beredd på detta.
Sen verkar vissa tro att byggare har astronomiska avanser och påslag från bygghandeln. Detta stämmer oftast ej. En Persson som bygger sitt hus själv mot ett byggföretag med ca 20mkr i omsättning har inte så stora prisakillnader som många kan tro. Gör det enkelt med "material och hjälpmedel ersätts mot verifierad självkostnad på 12%"
Detta ämne kan diskuteras i evighet utan att nå en optimal lösning, alla tycker olika och de som skall betala har sin bestämda åsikt hur det skall vara, men leta då reda på en hantis som gör som ni önskar och gärna debiterar någon timme mindre en vad han har arbetet för han kanske varit på dass någon gång under arbetsdagen.
På den tiden när jag var i branschen blev jag uppringd av en dam somm skulle flytta hem från Spanien och bosätta sig på sitt sommarställe på Tjörn i Bohuslän ca 10 mil enkel körväg från oss i Göteborg. Offert för arbete material och resor etc fick hon.Huset skulle lyxrestaureras med exklusiva material och maskiner: Men restider ville man inte höra talas om, varför skulle hon betala mina anställdas resor på 10+10 mil/dag. Därför tyckte hon att de minsann kunde bo på arbetsplatsen under veckorna så kostar det inget, boendet skulle utgöras av en typ friggebod utan vatten och WC (sen vinter/tidig vår) Hon ansåg att det gått för långt med förmåner och annat här i Sverige. Jag ansåg kvinnan ifråga vara så d--vla arrogant och otrevlig så jag tackade nej till detta arbete men hon skulle inte ge sig med detta, för hon visste genom rekommendationer att vi var såååå bra. Då jag ställde frågan till henne om varför hon då inte ville betala för vårt arbete så svarade hon att det handlade inte om pengar utan principer. Detta hände för ca 15 år sedan i dag skulle hon säker kunna hitta några stackars hantisar från öst som hade accepterat detta.
På den tiden när jag var i branschen blev jag uppringd av en dam somm skulle flytta hem från Spanien och bosätta sig på sitt sommarställe på Tjörn i Bohuslän ca 10 mil enkel körväg från oss i Göteborg. Offert för arbete material och resor etc fick hon.Huset skulle lyxrestaureras med exklusiva material och maskiner: Men restider ville man inte höra talas om, varför skulle hon betala mina anställdas resor på 10+10 mil/dag. Därför tyckte hon att de minsann kunde bo på arbetsplatsen under veckorna så kostar det inget, boendet skulle utgöras av en typ friggebod utan vatten och WC (sen vinter/tidig vår) Hon ansåg att det gått för långt med förmåner och annat här i Sverige. Jag ansåg kvinnan ifråga vara så d--vla arrogant och otrevlig så jag tackade nej till detta arbete men hon skulle inte ge sig med detta, för hon visste genom rekommendationer att vi var såååå bra. Då jag ställde frågan till henne om varför hon då inte ville betala för vårt arbete så svarade hon att det handlade inte om pengar utan principer. Detta hände för ca 15 år sedan i dag skulle hon säker kunna hitta några stackars hantisar från öst som hade accepterat detta.
Men för h.e kan vi inte bara enas om att det finns flera olika sätt att få ut sina stålar på, man kan kalla sig storsint och säga att det "ingår" och ha det inbakat i debiteringen eller så kan man köra "billigatimprisvarianten" och lägga på denna kostnad i efterhand, säger inte att det ena är mer rätt än det andra, har snarare att göra med vilka kunder man jobbar mot.
men visst är man IT-konsult och kan debitera en tusing i timmen så förstår jag också att man kan vara allinclusive
vet folk som gnäller på att ryanairs flygningar blir nästan lika dyra som sas med sina tillägg, jag förstår dom inte.....
men visst är man IT-konsult och kan debitera en tusing i timmen så förstår jag också att man kan vara allinclusive
vet folk som gnäller på att ryanairs flygningar blir nästan lika dyra som sas med sina tillägg, jag förstår dom inte.....
Mycket tyckande.
Finns det någon samsyn till hur timdebiteringen skall hanteras om inte hantverkaren har full beläggning. Ska kunden betala mer genom högre timpenning eller skall hantverkaren få mindre intäkter genom att behålla timpriset som motsvarar "full beläggning"?
Finns det någon samsyn till hur timdebiteringen skall hanteras om inte hantverkaren har full beläggning. Ska kunden betala mer genom högre timpenning eller skall hantverkaren få mindre intäkter genom att behålla timpriset som motsvarar "full beläggning"?