andersmc skrev:
Jaså, byggarna får betalt av av sin arbetsgivare för att ta sig till och från sitt hem och sin ordinarie arbetsplats? Det visste jag inte. Och det var det nog inte så många heller utanför branschen som kände till. Men det är kanske inte så konstigt. Som Jens Hoffman citerar "Det är unikt för vår bransch".

Stackars byggare. Kunderna är sura för att de tar fullt betalt för att sitta i bilen mellan kontoret och byggplatsen, deras arbetsgivare är sura på dem för att de ska ha betalt mellan hemmet och kontoret.

Men nu behöver inte alla hantverkare gå till aggressivt försvar, för jag har aldrig påstått att de inte ska ha betalt alls för resan. TS problem är att de inte redovisat vad de gjort på de timmar de vill han ska betala dem för. Resan ingår säkert, men har det verkligen tagit fyra timmar att köra 12 mil? Sen vet vi ju inte vad de gjort för jobb, men eftersom en stor del av arbetstiden varit just att sitta i en bil, kan man ju fundera över om de verkligen behövt vara två på jobbet. Som det är nu verkar det som om TS fått betala för att en snickare ska sitta shotgun i fyra timmar.

Så det gäller fortfarande att TS ska begära en specificerad faktura.
Jo.....de byggare som får betalt av firman utöver sin lön genom reseersättning har en förmån från företaget, den summan tas inte ut direkt på en kunds faktura utan ingår i den totala omsättningen på företaget, det finns inte så många kvar men det är ju en summa som säkert många vill behålla eller höja lönen.

Att en del konsumenter inte vill förstå att resor under arbetstid också måste debiteras är i mitt tycke att sitta med skygglappar, visst vill alla komma så billigt undan som möjligt men alla verkar acceptera taxi:s framkörningsavgift och det är ju i princip samma sak.

O
Jag tror att de flesta företag skulle ge den anställda ersättning på samma sätt som inom byggbranschen.
Inom bygg så är det ytterst sällan du jobbar på kontoret

Glufsglufs skrev:
Gå runt det??? Ja, ta upp det med respektive yrkesgrupps fack till att börja med för dom kräver att arbetstagaren ska ha betalt.
Jag kan inte för mitt liv förstå att det ska vara så svårt att hålla isär den tid ett företag debiterar sina anställda och den tid företagets anställda har lön.

Det är inte samma sak.

Nyfniken skrev:
Jag kan inte för mitt liv förstå att det ska vara så svårt att hålla isär den tid ett företag debiterar sina anställda och den tid företagets anställda har lön.

Det är inte samma sak.
Eh??? Vad??? Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter men hur som helst, ska en arbetstagare ha betalt för 8 timmar per dag så bör ju företaget ta betalt för 8 timmar per dag om det ska gå ihop sig. Jag vet inte hur det funkar där du jobbar men de företag jag har varit inblandad i har varit tvugna att göra så iaf.

Nu har jag en ny fråga. Direkt fakturan kom så ringde jag och begärde en specad faktura.
När det gått ytterligare typ 2 veckor så hade inte denna kommit. Eftersom jag fick strikta order att _inte_ ringa igen så skickade jag att jag ville bestrida fakturan.
Sen någon dag innan ordinarie sista betaldag så dimper specen ner och där står det att jag ska betala enligt datumet som stod på första fakturan annars kommer ärendet gå vidare.
Personligen anser jag att den första fakturan inte är giltig för den inte var komplett så man borde lämpligtvis få 30 nya dagar när den nya med specen dimper ner? Man behöver ju lite ny tid att sätta sig in i det specade. ..

Glufsglufs skrev:
Eh??? Vad??? Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter men hur som helst, ska en arbetstagare ha betalt för 8 timmar per dag så bör ju företaget ta betalt för 8 timmar per dag om det ska gå ihop sig. Jag vet inte hur det funkar där du jobbar men de företag jag har varit inblandad i har varit tvugna att göra så iaf.
Normalt för konsulter (snickare, plattsättare mm) är ju att man har en högre timpenning för att täcka upp dagar då man inte har 8 timmars arbete.

Ponera annars att Snickare Kalle har ett uppdrag som tar 8 timmar på måndagen, på tisdagen har han inget att göra och på onsdagen åter 8 timmar. Snickare Kalle lär få betalt för tisdagen men inte katten sätter han upp 12 + 12 timmar för dem han var hos på måndagen och onsdagen?

Glufsglufs skrev:
Eh??? Vad??? Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter
Att du får betalt för 8 timmars jobb varje dag betyder inte automagiskt att du kan ta 8 timmar betalt för att du bara har varit hos en enda kund den dagen.

Odjuret skrev:
Tja... det är väl som vanligt, hantverkare ska inte få betalt för den tid de lägger ned... Det tar tid att åka till arbetsplatsen, det måste man kunna ta betlat för, eftersom du utför ett arbete under den tiden. framförallt så kan du inte göra något annat under den tiden. Så det är inte så konstigt.
I en butik, där öppnar man en viss tid och där utspelar sig allting på plats. Dessa behöver inte åka någonstans för att ta betalt av kunden.
Hur ska man se på alla de tiotusentals personer som jobbar för bemanningsföretag, dessa jobbar både i industrin, byggen, el-firmor och i butiker.

Dessa får ingen ersättning för restider, och det kan variera från några meter till 8-10 mil (enkel resa) på olika uppdrag (dom flesta får körersättning, men endast över X antal mil, och hantverkare kör firmabil, så bensin-kostnaden kan vi hoppa över att debattera, det som är intressant är tiden.)

Dessa borde väl ha samma rätt till lön under restiden precis som hantverkare?

Jag har själv anlitat hantverkare åt flera företag jag arbetat på, och har alltid reagerat på varför
vissa firmor alltid ska ha "morgonsamling" för att sedan dyka upp vid 8-tiden när dom är på veckolånga uppdrag, och sedan fakturera restider varje dag

När allt material finns på plats, och hantverkarna använder firmabilarna+kläder hela vägen hem varje dag så tycker jag dom borde kunna vara på plats 07:00.. (om dom inte behöver köra hemifrån mer än säg 15-20 minuter tidigare)

rocketlauncher skrev:
Normalt för konsulter (snickare, plattsättare mm) är ju att man har en högre timpenning för att täcka upp dagar då man inte har 8 timmars arbete.

Ponera annars att Snickare Kalle har ett uppdrag som tar 8 timmar på måndagen, på tisdagen har han inget att göra och på onsdagen åter 8 timmar. Snickare Kalle lär få betalt för tisdagen men inte katten sätter han upp 12 + 12 timmar för dem han var hos på måndagen och onsdagen?
Naturligtvis inte.
Man får ju se till att ha något att göra alla dagar.

Kan man inte göra något annat i bilen? Hur mycket tid går åt till att ta telefon om dagarna, (gäller väl främst småföretagaren). Bilfärden är ett perfekt tillfälle att följa upp samtal.

Odjuret skrev:
Tja... det är väl som vanligt, hantverkare ska inte få betalt för den tid de lägger ned... Det tar tid att åka till arbetsplatsen, det måste man kunna ta betlat för, eftersom du utför ett arbete under den tiden. framförallt så kan du inte göra något annat under den tiden. Så det är inte så konstigt.
I en butik, där öppnar man en viss tid och där utspelar sig allting på plats. Dessa behöver inte åka någonstans för att ta betalt av kunden.
Om du tar en liten butik så tvingas dessa ofta att själv åka till grossisten för att köpa varor att sälja.
Detta betalr du för som kund genom att produkten kostar lite mer.

Så inget är så konstigt om man tänker efter, dessutom så vill vi alla tjäna pengar, därför tar man betalt för det som kostar.

Mikael_L
Bruce71 skrev:
Kan man inte göra något annat i bilen? Hur mycket tid går åt till att ta telefon om dagarna, (gäller väl främst småföretagaren). Bilfärden är ett perfekt tillfälle att följa upp samtal.
På gatan där jag bygger bor lite längre bort en hantverkare.
Så när jag ser han köra iväg så har han alltså suttit max en minut i bilen.
9 gånger av 10 sitter han redan med telefonluren mot öret. :D

Det är något jag länge lagt märke till och lite förundrats över. Eller egentligen har jag väl inte förundrats, utan jag konstaterar ju krasst att det är smart att ta samtalen då istället för när han kommit till en kund. Men en lagstiftning mot samtal då man kör skulle slå hårt. :rolleyes:

rocketlauncher skrev:
Personligen anser jag att den första fakturan inte är giltig för den inte var komplett så man borde lämpligtvis få 30 nya dagar när den nya med specen dimper ner? Man behöver ju lite ny tid att sätta sig in i det specade. ..
30 dagar är ingen rättighet, utan en förmån. De kan lika gärna sträcka fram räkningen efter avslutat jobb och kräva kontant betalning. Sådan är lagen.

Man skulle ju kunna tänka sig att slippa en del sådana här diskussioner om hantverkare lärde sig att ta betalt efter andra begrepp än timmar. Halva och hela Mandagar är en bättre term.. Då slipper man tidtagaruren. Jag kan förstå att någon som kommer tillbaka från ett jobb klockan två på eftermiddagen och skall jobba till fyra inte hinner göra så mycket mer intäktsbringande den dagen, utan i bästa fall ordna till nästa dags jobb, räkna en offert eller beställa materiel.

O
Vi kommer ingen vart i den här disskutionen. Så varför inte lägga ner den helt? Vi kommer nog aldrig komma överens helt heller.

När det gäller TS fråga om fakturan, så gäller naturligtvis de 30dagar från det att fakturan skrevs ut, inte från när du fått specifikationen. Du vet redan beloppet. Varför skulle du få 30dagar till för? bara för att specifikationen var sen? Även om jag förstår tanken.

Nyfniken skrev:
Att du får betalt för 8 timmars jobb varje dag betyder inte automagiskt att du kan ta 8 timmar betalt för att du bara har varit hos en enda kund den dagen.
Nä...det vet jag väl men jag förstår fortfarande inte vad du är ute efter? Det är väl ingen som sagt något annat heller men för att i längden kunna betala lön för 8 h/dag så vill ju företaget också ta betalt för 8 h/dag (i genomsnitt) och det genom att försöka debitera 8 h eller ha högre timkostnad på tex 6 h så det täcker upp 8 h för arbetstagaren.

Jag har under alla år jag drivit företag satt ett likhetstecken mellan debiterad tid/omsättning samt löneutbetalning men det kanske finns andra som arbetar på annat sätt........företag går ju som sagt i kk pga taskig likviditet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.