P
D Bubblebubb skrev:
Jag tror inte många elektriker har lika stora lokaler som Elgiganten, vi kan jämföra massor. Det är orimligt att ta betalt för offertarbete. Dock tycker jag att det kan vara okej om det är ett stort och komplicerat jobb men då är det mer i form av en förstudie och en rapport bör vara leveransen.
Det finns butiker som stoppat folk från att prova skor och kläder just pga fenomenet, fråga säljaren om råd och få klämma och känna.
Går sedan och handlar via nätet.
Borde vara rimligt att ta betalt om man ser en trend där folk bara utnyttjar andras tid.
Nu har det ju inte med det egentliga ämnet att röra när de är butiker jämfört med hantverkarjobb.

Men 1.5 timme låter som väldigt lång tid för att ge en offert ?

Det handlar ju inte om en offert i den här tråden, offert på jobbet är ju inte lämnad. Det handlar om att installatören var på plats tittar och förbereder arbetet. Det ska naturligtvis tas betalt för när det är löpande jobb för det är en del av det totala arbetet.
Hade TS bett om en offert hade installatören haft två val, ett att säga att en offert kostar xxx:- om han inte fick jobbet eller att inte säga nått alls om pris för offert och då inte tagit betalt för offerten.
Så sluta fantisera och dra slutsatser utifrån rena fantasier om hur det skulle kunna vara. Läs första inlägget och se vad det står.

• Gilla
Matten och 6 till
  • Laddar…
Att ta betalt för en offert när man inte får ett jobb kanske inte är helt fel. Inte minst när det gäller större projekt. I början av min karriär blev jag ombedd att räkna på ett större jobb för en byggfirma. Jag blev naturligtvis glad och lade ner hela min själ i arbetet och hittade även lite "smarta" lösningar" som skulle sänka kostnaden på bygget. Byggaren fick efter en vecka ett pris och förslag på lite justeringar.
När jobbet sedan skulle starta går byggaren till en konkurrent med min offert och mina "lösningar" och får ett pris som ligger lite under mitt.
Det fick mig att i fortsättningen vara mycket försiktig att lämna offerter på jobb som jag inte ar relativt säker på att jag skulle få. Och att aldrig föreslå "smartare lösningar" innan jobbet var mitt.
Jag kan ju även nämna att trots "försiktig" offertlämnande så får man lämna ca 10 offerter för att få 1 eller 2 jobb. Och det TROTS att många påstår att man jobbar i en skyddad verksamhet.

• Gilla
Uffe A och 7 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Att ta betalt för en offert när man inte får ett jobb kanske inte är helt fel. Inte minst när det gäller större projekt. I början av min karriär blev jag ombedd att räkna på ett större jobb för en byggfirma. Jag blev naturligtvis glad och lade ner hela min själ i arbetet och hittade även lite "smarta" lösningar" som skulle sänka kostnaden på bygget. Byggaren fick efter en vecka ett pris och förslag på lite justeringar.
När jobbet sedan skulle starta går byggaren till en konkurrent med min offert och mina "lösningar" och får ett pris som ligger lite under mitt.
Det fick mig att i fortsättningen vara mycket försiktig att lämna offerter på jobb som jag inte ar relativt säker på att jag skulle få. Och att aldrig föreslå "smartare lösningar" innan jobbet var mitt.
Jag kan ju även nämna att trots "försiktig" offertlämnande så får man lämna ca 10 offerter för att få 1 eller 2 jobb. Och det TROTS att många påstår att man jobbar i en skyddad verksamhet.
Håller med , men vad har detta med tråden att göra ?

Det förklarar lite varför man kan vilja ta betalt för sitt arbete, alla offerter kan inte göras på 5 minuter.
Många tycks ha svårt att förstå varför man vill ta betalt för just en offert.

• Gilla
Smurfen1337 och 3 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Sjukt dåligt att ta betalt för offertarbete.

Kanske en potentiell företagsidé, starta allehanda olika företag och åk ut och skriv dåliga och alldeles för dyra offerter, skicka sedan en faktura.
Möjligtvis för dig.

Om en företagare får en offertförfrågan av en kund och låt oss säga att hela förfarandet inklusive kundbesök och framtagning av offert tar 3 timmar. Då finns den tiden givetvis inräknad i offerten om kunden godkänner den. Om kunden däremot inte godkänner offerten vem ska då stå för kostnaden för framtagning av offert?

sunnis
P Putte 9497 skrev:
Möjligtvis för dig.

Om en företagare får en offertförfrågan av en kund och låt oss säga att hela förfarandet inklusive kundbesök och framtagning av offert tar 3 timmar. Då finns den tiden givetvis inräknad i offerten om kunden godkänner den. Om kunden däremot inte godkänner offerten vem ska då stå för kostnaden för framtagning av offert?
Ingen såklart, vad tror du egentligen? Varför kunden ratar ditt förslag är för att dina konkurrenter har ett bättre lösningsförslag än du.

E elmont skrev:
Det förklarar lite varför man kan vilja ta betalt för sitt arbete, alla offerter kan inte göras på 5 minuter.
Många tycks ha svårt att förstå varför man vill ta betalt för just en offert.
Men i det här fallet var det ju inte en offert. Alltså håller med dig annars.

D Derbyboy skrev:
Det måste jag, lagkrav. Borde du veta när du hänger på BH.

Det gjorde jag, allt utom en matarkabel. Jag trodde inte det skulle behövas (Fortfarande lite tveksam). Det borde Elis dessutom kunnat upplysa mig om eftersom vi hade ett förmöte på 1,5h och då kom överens om att jag skulle köpa allt material.

Nej, 590 kr plus moms är inte gratis. Påslag på 100 procent är oskäligt.

Övrigt

”Lär dig använda ”de” och ”dem” korrekt. Skänker mer tyngd åt inlägget men å andra sidan tycks du inte ha mycket vettigt att tillföra diskussionen.
En dum fråga, får man klamra elkabel själv, är inte det ett elektriker arbete?

Helt rätt men många har "snurrat" runt offerter och kostnad. Så även om det är ett stickspår kanske det får någon att fundera ett steg till.
Putte 9497
Ja vem som helst får klamra en elkabel OM den inte ska användas i en starkströmmsinstallation.

D Derbyboy skrev:
Alltså jag startade bar tråden för att veta om det där förmötet var något som elektriker brukar ta betalt för.

När jag anlitat sprängare, takläggare så har de inte tagit betalt.

Åsikterna går tydligen isär kan jag konstatera....

Vore spännande att se ett utslag från en domstol i frågan. Någon branschsedvana tycks inte finnas vilket talar för att elektrikerninte har laglig rätt att kräva betalning för ett förmöte.

Vilken karaktär har förmötet (konsultation, planering, offererande) är såklart en avgörande omständighet, precis som tidigare framförts i tråden.
Elektriker är en reglerad yrkesgrupp

D
Väldigt få branscher där 100 procent av en arbetstidsvecka kan faktureras. Advokater ligger dock nära men de har råd att hålla sig med servicepersonal.

Den tiden som inte kan faktureras går åt till att lämna offerter, jaga kunder, besiktiga firmabilen och städa fikarummet.

Många tycks tro att alla yrkesgrupper ska kostnadstäckning för precis all tid.

En fakturering på 580 kr per timme x 40 arbetsvecka ger ungefär 50 000 kr nettolön för en elektriker (minus diverse kostnader). Rimligt, njae jag vette fan......

Nu kan forumets alla elektriker attackera, varsågoda :)

• Gilla
Glad_Amatör2 och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Gäller det allt? Även när bensinpriserna är "för höga"? Bara åka ut i Nordsjön och börja borra. Mig veterligen får man ju inte dra egen el.
Nä, det får man inte enligt lag då det är ett reglerat arbete. Men på byggahus verkar allt vara möjligt då det finns en hel del hempulare som tycker att det är ok.

Rkarlsson skrev:
Det finns butiker som stoppat folk från att prova skor och kläder just pga fenomenet, fråga säljaren om råd och få klämma och känna.
Går sedan och handlar via nätet.
Borde vara rimligt att ta betalt om man ser en trend där folk bara utnyttjar andras tid.
Nu har det ju inte med det egentliga ämnet att röra när de är butiker jämfört med hantverkarjobb.

Men 1.5 timme låter som väldigt lång tid för att ge en offert ?
Den jämförelsen var verkligen bra. När kan man ta hem en hantverkare som tittar på mitt jobb och sedan köper man tjänsten i en nätbutik???

Derbyboy, kan du förklara hur du har räknat ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.