sunnis sunnis skrev:
Ingen såklart, vad tror du egentligen? Varför kunden ratar ditt förslag är för att dina konkurrenter har ett bättre lösningsförslag än du.
Precis men om nu kunden önskar förslag från fler än en firma är det självklart att kunden får betala för alla förslag den ratar. Det är ändå kunden som beställer offerten.

Om alla hantverkare oavsett bransch tog betalt för offerter skulle vi få en sundare marknad med lika spelregler
 
E elmont skrev:
Helt rätt men många har "snurrat" runt offerter och kostnad. Så även om det är ett stickspår kanske det får någon att fundera ett steg till.
Putte 9497
Ja vem som helst får klamra en elkabel OM den inte ska användas i en starkströmmsinstallation.
Så i det här fallet ska då inte TS självklamrade kabel användas i en stark ströms installation?
 
D
E elmont skrev:
Derbyboy, kan du förklara hur du har räknat ?
Jag räknade slarvigt. Ber om ursäkt

580 x 160h = 92800

- socialavgifter 28 procent = 25000

Bruttolön 67800

Netto typ 45 000 beror väl lite på vilken kommunalskatt som betalas
 
  • Arg
  • Gilla
Glad_Amatör2 och 1 till
  • Laddar…
D
P Putte 9497 skrev:
Så i det här fallet ska då inte TS självklamrade kabel användas i en stark ströms installation?
Inkopplad och klar med starkström :)
 
Derbyboy, jag tror att du är lite dåligt insatt i hur det fungerar med ett företags inkomster/kostnader samt sambandet med löner. Du tror väl inte att en bilmek har en lön på runt 1000:- i timmen?
Jag tycker att du ska ta reda på fakta innan du självsäkert gör antaganden om vad folk tjänar.
Och elektriker har en medelarbetstid på ca 178 timmar i månaden som han lyfter lön för oavsett om han är hos kund och skruvar eller om han sitter på lådan.
 
  • Gilla
Grod4n och 2 till
  • Laddar…
P
P Putte 9497 skrev:
Den jämförelsen var verkligen bra. När kan man ta hem en hantverkare som tittar på mitt jobb och sedan köper man tjänsten i en nätbutik???
Nu var det ju elgigantens jämförelse. Kan du inte det redan ;)
 
P Putte 9497 skrev:
Precis men om nu kunden önskar förslag från fler än en firma är det självklart att kunden får betala för alla förslag den ratar. Det är ändå kunden som beställer offerten.

Om alla hantverkare oavsett bransch tog betalt för offerter skulle vi få en sundare marknad med lika spelregler
Är inte det en konstig inställning. Antar att du tycker det gäller andra tjänster också? Gå in i klädaffär, provköra bil etc.

En bransch som anammar detta skulle va den lättaste branschen att ta marknadsandelar i. Bara erbjuda "gratis offert" och kunderna skulle flockas. En offert är ju inget annat än en prisuppgift, och om du tror att jag tänker betala någon för det så misstar de sig.

"Hej, vad kostar den där?" "Ge mig 50 spänn så berättar jag!" :crysmile:
 
  • Gilla
Glad_Amatör2 och 4 till
  • Laddar…
D
E elmont skrev:
Derbyboy, jag tror att du är lite dåligt insatt i hur det fungerar med ett företags inkomster/kostnader samt sambandet med löner.
Du får gärna precisera vad exakt vad det var som var fel.

E elmont skrev:
Du tror väl inte att en bilmek har en lön på runt 1000:- i timmen?
Nej det tror jag inte. Varför skulle jag tro det?


E elmont skrev:
Jag tycker att du ska ta reda på fakta innan du självsäkert gör antaganden om vad folk tjänar.
Det var mer ett exempel på det orimliga i att elektriker tycks kunna fakturera 100 procent av tiden i en arbetstidsvecka. Just nu är det jag som kommer med fakta och du som bara säger ”fel fel fel”.

E elmont skrev:
Och elektriker har en medelarbetstid på ca 178 timmar i månaden som han lyfter lön för oavsett om han är hos kund och skruvar eller om han sitter på lådan.
Jag tror du har fel. En normal arbetsvecka är 40h. Jag tror inte en elektriker som driver ett företag får en månadslön om han inte arbetar. Vore en väldigt speciell bransch om så vore fallet.

Edit: arbetstidsvecka 40h (tidigare 160h) uppenbar oavsiktlig felskrivning
 
Redigerat:
  • Gilla
Glad_Amatör2
  • Laddar…
T
Om jag åker till bilhandlaren för att köpa en bil för 500.000kr, får jag då även betala en extra kostnad för att få köpa bilen, så bilen helt plötsligt kostar 501.500kr?
 
P
D Derbyboy skrev:
Elmont, du tycks trots ditt användarnamn lite dåligt insatt i elektrikerbranschen, iaf när det kommer till arbetstid.

En normal arbetsvecka är 40h enligt aktuellt kollektivavtal.

Källa:

[länk]
Han är inte helt ute och cyklar på arbetstiden.
Man räknar en årsarbetstid på 2080 timmar vilket blir 173,3 i snitt. Man räknar in semestern.
 
D
Rkarlsson skrev:
Han är inte helt ute och cyklar på arbetstiden.
Man räknar en årsarbetstid på 2080 timmar vilket blir 173,3 i snitt. Man räknar in semestern.

När man pratat om arbetstidsvecka säger man 40h

§ 1
1. 2.
3.
4 KAP ARBETSTID Ordinarie arbetstid
Den ordinarie veckoarbetstiden är 40 timmar och fördelas under måndag– fredag med 8 timmar per dag.
 
D Derbyboy skrev:
Jag räknade slarvigt. Ber om ursäkt

580 x 160h = 92800

- socialavgifter 28 procent = 25000

Bruttolön 67800

Netto typ 45 000 beror väl lite på vilken kommunalskatt som betalas
Bruttoinkomst för företaget möjligtvis
 
D
Det var dock inte poängen med mitt inlägg.....170h, 160h eller 180h spelar ingen roll.......all den tid kan inte faktureras
 
Rkarlsson skrev:
Nu var det ju elgigantens jämförelse. Kan du inte det redan ;)
Vad har Elgiganten med detta ämne att göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.