16 218 läst ·
128 svar
16k läst
128 svar
Faktura elektriker
Ja exakt det jag skrev. 52x40=2080 timmar 2080/12 = 173,3.... snitt per månad. Vilket är det som är ditt underlag för heltidstjänst.D Derbyboy skrev:
Vill du ha exakt snitt för 2019 utan röda dagar hamnar du på 169 timmar och 2024 timmar.
Iallafall så är vi långt utanför det som det handlar om =)
Rkarlsson skrev:
Haha ja verkligen!
hurusom menar jag att inget företag kan förvänta sig att kunna fakturera 100 procent av en arbetidsvecka......
Är det en anställd elektriker som jobbar åt firman så är hans lön låt oss säga 27000 i månaden x 31,42%=8483 samt semesterersättning 12%=3240D Derbyboy skrev:
Kostnaden i runda tal för elfirman blir 38728 kr lägg därtill vad det kostar med försäkring samt kollektivavtal. Vi säger att elektrikern kostar totalt 40000/160=250.00 kr/timme.
Du betalade 580 - moms = 464,00 / timme. Då tjänar elfirman 214,00kr varje timme som ska räcka till utbildning, offerter, bilar, lokaler etc.
En elektriker kan inte förvänt sig att på en arbetsvecka kunna fakturera 40h.
För att kunna fakturera 40h behöver han lägga ner 10h på att besiktiga bilen, städa fikarummet, lämna offerter, läsa branschtidningen osv.
Det är kringkostnader som alla företag har.....
Det ska ju tas ut i det jämförbara priset, dvs det pris som elektrikern debiterat per timme till kund.
För att kunna fakturera 40h behöver han lägga ner 10h på att besiktiga bilen, städa fikarummet, lämna offerter, läsa branschtidningen osv.
Det är kringkostnader som alla företag har.....
Det ska ju tas ut i det jämförbara priset, dvs det pris som elektrikern debiterat per timme till kund.
Om man tycker det är rimligt att firman ska ta betalt för offerttid bör även dessa punkter vara med:
- inköp av verktyg, fördelat på beräknad livslängd (inkl bil)
- hyrespåslag för kontor/lager
- utbildningskostnad
- auktoriseringsavgift
- ekonomihantering inkl revisor och bokslutskostnader
- sjukdagsersättning
- föräldreledighetsbortfall
- julfestspåslag
- felräkningspeng i fastprisprojekt (kan vara positiv)
Etc
Givetvis är det ingenting som hindrar en seriös och transperant företagare att göra såhär istället för att dölja alla dessa kostnader.
(Har själv drivit bolag i flera omgångar)
- inköp av verktyg, fördelat på beräknad livslängd (inkl bil)
- hyrespåslag för kontor/lager
- utbildningskostnad
- auktoriseringsavgift
- ekonomihantering inkl revisor och bokslutskostnader
- sjukdagsersättning
- föräldreledighetsbortfall
- julfestspåslag
- felräkningspeng i fastprisprojekt (kan vara positiv)
Etc
Givetvis är det ingenting som hindrar en seriös och transperant företagare att göra såhär istället för att dölja alla dessa kostnader.
(Har själv drivit bolag i flera omgångar)
Konstigt här får plåtverkstaden betalt för kalkyl mm av försäkringsbolaget om bilen har vagskadegaranti eller vagskadeförsäkring.... Har en bekant som äger en plåtverkstad.Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
När man krockat bilen så åker man till en skadeverkstad som besiktar skadorna. Vi får inget betalt för denna besiktning, kalkyler osv, oavsett hur lång tid det tar. Förhoppningsvis lämnar kunden in bilen och vi kan därefter få betalt. Väldigt märkligt att hantverkare måste ha betalt för varenda liten spik eller minut i nerlagd tid. Vi i bilbranschen är vana att ta skit från kunder, det hade varit kul att kunna ta betalt som hantverkare.
Åter till TS:
När jag läser inläggen från TS är jag osäker på om elektrikerns första besök är offertarbete.
Jag tolkar detta som att TS ville få råd/tips och genomgång på hur TS skulle förbereda, vilket material som skulle användas för att spara tid innan elektrikern började. Övriga arbetet sköttes sedan löpande.
Så för mig är detta inte offert arbete utan försäljning av en tjänst till TS så denna kunde spara ett antal timmar och kostnader senare.
Sen kunde elektrikern varit tydligare men jag vet inte heller VAD TS sa till elektrikern före dennes besök.
När jag läser inläggen från TS är jag osäker på om elektrikerns första besök är offertarbete.
Jag tolkar detta som att TS ville få råd/tips och genomgång på hur TS skulle förbereda, vilket material som skulle användas för att spara tid innan elektrikern började. Övriga arbetet sköttes sedan löpande.
Så för mig är detta inte offert arbete utan försäljning av en tjänst till TS så denna kunde spara ett antal timmar och kostnader senare.
Sen kunde elektrikern varit tydligare men jag vet inte heller VAD TS sa till elektrikern före dennes besök.