D
P Putte 9497 skrev:
Bruttoinkomst för företaget möjligtvis
Nä bruttoinkomsten för företaget är 160 x 580 kr
 
D Derbyboy skrev:
Elmont, du tycks trots ditt användarnamn lite dåligt insatt i elektrikerbranschen, iaf när det kommer till arbetstid.

En normal arbetsvecka är 40h enligt aktuellt kollektivavtal.

Källa:

[länk]
Nu syftade elmont på en månad
 
D Derbyboy skrev:
Nä bruttoinkomsten för företaget är 160 x 580 kr
Men du skrev lön
 
P
D Derbyboy skrev:
När man pratat om arbetstidsvecka säger man 40h

§ 1
1. 2.
3.
4 KAP ARBETSTID Ordinarie arbetstid
Den ordinarie veckoarbetstiden är 40 timmar och fördelas under måndag– fredag med 8 timmar per dag.
Ja exakt det jag skrev. 52x40=2080 timmar 2080/12 = 173,3.... snitt per månad. Vilket är det som är ditt underlag för heltidstjänst.

Vill du ha exakt snitt för 2019 utan röda dagar hamnar du på 169 timmar och 2024 timmar.

Iallafall så är vi långt utanför det som det handlar om =)
 
P
P Putte 9497 skrev:
Vad har Elgiganten med detta ämne att göra?
Jag vet inte, fråga den som skrev om det?
Vet inte vad bilhandlare hade med saken att göra heller.
 
D
Rkarlsson skrev:
Ja exakt det jag skrev. 52x40=2080 timmar 2080/12 = 173,3.... snitt per månad. Vilket är det som är ditt underlag för heltidstjänst.

Vill du ha exakt snitt för 2019 utan röda dagar hamnar du på 169 timmar och 2024 timmar.

Iallafall så är vi långt utanför det som det handlar om =)

Haha ja verkligen!

hurusom menar jag att inget företag kan förvänta sig att kunna fakturera 100 procent av en arbetidsvecka......
 
  • Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag räknade slarvigt. Ber om ursäkt

580 x 160h = 92800

- socialavgifter 28 procent = 25000

Bruttolön 67800

Netto typ 45 000 beror väl lite på vilken kommunalskatt som betalas
Är det en anställd elektriker som jobbar åt firman så är hans lön låt oss säga 27000 i månaden x 31,42%=8483 samt semesterersättning 12%=3240

Kostnaden i runda tal för elfirman blir 38728 kr lägg därtill vad det kostar med försäkring samt kollektivavtal. Vi säger att elektrikern kostar totalt 40000/160=250.00 kr/timme.

Du betalade 580 - moms = 464,00 / timme. Då tjänar elfirman 214,00kr varje timme som ska räcka till utbildning, offerter, bilar, lokaler etc.
 
D
580 kr plus moms betalar jag
 
D Derbyboy skrev:
Haha ja verkligen!

hurusom menar jag att inget företag kan förvänta sig att kunna fakturera 100 procent av en arbetidsvecka......
Beror lite på hur man räknar och hur man debiterar.
 
D Derbyboy skrev:
580 kr plus moms betalar jag
Ok, du betalade 580,00+moms?

Men då bor du garanterat i Stockholm med och där får man betala bara för att allt är dyrare där än i andra delar av landet
 
D
En elektriker kan inte förvänt sig att på en arbetsvecka kunna fakturera 40h.

För att kunna fakturera 40h behöver han lägga ner 10h på att besiktiga bilen, städa fikarummet, lämna offerter, läsa branschtidningen osv.

Det är kringkostnader som alla företag har.....

Det ska ju tas ut i det jämförbara priset, dvs det pris som elektrikern debiterat per timme till kund.
 
  • Gilla
Tomasoanna
  • Laddar…
D
P Putte 9497 skrev:
Ok, du betalade 580,00+moms?

Men då bor du garanterat i Stockholm med och där får man betala bara för att allt är dyrare där än i andra delar av landet
Jo det är korrekt
 
Om man tycker det är rimligt att firman ska ta betalt för offerttid bör även dessa punkter vara med:

- inköp av verktyg, fördelat på beräknad livslängd (inkl bil)
- hyrespåslag för kontor/lager
- utbildningskostnad
- auktoriseringsavgift
- ekonomihantering inkl revisor och bokslutskostnader
- sjukdagsersättning
- föräldreledighetsbortfall
- julfestspåslag
- felräkningspeng i fastprisprojekt (kan vara positiv)

Etc

Givetvis är det ingenting som hindrar en seriös och transperant företagare att göra såhär istället för att dölja alla dessa kostnader.

(Har själv drivit bolag i flera omgångar)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
När man krockat bilen så åker man till en skadeverkstad som besiktar skadorna. Vi får inget betalt för denna besiktning, kalkyler osv, oavsett hur lång tid det tar. Förhoppningsvis lämnar kunden in bilen och vi kan därefter få betalt. Väldigt märkligt att hantverkare måste ha betalt för varenda liten spik eller minut i nerlagd tid. Vi i bilbranschen är vana att ta skit från kunder, det hade varit kul att kunna ta betalt som hantverkare.
Konstigt här får plåtverkstaden betalt för kalkyl mm av försäkringsbolaget om bilen har vagskadegaranti eller vagskadeförsäkring.... Har en bekant som äger en plåtverkstad.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P
Åter till TS:

När jag läser inläggen från TS är jag osäker på om elektrikerns första besök är offertarbete.

Jag tolkar detta som att TS ville få råd/tips och genomgång på hur TS skulle förbereda, vilket material som skulle användas för att spara tid innan elektrikern började. Övriga arbetet sköttes sedan löpande.


Så för mig är detta inte offert arbete utan försäljning av en tjänst till TS så denna kunde spara ett antal timmar och kostnader senare.

Sen kunde elektrikern varit tydligare men jag vet inte heller VAD TS sa till elektrikern före dennes besök.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.