16 218 läst ·
128 svar
16k läst
128 svar
Faktura elektriker
Det spelar dock ingen roll, det är säljarbete vilket som. Det är bara lite olika premisser och kostnader, men likväl så ska elgigantensäljaren också få en lön vid månadens slut.E EyEr0n skrev:
Och det är även samma när man säljer in jobb mot andra företag (för de som nu spyr så mycket galla över privatpersonskunder) det finns naturligtvis ett säljarbete även där.
Som inte det heller är helt självklart hur det ska bekostas.
Jag tror inte många elektriker har lika stora lokaler som Elgiganten, vi kan jämföra massor. Det är orimligt att ta betalt för offertarbete. Dock tycker jag att det kan vara okej om det är ett stort och komplicerat jobb men då är det mer i form av en förstudie och en rapport bör vara leveransen.E EyEr0n skrev:
När jag läser TS första rader så tycker inte jag att det handlar om att kolla något redan utfört arbete.
Är det brukligt att elektrikern tar betalt för att komma ut och inspektera ett kommande jobb?
Inför att jag skulle anlita elektriker var de ute och kikade på vad jag ville ha gjort.
Är det brukligt att elektrikern tar betalt för att komma ut och inspektera ett kommande jobb?
Inför att jag skulle anlita elektriker var de ute och kikade på vad jag ville ha gjort.
Nä inte i de första inläggen men i inlägg #21 klargörs lite detaljer.
Läser man inlägg #21 så verkar det som TS vill få ok med att göra vissa saker själv... så det var förmodligen lite mer än inspektera inför ett kommande jobb........
Läser man inlägg #21 så verkar det som TS vill få ok med att göra vissa saker själv... så det var förmodligen lite mer än inspektera inför ett kommande jobb........
Offertarbeten tar man inte betalt för, kunderna måste kunna få en chans att utvärdera olika leverantörer och ta ställning till pris. För små och enkla jobb så ingår ju projektering/förundersökning i offertarbet, det blir ju samma sak. I större och svårare jobb så behöver man oftast en djupare förundersökning, då gör man upp pris med kunden först vad det kan tänkas ta i tid.
Kan inte elfirman lägga 1h interntid för att dra in ett jobb på 15h så är det något som inte är helt sunt... Ja, jag är egen företagare. Nej, de anställda får lön även om de är och kollar på jobb som vi inte fakturerar för, något annat vore kriminellt. Sorgligt att vissa tror att så är fallet.
Kan inte elfirman lägga 1h interntid för att dra in ett jobb på 15h så är det något som inte är helt sunt... Ja, jag är egen företagare. Nej, de anställda får lön även om de är och kollar på jobb som vi inte fakturerar för, något annat vore kriminellt. Sorgligt att vissa tror att så är fallet.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Sjukt dåligt att ta betalt för offertarbete.
Kanske en potentiell företagsidé, starta allehanda olika företag och åk ut och skriv dåliga och alldeles för dyra offerter, skicka sedan en faktura.
Kanske en potentiell företagsidé, starta allehanda olika företag och åk ut och skriv dåliga och alldeles för dyra offerter, skicka sedan en faktura.
Gnällpelle, varför köpte du inte kabeln och gjorde jobbet själv?D Derbyboy skrev:Jobbet tog 15h inkl 1,5h förbesök.
Dessutom så tog de 100 procent tillägg på en kabel. Elburiks pris per meter 50 kr mitt av elektriker 100 kr.
Alltså kag e relativt nöjd med jobbet jag känner bara att fakturan är lite väl hög.
Tex 1,5h (dag 2) för att koppla in ett 3-fasttag och ett vanligt uttag samt klistra upp klisterlappar i centralen. Jag hade själv gjord det på 35min.
Jodå, de har tagit betalt. Utan din vetskap dessutom!D Derbyboy skrev:Alltså jag startade bar tråden för att veta om det där förmötet var något som elektriker brukar ta betalt för.
När jag anlitat sprängare, takläggare så har de inte tagit betalt.
Åsikterna går tydligen isär kan jag konstatera....
Vore spännande att se ett utslag från en domstol i frågan. Någon branschsedvana tycks inte finnas vilket talar för att elektrikerninte har laglig rätt att kräva betalning för ett förmöte.
Vilken karaktär har förmötet (konsultation, planering, offererande) är såklart en avgörande omständighet, precis som tidigare framförts i tråden.
När man krockat bilen så åker man till en skadeverkstad som besiktar skadorna. Vi får inget betalt för denna besiktning, kalkyler osv, oavsett hur lång tid det tar. Förhoppningsvis lämnar kunden in bilen och vi kan därefter få betalt. Väldigt märkligt att hantverkare måste ha betalt för varenda liten spik eller minut i nerlagd tid. Vi i bilbranschen är vana att ta skit från kunder, det hade varit kul att kunna ta betalt som hantverkare.