Om du väljer att köpa TV'n så betalar du både för den tiden och motsvarande tid för kunder som inte köpte något. Är det rättvist?

• Gilla
pellefant och 3 till
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Om du väljer att köpa TV'n så betalar du både för den tiden och motsvarande tid för kunder som inte köpte något. Är det rättvist?
Ja det är precis så jag anser att det ska vara.

Och det har inget med rättvisa att göra, affärer handlar inte om rättvisa. Det är ren business inte kommunism.

• Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så bör det vara och så är det i 99procent av alla branscher. Alla (bra) företagare räknar med en hanteringskostnad och gömmer den i priset för att få klarhet i prissättningen. En sån stjärnspelare från högsta divisionen som ts råkat ut för gör det inte, eftersom denne helt enkelt inte är någon bra företagare.
I en marknadsekonomi hade dessa blivit utkonkurrerade och försvunnit, nu agerar elbranschen tyvärr inte på en fri marknad utan är en skyddad verkstad som uppstått på grund av ett virrvarr av regleringar.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Mikael_L
D Bubblebubb skrev:
När du går på Elgiganten och frågar om en TV eller dylikt och sedan inte köper den eller köper den på nätet, tycker du det vore rimligt att du faktureras för den tid du uppehåller säljaren?
useless useless skrev:
Ja dessa två inlägg ringar väl in essensen i frågan rätt bra ...

D
Jo....

Problemet är väl då kanske att det är fri konkurrens i tvförsäljarbranschen men i elektrikerbranschen råder det konkurenshinder i form av auktorisation.

D
F Finndjävel skrev:
Så bör det vara och så är det i 99procent av alla branscher. Alla (bra) företagare räknar med en hanteringskostnad och gömmer den i priset för att få klarhet i prissättningen. En sån stjärnspelare från högsta divisionen som ts råkat ut för gör det inte, eftersom denne helt enkelt inte är någon bra företagare.
I en marknadsekonomi hade dessa blivit utkonkurrerade och försvunnit, nu agerar elbranschen tyvärr inte på en fri marknad utan är en skyddad verkstad som uppstått på grund av ett virrvarr av regleringar.

Njae, just min elektriker är väl en utmärkt företagare! Han har ju fakturerat precis max i förhållande till att jag fortfarande känner mig ganska nöjd med jobbet. Den balansgången är ju inte helt lätt. Han har ju fått betalt för varje minut och dessutom merförsäljning. Han har maxat affären. 590 kr plus moms är ju dessutom i det högre spannet vad gäller elektriker i Sthlm.

D Derbyboy skrev:
Njae, just min elektriker är väl en utmärkt företagare! Han har ju fakturerat precis max i förhållande till att jag fortfarande känner mig ganska nöjd med jobbet. Den balansgången är ju inte helt lätt. Han har ju fått betalt för varje minut och dessutom merförsäljning. Han har maxat affären. 590 kr plus moms är ju dessutom i det högre spannet vad gäller elektriker i Sthlm.
Utmärkt på en skyddad marknad kanske. Hade han behövt oroa sig över sitt rykte och att ha ett kundklientel som är nöjda så hade han knappast fakturerat för att göra en offert.

Du skrev ju själv att du får ta det som lärpeng för du vill inte göra dig osams med honom eftersom du kommer att behöva anlita honom igen. Hade marknaden varit fri och konkurrensutsatt och du hade haft tio andra alternativ att välja på, hade du anlitat honom igen eller tagit nån annan?

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
D
Exakt!

Nästa gång kommer jag inte ha något förmöte.....då kommer jag bara boka en tid och tycker de då att de inte kan utföra arbetet som jag vill när de kommer så slipper de. Ingen kostnad för mig i det fallet.

En stor anledning till att jag inte kommer bråka är att det rör sig om ett litet belopp och att jag värdesätter andra saker, tex närheten och dialogen och att de är ok med att jag kopplar och spikar lejonparten själv.

Snailman
E elmont skrev:
Eftersom företaget måste ha kostnadstäckning för alla timma så är ju valet att "dölja" besöket i ett högre timpris eller att vara ärlig och redovisa alla timmar som man lagt ner på arbetet.
Jag tycker att det då är "ärligare" att redovisa den totala tiden man lagt ner, inte minst då det handlar om ett löpande jobb.
Sedan finns det knappast någon "sedvana", handlar det om ett stort jobb kan man ev strunta i att ta betalt för besöket men är det ett litet jobb så kan det bli rena förlusten om man inte tar betalt för besöket.
Och för att kunna utföra jobbet måste man nästan alltid göra ett besök för att se vad man ska göra och vilket matr. man behöver. Och då måste man göra ett besök innan man börjar jobba och det är ju en del av det totala arbetet.
Hur menar du då att de tar betalt för besöket, när de inte får göra jobbet sen?

De borde i så fall ta betalt för alla besök för offerter, och alltid tala om det innan.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Frågan är om jag ska betala för firmans arbete att skaffa jobb.
Fräckt !!!

Kan det vara så att de ville komma ut och titta på jobbet för att TS dragit merparten av kabel mm själv.
Dvs bedömma om de skulle ta jobbet överhuvudtaget? Alternativt rådgivning om hur TS skulle utföra "förberedelserna"

resterande verkar vara löpande, dvs ingen offert verkar ha lämnats.

ts skrev detta i inlägg #21
"Nyttan med första besöket var att jag ville berätta vad jag tänkte göra innan de kom och kopplade in.
Jag hade spikat all kabel, satt upp belysning innan de kom. Alla kablar hängde där centralen skulle placeras."

• Gilla
hsd
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Nyttan med första besöket var att jag ville berätta vad jag tänkte göra innan de kom och kopplade in.

Jag hade spikat all kabel, satt upp belysning innan de kom. Alla kablar hängde där centralen skulle placeras.

1) Skruvade upp en central
2) Kopplade in grupper, jfb, PSA mm
3) Kopplade in huvudmatningen
4) Spikade 8m huvudmatning
5) Satte klisterlappar på centralen
6) Satte upp ett 2-vägguttag precis bredvid centralen
7) Satte upp ett 3-fasttag precis bredvid centralen
Så firman gjorde alltså klart din olagligt påbörjade elinstallation och nu undrar du om du verkligen skall behöva betala för all tid spenderad hemma hos dig?

Du kan väl fråga din granne eller nån släkting om de kanske vill betala för elektrikernas tid hemma hos dig?

Sen så undrar privatpersoner varför det är svårt att få tag i bra hantverkare.

• Gilla
pellefant och 3 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
En offert är väl oftast inget en hantverkare tar betalt för om man inte avtalat annat, eller har jag fel?
Det verkar inte vara kutym att ta betalt för offerter här i alla fall.
[länk]
Nu handlar det ju inte om en offert utan att dom har kommit ut för att titta och planera arbetet.
Sen kan jag tycka att det har en viss betydelse hur man har bokat mötet.
Om man bett hantverkaren komma förbi när det passar och ta en titt. Eller om man beställt ut honom för att titta den 3/3 klockan 14.20 för att det är "bara den tiden jag kan"

• Gilla
Matten och 1 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
När du går på Elgiganten och frågar om en TV eller dylikt och sedan inte köper den eller köper den på nätet, tycker du det vore rimligt att du faktureras för den tid du uppehåller säljaren?
Fast jag tror knappast Elgigantens säljare tar sin firmabil och kommer och tittar i mitt vardagsrum om aktuellt TV skulle passa bra?

• Gilla
pellefant
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.