P
D Derbyboy skrev:
Jobbet tog 15h inkl 1,5h förbesök.

Dessutom så tog de 100 procent tillägg på en kabel. Elburiks pris per meter 50 kr mitt av elektriker 100 kr.

Alltså kag e relativt nöjd med jobbet jag känner bara att fakturan är lite väl hög.

Tex 1,5h (dag 2) för att koppla in ett 3-fasttag och ett vanligt uttag samt klistra upp klisterlappar i centralen. Jag hade själv gjord det på 35min.
Men snälla anlita inte folk då.

Köp materialet själv.

Tror du dem jobbar gratis och säljer materialet till dig utan påslag ?

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
D
Givetvis ska inte offertarbete faktureras om det inte är avtalat, det är väldigt oseriöst.

• Gilla
krzysgro
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Frågan är om jag ska betala för firmans arbete att skaffa jobb.
Vad tycker du själv?

D Bubblebubb skrev:
Givetvis ska inte offertarbete faktureras om det inte är avtalat, det är väldigt oseriöst.
Varför inte?

• Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
D
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Varför inte?
Det var ju det jag precis skrev, det uppfattas som oseriöst.

Felpost

D Bubblebubb skrev:
Det var ju det jag precis skrev, det uppfattas som oseriöst.
Att ta betalt för nerlagt arbete?

På vår firma tar vi inte betalt för tiden det tar att göra en offert, men varför är det fel att ta betalt för den tiden om man får jobbet?

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
hsd
Jäkla gnällspikar, om elektrikern skulle betala hundra spänn i timmen för nöjet att koppla så hittar Ni säkert något som ska vara fel
Förstår företag som inte utför arbeten till privatpersoner

• Gilla
kimpano och 3 till
  • Laddar…
Är el är "bara två hål i väggen"
Ska el bara finnas, fungera och inte kosta något....

Lite skämt men....
Det man inte avtalar om eller reder ut innan beställning kan kosta pengar eller leda till missförstånd.
Vill man inte ha överraskningar så kör man på fastpris. med en beställning som innehåller det man vill ha utfört och inga tillägg eller ändrignar under arbetet eller i efterhand. Då har man ett pris att förhålla sig till.

Tycker det var ärligt att de skrivit tiden.
Ang materialpriset så är det också ärligt där de tydligen listar upp materialet efter som du kunnat jämföra.
Och materialpriset hade du kunna ta reda på innan beställning. = frågat vilket uttag kommer ni sätta upp och vad kostar det.

Tror inte många går in och köper något på faktura i en butik privat utan att veta vad det kostar....

D
Henrik Nordlander skrev:
Men snälla anlita inte folk då.
Det måste jag, lagkrav. Borde du veta när du hänger på BH.

Henrik Nordlander skrev:
Köp materialet själv.

Det gjorde jag, allt utom en matarkabel. Jag trodde inte det skulle behövas (Fortfarande lite tveksam). Det borde Elis dessutom kunnat upplysa mig om eftersom vi hade ett förmöte på 1,5h och då kom överens om att jag skulle köpa allt material.

Henrik Nordlander skrev:
Tror du dem jobbar gratis och säljer materialet till dig utan påslag ?
Nej, 590 kr plus moms är inte gratis. Påslag på 100 procent är oskäligt.

Övrigt

”Lär dig använda ”de” och ”dem” korrekt. Skänker mer tyngd åt inlägget men å andra sidan tycks du inte ha mycket vettigt att tillföra diskussionen.

• Gilla
Glad_Amatör2 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Stefan N Stefan N skrev:
På nåt sätt måste ju tiden betalas, antingen ligger den dold i slutpriset eller så ligger den specad. Har för mig detta va uppe för inte så länge sen.
Eller så ligger kostnaden inbakad i timpriset, där det vi kallar overhead hamnar.

Jag har bara lurkat tråden än så länge.
Jag har inte några starka tydliga åsikter här. Om allt i övrigt varit bra, TS har fått en elektriker som utan direkt knot tar vid där det har förberetts, inte slänger på saftiga materialpåslag osv osv, så har ju TS kommit bra ut ur denna affär, jämfört med många andra som skrivit här på forumet.

Nåja, jag vet att det finns många som smyger in tiden för koll och offert i själva jobbet sen när det utförs.
Men vem ska betala för alla offerter som det tackas nej till?

E elmont skrev:
Tänk på att i täckningsbidraget ska även alla timmar som man tittat på jobb som man inte får, betalas
Ungefär som jag skrev. Men visst blir det lite märkligt att de kunder som faktiskt ger en jobb, alltså ens bra kunder, ska straffas för det med att få betala för det som de dåliga kunderna slipper?

• Gilla
Freddy_kruger och 2 till
  • Laddar…
D
Alltså jag startade bar tråden för att veta om det där förmötet var något som elektriker brukar ta betalt för.

När jag anlitat sprängare, takläggare så har de inte tagit betalt.

Åsikterna går tydligen isär kan jag konstatera....

Vore spännande att se ett utslag från en domstol i frågan. Någon branschsedvana tycks inte finnas vilket talar för att elektrikerninte har laglig rätt att kräva betalning för ett förmöte.

Vilken karaktär har förmötet (konsultation, planering, offererande) är såklart en avgörande omständighet, precis som tidigare framförts i tråden.

P
Here we go again...

• Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
D
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
På vår firma tar vi inte betalt för tiden det tar att göra en offert, men varför är det fel att ta betalt för den tiden om man får jobbet?
När du går på Elgiganten och frågar om en TV eller dylikt och sedan inte köper den eller köper den på nätet, tycker du det vore rimligt att du faktureras för den tid du uppehåller säljaren?

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.