16 218 läst ·
128 svar
16k läst
128 svar
Faktura elektriker
De var på plats 1h. Restid 2x15 min.
Jag tror bara jag får ta det som lärpengar. Skulle jag ifrågasätta varje post på fakturan kanske jag kan komma ner 15-20 procent.
Men kanske ska värdesätta en god relation med områdets elektriker. Jag kommer behöva elektriker flera ggr de närmaste åren.
Jag tror bara jag får ta det som lärpengar. Skulle jag ifrågasätta varje post på fakturan kanske jag kan komma ner 15-20 procent.
Men kanske ska värdesätta en god relation med områdets elektriker. Jag kommer behöva elektriker flera ggr de närmaste åren.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
dina pengar (eller elektrikerns nu)! Men har du samma inställning om din trevlige ICA-handlare råkar slå in en tusing för mycket i kassan?
Nej jag vet, förstår hur du tänker.....men
Det tycks inte finnas någon branschsedvana som säger att ett inledande besök (”kika på jobbet”) ska vara kostnadsfritt för kunden. Han var ju där så det är ju ingen bluff.
Jag klockade inte elektrikerna men har en känsla av att varje besöks tidsåtgång har avrundats något uppåt. Uppskattningsvis totalt 1,5-2h (3 besök).
Jag köper pålägget på kabeln men har invänt på meterårgången. De har debiterat för 20m men jag får det bara till 11-12m.
Det var med en lärling som gjorde en del jobb (spikade kabel). Det har inte fakturerat (såklart).
Det är alltså inte så enkelt som ett felinstlag av Ica-handlare.
Det tycks inte finnas någon branschsedvana som säger att ett inledande besök (”kika på jobbet”) ska vara kostnadsfritt för kunden. Han var ju där så det är ju ingen bluff.
Jag klockade inte elektrikerna men har en känsla av att varje besöks tidsåtgång har avrundats något uppåt. Uppskattningsvis totalt 1,5-2h (3 besök).
Jag köper pålägget på kabeln men har invänt på meterårgången. De har debiterat för 20m men jag får det bara till 11-12m.
Det var med en lärling som gjorde en del jobb (spikade kabel). Det har inte fakturerat (såklart).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Fast tiden som behövs för att lämna offert på ett jobb på 2 dagar är ju inte många minuter. När vi tog in offerter för en ombyggnad med 4-5 veckors jobb så var firmorna här i en halvtimme innan de ansåg att de hade tillräckligt underlag för en offert.D Derbyboy skrev:
De brukar avrunda uppåt till närmsta timme.D Derbyboy skrev:
Nyttan med första besöket var att jag ville berätta vad jag tänkte göra innan de kom och kopplade in.
Jag hade spikat all kabel, satt upp belysning innan de kom. Alla kablar hängde där centralen skulle placeras.
1) Skruvade upp en central
2) Kopplade in grupper, jfb, PSA mm
3) Kopplade in huvudmatningen
4) Spikade 8m huvudmatning
5) Satte klisterlappar på centralen
6) Satte upp ett 2-vägguttag precis bredvid centralen
7) Satte upp ett 3-fasttag precis bredvid centralen
Jag hade spikat all kabel, satt upp belysning innan de kom. Alla kablar hängde där centralen skulle placeras.
1) Skruvade upp en central
2) Kopplade in grupper, jfb, PSA mm
3) Kopplade in huvudmatningen
4) Spikade 8m huvudmatning
5) Satte klisterlappar på centralen
6) Satte upp ett 2-vägguttag precis bredvid centralen
7) Satte upp ett 3-fasttag precis bredvid centralen
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Du skall givetvis göra som du vill i detta fall men generellt tycker jag att elisen bör påtala för kunden att "visst vi kommer ut och räknar på jobbet, får vi jobbet fakturerar vi denna tid också". Då kan du välja bu eller bä!
vad elisen nu gör är att salta fakturan utan överenskommelse.
vad elisen nu gör är att salta fakturan utan överenskommelse.
Hej,D Derbyboy skrev:Nej jag vet, förstår hur du tänker.....men
Har läst igenom tråden och det de fick vid första besöket, gjorde att de smidigt kunde göra resten av arbetet sedan? Att det var planering och veta behoven?
Anlitat lite olika elektriker där jag bor, och smidigast har varit att köra med löpande. Fick tag i min tredje elektriker nyligen, när de två andra inte kunde, och han debiterade timmen för besök och undersökning av vad han skulle göra, samt sedan 2 timmar med arbete dagen efter. Redan vid telefonsamtal kom vi överens om löpande räkning.
Och då tycker jag första besöket debiterat är OK, för planering och få det som man vill är ju en del av arbetet när man väljer löpande.
Däremot så väljer man ju själv, så det är t.ex den först den tredje rörfirman jag anlitat på, som jag verkligen tycker kör raka rör, och därefter bara anlitat dem. Och elektriker så kommer jag nog mer anlita denna sista elektrikerfirma, arbetet utfört perfekt, tiden stämmer inkl. första besök, och priserna på material i nivå med Bauhaus vilket är OK för mig. Samt att han kom de dagar man lovade.
Min erfarenhet med rör o elfirmor är att planerar man före, så slipper man dessutom extra rundorna till grossen för att man glömt grej x eller y, har man snackat igenom allt som behövs så skall de vara förberedda med rätt material vid insatsen.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det går ju att se det på ett par olika sätt.
Å ena sidan så är offertarbete normalt "gratis" i alla branscher, såvida man inte specifikt avtalar om det. Å andra sidan så skall ju firman fakturera all tid som gått åt för arbetet åt kunden.
Om vi tänker oss att elektrikern skulle titta på jobbet för att bedöma, dels om och när han har möjlighet att göra det, dels få en susning om vilken nivå en kostnadsuppskattning skulle ligga på. Då borde han inte behöva titta i mer än 5 - 10 minuter. Det jag tror en elektriker då framförallt skulle titta på är om det du spikat upp själv duger. och ev. undersöka ifall där är några problem med att få fram den där huvudmatningen, det påverkar prisuppskattningen.
Om han nu var där i över en timme, så passade han på att titta mer detaljerat, för att kunna säkra rätt material, tidplanering osv. Alltså klart mer arbete än vad som behövs som "försäljningsarbete". Det är då arbete som kommer dig till godo, annars hade han fått komma tillbaka igen efter din beställning och studerat vad som skall göras.
Du skriver att han inte tog något för lärlingen, normalt är att även lärlingen debiteras, fast med lägre pris.
Låter som du har fått tag på en skaplig elektriker.
Vad är det för kabel? Eftersom det väl var en matarkabel till centralen, så antar jag att vi pratar om 5g6? De brukar vara dyrare än 50kr/m, även på elbutik.
Å ena sidan så är offertarbete normalt "gratis" i alla branscher, såvida man inte specifikt avtalar om det. Å andra sidan så skall ju firman fakturera all tid som gått åt för arbetet åt kunden.
Om vi tänker oss att elektrikern skulle titta på jobbet för att bedöma, dels om och när han har möjlighet att göra det, dels få en susning om vilken nivå en kostnadsuppskattning skulle ligga på. Då borde han inte behöva titta i mer än 5 - 10 minuter. Det jag tror en elektriker då framförallt skulle titta på är om det du spikat upp själv duger. och ev. undersöka ifall där är några problem med att få fram den där huvudmatningen, det påverkar prisuppskattningen.
Om han nu var där i över en timme, så passade han på att titta mer detaljerat, för att kunna säkra rätt material, tidplanering osv. Alltså klart mer arbete än vad som behövs som "försäljningsarbete". Det är då arbete som kommer dig till godo, annars hade han fått komma tillbaka igen efter din beställning och studerat vad som skall göras.
Du skriver att han inte tog något för lärlingen, normalt är att även lärlingen debiteras, fast med lägre pris.
Vad är det för kabel? Eftersom det väl var en matarkabel till centralen, så antar jag att vi pratar om 5g6? De brukar vara dyrare än 50kr/m, även på elbutik.
Det landar i om det verkligen va ett säljbesök eller något likt en förstudie. Att betala för att få en offert (och att ha det som affärsidé) om man får jobbet låter inte klokt, dels finansiellt mer krångligt att räkna på och skumt att ge incitament är kunder att inte köpa ens tjänst. Sedan att tjänsteföretag tjänar pengar på att vara återförsäljare av produkter kan vi väl gemensamt acceptera från och med nu? Min frisör har sjuka påslag på schampo, bilmekaniker på olja osv. c'est la vieH hempularen skrev:Det går ju att se det på ett par olika sätt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Är ju inte alls orimligt att något blivit fel och att man råkat fakturera ut nått man inte skulle.
Den elektrikern vill jag ha! Tog inte betalt för lärlingen! Kopplade in utrustning och kabel som du satt in! Och verkar det som gjorde dessutom ett bra jobb. Du får gärna PM:a mig namnet om det var i Stockholm där du verkar bo så jag kan anlita denna elektriker nästa gång.