K Klockanpå skrev:
Jag är inte elektriker så svårt för mig att bedöma.

Jag konstaterar bara att det tas upp rum som inte existerar, att vissa rum som existerar men på olika ändar av lägenheten har fått samma säkring och att rum som existerar helt saknas på elschemat (gäst-WC och badrum).
Det finns inget elschema på någon av bilderna.
Jag ser en gruppförteckning som innehåller något språkligt fel men den ser inte felaktig ut i övrigt. Den ska naturligtvis överensstämma med verkligheten men det kan vi inte bedöma. Gör den inte det ska du ha en korrekt.
Att flera rum delar på samma säkring och att samma rum har olika funktioner på olika säkringar är normalt och det är så man gör; belysning rum 1 och uttag rum 2 på en säkring och belysning rum 2 och uttag rum 1 på en annan gör att det inte blir helt strömlöst i ett rum om en säkring löser, eller man bryter för något arbete. En slinga med vägguttag på en säkring är också vanligt.
En säkring per rum är inte det normala.
Den eventuella elektriska felaktigheten i centralen är om hällen har tre enpoliga säkringar, det normala är att den ska ha en trepolig.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
S
K Klockanpå skrev:
Jag är inte elektriker så svårt för mig att bedöma.

Jag konstaterar bara att det tas upp rum som inte existerar, att vissa rum som existerar men på olika ändar av lägenheten har fått samma säkring och att rum som existerar helt saknas på elschemat (gäst-WC och badrum).
Men kan du lägga upp underlaget någon gång så vi vet om du ens har något att klaga på mer än en gruppförteckning som är felaktig och åtgärdas på max 1 timme???

Varför hakar du upp dig på det fetmarkerade??? Det är inget fel över huvud taget.

• Gilla
HJ-C och 2 till
  • Laddar…
Det som stör mitt öga är att man skrivit modulplatsen i kolumnen "grupp"

• Gilla
GK100
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Vi har renoverat vår lägenhet och dragit om all el. Arbetet gick på ca 150 000 kr.

I elskåpet finns ett elschema men som saknar tydlig logik. Flera rum på olika platser har t.ex. blandats samman och säkringar för WC saknas (spotlights och golvvärme).

Vad säger gällande regelverk om fackmannamässigt installerat elskåp och elschema i det här avseendet? Skulle ni säga att vår installation är förenlig med det?

[bild][bild]
En sak som jag tänker på gällande eventuell snedbelastning är om hällen fysiskt är inkopplad på L1 (plus en fas till) är att ugnen är inkopplad på L1.

Man använder oftast häll+ugn än diskmaskin/micro + häll.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
FInns det krav på kopplad trefasgrupp till hällen, eller är det ok med tre enfasbrytare? @Bo.Siltberg tex kanske vet?
Det ska givetvis vara en trepolig dvärg. Jag skriver ska trots att det inte finns stöd för detta i reglerna utan det handlar mer om sunt förnuft.

EN drev ett krav för några år sedan. Vet inte om det ledde till något. Det är inte enkelt att ändra på internationella regler eller införa svenska undantag.

Däremot är gruppen till ugn underdimensionerad.

Och varför slösa slang och kabel till separata grupper till kyl och frys?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Så sammanfattningsvis tycker ni att detta, utifrån den informationen ni fått, ser ut att vara ett fackmannamässigt genomfört arbete?

• Gilla
sommarlängtan
  • Laddar…
S
K Klockanpå skrev:
Så sammanfattningsvis tycker ni att detta, utifrån den informationen ni fått, ser ut att vara ett fackmannamässigt genomfört arbete?
Du har gett oss en bild på en elcentral som ser korrekt monterad ut, utifrån det så absolut, det är fackmannamässigt utförd.

Det kan också vara så att ugnens matning är underdimensionerad som Bo säger, men det beror på vad du har för ugn. Kombinerad ugn/micro klarar sig ibland på 10A t.ex.

• Gilla
1234bjorn och 2 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
10A till ugn är för lite.
Kan du inte lägga upp ritningen som var underlag för arbetet?

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Det är i och för sig riktigt. Men jag skulle hellre uttrycka det som att du inte har presenterat underlag nog för att avgöra om det är fackmannamässigt utfört.

Jag förstår inte riktigt utgångspunkten. Är det något problem du upplever? Hur har du framfört detta till elektrikern? Vad fick du för svar när han fortfarande svarade?

Om du beskrivit problemet lika luddigt för elektrikern som du beskrivit det här kan det vara svårt för elektrikern att förstå vad du vill att han skall göra.

• Gilla
  • Älska
orutti och 6 till
  • Laddar…
Purre
M MagHam skrev:
Det som stör mitt öga är att man skrivit modulplatsen i kolumnen "grupp"
Ganska normalt skulle jag säga

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Jag ber inte om synpunkter på utformningen, formalian eller på språket i elschemat.

Vet du om kopplingar på en sida av lägenheten och på andra sidan lägenheten är ”nära varandra”?
Vad står det på elritningen om arean på ledningen? Står det inte 2,5 mm2 är ju den normala arean 1,5mm2.

Düsseldorff
TS, jag tror inte att du riktigt förstår hur säkringar fungerar. Det finns en anledning till att din elektriker har valt att "placera" vissa rum på vissa säkringar. Det kan säkert framstå som slumpmässigt om man inte förstår, men det är det sannolikt inte.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Har du betalat 150 000 kr för elen i en lägenhet? 🤔

Vilka krav hade du, alltså vad har du beställt? Exakt hur är det formulerat?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Har du betalat 150 000 kr för elen i en lägenhet? 🤔

Vilka krav hade du, alltså vad har du beställt? Exakt hur är det formulerat?
Tänkte samma. Det är ju vad det kostar till en stor villa så känns orimligy dyrt. Skulle vilja se ritningsunderlagen jag med..

• Gilla
Aser
  • Laddar…
Det som går att se ser fint ut. Men om badrum & toa finns ska dessa vara med på gruppförteckningen. Jag förstår att eletrikern slutar svara om kommunikationen är som i denna tråd.
Vad ska han svara? Vilken fråga fick han?

• Gilla
Aser och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.