W WFD skrev:
Hur stort blir det om du delar på Rum1, 120x420?
Sen kan man hoppas på tur och att du hittar något större som känns mer anpassat efter er situation.
Ja, nästan mitt i prick!. 132x415 för att vara exakt! :)

C Cs79 skrev:
Men det som jag hänger upp mig på då är att det blir väldigt stora skillnader i storlek på de tre sovrummen för barnen.
Det kanske hade varit på plats med rotation säg 4 eller 8 månader i taget, då får alla stort rum och det blir inte orättvist.
Samt då passar du på att få storstädat/ rensat för små kläder och trasiga leksaker.

• Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
C Cs79 skrev:
Hej alla duktiga!
Jag är nyseparerad och har köpt en lägenhet på 79 kvm. (Det var max vad min budget klarade av i denna dyra stad).

Det är en 2:a omgjord till en ”trea”. Dvs ett extra litet rum (dock utan fönster). Jag har en son på 13-år och ytterligare en son och dotter som är 12 år.
Den enklaste lösningen vore att låta killarna dela på det största sovrummet, låta tjejen ta det andra största och så tar jag det lilla utan fönster. Men jag skulle så gärna vilja ge dem ett eget litet utrymme. Mycket pga att 13-åringen är ganska problematisk och kommer bli jobbigt för brorsan att dela rum med honom.
Har någon nåt tips? Känns som jag gått igenom hur många lösningar som helst. Men känns inte bra. Jag försöker absolut tänka utanför boxen. Ex. har jag funderat på att ha ett litet rum i köket, som är avsett för matplats. Vardagsrummet är stort nog att ha matsalsbord, vilket jag dessutom tycker är trevligare än köksbord. Men bägge fyller en funktion, men för min del känns det överflödigt att ha både och.
Jag har bifogat den planritning jag fick från mäklaren som stämmer hyfsat.
Jag har, som många påpekat givetvis skrivit fel. Det är en 3:a där en vägg satts upp och skapat ett litet extrarum, därmed finns 3 sovrum och ett vardagsrum. Även om det lilla extrarummet eg inte anses som ett godkänt sovrum. Eftersom jag inte lyckades redigera mitt ursprungliga inlägg fick jag lägga in det som ett svar. Har även fått frågan hur ofta jag har barnen, och det är varannan vecka.

Var vill barnen själva bo? De är ju definitivt tillräckligt stora för att kunna bestämma det själva och skulle det falla sig så "väl" att någon/några vill bo hela tiden hos mr:x, ja, då behövs ingen ombyggnad alls.
Jag är lite förvånad över att så stora barn behandlas som en egendom som skall fördelas rättvist mellan två vuxna med lika stor äganderätt.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Är inte det där en 4a? Eller tänker jag fel? :D
Ett rum utan fönster får inte säljas in som ett "rum". Det är en klädkammare eller dylikt. Sen om det används som ett rum är väl upp till var och en men i förteckningen får det fönsterlösa rummet inte räknas in så det tillhör det större utrymmet.

U Ucklahoma skrev:
Det kanske hade varit på plats med rotation säg 4 eller 8 månader i taget, då får alla stort rum och det blir inte orättvist.
Samt då passar du på att få storstädat/ rensat för små kläder och trasiga leksaker.
Det där är förstås olika, och jag var väl inte riktigt som andra barn i det hänseendet, men jag hade vid 13 års ålder samlat på mig rejäla mängder med bra att ha prylar. Byggde även egna möbler specialanpassade för rummet för att utnyttja platsen maximalt. Men då var jag nog 15. Hade varit väldigt jobbigt att flytta allt till ett annat rum ibland…

• Gilla
Cs79
  • Laddar…
Unikt namn
Ett budget alternativ är att bara dela av med bokhyllor istället för att sätta upp nya väggar.
Planritning visar lägenhet med sovrum, kök, balkong och markerade bokhyllor för rumsavdelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sovrum1 blir vuxensov + gejminghörna.
Den vuxne lägger sig troligen senare än det ska spelas så det bör inte störa.

Matdelen i köket kan bli ett sovrum mha bokhylla.

Vardagsrummet kan bli ett större allmänhäng-rum med matplats.

• Gilla
Cs79
  • Laddar…
Hur blev det? /Nyfiken-i-en-strut

• Gilla
Vildparti
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Hur blev det? /Nyfiken-i-en-strut
Kul att du frågar! Det har blivit ett par ändringar och förflyttningar under vägens gång. Dessutom hade jag ett par tuffa månader, och orkade inte dra i det här projektet. Men tror att vi hittat en ok lösning, för nu iallafall. Dottern har det minsta rummet, killarna det största och jag det som är mittemellan. Men det är bara nån vecka sen vi fick till denna lösning. Så nu är jag i röjartagen, har fått ner en panelvägg som sträckte sig mellan mitt och dotterns sovrum. Och nu ska jag måla våra sovrum. Jag ska försöka komma ihåg att lägga in ett par bilder när jag är lite mer klar.

• Gilla
solhej och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.