Ett alternativ kan vara att du färdigstället några förslag som du tycker är acceptabla och diskuterar det med barnen. Kanske kan de komma på andra förslag?
Egen erfarenhet är att det inte alltid blir som man har tänkt sig vid en separation.

• Gilla
Cs79 och 2 till
  • Laddar…
Är inte det där en 4a? Eller tänker jag fel? :D

Kan detta vara ett alternativ? Jag och brorsan hade lite liknande detta där vi växte upp.

• Ritning av lägenhetsplan med tre sovrum, kök och WC/D. Röda linjer markerar element i sovrum 1. Balkong visas längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ser bara detta som lösningen om barnen ska få rättvisa rum. Två lika stora med fönster och ett större utan fönster. Förälder ifråga kan välja vardagsrum sovrum eller kök att sova i.
Vardagsrummet blir mörkt som ett sovrum till förälder ifråga och sovrummet kanske blir mysigt vardagsrum

• Ritning av lägenhet med tre sovrum, där sovrum 1 och 2 har fönster, men sovrum 3 är större utan fönster. Balkong och kök är också markerade.
    Skapa konto
Lika stora rum med fönster samt garderober till alla. Förälder utan fönster. Mörkt vardagsrum. Matplats i kök

• Planlösning med sovrum, garderober markerade, balkong och kök. Noteringar om fönsterlösa rum och mörkt vardagsrum.
    Skapa konto
Förslag: Nytt sovrum vid köket och flytta ingången till sovrum2 till vardagsrummet. Tre av fyra sovrum får då fönster och man slipper gå igenom ett sovrum för att komma till ett annat.
Ritning av lägenhet med markerade förändringar; sovrum vid kök, flyttad ingång till sovrum 2 från vardagsrum, en balkong och tre sovrum med fönster.
Skapa konto

• Gilla
Cs79
  • Laddar…
Man bör inte ha ett sovrum utan fönster eller alternativ dörr till rum med fönster. Är inte särskilt säkert ur brandperspektiv och ej godkänt. Jag skulle göra ett sovrum vid varje fönster. Blir trist med vardagsrum utan fönster men det är kanske rummet där man kanske minst lider av det.

• Gilla
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Är inte det där en 4a? Eller tänker jag fel? :D
Ja jag har läst o kollat på planlösningen flera gånger o får inte heller ihop det. 3 sovrum + vardagsrum + kök får jag också till en 3a omgjord till en 4a. Eller "sov 2" finns inte idag?

Till trådskaparen: vet inte hur mycket privacy du själv behöver men då min nuvarande sambo o hennes son bodde i en tvåa gjorde vi en sovhörna i vardagsrummet till henne, med gardiner på skena i taket. Sängen funkade lite som soffa nummer två på dagen o drogs gardinerna bort kändes det rätt öppet o inte alltför märkligt att någon bodde i vardagsrummet.

Redigerat:
Tror inte det skrivits något om ventilationen, går det att få till den i de nya rummen?

• Gilla
Alle123 och 3 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Tror inte det skrivits något om ventilationen, går det att få till den i de nya rummen?
Det här är frågeställning nummer ett att lösa. Går det inte att få till en lösning som både uppfyller reglerna och godkänns av BRF:en. så blir det till att ta fram släggan och banka ner de nya väggarna efter nästa OVK.

Det här börjar bli ett Herkuliskt och dyrt projekt för något ganska temporärt. Kanske dags att snacka med ungarna om alternativa lösningar.

När jag blev äldre tog jag min säng och gick ... Till farstun. Där fick jag ett eget rum. Lite kul när morsans kompisar kom instövlandes i mitt "sovrum", och började viska -det ligger nån där.

Kort och gott -snacka med ungarna och tala om vad det kommer att kosta och vad som då måste försakas.

• Gilla
Cs79 och 2 till
  • Laddar…
Har inget att bidra med här förutom att jag rekommenderar dig att köpa extra brandvarnare så att alla sovrum har en egen brandvarnare.

Ligger barnen och sover och telefon, paddan eller annat fattar eld och dörren är stängd. Då kan det vara kört...
🙏

• Gilla
  • Älska
Cs79 och 2 till
  • Laddar…
Lite annan situation, men min första lägenhet (1rok) hade jag en sovalkov byggd av två bokhyllor, liknande vad du kunnat göra här.

Med halvmeter öppet mot taket var det ändå ganska luftigt, dock kanske opraktiskt om barnen när de blir större har kompisar hemma på kvällen

Skiss över lägenhet med tre sovrum. Markeringar vid sovrum 3 visar mått på alkov med två bokhyllor, 2 meter lång och halvmeter öppet mot taket.
Skapa konto

S snickar skrev:
Du kan sova i vardagsrummet så får alla varsitt rum. Problem löst 🙂
Så växte jag upp med min ensamstående mamma och när vi har pratat tillbaka hur det var så håller alla med om att det fungerade bra.
Jag var hos min far varannan helg.
så växte många av min polare upp med päron som inte ens var skilda

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Ja, egentligen ska det väl vara tilluft till alla sovrum för att lägenheten ska klara OVK.

Vi hade kontroll här om veckan och de kollade bara frånluft faktiskt. Och vi fick godkänt trots att hela planlösningen utom badrummen jonglerats omkring sen förra ventilaktionskontrollen. Alla sovrum har tilluft :-)

Vi har tre sovrum som är runt 10 kvm, jag vet att det inte är smått när det byggs nytt idag men det känns inte som jag skulle vilja ha mindre rum än så. Speciellt inte om de ska ha klädgarderober och annan "tråkig" förvaring på egna rummet.

• Gilla
Cs79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.