775 läst ·
13 svar
775 läst
13 svar
1,5-plan eller vinkelhus? Optimera för barnfamilj och budget.
Hej på er alla!
Vi planerar att bygga hus på en tomt på landet och behöver era kloka inspel kring planlösning, placering och yteffektivitet.
Vi har ett godkänt förhandsbesked för ett 1,5-planshus, men funderar nu på om vi ska köra på det eller ansöka om ett vinkelhus i ett plan istället.
Förutsättningarna -Tomten:
Naturnära läge utan insyn. Vi har en härlig skogsvy i nordost och öppen utsikt i övriga väderstreck. Tomten är utanför detaljplanerat område.
Familjen: Två vuxna och två barn.
Behov: Minst 3 sovrum, vi vill gärna få till ett fjärde (för kontor/gäst). Två mindre badrum prioriteras framför ett stort.
Vår tanke:
Vi vill bygga ett "smart" och lagom stort hus för en barnfamilj. Tanken är att bo där under barnens uppväxt och sedan sälja om 15–20 år.
Vi vill absolut inte bygga så dyrt att vi blir låsta till att jobba massor av övertid – vi vill ha ett rimligt boende där tiden med barnen prioriteras, men där andrahandsvärdet ändå är tryggat.
Byggteknik & Tillverkare:
Vi lutar mot en lokal modultillverkare som landar på ca 21 600 kr/kvm. En viktig punkt för oss är att vi vill ha gips med träskiva bakom alla väggar. Det har gjort att vi valt bort flera stora tillverkare, trots deras smidiga betalningsupplägg (likt betalning vid inflytt).
Våra frågor till er:
Planlösning & Väderstreck: Eftersom skogsvyn ligger i nordost men vi vill ha in eftermiddagssolen från sydväst, hur placerar man bäst ett vinkelhus eller 1,5-planshus för att få båda delarna? Har ni tips på yteffektiva planlösningar (4 sovrum + 2 badrum) som drar nytta av utsikt i flera riktningar?
Vinkelhus vs 1,5-plan:
Förhandsbeskedet säger 1,5-plan. Är det värt att ändra till ett vinkelhus för att skapa en skyddad uteplats i vinkeln? Ni som bor på landet – hur värderar ni fördelarna med ett plan (tillgänglighet, inga trappor) mot kostnaden för en större platta och markarbete?
Hålla nere ytan: Vad är en "rimlig" storlek för ett 4-sovrumshus idag om man vill vara ekonomisk men ändå ha ett bra andrahandsvärde?
Vi vill bygga "lagom" stort men är rädda för att bygga för litet så det blir svårsålt som familjehus.
Ekonomin:
Huspriset per kvm känns bra för den standarden, och utöver det räknar vi med ca 250 000–300 000 kr för avstyckning, anslutningar och dylikt.
Vi tar tacksamt emot reflektioner kring planlösningar som fungerar över tid och era erfarenheter av att prioritera bort stora tillverkare till förmån för bättre väggstandard.
På pappret ser kök i anslutning till vardagsrum trevligt ut, är det bra i praktiken?
Tack på förhand!
Vi planerar att bygga hus på en tomt på landet och behöver era kloka inspel kring planlösning, placering och yteffektivitet.
Vi har ett godkänt förhandsbesked för ett 1,5-planshus, men funderar nu på om vi ska köra på det eller ansöka om ett vinkelhus i ett plan istället.
Naturnära läge utan insyn. Vi har en härlig skogsvy i nordost och öppen utsikt i övriga väderstreck. Tomten är utanför detaljplanerat område.
Behov: Minst 3 sovrum, vi vill gärna få till ett fjärde (för kontor/gäst). Två mindre badrum prioriteras framför ett stort.
Vår tanke:
Vi vill bygga ett "smart" och lagom stort hus för en barnfamilj. Tanken är att bo där under barnens uppväxt och sedan sälja om 15–20 år.
Vi vill absolut inte bygga så dyrt att vi blir låsta till att jobba massor av övertid – vi vill ha ett rimligt boende där tiden med barnen prioriteras, men där andrahandsvärdet ändå är tryggat.
Vi lutar mot en lokal modultillverkare som landar på ca 21 600 kr/kvm. En viktig punkt för oss är att vi vill ha gips med träskiva bakom alla väggar. Det har gjort att vi valt bort flera stora tillverkare, trots deras smidiga betalningsupplägg (likt betalning vid inflytt).
Våra frågor till er:
Planlösning & Väderstreck: Eftersom skogsvyn ligger i nordost men vi vill ha in eftermiddagssolen från sydväst, hur placerar man bäst ett vinkelhus eller 1,5-planshus för att få båda delarna? Har ni tips på yteffektiva planlösningar (4 sovrum + 2 badrum) som drar nytta av utsikt i flera riktningar?
Vinkelhus vs 1,5-plan:
Förhandsbeskedet säger 1,5-plan. Är det värt att ändra till ett vinkelhus för att skapa en skyddad uteplats i vinkeln? Ni som bor på landet – hur värderar ni fördelarna med ett plan (tillgänglighet, inga trappor) mot kostnaden för en större platta och markarbete?
Hålla nere ytan: Vad är en "rimlig" storlek för ett 4-sovrumshus idag om man vill vara ekonomisk men ändå ha ett bra andrahandsvärde?
Vi vill bygga "lagom" stort men är rädda för att bygga för litet så det blir svårsålt som familjehus.
Ekonomin:
Huspriset per kvm känns bra för den standarden, och utöver det räknar vi med ca 250 000–300 000 kr för avstyckning, anslutningar och dylikt.
Vi tar tacksamt emot reflektioner kring planlösningar som fungerar över tid och era erfarenheter av att prioritera bort stora tillverkare till förmån för bättre väggstandard.
På pappret ser kök i anslutning till vardagsrum trevligt ut, är det bra i praktiken?
Tack på förhand!
Hej, 1,5 plan är billigare att bygga men man förlorar kvadrat m yta p.g.a trapphuset, så länge man är ung så funkar det, men när man blir äldre är enplanshus att föredra, varför är det viktigt med träskiva bakom gipset, jag har bott i villa i ca 40 år och jag har aldrig saknat träskivor bakom gipset. Hus med öppen planlösning utan långa korridorer är trevligare mer lättsålda idag, men om typ 20 är vet man inte vad som är på modetK Kattellerhund skrev:Hej på er alla!
Vår tanke:
Våra frågor till er:
Vinkelhus vs 1,5-plan:
Ekonomin:
Tack på förhand!
Tack för bra input!T teuvo tainio skrev:Hej, 1,5 plan är billigare att bygga men man förlorar kvadrat m yta p.g.a trapphuset, så länge man är ung så funkar det, men när man blir äldre är enplanshus att föredra, varför är det viktigt med träskiva bakom gipset, jag har bott i villa i ca 40 år och jag har aldrig saknat träskivor bakom gipset. Hus med öppen planlösning utan långa korridorer är trevligare mer lättsålda idag, men om typ 20 är vet man inte vad som är på modet
Det är en bra poäng du har gällande trappan och ålder. Jag tänkte främst på barnfamiljer som målgrupp vid försäljning, men du har helt rätt i att ett yteffektivt enplanshus även öppnar upp marknaden för äldre par som vill flytta från något större men slippa trappor. Det tål definitivt att tänkas på.
Gällande väggarna och träskiva:
Jag är med på att gipsen står för den största delen av ljuddämpningen.
Men med enbart gips – har ni aldrig känt ”ånger” eller upplevt bekymmer vid montering av tv, tyngre tavlor eller hyllor?
Jag tvivlar egentligen inte på att det tekniskt sett fungerar med rätt plugg, men jag drar åt mig öronen lite när det saknas något rejält att skruva i. Det känns som en trygghet att veta att väggen pallar det mesta utan att man behöver leta reglar eller oroa sig för att gipsen smular.
Har timmerväggar idag och kan möjligen inte jämföra med nuvarande väggar haha.
Godmorgon, jag är tveksam till att en träskruv i en träfiber skiva ger högre hållfasthet än en rätt monterad gips expander. Hemma hos mig så hänger det en 65" och en 55" tv på väggar, de har inte ramlat ner ännu i alla fall. Resonemanget angående enplans hus är rätt.K Kattellerhund skrev:Tack för bra input!
Det är en bra poäng du har gällande trappan och ålder. Jag tänkte främst på barnfamiljer som målgrupp vid försäljning, men du har helt rätt i att ett yteffektivt enplanshus även öppnar upp marknaden för äldre par som vill flytta från något större men slippa trappor. Det tål definitivt att tänkas på.
Men med enbart gips – har ni aldrig känt ”ånger” eller upplevt bekymmer vid montering av tv, tyngre tavlor eller hyllor?
Jag tvivlar egentligen inte på att det tekniskt sett fungerar med rätt plugg, men jag drar åt mig öronen lite när det saknas något rejält att skruva i. Det känns som en trygghet att veta att väggen pallar det mesta utan att man behöver leta reglar eller oroa sig för att gipsen smular.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
113 kr inkl moms
126 kr
Läs mer
Jag skulle säga att en tex en byggskruv har högre hållfasthet än vad en gips expander har i en gipsvägg.K Kattellerhund skrev:Tack för bra input!
Men den största vinsten med att ha osbskiva eller liknande är när man vill göra om eller ändra placeringar på saker som är upphängda.
Istället för att få ett stort hål i väggen efter en gips expander så har du ett litet skruvhål som syns mindre/lättare att laga.
Jag har enkelgips i mitt hus idag och så fort jag renoverar ett rum så blir det osb/gips då.
Varför inte rådfråga en lokal arkitekt? Det är trots allt deras jobb och med 5 års heltidsstudier plus praktik borde dom kunna en hel del om sånt.S Strinde skrev:Jag skulle säga att en tex en byggskruv har högre hållfasthet än vad en gips expander har i en gipsvägg.
Men den största vinsten med att ha osbskiva eller liknande är när man vill göra om eller ändra placeringar på saker som är upphängda.
Istället för att få ett stort hål i väggen efter en gips expander så har du ett litet skruvhål som syns mindre/lättare att laga.
Jag har enkelgips i mitt hus idag och så fort jag renoverar ett rum så blir det osb/gips då.
En bra arkitekt bör kunna ge både bättre planlösningar, kostnadsuppskattningar och råd, samt hålla nere kostnaderna Välj en med lång erfarenhet som har byggt både lösvirke och andra typer av villor.
Antigen en förstudie, eller en hel projektering.
Finns massor av äldre arkitekter som är väldigt duktiga.
Husföretagen har större incitament att snåla/fuska för att få högre marginal. Varje dold sparad peng går rätt i fickan på dom
Hej, de seriösa hus företagen har duktiga arkitekter anställda, för prefade hus skulle jag välja alla dagar i veckan, de byggs i torra miljöer och i fixturer, de är mått riktigare än lösvirkeshus och med torra väggar/isolering. Jag kanske är för mycket teknist eftersom jag stör mig på mått och vinkel fel i hus. För de flesta är det inte något man bryr sig om, huset är inte sämre för det, däremot torra väggar/isolering tror jag att de flesta uppskattar.Biggle skrev:
Varför inte rådfråga en lokal arkitekt? Det är trots allt deras jobb och med 5 års heltidsstudier plus praktik borde dom kunna en hel del om sånt.
En bra arkitekt bör kunna ge både bättre planlösningar, kostnadsuppskattningar och råd, samt hålla nere kostnaderna Välj en med lång erfarenhet som har byggt både lösvirke och andra typer av villor.
Antigen en förstudie, eller en hel projektering.
Finns massor av äldre arkitekter som är väldigt duktiga.
Husföretagen har större incitament att snåla/fuska för att få högre marginal. Varje dold sparad peng går rätt i fickan på dom![]()
Hej, det är när man ska t.ex ska byta kök som man upptäcker mått/vinkel felen vilket innebär extra jobb för att det ska bli ett snyggt köks montage, jag vet eftersom jag bytt kök 5 gånger, 2 ggr i mitt, sonens, dottern och i en kollegas hus. Så länge man inte gör renoveringar så märker man inte mått/vinkel felT teuvo tainio skrev:Hej, de seriösa hus företagen har duktiga arkitekter anställda, för prefade hus skulle jag välja alla dagar i veckan, de byggs i torra miljöer och i fixturer, de är mått riktigare än lösvirkeshus och med torra väggar/isolering. Jag kanske är för mycket teknist eftersom jag stör mig på mått och vinkel fel i hus. För de flesta är det inte något man bryr sig om, huset är inte sämre för det, däremot torra väggar/isolering tror jag att de flesta uppskattar.
Formulerade mig kanske lite knasigt. Prefabricerade hus har ju funnits i oerhört många år, och det är inte fel med det. Det finns massor av fina hus byggda på fabrik. Menar bara att om man har en egen arkitekt, så kan man dels få hjälp med att anpassa byggnaden efter sina behov, både nu och i framtiden, möjliga utbyggnader, anpassningar mm. Man kan tillpassa byggnaden efter miljö, landskap, förutsättningar och historiska kontext. Man kan se till den induviduella familjen och deras behov av förvaring, rumsligheter, vardag funkar optimalt. Man kan välja alternativa uppvärmningar, material, osv. Dom arkitekter som jobbar för svenska standard hustillverkare säljer en produkt, må så vara att den har många val, men det är en färdigdefinerad struktur med fasta val. Lite som att gå till en bankman och be om investeringsråd. eller macdonalds och be om en hälsosam måltid. Dom säljer en produkt, och det är det man får.T teuvo tainio skrev:Hej, de seriösa hus företagen har duktiga arkitekter anställda, för prefade hus skulle jag välja alla dagar i veckan, de byggs i torra miljöer och i fixturer, de är mått riktigare än lösvirkeshus och med torra väggar/isolering. Jag kanske är för mycket teknist eftersom jag stör mig på mått och vinkel fel i hus. För de flesta är det inte något man bryr sig om, huset är inte sämre för det, däremot torra väggar/isolering tror jag att de flesta uppskattar.
Sen huruvida själva tillverkningen sker med lösvirke eller prefab är ju irrelevant.
Att bygga ett hus är typ den största investeringen man gör i hela sitt liv. Att då köpa ett kataloghus och ställa på plats är för mig ett slöseri med möjligheter. Man vill väl skapa en miljö där varje gång man kommer hem tänker att detta är en plats som ger mig ro och njutning?
Men jag anser fortfarande att det är ett problem om den som bygger/tillverkar är ansvarig för en total budget. Det innebär, som ofta i offentliga sammanhang, att om byggaren/tillverkare har ett fast pris, så om dom kan bygga billigare, snabbare, slarvigare, sämre så blir marginalerna större och därigenom tjänar dom mer pengar. Behöver kanske inte alls vara så, var bara en sidotanke från mig.
Uppväxt i 1.5 plan (med tvättmaskin etc i källare, trappa utomhus).
Under småbarnsåren är enplans toppen, allt blir mycket enklare, slippa trappor, tvätta etc. Men när ungarna blir typ 5+ hade det varit skönt med en våning till dom kan demolera själva. Blir högljutt med enplans och inte lika isolerat mellan ytorna.
Under småbarnsåren är enplans toppen, allt blir mycket enklare, slippa trappor, tvätta etc. Men när ungarna blir typ 5+ hade det varit skönt med en våning till dom kan demolera själva. Blir högljutt med enplans och inte lika isolerat mellan ytorna.
@Biggle och @Fideliox har rätt i flera aspekter. Det är inte bara billigare att bygga 1 1/2 : driften blir också billigare på sikt om huset är rätt ritat. Ligger trappan rätt i huset är det lätt att senare komplettera med enkel trapphiss om det blir nödvändigt (för övrigt är det nyttigt även för äldre att röra sig i höjdled 😉). Kan man få in ett sovrum i botten är det en stor fördel. När alla barn/barnbarn är hos mig på helgerna är det en stor fördel att de har hela övervåningen för sig själva.
Detaljplanen här krävde 1 1/2 plan och jag var besviken då jag byggde men ändrade mig då huset blev så praktiskt som det blev.
Detaljplanen här krävde 1 1/2 plan och jag var besviken då jag byggde men ändrade mig då huset blev så praktiskt som det blev.
Brandsäkerheten är något bättre i enplans också ska sägas då det alltid finns en väg ut i varje rum.
Sen tror jag enplansvillor är mer attraktiva för barnfamiljer då många köper sitt första hus så beroende på område kan det vara en faktor.
Sen tror jag enplansvillor är mer attraktiva för barnfamiljer då många köper sitt första hus så beroende på område kan det vara en faktor.
Redigerat:
Bodde i ett 1,5 plan som barn. Var skönt med egen övervåning för mig och min bror.
Själv byggde vi enplanshus med vinkel på 166 kvm med kopplat garage på 54 kvm. Så totalt 220. Mycket praktisk och tacksamt. Då har vi en del för barn, en för oss och en med gemensamma ytor. Sen har vi garage med förråd och förvaring. Att alltid kunna sätts sig i en varm bil och enkelt att packa utan att behöva gå ut är lyxigt
Själv byggde vi enplanshus med vinkel på 166 kvm med kopplat garage på 54 kvm. Så totalt 220. Mycket praktisk och tacksamt. Då har vi en del för barn, en för oss och en med gemensamma ytor. Sen har vi garage med förråd och förvaring. Att alltid kunna sätts sig i en varm bil och enkelt att packa utan att behöva gå ut är lyxigt
Har du någon kartbild över tomten? Väderstrecken ser jag att du skrivit ut, men hur är det med tillfartsväg? Vad kommer VA in (om det inte är enskilt) osv.
Jag ska medge att jag inte läst igenom alla kommentarer grundligt, men här är några nyckelsaker att tänka på vid planering för att hålla nere kostnaderna:
1. Placering. Om det till exempel kommer behöva schaktas eller sprängas så försök hitta en plats med de bästa förhållandena (=minst kostnad)
2. Infrastruktur. Att dra in till exempel VA osv så kort sträcka som möjligt håller också ner kostnaderna en del.
3. Invändig infrastruktur. En planlösning där all VA ligger i anslutning till varandra håller ner kostnaderna, då rördragning för VA och vent minskar.
4. Utformning. En rak "låda" med standardmått är kanske ett av de enklaste sätten att hålla ner kostnaderna, oavsett om det är med eller utan inredd vind.
5. 1-plan med eller utan inredd vind? Detta är nog lite utav en smaksak. 1-planhus är något mer attraktiva, då tillgängligheten är bättre, medan inredd vind är mer yteffektivt. I slutet av dagen så tror jag inte det kommer påverka överdrivet mycket på "slutkostnaden" vid försäljning om 10-20 år.
6. Flexibilitet. En flexibel planlösning kan till exempel göra att ni kan bo kvar längre, utan att det blir känns slösaktigt stort. Samtidigt attraherar det en större skala vid en försäljning, om man med enkla medel kan ändra i layouten.
7. Omgivning. Detta är nog en faktor som förbises lite för ofta, men som ändå kan ha en ganska påverkade faktor vid försäljning. Om huset ni bygger smälter in väl i omgivningen så skapar det högst troligen en högre attraktivitet också.
Summa summarum, ja, ett 1,5 planhus är oftast billigare per kr/kvm eftersom man använder byggnadsytan på ett effektivare sätt, samtidigt så är det inte nödvändigtvis att det per automatik innebär att det blir en bättre ekonomisk affär i det långa loppet (alltså vid försäljning). Däremot bör driftkostnaderna vara något lägre, tex pga att värme från undervåningen delvis stiger upp till vån 2.
Men en kartbild som visar en del hade nog kunnat hjälpa till vad gäller förslag på planritningar
Ett sista litet råd är att det är bra att ni tänker på marknadsvärde osv. För framtiden, men dra inte för stora växlar gällande det, då det första och främst är ett hus ni ska bo och trivas i. Om ni till exempel uppskattar lite extra stora sovrum till barnen, för att det passar era behov, så bör ni inte snåla in på detta bara för att bygga ett "marknadsvänligt" hus. För det är trots allt ni som ska bo där i de nästkommande 10-20+ åren.
Jag ska medge att jag inte läst igenom alla kommentarer grundligt, men här är några nyckelsaker att tänka på vid planering för att hålla nere kostnaderna:
1. Placering. Om det till exempel kommer behöva schaktas eller sprängas så försök hitta en plats med de bästa förhållandena (=minst kostnad)
2. Infrastruktur. Att dra in till exempel VA osv så kort sträcka som möjligt håller också ner kostnaderna en del.
3. Invändig infrastruktur. En planlösning där all VA ligger i anslutning till varandra håller ner kostnaderna, då rördragning för VA och vent minskar.
4. Utformning. En rak "låda" med standardmått är kanske ett av de enklaste sätten att hålla ner kostnaderna, oavsett om det är med eller utan inredd vind.
5. 1-plan med eller utan inredd vind? Detta är nog lite utav en smaksak. 1-planhus är något mer attraktiva, då tillgängligheten är bättre, medan inredd vind är mer yteffektivt. I slutet av dagen så tror jag inte det kommer påverka överdrivet mycket på "slutkostnaden" vid försäljning om 10-20 år.
6. Flexibilitet. En flexibel planlösning kan till exempel göra att ni kan bo kvar längre, utan att det blir känns slösaktigt stort. Samtidigt attraherar det en större skala vid en försäljning, om man med enkla medel kan ändra i layouten.
7. Omgivning. Detta är nog en faktor som förbises lite för ofta, men som ändå kan ha en ganska påverkade faktor vid försäljning. Om huset ni bygger smälter in väl i omgivningen så skapar det högst troligen en högre attraktivitet också.
Summa summarum, ja, ett 1,5 planhus är oftast billigare per kr/kvm eftersom man använder byggnadsytan på ett effektivare sätt, samtidigt så är det inte nödvändigtvis att det per automatik innebär att det blir en bättre ekonomisk affär i det långa loppet (alltså vid försäljning). Däremot bör driftkostnaderna vara något lägre, tex pga att värme från undervåningen delvis stiger upp till vån 2.
Men en kartbild som visar en del hade nog kunnat hjälpa till vad gäller förslag på planritningar
Ett sista litet råd är att det är bra att ni tänker på marknadsvärde osv. För framtiden, men dra inte för stora växlar gällande det, då det första och främst är ett hus ni ska bo och trivas i. Om ni till exempel uppskattar lite extra stora sovrum till barnen, för att det passar era behov, så bör ni inte snåla in på detta bara för att bygga ett "marknadsvänligt" hus. För det är trots allt ni som ska bo där i de nästkommande 10-20+ åren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden