Hej!
Jag har satt ihop en stege till dotterns sovloft men tänkte lite fel avseende längden på stegen och insåg det såklart när allt vart mer eller mindre klart. Min tanke från början var att fästa stegen mot väggen på något snyggt sätt men då stegen inte når upp riktigt hela vägen lutar jag nu mot att fästa med 4st vinkeljärn, se bild nedan. 2st uppe och 2st nere från stegens vagnstycke mot vägg.
Väggen består av gipsskiva och osbskiva bakom. I bästa fall finns det en regel bakom ena vagnstycket, i värsta, och kanske mest sannolika, fall finns det ingen regel jag kan fästa i. Min fråga är om det verkligen kommer att hålla? Till mitt försvar så har jag sett bilder på nätet där de verkar fästa metallstegar direkt i vägg eller i själva sidan på loftsängens staket, t.ex. ikeas loftsängar för yngre barn. För dottern i dagsläget är det nog inga problem men jag behöver själv ta mig upp och färdigställa staket och golv så det hade ju vart bra om infästningen höll för åtminstone 100kg+?
Jag har kikat runt och hittat lite olika lösningar för loftstegar där de flesta inbegriper någon form av krok eller stång, dock avser de stegar med lutning. Finns det någon som har gjort något liknande eller har kunskap i hur man kan tänka här så är jag oerhört tacksam på tips för bättre/stabilare väggmontering.
Jag har satt ihop en stege till dotterns sovloft men tänkte lite fel avseende längden på stegen och insåg det såklart när allt vart mer eller mindre klart. Min tanke från början var att fästa stegen mot väggen på något snyggt sätt men då stegen inte når upp riktigt hela vägen lutar jag nu mot att fästa med 4st vinkeljärn, se bild nedan. 2st uppe och 2st nere från stegens vagnstycke mot vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen består av gipsskiva och osbskiva bakom. I bästa fall finns det en regel bakom ena vagnstycket, i värsta, och kanske mest sannolika, fall finns det ingen regel jag kan fästa i. Min fråga är om det verkligen kommer att hålla? Till mitt försvar så har jag sett bilder på nätet där de verkar fästa metallstegar direkt i vägg eller i själva sidan på loftsängens staket, t.ex. ikeas loftsängar för yngre barn. För dottern i dagsläget är det nog inga problem men jag behöver själv ta mig upp och färdigställa staket och golv så det hade ju vart bra om infästningen höll för åtminstone 100kg+?
Jag har kikat runt och hittat lite olika lösningar för loftstegar där de flesta inbegriper någon form av krok eller stång, dock avser de stegar med lutning. Finns det någon som har gjort något liknande eller har kunskap i hur man kan tänka här så är jag oerhört tacksam på tips för bättre/stabilare väggmontering.
This ladder is very dangerous! The proximity of the wall prevents you from placing your midfoot on the step – you have to stand on your toes. Your body must be tilted back. Flat, slippery steps make it difficult to get a good grip. Extremely difficult start of descent!!! All of this increases the risk of injury.
Make new ladder
A sturdy bar should be attached at the red line to provide a good grip when ascending and descending.
Make new ladder
Logga in
Skapa konto
A sturdy bar should be attached at the red line to provide a good grip when ascending and descending.
Redigerat:
Stort tack för svar! Jag får kanske göra en helt ny stege här som du föreslår. Har du någon specifik design i åtanke? Min dotter var helt bestämd på at det skulle vara en rak stege men om de är direkt farliga får det ju bli en med vinkel.S sturnus skrev:This ladder is very dangerous! The proximity of the wall prevents you from placing your midfoot on the step – you have to stand on your toes. Your body must be tilted back. Flat, slippery steps make it difficult to get a good grip. Extremely difficult start of descent!!! All of this increases the risk of injury.
Make new ladder
[bild]
Det jag inte riktigt förstår är hur IKEA kan sälja en variant som har en liknande design på loftstege om designen är så pass farlig, se här:
https://www.ikea.com/se/sv/p/smastad-loftsaeng-vit-vit-med-skrivbord-med-4-lador-s99428866/
Måtten på stegen jag tillverkat framgår inte så stegen kanske ser mindre ut än vad den är? Den är 120mm djup och stegen är 69mm djupa.
Jag tänkte först att ha ett par klätterhandtag eller liknande strax under stången som man kunde hålla i vid ned och uppstigning men en stång kanske är att föredra?
As you can see, this IKEA product has two strong and secure handles. Furthermore, they're positioned at a height where you can use them from the floor. The bed is intended for older children, and the ladder is much shorter. And one more thing: Just because IKEA manufactures and sells something like this doesn't guarantee safety. They've withdrawn many products from their offerings precisely for this reason. I once worked for several large manufacturing companies as a product designer. And I know that not everyone pays attention to this important, or rather, the most important, feature of a product. For me, it's a bit of a professional bias.T Trekantshatt skrev:
So, yes, a bar is probably the best solution. Besides, I think that "step" at the top of the wall will make descending more difficult. You'll have to move your hips beyond the wall line to get your feet on the steps.
Redigerat:
Jag vill inte tjata.
MEN den "stegen" är extremt farlig!
MEN den "stegen" är extremt farlig!
- Av de skäl som framförts angående fotgrepp.
- Men det största problemet är att det inte finns något grepp för händerna!!!
Medlem
· Blekinge
· 12 183 inlägg
Försök själv att klättra upp på den stegen får du se.
Lite mindre farligt är att ersätta plansteg med rundstav i trä och flytta så långt från väggen det går. .
Lite mindre farligt är att ersätta plansteg med rundstav i trä och flytta så långt från väggen det går. .
Med ett bra handgrepp skulle det kunna fungera med sådana fotbrädor. Man måste luta kroppen ut från väggen för att få bra grepp med fötterna. Det går inte med nuvarande design utan handgrepp.T Trekantshatt skrev:
Vad man kan göra som är ganska enkelt är
- att ta upp rejäla hål/handtag/handgrepp i stegens sidostycken så man kan hålla sig ordentligt.
Ett bra sätt är att borra 3-4 stora hål typ 25-30mm diameter intill varandra och såga/raspa upp mellanrummet. Då får man bra grepp med fingrarna i hålen.
- Vill man modifiera fotstegen räcker det egentligen att kapa bort det innersta på dem.
Som du skrev kanske bilden ljuger lite så det ser värre ut än det faktiskt är. Grejen är att man vill kunna få grepp med tårna bakom fotstegen. Exakta mått kan man testa sig fram med. Med de mått du angett kan det nog funka som det är!
Fixa stegen först skulle jag säga. Vinklarna duger gott för att hålla fast stegen. Sedan skulle jag helt enkelt klättra upp och ner ett antal gånger och testa. Då kommer man märka om det behövs fler grepp och viktigast exakt var de skall placeras.T Trekantshatt skrev:
Tack, jag hoppades på att man skulle kunna komplettera med något som du föreslår i punkt 1, då får man ju samma handgrepp som i IKEA-varianten. Nu är stegen 2,1m hög, hade det varit vettigt att ta ut handtag vid två olika höjder, t.ex. 1,5 och 2m?O skrev:
Med ett bra handgrepp skulle det kunna fungera med sådana fotbrädor. Man måste luta kroppen ut från väggen för att få bra grepp med fötterna. Det går inte med nuvarande design utan handgrepp.
Vad man kan göra som är ganska enkelt är
Med de två enkla justeringarna är det fixat.
- att ta upp rejäla hål/handtag/handgrepp i stegens sidostycken så man kan hålla sig ordentligt.
Ett bra sätt är att borra 3-4 stora hål typ 25-30mm diameter intill varandra och såga/raspa upp mellanrummet. Då får man bra grepp med fingrarna i hålen.
- Vill man modifiera fotstegen räcker det egentligen att kapa bort det innersta på dem.
Som du skrev kanske bilden ljuger lite så det ser värre ut än det faktiskt är. Grejen är att man vill kunna få grepp med tårna bakom fotstegen. Exakta mått kan man testa sig fram med. Med de mått du angett kan det nog funka som det är!
Fixa stegen först skulle jag säga. Vinklarna duger gott för att hålla fast stegen. Sedan skulle jag helt enkelt klättra upp och ner ett antal gånger och testa. Då kommer man märka om det behövs fler grepp och viktigast exakt var de skall placeras.
Min tanke från början var att man skulle använda baksidan av fotstegen för att klättra/hålla i (se bild). Det fungerar för mig när jag testat men inser nu att det kanske kan bli svårt att greppa för mindre barnhänder. Dock kanske nuvarande avstånd räcker till för att matcha punkt 2 som du föreslår. Ska testa med tårna också som du föreslår.
En stege bör luta (egentligen skall, det är inte roligt att klättra på en brant stege ens med bra hand och fotgrepp). jag hade satt hjul under stegen och fäst ett rep som håller emot en bit från golvet. Sedan fäst ett par beslag som stegen kan glida i i överkant. Då kan man få tillräckligt lång stege med bra lutning som man kan skjuta undan så att den inte är ivägen.
Tack för svaret! Nu är den första bilden inget vidare på att visa mellanrummet till väggen från fotstegen men jag har testat att klättra uppför stegen med hjälp av fotstegen som "handtag" och det har fungerat. Men ja, då är det jag som har testat och inte ett barn med mindre händer. Jag hoppas att förslagen som O ger nedan kan vara tillräckliga för att få nuvarande stege att fungera. Tänkte i sådana fall också komplettera med PATRULL halkskydd från IKEA https://www.ikea.com/se/sv/p/patrull-halkskydd-60098895/ för att minska risken lite till.T Thomas_Blekinge skrev:
Intressant att du nämner rundstav. Jag tänkte faktiskt bygga med rundstav från början men valde bort just rundstav då jag tänkte att det skulle kunna bli mer av en säkerhetsrisk än plansteg samtidigt som jag läste i ett par trådar att folk klagade på att det var obekvämt med rundstav. Jag resonerade att runda steg blir halare/lättare att glida bakåt på men det kanske är helt fel tänkt? Har en till stege att bygga framöver så tar gärna med mig alla lärdomar jag kan få med mig här
Steget på toppen var vår quickfix för att man skulle få lite mer avstånd till snedtaket när man klättrar upp men ja, det ställer till det som du skriver. Det bästa så här i efterhand hade så klart varit en lutande stege, då hade kanske det översta steget kommit mer naturligt.S sturnus skrev:As you can see, this IKEA product has two strong and secure handles. Furthermore, they're positioned at a height where you can use them from the floor. The bed is intended for older children, and the ladder is much shorter. And one more thing: Just because IKEA manufactures and sells something like this doesn't guarantee safety. They've withdrawn many products from their offerings precisely for this reason. I once worked for several large manufacturing companies as a product designer. And I know that not everyone pays attention to this important, or rather, the most important, feature of a product. For me, it's a bit of a professional bias.
So, yes, a bar is probably the best solution. Besides, I think that "step" at the top of the wall will make descending more difficult. You'll have to move your hips beyond the wall line to get your feet on the steps.
Nu har jag fått många bra svar där riskerna lyfts samtidigt som det också inkommit förslag på lösningar som inte medför att jag behöver börja om helt, bl.a. handtag som du nämner att IKEA har. Det idealiska hade varit att göra en stege med lutning men om jag kan komplettera med förslagen som O nämner, ser du då ändå en alltför hög risk med konstruktionen?
Hmm det här låter också väldigt intressant men jag kan inte riktigt visualisera det. Blir det inte ostadigt med repet? Behöver jag inte korrigera fotstegen om jag inför en lutning till nuvarande stegkonstruktion? Tänker att fotstegen kommer att luta nedåt/inåt annars eller? Snälla gör mig klokarepacman42 skrev:
En stege bör luta (egentligen skall, det är inte roligt att klättra på en brant stege ens med bra hand och fotgrepp). jag hade satt hjul under stegen och fäst ett rep som håller emot en bit från golvet. Sedan fäst ett par beslag som stegen kan glida i i överkant. Då kan man få tillräckligt lång stege med bra lutning som man kan skjuta undan så att den inte är ivägen.
Jo, du åker på att göra nya fotsteg, eller lägga på kilar på de befintliga.T Trekantshatt skrev:
En stege är bara rank om den faller bakåt eller om den åker i sidled.
Jag bad ChatGPT skapa en bild, men den blev inte riktigt vad jag bad om... 🤔
Logga in
Skapa konto
Inte heller nästa försök, men nu kan man ana mer hur jag tänker:
Logga in
Skapa konto
Genom att det finns möjlighet att vika upp stegen i överkant och att den då hänger utåt i överkant så skjuter man undan den. Repen i sidled stabiliserar stegen.
This isn't good advice. If your feet slip, it creates a painful lever on your wrists, causing you to let go. Your original stepping design is also a poor solution for the same reason. With round/square rungs, you can grab them securely, and if your feet slip, your hand acts as a hook.O skrev:
T Trekantshatt skrev:Min tanke från början var att man skulle använda baksidan av fotstegen för att klättra/hålla i (se bild). Det fungerar för mig när jag testat men inser nu att det kanske kan bli svårt att greppa för mindre barnhänder. Dock kanske nuvarande avstånd räcker till för att matcha punkt 2 som du föreslår. Ska testa med tårna också som du föreslår.
You're confusing two concepts here: ladders and stepladders. Stepladders have flat treads, are steep, but allow for balance without using your hands. A ladder has rungs you can grip with your fingers, which also provide better foot stability by "deepening" the ball of your foot. Have you considered duck stairs?
Logga in
Skapa konto
It's a nice solution, but is it suitable for children?pacman42 skrev:
You're writing in your replies to others about small children. I think that to ensure their safety, you MUST make a different ladder because this one is also TOO SHORT for children! I think their health is paramount.T Trekantshatt skrev:Nu har jag fått många bra svar där riskerna lyfts samtidigt som det också inkommit förslag på lösningar som inte medför att jag behöver börja om helt, bl.a. handtag som du nämner att IKEA har. Det idealiska hade varit att göra en stege med lutning men om jag kan komplettera med förslagen som O nämner, ser du då ändå en alltför hög risk med konstruktionen?
Klicka här för att svara