U Ucklahoma skrev:
Ett annat alternativ är att bygga ett till rum i vardagsrummet fast på längden, eventuellt flytta dörren till det andra extra sovrummet i vardagsrummet så att det blir en korridor till resten av vardagsrummet som ändå blir ganska hyggligt stort.
Att sno plats i köket tror jag inte blir bra.

Fast det måste ju gå att växla av den bärande väggen tänker jag, men om det inte är ett alternativ så tycker jag förslaget ovan blir det bästa alternativet, dom stora pojkarna får varsit lika stort rum utan fönster, du tar det stora rummet och merparten av förvaringsbehovet, flickan får det andra riktiga sovrummet.
Tack för svar!
Du har rätt. Det går att växla av den bärande väggen. Men är inte sugen på att lägga varken de pengar eller den tiden på det. Speciellt med tanke på att man inte vet vad tiden har att utvisa. Det kan bli förändringar gällande boendesituationen både för mig och för barnen. Så jag kommer inte gå så mycket all in. Men en vägg eller två skulle jag kunna tänka mig att betala för. Men då vill man gärna veta att det blir bra och att det är värt det.

Ditt förslag med att göra ett extra rum på längden, tänker du då bredvid extra rummet, fast inte så brett?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Min broder och hans fru ställde bokhylla mm som rumsdelare i vardagsrummet och ställde deras säng bakom så barnen kunde få varsitt rum.
Ja, det är en idé som också dykt upp för mig. Har börjat testa att måtta in en säng i vardagsrummet, och behöver testa om den ska vara på längden eller bredden, närmast balkongen eller närmast extrarummet. Försöker ta lite hänsyn till soffans storlek också. Har inte lust att köpa en ny sådan också. 😅

C Cs79 skrev:
Det är en 2:a omgjord till en ”trea”. Dvs ett extra litet rum (dock utan fönster). Jag har en son på 13-år och ytterligare en son och dotter som är 12 år.
Ungarna är 12-13 år. Vad tycker de? Vill de bli behandlade som ett paketerbjudande. Allt eller inget?
Är det enda alternativet att de omgrupperas tillsammans eller kan du och barnens far ha dom samtidigt. Om så? Problemet löst!

yonna yonna skrev:
Min dotter fick samma problem - men de tre barnen i tidiga tonåren går mellan pappa (som bor nära) och mamma halva tiden. Barnen har fått var sitt rum och hon sover i (nyköpt och lämplig för ändamålet) bäddsoffa/myssoffa i vardagsrummet när barnen är där.

Fungerar över förväntan!

(Nybyggd hyres-4:a på 81 kvm, kök/vardagsrum i kombination, liten klädkammare, pyttesmå rum, varken vinds-eller källarförråd eller gemensam tvättstuga.)

I detta fall har barnen också kvar sina gamla, rymliga rum hos pappa.
Tack för svar! Jag skulle kunna tänka mig en sådan lösning. Dock kommer jag ändå vilja dela av det stora sovrummet. Blir ganska orättvist för barnen om en får ett så stort sovrum och en annan ett litet extrarum, som eg. inte ens är ett rum. Men tänker att jag skulle kunna ha en bäddsoffa alt. bygga nåt mindre rum i vardagsrummet till mig. Ett av barnen får halva det stora rummet som sovrum, sen gör jag en gaming/tv-hörna av resten som de får dela på. Då får killarna små egna sovrum och så blir det gemensam plats för dator mm.
Eller så bara komplicerar jag alltihop lite för mycket? 🙈

Intet Intet skrev:
Ungarna är 12-13 år. Vad tycker de? Vill de bli behandlade som ett paketerbjudande. Allt eller inget?
Är det enda alternativet att de omgrupperas tillsammans eller kan du och barnens far ha dom samtidigt. Om så? Problemet löst!
Hur menar du nu? 🤔
Menar du att jag har ex ett barn när han har två och vice versa?

Unikt namn
C Cs79 skrev:
Tack för svar! Jag skulle kunna tänka mig en sådan lösning. Dock kommer jag ändå vilja dela av det stora sovrummet. Blir ganska orättvist för barnen om en får ett så stort sovrum och en annan ett litet extrarum, som eg. inte ens är ett rum. Men tänker att jag skulle kunna ha en bäddsoffa alt. bygga nåt mindre rum i vardagsrummet till mig. Ett av barnen får halva det stora rummet som sovrum, sen gör jag en gaming/tv-hörna av resten som de får dela på. Då får killarna små egna sovrum och så blir det gemensam plats för dator mm.
Låter som en god ide. Ungefär lika stora rum är en rättvis inriktning.

C Cs79 skrev:
😉 Häng inte upp på detta med orättvisa - ungarna fattar och accepterar mer än man tror. Bo in er i lägenheten något år först och låt barnen diskutera de olika planlösningarna. I min familj har den älsta fått "bästa" rummet eftersom hon/han flyttar först. Men det viktigaste är ändå att de får vara delaktiga och passar just er.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
C Cs79 skrev:
Hur menar du nu? 🤔
Menar du att jag har ex ett barn när han har två och vice versa?
Ja.

C Cs79 skrev:
Jag försöker absolut tänka utanför boxen.
Riktigt utanför boxen i detta fall bör väl vara balkongen? Köp en varm sovsäck och sov där själv. 😉

Skämt och sido, så var jag hem till ett par Blocket-säljare för många år sedan. De sov på den inglasade balkongen under sommaren, då de tyckte det var skönare. Har inte testat själv.

yonna yonna skrev:
😉 Häng inte upp på detta med orättvisa - ungarna fattar och accepterar mer än man tror. Bo in er i lägenheten något år först och låt barnen diskutera de olika planlösningarna. I min familj har den älsta fått "bästa" rummet eftersom hon/han flyttar först. Men det viktigaste är ändå att de får vara delaktiga och passar just er.
Jag växte upp i ett hus på 97 m2, blåbärsstigen 1 stenungsund 1967-74 ish tillsammans med mina 6 syskon + mamma och styvfar, trångt som tusan, våningssängar galore.
Barn bryr sig inte så länge som känner säkerhet och tillhörighet.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Och jag hade ihop det med en tjej som hade tre systrar. Allihopa sov de i samma rum. Den äldsta var 16. Så, det finns viktigare saker i livet, än ett eget rum.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Cs79 skrev:
Tack för svar!
Du har rätt. Det går att växla av den bärande väggen. Men är inte sugen på att lägga varken de pengar eller den tiden på det. Speciellt med tanke på att man inte vet vad tiden har att utvisa. Det kan bli förändringar gällande boendesituationen både för mig och för barnen. Så jag kommer inte gå så mycket all in. Men en vägg eller två skulle jag kunna tänka mig att betala för. Men då vill man gärna veta att det blir bra och att det är värt det.

Ditt förslag med att göra ett extra rum på längden, tänker du då bredvid extra rummet, fast inte så brett?
Ja, så det blir typ lika stort som det andra rummet utan fönster, då får grabbarna likadana rum. Kan stänga om/in sig.
Att ha ett gamingrum samtidigt som någon ska ha ett sovrum i halva är som att be om problem, tycker jag.
När någon vill spela vill någon sova osv.
Att du tar det största rummet visar att du bestämmer och så kan dom inte säga att det blir orättvist.

Vad tycker barnen? Att involvera dom är nog ändå det bästa för en familj.

• Gilla
ctall
  • Laddar…
Handritad planlösning av lägenhet med markerade sovrum, varav två saknar fönster. Förslag på förändring med röda linjer för ny väggplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ännu tråkigare med två rum som saknar fönster förstås, och rummen blir väl små kanske? Men det blir "rättvist". Loftsäng kanske kan lösa utrymmesproblemet.

• Gilla
MatsBengtsson89 och 10 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Riktigt utanför boxen i detta fall bör väl vara balkongen? Köp en varm sovsäck och sov där själv. 😉

Skämt och sido, så var jag hem till ett par Blocket-säljare för många år sedan. De sov på den inglasade balkongen under sommaren, då de tyckte det var skönare. Har inte testat själv.
Haha! Helt rätt. DET är utanför boxen. Bokstavligen utanför! 😂
Ok, det kommer säkert hända att kidsen vill på sommaren.
Jag håller mig nog helst inom boxen när jag tänker efter. 😇

• Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Du kan sova i vardagsrummet så får alla varsitt rum. Problem löst 🙂
Så växte jag upp med min ensamstående mamma och när vi har pratat tillbaka hur det var så håller alla med om att det fungerade bra.
Jag var hos min far varannan helg.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.