Det sitter en skruv som gör att termostaten kläms fast runt ventilen, lossa den så går det att dra termostaten rakt ut,

Skruv som håller termostat mot ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Demmpa Demmpa skrev:
Det sitter en skruv som gör att termostaten kläms fast runt ventilen, lossa den så går det att dra termostaten rakt ut,

[bild]
Piggen är ute men den sitter hårt, går inte att trycka in eller ngt

• Ventil med pigg i vattenledning som sitter fast.
    Skapa konto
Tror fasiken det är löst nu? 😀
Nu är det såhär

• Rörsystem med märkta ventiler och termostat, indikerar kallt och varmt vatten.
    Skapa konto
R RunesRäka skrev:
Tror fasiken det är löst nu? 😀
Nu är det såhär
Bingo, du ska göra om det med att ta bort termostaten och trycka på pinnen ca 20 gånger för att den ska kunna gå lätt. Använd ett maejlselskaft att trycka med, kanske hål i fingret annars.

Lycka till med värmen nu.

Edit men en automatisk shuntreglering är inte fel, både ekonomiskt och för komforten

J jonaserik skrev:
Bingo, du ska göra om det med att ta bort termostaten och trycka på pinnen ca 20 gånger för att den ska kunna gå lätt. Använd ett maejlselskaft att trycka med, kanske hål i fingret annars.

Lycka till med värmen nu.

Edit men en automatisk shuntreglering är inte fel, både ekonomiskt och för komforten
Jag har inte satt tillbaka min termostat än. Okej, piggen ska kunna vara "rörlig" ut och in, förstått det rätt?

Har du något tips på automatiskt shuntreglering som passar det jag har?

R RunesRäka skrev:
Jag har inte satt tillbaka min termostat än. Okej, piggen ska kunna vara "rörlig" ut och in, förstått det rätt?

Har du något tips på automatiskt shuntreglering som passar det jag har?
Du ska inte dra i piggen, den ska åka själv ut. käglan i ventilen trycker ut den. Sen det med en shuntautomat, så har du tur, den du har, har fästöron med gänga, numera har ESBE slutat med öron för att få sälja sina egna motorer, bara dom dom går att få dit utan öron.

U
Nej skippa automatiken, i 80-90% av gångerna går det reglera in blandningen över shunten och låta framledning följa kurvan på vp eller fjm-central

• Älska
Demmpa
  • Laddar…
U
Förtydligande med teorin bakom:
En manuell shunt paralellförskjuter ”kurvan” till golvvärmen neråt genom att blanda in kallvatten (returvatten).
En shuntautomat tillåter att ändra kurvlutningen neråt genom att blanda in olika mängd kallvatten beroende på utetemperatur. (ibland även innetemp.)

Enda fördelen med en shuntautomatik är om man har två system som är installerade i utrymmen som har avsevärd skillnad i förluster, kopplade till samma ”panna”. Då man behöver olika kurvlutning.
Men är systemen installerade i utrymmen med liknande förluster behöver inte kurvans lutning ändras utan endast förskjutas nedåt för att man har system med olika storlek på avgiven effekt för en given framledning.

Eftersom att maxtemperateuren på tilloppet styrs av pannans kurva måste eventuell shunt sitta på den kallare kretsen. Spelar ingen roll om det är radiatorer eller golvvärme i teorin. I praktiken blir alltid golvvärmen den kallare kretsen eftersom den har större yta att avge värme och kräver en generellt lägre temperatur.

Detta gäller ju då för pannor med flytandende kondensering (varierad framledning)

• Älska
Demmpa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.