Hej.

Har lite strul att få igång min golvvärme nu när det börjar bli kallt. Inte bott så länge i huset och är dessutom mitt första hus så kunskaperna är begränsande 😅.

Som sagt, jag fattar ju att det borde gå ut värme eftersom givarna har gått upp (se ena bilden) och på termostaterna ute i rummen lyser det en vit diod som visar det ska vara igång (?).

Troligen behöver jag väl lufta ngt om jag läst tidigare trådar rätt (?). Vet ju dock inte hur för tusen grejer i skåpet och vet inte vad som är vad.
Har försökt lösa det genom de få bruksanvisningar som finns på huset (från 2000 för övrigt) men löser det inte så frågar här istället.

Obs, kan säkert ha tagit bilder på saker som inte har med saken att göra men det är mest för jag inte vet vad som är vad 😆

Tusen tack för hjälpen

• Golvvärmefördelare med flera ventiler och rör, etiketter märkta med "LK".  En röd ventil och märkning "RETUR" syns tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsbox för golvvärme med gröna indikatorlampor tända. Märkt "Lagerstedt & Krantz AB". Text om max 8 zoner och anslutningar syns.
    Skapa konto
  • Vattenpump i golvvärmesystem från märket Wilo med en röd kontrollratt inställd på nivå fyra och omgivande rörledningar.
    Skapa konto
  • Termostat för golvvärme med en skärm som visar aktuell temperatur 22,4 grader och inställning "Komfort", monterad på en vägg med kablar och rör.
    Skapa konto
  • Tryckmätare monterad på rörledningar i ett skåp, nålen visar trycket på 1,5 bar; del av golvvärmesystem.
    Skapa konto
  • Golvvärmesystem med rör och ventiler, temperaturvisning på cirkulationspump och termometrar.
    Skapa konto
Det är en slinga som inte har ett don på sig, är den varm på utgående. Om så är, så kan det vara att ventilerna har kärvat till sig under sommaren i stängt läge. En klassiker på dessa med don. Så ta bort donen genom att trycka på flärparna ( en på varje sida ) och se om piggarna är nere. Håll reda på vilka don som sitter var. Är dom nere, så knacka på piggen med ett mejselskaft, som en hackspett, så brukar dom släppa. Men inga verktyg på piggen. Nästa är att lossa maxtermostaten som sitter ovanför shuntventilen på foto 5 och se hur den piggen är. Shunten där, bör förses med en automatik och styrs av utetempen, nu blir det säkert att gå och ställa manuellt kanske flera gånger per dygn, då tempen ute åker JOJO. Inte vara manuell som nu. Blir då jämnare värme på golvet och inte åker JOJO.

J jonaserik skrev:
Det är en slinga som inte har ett don på sig, är den varm på utgående. Om så är, så kan det vara att ventilerna har kärvat till sig under sommaren i stängt läge. En klassiker på dessa med don. Så ta bort donen genom att trycka på flärparna ( en på varje sida ) och se om piggarna är nere. Håll reda på vilka don som sitter var. Är dom nere, så knacka på piggen med ett mejselskaft, som en hackspett, så brukar dom släppa. Men inga verktyg på piggen. Nästa är att lossa maxtermostaten som sitter ovanför shuntventilen på foto 5 och se hur den piggen är. Shunten där, bör förses med en automatik och styrs av utetempen, nu blir det säkert att gå och ställa manuellt kanske flera gånger per dygn, då tempen ute åker JOJO. Inte vara manuell som nu. Blir då jämnare värme på golvet och inte åker JOJO.
Tack :D

Fattar dock knappt något så får köra Chatgpt på hälften av orden😂

Jag testar att se vad som händer😊

F
Får du ingen värme i någon av slingorna så är det kanske osannolikt att alla piggarna i ventilerna har ”sommarfastnat”. Får du fram någon värme i något rör?
Blir mässingsdelen som alla ventilerna sitter i varm?
Det sitter ju en vit ventil märkt RAVK som verkar neddragen i botten. Är den kopplad till golvvärmen eller vad är den till?

J jonaserik skrev:
Shunten där, bör förses med en automatik och styrs av utetempen, nu blir det säkert att gå och ställa manuellt kanske flera gånger per dygn, då tempen ute åker JOJO. Inte vara manuell som nu.
Varför ska det vara shuntautomatik på golvvärmeshunten?
Inkommande framledning till gv-shunten regleras av reglercentralen i fjärrvärmecentralen.

Nej, man behöver inte ändra förinställningen i gv-shunten när utetemperaturen ändras.

Om TS gv-shunt behöver shuntautomatik så behöver även dessa har det,
Golvvärmeshunt med termometer och termostatventil, använd för att reglera temperaturen i golvvärmesystem.
Skapa konto

Golvvärmeshunt med reglercentral och tryckmätare, används för att reglera golvvärmesystem i kombination med fjärrvärmecentral.
Skapa konto

Om inte, vad är skillnaden?

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
R RunesRäka skrev:
Hej.

Har lite strul att få igång min golvvärme nu när det börjar bli kallt. Inte bott så länge i huset och är dessutom mitt första hus så kunskaperna är begränsande 😅.

Som sagt, jag fattar ju att det borde gå ut värme eftersom givarna har gått upp (se ena bilden) och på termostaterna ute i rummen lyser det en vit diod som visar det ska vara igång (?).

Troligen behöver jag väl lufta ngt om jag läst tidigare trådar rätt (?). Vet ju dock inte hur för tusen grejer i skåpet och vet inte vad som är vad.
Har försökt lösa det genom de få bruksanvisningar som finns på huset (från 2000 för övrigt) men löser det inte så frågar här istället.

Obs, kan säkert ha tagit bilder på saker som inte har med saken att göra men det är mest för jag inte vet vad som är vad 😆

Tusen tack för hjälpen
Vad visar termometerna nere till höger på sista bilden?

Ser ut som att maxtermostaten på sista bilden står på minimum, 25⁰, då blir det inte mer än 25⁰ i framledningstemperatur till golvvärmefördelaren.
Ställ den på ca 4-4,5.

Demmpa Demmpa skrev:
Varför ska det vara shuntautomatik på golvvärmeshunten?
Nu ska du inte vara en sådan, med shunt eller inte shunt. Har inte framkommit om det finns ellement med i huset och då ska dom ha högre värme än GV. samt en form av shutning ska till för att hålla GV på rätt nivå.
Som synes så är det redan installerat för att kunna shunta GV, men ingen automatik på det.
Och icke förty, varför har en komplett shuntgrupp installerats om det inte finns orsak för GV att ha det.
Sen om det finns en lösning på ett problem, går jag inte in och skriver något, lösningen finns redan och ytterligar svar, om teknikaliter/facktermer kan bara förvirra en TS som frågar.

F fredrik.johansson skrev:
Får du ingen värme i någon av slingorna så är det kanske osannolikt att alla piggarna i ventilerna har ”sommarfastnat”. Får du fram någon värme i något rör?
Blir mässingsdelen som alla ventilerna sitter i varm?
Det sitter ju en vit ventil märkt RAVK som verkar neddragen i botten. Är den kopplad till golvvärmen eller vad är den till?
Finns ingen värme i något av golven..

Får känna på rören sen och gällande vad den är kopplad till vet jag som sagt inte eftersom mina kunskaper är 0 😅

Demmpa Demmpa skrev:
Vad visar termometerna nere till höger på sista bilden?

Ser ut som att maxtermostaten på sista bilden står på minimum, 25⁰, då blir det inte mer än 25⁰ i framledningstemperatur till golvvärmefördelaren.
Ställ den på ca 4-4,5.
Får kolla det sen när jag kommer hem, menar du att jag ska ställa den ner den från 25 till 4?

J jonaserik skrev:
Nu ska du inte vara en sådan, med shunt eller inte shunt. Har inte framkommit om det finns ellement med i huset och då ska dom ha högre värme än GV. samt en form av shutning ska till för att hålla GV på rätt nivå.
Som synes så är det redan installerat för att kunna shunta GV, men ingen automatik på det.
Och icke förty, varför har en komplett shuntgrupp installerats om det inte finns orsak för GV att ha det.
Sen om det finns en lösning på ett problem, går jag inte in och skriver något, lösningen finns redan och ytterligar svar, om teknikaliter/facktermer kan bara förvirra en TS som frågar.
Finns element på övervåningen, de har alltid fungerat utan problem så fort jag sätter på de (ej gjort det än dock)

R RunesRäka skrev:
Finns element på övervåningen, de har alltid fungerat utan problem så fort jag sätter på de (ej gjort det än dock)
Jepp och då för att få det perfekt för GV, så måste det till någon form av reglering av tempen till GV, annars får den för hög värme. Har du kolla piggen som sitter under maxtermostaten som har som en blank tråd på sig. Om du vrider shunten så den lilla pilen på ratten står på 10 och maxtermostaten på max, blir det varmt då.

J jonaserik skrev:
TS har fjärrvärme med inbyggd reglercentral samt cirkulationspump, reglercentralen reglerar framledningstemperaturen ut från fjärrvärmecentralen.
Ja, golvvärme ska ha lägre temperatur än radiatorer, men procentuella skillnaden ändras inte utefter utetemperaturen, därför har man en "fast" förinställning som justeras in. Givetvis så måste hela värmesystemet justeras in rätt för att det ska fungera bra.

Edit: sätter följande inom parates eftersom TS har radiatorer
(Om TS inte har några radiatorer så är det bättre att ställa golvvärmeshunten på "full värme" och sänka utgående framledningstemperatur från fjv-centralen än att sätta ännu en reglercentral (shuntautomatik). Men bästa alternativet är i så fall att ta bort gv-shunten och dess cirkulationspump och bara ha fjv-centralens reglercentral och cirkulationspump.)

Redigerat:
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
R RunesRäka skrev:
Får kolla det sen när jag kommer hem, menar du att jag ska ställa den ner den från 25 till 4?
Själva temperaturområdet på termostaten är 25-55⁰, däremot är märkningen på termostaten 1-5, och nu står den på 0,5.
Alltså du ska höja från 0,5 till 4-4,5.

Edit:
Innan du börjar vrida på shunten (tillfälligt till 10) så vrider på på maxtermostaten eftersom den står på lägsta temperaturen/värdet.

Demmpa Demmpa skrev:
Själva temperaturområdet på termostaten är 25-55⁰, däremot är märkningen på termostaten 1-5, och nu står den på 0,5.

Edit:
Innan du börjar vrida på shunten (tillfälligt till 10) så vrider på på maxtermostaten eftersom den står på lägsta temperaturen/värdet.
Ah nu är jag med. Har jag gjort rätt nu (?). Får hoppas det är varmt imorgon bitti när jag kommer ner annars får jag sätta på luft/värmepumpen 😆

• Termostat från Danfoss monterad på rörsystem i inomhusmiljö, inställd på nivå 4.
    Skapa konto
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:

Edit:
Tyvärr ingen förbättring över natten, iskallt som fan. Vad är nästa steg i felsökningen? :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.