Hej!
Av någon oklar anledning har vår vattenburna golvvärme slutat fungera.
Vi har vattenburen golvvärme endast i ETT rum, nämligen tvättstuga/groventré som ligger i anslutning till pannrummet.
Som novis i detta ämne vänder jag mig nu till er.
Bifogar ett foto över hur installationen ser ut.
Jag har med pilar markerat de två rör som är varma.
Jag har även markerat ett område till vänster om cirkulationspumpen som är varmt.
Utöver ovan nämnda så är allt annat kallt.
Har ni ngn tanke om vad detta kan bero på?
Jag har lossat skruven i pumpen för att lufta.
Ställ gärna frågor om ni undrar över ngt, för jag kan verkligen ingenting om detta.
Tacksam för svar.
Av någon oklar anledning har vår vattenburna golvvärme slutat fungera.
Vi har vattenburen golvvärme endast i ETT rum, nämligen tvättstuga/groventré som ligger i anslutning till pannrummet.
Som novis i detta ämne vänder jag mig nu till er.
Bifogar ett foto över hur installationen ser ut.
Jag har med pilar markerat de två rör som är varma.
Jag har även markerat ett område till vänster om cirkulationspumpen som är varmt.
Utöver ovan nämnda så är allt annat kallt.
Har ni ngn tanke om vad detta kan bero på?
Jag har lossat skruven i pumpen för att lufta.
Ställ gärna frågor om ni undrar över ngt, för jag kan verkligen ingenting om detta.
Tacksam för svar.
Snurrar axeln i cirkulationspumpen?
Man kan lossa stora kromade skruven och kolla om axeln snurrar.
Det kan komma lite vatten ur skruvhålet.
Ventilen kan ha fastnat i stängt läge.
Ta bort termostaten och kontrollera så att piggen går att trycka ner och att den fjädrar upp, använd gärna verktyg till att trycka med, dra aldrig i stiftet.
Man kan lossa stora kromade skruven och kolla om axeln snurrar.
Det kan komma lite vatten ur skruvhålet.
Ventilen kan ha fastnat i stängt läge.
Ta bort termostaten och kontrollera så att piggen går att trycka ner och att den fjädrar upp, använd gärna verktyg till att trycka med, dra aldrig i stiftet.
Tack för ditt svar!Demmpa skrev:
Snurrar axeln i cirkulationspumpen?
Man kan lossa stora kromade skruven och kolla om axeln snurrar.
Det kan komma lite vatten ur skruvhålet.
Ventilen kan ha fastnat i stängt läge.
Ta bort termostaten och kontrollera så att piggen går att trycka ner och att den fjädrar upp, använd gärna verktyg till att trycka med, dra aldrig i stiftet.
Ja, axeln snurrar som den ska.
Jag har nu plockat bort termostaten men piggen sviktar inte. Om det nu är aktuell pigg det avser. Jag vet inte hur hårt jag vågar trycka eller om jag ska lossa ngt mer?
Bifogar bild.
Jag tog i lite mer och då verkar det som att piggen släppte och nu sviktar denE EFC skrev:
Satte tillbaka termostaten och kanske bara ska vänta och se nu?
Klicka här för att svara

