Du måste nog skaffa dig en överblick över hur systemet fungerar. Kommer det någon värme från fjärrvärmen? Den brukar gå att sätta i ett manuellt läge där den släpper fram värme oavsett inställningar, utetemperatur osv.
Följ rören hela vägen fram till din golvvärmecentral. Några ventiler eller mojänger längs vägen som kan vara stängda?
Snurrar cirkulationspumpen? Det är den som ska driva runt värmen och står den stilla blir det kallt.
Du behöver inte vänta tills dagen efter för att se om du lyckas, blir rören varma kommer det bli varmt i huset. När du öppnat rätt ventiler och pumparna snurrar blir rören varma på några sekunder.
 
F fredrik.johansson skrev:
Du måste nog skaffa dig en överblick över hur systemet fungerar. Kommer det någon värme från fjärrvärmen? Den brukar gå att sätta i ett manuellt läge där den släpper fram värme oavsett inställningar, utetemperatur osv.
Följ rören hela vägen fram till din golvvärmecentral. Några ventiler eller mojänger längs vägen som kan vara stängda?
Snurrar cirkulationspumpen? Det är den som ska driva runt värmen och står den stilla blir det kallt.
Du behöver inte vänta tills dagen efter för att se om du lyckas, blir rören varma kommer det bli varmt i huset. När du öppnat rätt ventiler och pumparna snurrar blir rören varma på några sekunder.
Jag förstår och är helt med dig vad du skriver. Men.... Kunskaperna är bristfälliga (mina kunskaper kring annan teknik som datorer är högre hehe) Hur vet jag att värme kommer från fjärrvärmen? Snurrar cirkulationspumpen? (Ingen aning vad som är cirkulationspumpen). Kan du vägleda utifrån bilderna jag skickade i första inlägget?
 
F fredrik.johansson skrev:
Kommer det någon värme från fjärrvärmen?
Eftersom TS har både radiatorer och golvvärme (via golvvärmeshunt) och radiatorerna är varma.så fungerar fjärrvärmen (ger värme ut på värmesystemet).
 
R RunesRäka skrev:
Tyvärr ingen förbättring över natten, iskallt som fan. Vad är nästa steg i felsökningen? :D
Ta bort termostaten från ventilen och kontrollera så att stiftet fjädrar ut automatiskt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ta bort termostaten från ventilen och kontrollera så att stiftet fjädrar ut automatiskt.
I vilken bild är du nu? Vilken termostat och ventil?

Ber om ursäkt för min icke kompetens här…
 
Bilden i inlägg 14.


Här fjädrar stiftet ut automatiskt när jag trycker in den med hjälp av termostaten.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bilden i inlägg 14.

[video]
Här fjädrar stiftet ut automatiskt när jag trycker in den med hjälp av termostaten.
Videon hänvisar till ett "vanligt" element va och inte min golvvärme eller är jag snett ute? Mina element står ju inte på just nu alls.
 
Ja, videon visar en radiatorventil, det beror på att jag inte kan filma din ventil eller en exakt likadan, däremot är det likadan uppbyggd, det skulle även kunnat varit en ventil på en likadan gv-shunt som din men med andra tillverkare av delarna.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, videon visar en radiatorventil, det beror på att jag inte kan filma din ventil eller en exakt likadan, däremot är det likadan uppbyggd, det skulle även kunnat varit en ventil på en likadan gv-shunt som din men med andra tillverkare av delarna.
Har känt lite på rören nu när jag kom hem (se bild)

Det är konstigt för det verkar inte gå igenom något där vid den röra makapären. Den går att ställa 0-10 och står på 3 nu
 
  • VVS-rörsystem med termostatinställning, där termostaten är inställd på 3 och märkningar för varmt och kallt vatten visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu när du har varmt rör mellan termostatventilen och trevägsshuntventilen så får golvvärmen varmt vatten till sig.

Att du inte känner att rören till/från golvvärmefördelaren blivit varma beror på att det är bra mycket högre flöde på golvvärmeslingorna än det är på inkommande varmt vatten till shunten.

Det du tillfälligt kan göra är att vrida på shunten, kanske till 7-8, efter x antal timmar så kommer returen från golvvärmefördelaren att börja bli varmare, då ställer du tillbaka shunten till nuvarande värde (ca 4).
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nu när du har varmt rör mellan termostatventilen och trevägsshuntventilen så får golvvärmen varmt vatten till sig.

Att du inte känner att rören till/från golvvärmefördelaren blivit varma beror på att det är bra mycket högre flöde på golvvärmeslingorna än det är på inkommande varmt vatten till shunten.

Det du tillfälligt kan göra är att vrida på shunten, kanske till 7-8, efter x antal timmar så kommer returen från golvvärmefördelaren att börja bli varmare, då ställer du tillbaka shunten till nuvarande värde (ca 4).
Säkerhetsfråga, vad gör det om den står på 7-8 istället för 4 om det blir varmt som de ska? 😂

Kände på röret på bilden och det är kallt, det borde bli varmt va så det kommer ut värme till slingorna eller tänker jag fel?
Är den röda spaken åt rätt håll för att vara på?
 
  • En röd spak på ett rör med isolering i ett skåp, kopplat till ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R RunesRäka skrev:
Säkerhetsfråga, vad gör det om den står på 7-8 istället för 4 om det blir varmt som de ska?
Ju högre siffra ju mer varmt vatten kommer in i golvvärmesystemet, men man vill inte ha för varmt vatten till golvvärmen utan lägre än till radiatorerna.

Till radiatorerna kan det vara upp till 78-80⁰ när det är som kallast ute. Till golvvärmen vill man ha max 45-50⁰ när det är som kallast ute.

Difftemperaturen över en radiator vill man idag ha 8-10⁰.
Difftemperaturen över golvvärmeslingorna vill man ha 3-5⁰. Har man för stor temperaturskillnad så kommer vissa delar av golvet att vara "för varmt" medan andra delar kommer att vara "för kalla".
 
R RunesRäka skrev:
Kände på röret på bilden och det är kallt, det borde bli varmt va så det kommer ut värme till slingorna eller tänker jag fel?
Är den röda spaken åt rätt håll för att vara på?
Röret kommer med tiden att bli varmt precis som resten av golvvärmen kommer att bli.

Ventilen står rätt (öppen).
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ju högre siffra ju mer varmt vatten kommer in i golvvärmesystemet, men man vill inte ha för varmt vatten till golvvärmen utan lägre än till radiatorerna.

Till radiatorerna kan det vara upp till 78-80⁰ när det är som kallast ute. Till golvvärmen vill man ha max 45-50⁰ när det är som kallast ute.

Difftemperaturen över en radiator vill man idag ha 8-10⁰.
Difftemperaturen över golvvärmeslingorna vill man ha 3-5⁰. Har man för stor temperaturskillnad så kommer vissa delar av golvet att vara "för varmt" medan andra delar kommer att vara "för kalla".
Fattar, tack för grym förklaring.

Kan den ”stå över natten” eller ska jag dra ner den till 4a igen vid typ 21 tiden?
 
Än så länge är det inte jättekallt, så det går bra att låta den stå över natten, till och med även till i morgon kväll.
Du har även maxtermostaten som begränsar temperaturen.
 
  • Gilla
RunesRäka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.