14 768 läst ·
55 svar
15k läst
55 svar
Extremt felkopplad strömbrytare till lamapa??
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Beror lite hur det är draget kabelmässigt , det du visar är vanligast men kräver en extra dosa på väggen.Viktorcloetta skrev:
Min förklaring är för att visa på ett enkelt sätt hur elen funkar över en strömbrytare.
Tänker man installera smart el är min förklaring bäst.
Varför kräver det en extra dosa?Tomture61 skrev:
Antingen passerar väl nolla och eventuell jord bara strömbrytaren (tex om det sitter ett uttag under) eller också är de inte ens nerdragna från takdosan utan det finns bara en obruten fas och tändtråd.
Själv har jag aldrig sett en brytare med inkopplad nolla och jord.
Va? Nej spänningen försvinner inte i brytaren.Shirack skrev:
Edit: eller jo, om du mäter mellan obruten fas och tändtråd så ser det ut som att spänningen försvinner eftersom du mäter samma sak på båda sidor av brytaren, men om du däremot mäter mot noll eller jord så har du ~230V på både obruten fas och tändtråd när lampan lyser. När lampan är släckt har du bara det på den obrutna fasen och ~0V på tändtråden
Redigerat:
Spänning finns i brytaren när lampan är släkt. När lampan tänds går det inte att mäta fram spänning i brytaren.M MatCan skrev:
Och oavsett hur brytaren står så har tändtråden konstantatröm
Är brytaren frånslagen mäter jag 10v i takutaget
Är brytaren tillslagen mäter jag 230v i takutaget
Editerade mitt svar medan du skrev.
Du har alltid spänning i brytaren men du mäter fel,
Om du har konstant ström på tändtråden så är den inte tändtråd utan obruten fas. Då är det den andra tråden som är tändtråd. Tändtråden är alltså den som ändras med strömbrytaren
Du har alltid spänning i brytaren men du mäter fel,
Om du har konstant ström på tändtråden så är den inte tändtråd utan obruten fas. Då är det den andra tråden som är tändtråd. Tändtråden är alltså den som ändras med strömbrytaren
M MatCan skrev:
Tack det låter logiskt, men om jag alltid har konstantström på ena då måste det vara nollan som brys?
Okej men brukar använda den så när jag ska leta fram fas när jag inte litar på färgerna.M MatCan skrev:
Men i vilket fall så är något felkopplat
Nej det behöver det inte vara.
Du måste mäta på rätt sätt för att veta det. Antingen så är blå tändtråd eller så är brun det. Vilken färg är det uppe i lamputtaget?
Du har två trådar i brytaren. Obruten fas och tändtråd. Du behöver bara förstå vilken som är vilken.
Sen så är det ju inte så snyggt att blå är något annat än nolla, men så verkar det vara i det här fallet.
Mät mot jord eller känd nolla så får du ett korrekt resultat
Du måste mäta på rätt sätt för att veta det. Antingen så är blå tändtråd eller så är brun det. Vilken färg är det uppe i lamputtaget?
Du har två trådar i brytaren. Obruten fas och tändtråd. Du behöver bara förstå vilken som är vilken.
Sen så är det ju inte så snyggt att blå är något annat än nolla, men så verkar det vara i det här fallet.
Om jag har konstantspänning i i taket oavsett hur brytaren står är något fel återkommer ikväll när ja räknat ut hur det e kopplatM MatCan skrev:Nej det behöver det inte vara.
Har du läst mitt inlägg #10?
Fungerar lampan att tända och släcka så är det rätt kopplat.
Men det ser lite hempulat ut.
I och med att man använt EKK kabel blir aldrig färgerna rätt vid en sådan här installation då man bara har Brun o Blå att tillgå.
Fungerar lampan att tända och släcka så är det rätt kopplat.
Men det ser lite hempulat ut.
I och med att man använt EKK kabel blir aldrig färgerna rätt vid en sådan här installation då man bara har Brun o Blå att tillgå.
Redigerat: