P
Har iallafall räknar ut det är kopplat på ett sådant sätt att när man trycker på brytaren så försvinner all spänning nere i brytaren och lampan tänds

Tomture61
Viktorcloetta Viktorcloetta skrev:
Det är inte riktigt sant, en strömbrytare ska ha fas och tändledning. Nollan får inte brytas utan den går direkt till lampan likaså med jorden.[bild]
Beror lite hur det är draget kabelmässigt , det du visar är vanligast men kräver en extra dosa på väggen.
Min förklaring är för att visa på ett enkelt sätt hur elen funkar över en strömbrytare.
Tänker man installera smart el är min förklaring bäst.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Beror lite hur det är draget kabelmässigt , det du visar är vanligast men kräver en extra dosa på väggen.
Min förklaring är för att visa på ett enkelt sätt hur elen funkar över en strömbrytare.
Tänker man installera smart el är min förklaring bäst.
Varför kräver det en extra dosa?
Antingen passerar väl nolla och eventuell jord bara strömbrytaren (tex om det sitter ett uttag under) eller också är de inte ens nerdragna från takdosan utan det finns bara en obruten fas och tändtråd.
Själv har jag aldrig sett en brytare med inkopplad nolla och jord.

Shirack skrev:
Har iallafall räknar ut det är kopplat på ett sådant sätt att när man trycker på brytaren så försvinner all spänning nere i brytaren och lampan tänds
Va? Nej spänningen försvinner inte i brytaren.

Edit: eller jo, om du mäter mellan obruten fas och tändtråd så ser det ut som att spänningen försvinner eftersom du mäter samma sak på båda sidor av brytaren, men om du däremot mäter mot noll eller jord så har du ~230V på både obruten fas och tändtråd när lampan lyser. När lampan är släckt har du bara det på den obrutna fasen och ~0V på tändtråden

Redigerat:
P
M MatCan skrev:
Va? Nej spänningen försvinner inte i brytaren.
Spänning finns i brytaren när lampan är släkt. När lampan tänds går det inte att mäta fram spänning i brytaren.

Och oavsett hur brytaren står så har tändtråden konstantatröm

Är brytaren frånslagen mäter jag 10v i takutaget

Är brytaren tillslagen mäter jag 230v i takutaget

Editerade mitt svar medan du skrev.
Du har alltid spänning i brytaren men du mäter fel,
Om du har konstant ström på tändtråden så är den inte tändtråd utan obruten fas. Då är det den andra tråden som är tändtråd. Tändtråden är alltså den som ändras med strömbrytaren

Hmm. Missade dina videos, trodde det bara var bilder. Jag tar tillbaka allt jag skrev ;-)

P
M MatCan skrev:
Editerade mitt svar medan du skrev.
Du har alltid spänning i brytaren men du mäter fel,
Om du har konstant ström på tändtråden så är den inte tändtråd utan obruten fas. Då är det den andra tråden som är tändtråd. Tändtråden är alltså den som ändras med strömbrytaren

Tack det låter logiskt, men om jag alltid har konstantström på ena då måste det vara nollan som brys?

Som andra frågat, vad mäter du mot? Var håller du den andra proben på mätaren?

P
M MatCan skrev:
Som andra frågat, vad mäter du mot? Var håller du den andra proben på mätaren?

Inget...

Shirack skrev:
Inget...
Det är det som är felet. Du måste hålla den mot en känd nollpunkt, typ jord annars får du inte ett korrekt resultat. Jag misstänker att den blå är tändtråd och bruna är obruten fas.
Mät om på rätt sätt så kommer du få ett annat resultat

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
P
M MatCan skrev:
Det är det som är felet. Du måste hålla den mot en känd nollpunkt, typ jord annars får du inte ett korrekt resultat. Jag misstänker att den blå är tändtråd och bruna är obruten fas.
Mät om på rätt sätt så kommer du få ett annat resultat
Okej men brukar använda den så när jag ska leta fram fas när jag inte litar på färgerna.

Men i vilket fall så är något felkopplat

Nej det behöver det inte vara.
Du måste mäta på rätt sätt för att veta det. Antingen så är blå tändtråd eller så är brun det. Vilken färg är det uppe i lamputtaget?

Du har två trådar i brytaren. Obruten fas och tändtråd. Du behöver bara förstå vilken som är vilken.
Sen så är det ju inte så snyggt att blå är något annat än nolla, men så verkar det vara i det här fallet.

Mät mot jord eller känd nolla så får du ett korrekt resultat

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P
M MatCan skrev:
Nej det behöver det inte vara.
Du måste mäta på rätt sätt för att veta det. Antingen så är blå tändtråd eller så är brun det. Vilken färg är det uppe i lamputtaget?

Du har två trådar i brytaren. Obruten fas och tändtråd. Du behöver bara förstå vilken som är vilken.
Sen så är det ju inte så snyggt att blå är något annat än nolla, men så verkar det vara i det här fallet.

Mät mot jord eller känd nolla så får du ett korrekt resultat
Om jag har konstantspänning i i taket oavsett hur brytaren står är något fel återkommer ikväll när ja räknat ut hur det e kopplat

Har du läst mitt inlägg #10?
Fungerar lampan att tända och släcka så är det rätt kopplat.
Men det ser lite hempulat ut.
I och med att man använt EKK kabel blir aldrig färgerna rätt vid en sådan här installation då man bara har Brun o Blå att tillgå.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.